Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hva ville dere valgt?

Startet av HansR, torsdag 04. desember 2014, klokken 22:55

« forrige - neste »

HansR

Har nettopp kjøpt en Leaf og undrer på om andre har vært i samme situasjon:
Det er påbudt med dekksensorer fra 1. november. I bilen er det nå et gult varsel om feil, vinterdekk ble levert uten disse sensorene, sommerdekk med.
Pris i dag visstnok rundt 4.000,- pr. sett, antas av bilforhandler å komme ned mot 1.000,- om et år eller noe. Han foreslår at vi snakkes da for kjøp av sensorer til vinterdekk også.
Iflg. selger er det ikke påbudt på biler solgt i 2014. Men veldig irriterende med en gul trekant og dette gule dekket i displayet så lenge.
Er dette vanlig praksis blandt forhandlere?
Nissan Leaf, kjøpt nov-14. Mandal

skysurfer

#1
Dekktrykksensorer (TPMS) er påbudt i alle NYE biler registrert ETTER 1.nov 2014. Har du kjøpt hjul uten sensor av forhandler som solgte deg bilen ville jeg ha klaget og forlangt sensorer. Hvis ikke kostet de (orginale) for min del 325,- eks. mva pr. stk. Plug & play. ingen innstillinger nødvendig.
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

hamkeng

Mitt første innlegg på dette forumet  :)

Fikk min nye Leaf Tekna sist mandag ettermiddag med påmontert eksta sett vinterhjul med sensorer.
Sande Auto Vest tok ikke noe ekstra for sensorene etter deg jeg vet, men jeg betalte 12 000,- for vinterdekk på alufelg. Vet ikke om prisen var lavere før 01.11.2014?
Peugeot e208
Leaf Tekna 2014
Peugeot iOn 2014 til kona

Griffel

#3
Sitat fra: HansR på torsdag 20. november 2014, klokken 13:27
Iflg. selger er det ikke påbudt på biler solgt i 2014. Men veldig irriterende med en gul trekant og dette gule dekket i displayet så lenge.
Er dette vanlig praksis blandt forhandlere?
Selv om det ikke er påbudt at bilen skal ha et slik system, så er det jo slik at dersom bilen har et system for varsling av lufttrykk så skal dette virke.
Her tro jeg ganske sikkert forhandler er på gjyngende grunn dersom vinterdekkene er solgt sammen med bilen. Har du kjøpt fra 3.part er det ditt ansvar å bestille sensorer med dekket.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lynet

Blir du stoppet på veien av Statens vegvesen på en tilfeldig kontroll vil du få mangellapp hvis du har gul lampe for feil på dekktrykkovervåkning.

Det er forøvrig ikke påbudt med sensorer i hjulene, kan også bruke ABS-følerne og beregne endring i rulleomkrets hvis trykket faller. Men sistnevnte har problemer med å greie kravet og derfor bruker flesteparten trykksensorer. De må forøvrig byttes omtrent ved hvert dekkskifte da batteriet varer 3-8 år!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

chrisask

meiniac hvor kjøpte du sensorer til 325 kr stykke?

emil

Sitat fra: Lynet på torsdag 20. november 2014, klokken 16:46
Blir du stoppet på veien av Statens vegvesen på en tilfeldig kontroll vil du få mangellapp hvis du har gul lampe for feil på dekktrykkovervåkning.

Mangellapp og så får du en god uke på å vise bilen. Ta en dag uten snøvær og sett på sommerdekkene (med 3mm+ mønster) før du kjører innom og viser dash uten varsellys. Kjør hjem og sett på vinterdekkene igjen.

Litt tungvindt ja, men det er løsningen min hvis noe sånt skulle skje. Men det kommer sensorer i vinterdekkene når disse en dag skal byttes.

Griffel

Sitat fra: emil på lørdag 22. november 2014, klokken 09:40
Sitat fra: Lynet på torsdag 20. november 2014, klokken 16:46
Blir du stoppet på veien av Statens vegvesen på en tilfeldig kontroll vil du få mangellapp hvis du har gul lampe for feil på dekktrykkovervåkning.
Mangellapp og så får du en god uke på å vise bilen. Ta en dag uten snøvær og sett på sommerdekkene (med 3mm+ mønster) før du kjører innom og viser dash uten varsellys. Kjør hjem og sett på vinterdekkene igjen.

Litt tungvindt ja, men det er løsningen min hvis noe sånt skulle skje. Men det kommer sensorer i vinterdekkene når disse en dag skal byttes.
Når en forhandler har levert bil og utstyr med en mangel, synes jeg nok ikke dettte er en den riktige løsningen.
Er bilen først utstyrt med et slik system skal det virke, selv om bilen ble levert før det ble påbudt.
(Så egentlig er det uvesentlig om det er eiers eller forhandlers ansvar)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

emil

Hvis bilen er kjøpt ny av forhandler med begge hjulsett skal man forvente at det fungerer ja.

BE

Sitat fra: emil på lørdag 22. november 2014, klokken 10:12
Hvis bilen er kjøpt ny av forhandler med begge hjulsett skal man forvente at det fungerer ja.
Korrekt. Det skal selvsagt være sensor i vinterdekkene også så lenge det er påbudt med lov, og forhandlerne kan ikke vri seg unna selv om de skulle ønske. Nye biler skal selvfølgelig ikke leveres med mangler.

Dette betinger selvsagt at bilen er levert etter 1. november. Er bilen registrert før dette er det ikke påbudt med sensorer i dekkene og du må leve med varsellyset med mindre du selv står for kostnaden med å installere sensorer. Jeg ville uansett kontaktet forhandler da det ikke er bra å selge bilen med vinterdekk uten sensorer så lenge bilen er satt opp med dette. Kanskje de ikke var oppmerksomme på dette ved levering av bilen og at du får dekket kostnaden selv om bilen er levert før 1. november.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

HansR

Bilen er iflg. vognkort registrert første gang 8/10-14 (importert fra Nederland av importfirmaet jeg kjøpte fra).
Reg. første gang i Norge - og solgt som nybil: 14/11-14.
Nissan Leaf, kjøpt nov-14. Mandal

BE

Så lenge den er førstegangsregistrert før 1. november er det ikke krav om TPMS. Dette blir da "kjekt å ha" og vil ikke gi mangellapp. Altså kan du neppe kreve sensorer installert i vinterdekkene, men du kan jo alltids spørre.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Griffel

Sitat fra: BE på lørdag 22. november 2014, klokken 15:23
Så lenge den er førstegangsregistrert før 1. november er det ikke krav om TPMS.
Riktig, men: Er bilen utstyret fra fabrikke med et slik system så skal det være iorden og virke etter hensikten.
Siden dette regnes som sikkerhetsutstyr, hjelper det nok ikke at det ble levert før det var påbudt.
Hadde ikke bilen hatt et slik system da den ble 1.gangs registrert før påbud hadde det vært en annen sak.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lynet

Sitat fra: BE på lørdag 22. november 2014, klokken 15:23
Så lenge den er førstegangsregistrert før 1. november er det ikke krav om TPMS. Dette blir da "kjekt å ha" og vil ikke gi mangellapp. Altså kan du neppe kreve sensorer installert i vinterdekkene, men du kan jo alltids spørre.
Kravet kom faktisk i 2012. Biler som er typegodkjent etter 1.11.2012 skal ha dekktrykkovervåkning. Dette er for å gi fabrikkene tid til å få det på plass.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

BE

Sitat fra: Lynet på søndag 23. november 2014, klokken 15:08
Sitat fra: BE på lørdag 22. november 2014, klokken 15:23
Så lenge den er førstegangsregistrert før 1. november er det ikke krav om TPMS. Dette blir da "kjekt å ha" og vil ikke gi mangellapp. Altså kan du neppe kreve sensorer installert i vinterdekkene, men du kan jo alltids spørre.
Kravet kom faktisk i 2012. Biler som er typegodkjent etter 1.11.2012 skal ha dekktrykkovervåkning. Dette er for å gi fabrikkene tid til å få det på plass.
Korrekt, men Leaf er typegodkjent før dette, og da er det 1. november i år.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA