Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Parkere på ladeplass uten å lade.

Startet av pwb, torsdag 04. desember 2014, klokken 20:56

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: emagic på mandag 24. november 2014, klokken 22:25
Husk at med de meget store investeringene som Tesla har tatt og gjør så tjener de ikke penger.

Nja. De tjener meget gode penger på bilproduksjonen isolert. Men store kostnader forbundet med SuperCharger-utbygging, nye service-sentre, utvikling av Model X, bygging av batterifabrikk osv. drar selvsagt tallene ned. Med den ekspansjonstakten de har nå er jeg meget imponert av at de nesten går i null.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kallagtunet

Sitat fra: jkirkebo på mandag 24. november 2014, klokken 22:37
Sitat fra: emagic på mandag 24. november 2014, klokken 22:25
Husk at med de meget store investeringene som Tesla har tatt og gjør så tjener de ikke penger.

Nja. De tjener meget gode penger på bilproduksjonen isolert. Men store kostnader forbundet med SuperCharger-utbygging, nye service-sentre, utvikling av Model X, bygging av batterifabrikk osv. drar selvsagt tallene ned. Med den ekspansjonstakten de har nå er jeg meget imponert av at de nesten går i null.

Hvis å bruke mer enn 1,8 milliarder norske kroner mer enn de tjener siste kvartal er å nesten gå i null så har vi forskjellige definisjoner av null.

Og ja jeg vet at dette skyldes store investeringer, men uforutsette utgifter mens man investerer svir, og når en i tillegg er over ett halvt år forsinket med Model X med ekstra utgifter og forsinkede inntekter så skjønner jeg at de vil tone dette ned. Mister de tillit i markedet, det er mye av det priset inn i verdien av Tesla nå, så vil aksjen få seg en skikkelig korreksjon.

#212
Kanskje de hadde lagt lenge på lager?
[/quote]


Dette er nok problemet.  Det er produsert opp mange enheter i et gitt tidsrom, som igjen har blitt fordelt på vilkårlig mengde biler i ett gitt tidsrom.  Min BIL var prod. Desember.
tror nok det gjelder flere enn tidligere nevnt, men har full tillit til at problemet blir løst(hva nå enn riktig årsak skulle være)
Vi må gi Tesla den tiden de trenger for å gjøre dette skikkelig. Det er et nytt firma og de har MYE å lære. Både på kommunikasjon og kultur.
Kall meg gjerne "fan-boy", naiv eller hva det måtte være, men Rom ble ikke bygget på en dag.

Jimpec

Jeg har snakket fortrolig med flere servicefolk hos Tesla. De sier at; Dette er en feil som vil ramme alle på et visst tidspunkt. Kjørestil spiller inn. Sw v6 bremser dette betydelig.

Og dette er ikke trolling..

Jeg liker min Tesla og tenker å ha den lenge. Bare uten slark og klunk.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

jkm

Sitat fra: Sjøhyene på mandag 24. november 2014, klokken 19:49
Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 24. november 2014, klokken 17:42

I følge det Tesla sier bør den være det. Edmunds sin testbil ble tatt i bruk i juli 2013 og den slet ut 3 DU på 20000 miles. Ettersom bilene med problemer ble produsert på samme tid og mange havnet i Norge,må det vel være den store forsendelsen i september/oktober -13 som er rammet? Eller er dette bare svada? Edmunds bil fikk jo 2 nye DU i 2014 også. Kanskje de hadde lagt lenge på lager?

Bare svada ja. Skjønner ikke hvorfor de ikke bare kan være ærlige. Eller har de virkelig så dårlig oversikt? Ganske skremmende i så fall.

F.eks har både jeg og en annen jeg kjenner med standard S som fikk bilen i mars-14 begge måtte bytte DU. I tillegg har man en jevn flyt av folk tilbake til de første bilene i 2013 som har måtte bytte DU, både S, P og P+. I tillegg til folk som har fått bilen helt fram til i sommer. For å være ærlig tror jeg dette rammer mer eller mindre alle biler Tesla har produsert fram til i hvertfall sommeren 2014, men hvor hurtig det utvikler seg varierer tydeligvis en del. (vanskelig å si etter sommer-14 da de stort sett ikke har kjørt langt nok enda)

Jeg fikk min Tesla Model S85 i midten av mars. I september etter 25000km kom det en kombinert flydur og sirkelsaglyd i hele pådragspekteret. Tesla sa lyden var interessant, de hadde ikke hørt den før. De skiftet DU og videresendte den til nærmere analyse. Upåklagelig service fra Tesla Skøyen. Kan det gjøres mere ordentlig enn dette? Tesla er seriøse.

Tesla Model S er en gamechanger. Superior!

hgs

Sitat fra: Jimpec på tirsdag 25. november 2014, klokken 00:03
Jeg har snakket fortrolig med flere servicefolk hos Tesla. De sier at; Dette er en feil som vil ramme alle på et visst tidspunkt. Kjørestil spiller inn. Sw v6 bremser dette betydelig.

Og dette er ikke trolling..

Jeg liker min Tesla og tenker å ha den lenge. Bare uten slark og klunk.

Takk, det er flere bekreftelser som går i den retning nå, ganske ulikt det som sies offisielt.
Min har kraftig og tiltakende 'hum' i gitte hastigheter merkbart fra ca 17kkm, gått 20kkm nå. Utlevering 6 juni. Mao ikke bare P,P+ og enkelte produksjonsbatcher slik man kan få inntrykk av. Har time for sjekk i Drammen 9 januar.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

jkirkebo

Sitat fra: Kallagtunet på mandag 24. november 2014, klokken 23:16
Sitat fra: jkirkebo på mandag 24. november 2014, klokken 22:37
Sitat fra: emagic på mandag 24. november 2014, klokken 22:25
Husk at med de meget store investeringene som Tesla har tatt og gjør så tjener de ikke penger.

Nja. De tjener meget gode penger på bilproduksjonen isolert. Men store kostnader forbundet med SuperCharger-utbygging, nye service-sentre, utvikling av Model X, bygging av batterifabrikk osv. drar selvsagt tallene ned. Med den ekspansjonstakten de har nå er jeg meget imponert av at de nesten går i null.

Hvis å bruke mer enn 1,8 milliarder norske kroner mer enn de tjener siste kvartal er å nesten gå i null så har vi forskjellige definisjoner av null.

Og ja jeg vet at dette skyldes store investeringer, men uforutsette utgifter mens man investerer svir, og når en i tillegg er over ett halvt år forsinket med Model X med ekstra utgifter og forsinkede inntekter så skjønner jeg at de vil tone dette ned. Mister de tillit i markedet, det er mye av det priset inn i verdien av Tesla nå, så vil aksjen få seg en skikkelig korreksjon.

Q3 er spesiell siden fabrikken sto stille for oppgradering i nesten en måned (noe som ikke var uforutsett). Se på Q1 og Q2 så blir bildet et helt annet. Forsinkelser på Model X har lite å si for cash flow så lenge ordrereserven på Model S er så stor som den er.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Davidsv

Sitat fra: Jimpec på tirsdag 25. november 2014, klokken 00:03
Jeg har snakket fortrolig med flere servicefolk hos Tesla. De sier at; Dette er en feil som vil ramme alle på et visst tidspunkt. Kjørestil spiller inn. Sw v6 bremser dette betydelig.

Også ramme D?
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

Hyperstress


Sitat fra: Jimpec på tirsdag 25. november 2014, klokken 00:03
Jeg har snakket fortrolig med flere servicefolk hos Tesla. De sier at; Dette er en feil som vil ramme alle på et visst tidspunkt. Kjørestil spiller inn. Sw v6 bremser dette betydelig.

Og dette er ikke trolling..

Jeg liker min Tesla og tenker å ha den lenge. Bare uten slark og klunk.

Så da kan de bare justere software underveis, og styre havaritidspunktet til utenfor garantitiden. Smart.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

emagic

Sitat fra: Kallagtunet på mandag 24. november 2014, klokken 23:16
Sitat fra: jkirkebo på mandag 24. november 2014, klokken 22:37
Sitat fra: emagic på mandag 24. november 2014, klokken 22:25
Husk at med de meget store investeringene som Tesla har tatt og gjør så tjener de ikke penger.

Nja. De tjener meget gode penger på bilproduksjonen isolert. Men store kostnader forbundet med SuperCharger-utbygging, nye service-sentre, utvikling av Model X, bygging av batterifabrikk osv. drar selvsagt tallene ned. Med den ekspansjonstakten de har nå er jeg meget imponert av at de nesten går i null.

Hvis å bruke mer enn 1,8 milliarder norske kroner mer enn de tjener siste kvartal er å nesten gå i null så har vi forskjellige definisjoner av null.

Og ja jeg vet at dette skyldes store investeringer, men uforutsette utgifter mens man investerer svir, og når en i tillegg er over ett halvt år forsinket med Model X med ekstra utgifter og forsinkede inntekter så skjønner jeg at de vil tone dette ned. Mister de tillit i markedet, det er mye av det priset inn i verdien av Tesla nå, så vil aksjen få seg en skikkelig korreksjon.

Nå er jeg ikke verdensmester i å lese amerikanske regnskapsdokumenter, men de skriver i sin Q3 rapport at de har "operational loss" på 74 mill USD i Q3 og akkumulert 186 mill USD så langt i 2014, så hvordan det blir til "tjene penger" er jeg litt usikker på.   Med alle mulig forbehold om at jeg tolker regnskapene feil!   Har sett på den som heter "10 Q Quarterly report" fra 7 november.

emagic

Sjøhyene

Sitat fra: emagic på mandag 24. november 2014, klokken 22:25

Husk at med de meget store investeringene som Tesla har tatt og gjør så tjener de ikke penger.  Likevel er selskapet verdsatt til et meget høyt beløp.  Dette skyldes forventningene om at Tesla kommer til å gjøre det bra over tid.  Uten disse positive forventningene hadde trolig selskapet vært insolvent for lengst.

Tesla skal ha all mulig skryt for en offensiv satsing, men om det over tid viser seg at de ikke klarer å levere varer som holder en ok kvalitet så vil dette gå dårlig.  Tesla har derfor alt å tjene på å "bagatellisere" DU feilen.


emagic

Tror helt klart dette er en faktor som spiller inn ja. Når psykologi og forventninger er en så stor del av det som bygger opp verdien til selskapet er det klart de er ekstra redde for negative nyheter. Kan fort komme inn i en negativ spiral som vil få verdien til selskapet til å kollapse. Noe som ville være katastrofalt for evnen deres til å fortsatt være ekspansive med utbygginger og investeringer.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

JohanH

Sitat fra: emagic på tirsdag 25. november 2014, klokken 08:45
Sitat fra: Kallagtunet på mandag 24. november 2014, klokken 23:16
Sitat fra: jkirkebo på mandag 24. november 2014, klokken 22:37
Sitat fra: emagic på mandag 24. november 2014, klokken 22:25
Husk at med de meget store investeringene som Tesla har tatt og gjør så tjener de ikke penger.

Nja. De tjener meget gode penger på bilproduksjonen isolert. Men store kostnader forbundet med SuperCharger-utbygging, nye service-sentre, utvikling av Model X, bygging av batterifabrikk osv. drar selvsagt tallene ned. Med den ekspansjonstakten de har nå er jeg meget imponert av at de nesten går i null.

Hvis å bruke mer enn 1,8 milliarder norske kroner mer enn de tjener siste kvartal er å nesten gå i null så har vi forskjellige definisjoner av null.

Og ja jeg vet at dette skyldes store investeringer, men uforutsette utgifter mens man investerer svir, og når en i tillegg er over ett halvt år forsinket med Model X med ekstra utgifter og forsinkede inntekter så skjønner jeg at de vil tone dette ned. Mister de tillit i markedet, det er mye av det priset inn i verdien av Tesla nå, så vil aksjen få seg en skikkelig korreksjon.

Nå er jeg ikke verdensmester i å lese amerikanske regnskapsdokumenter, men de skriver i sin Q3 rapport at de har "operational loss" på 74 mill USD i Q3 og akkumulert 186 mill USD så langt i 2014, så hvordan det blir til "tjene penger" er jeg litt usikker på.   Med alle mulig forbehold om at jeg tolker regnskapene feil!   Har sett på den som heter "10 Q Quarterly report" fra 7 november.

emagic

Det store spsm. er om du regner GAAP eller non-GAAP. (Generally Accepter Accounting Principles). GAAP er strengere. F. Eks kan du da ikke ta inntekten fra leasing opp osv.


Så må jeg bare kommentera, selv om dette er helt feil tråd, at dersom Tesla i nåværende fase brydde seg om å komme ut hver kvartal eller år med positiv EPS (earnings per share) ville jeg vært bekymret. Skal de gi utbytte da eller??? Nei her er det "reckless growth" som gjeldet (klassisk feilsielse av J. Guillen - han mente å si "relentless"). Uansett, de tjener masse på bilsalg nen hvert øre skal kjapt reinvesteres i R&D (Research and Development), bygge ut SC nettverk, bygge ut salg- og serviceorganisasjon, bygge Gigafactory og bygge ut Fremont. Hver dollar investert nå vil betale seg 50 ganger om de neste 10-20 år!!! Det forspranget Tesla skaffer seg nå og beholder (utvider) er så verdifullt at de absolutt gjerne bør ha en lett negativ EPS de kommende årene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA