Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Parkere på ladeplass uten å lade.

Startet av pwb, torsdag 04. desember 2014, klokken 20:56

« forrige - neste »

Kallagtunet

Interessant analyse løp og kjøp aksjer!

Rart da at Tesla er så tilbakeholde med info om dette problemet hvis investorene ikke bryr seg om prøving og feiling...

mandresen

Ser det er mange synspunkter og bekymringer ute og går her. Tror nok Tesla har "muskler" nok til å takle dette.
Selv har jeg bestilt s85d og kommer overhode ikke til å avbestille og jeg sover veldig godt om natten:-)

Jeg gleder meg.
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

Quaoar

Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 20. november 2014, klokken 19:52
Interessant analyse løp og kjøp aksjer!

Rart da at Tesla er så tilbakeholde med info om dette problemet hvis investorene ikke bryr seg om prøving og feiling...

Er dette kommentar til mitt innlegg eller noe annet?
I klarer ikke helt å følge deg... Mener du at alle bedrifter verden rundt skal annonsere ut alle små og store feil som gjøres, uansett om det er relevant til den varige driften eller ikke?

Kallagtunet

#78
Sitat fra: Quaoar på torsdag 20. november 2014, klokken 19:56
Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 20. november 2014, klokken 19:52
Interessant analyse løp og kjøp aksjer!

Rart da at Tesla er så tilbakeholde med info om dette problemet hvis investorene ikke bryr seg om prøving og feiling...

Er dette kommentar til mitt innlegg eller noe annet?
I klarer ikke helt å følge deg... Mener du at alle bedrifter verden rundt skal annonsere ut alle små og store feil som gjøres, uansett om det er relevant til den varige driften eller ikke?

Det var det. Hvis du leser min post nummer 58 i denne tråden så ser du min vurdering av og begrunnelse for den. Jeg håper selvsagt jeg tar feil.

ElViz55

Solgte TSLA aksjene mine nå, (21k gevinst) tror nok at når dette kommer på nyhetene i USA vil kursen falle endel, når det flater ut kjøper jeg igjen[emoji4]


Morsomme x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2

Jimpec

300 DU enheter i uken inn på Gardermoen vil vi nok kjapt få rapport på enten her eller på Facebook. Jeg tviler på at det skjer.
Og hva skal vi egentlig med flere hundre DU som det er feil på...?
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

sigurdi

Krisemaksisering, skjelden en hører så mye fra noen bilprodusenter før en løsning er klar og eventuelt biler blir trekt tilbake for reperasjon.
Ofte blir reperasjoner tatt på service og en hører svært lite.
Krise blir det når leverandøren dytter problemet under teppet i årevis og ikke gjør noe for å fikse kjente feil. :-)
Tesla produserer drive uniten selv, de la selv ut film av drive unit produksjon, der det vises både spinning av kobber til selve elmotoren og damnenstilling av roboter.
Denne produksjons avdelingen ble og oppgradert og klarer nok høyere tempo en det som blir utført i dag.
Total kostnad blir materialer og mannetimer for bytte, samt frakt.
Kan gamle enheter fikses, kan materialkostnadene trekkes fra og timer for reperasjon legges til.
Når profitt pr bil er oppe i snart 30%, er det litt å gå på. ;-)
Om etterspørselen har gått ned, vil vi først få svar på når 2015 produksjons tallene blir lansert, men så langt er det produksjons begrensningen som begrenser leveringene og ikke salg.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Teslanewbie

Sitat fra: sigurdi på torsdag 20. november 2014, klokken 20:44
Krisemaksisering, skjelden en hører så mye fra noen bilprodusenter før en løsning er klar og eventuelt biler blir trekt tilbake for reperasjon.
Ofte blir reperasjoner tatt på service og en hører svært lite.
Krise blir det når leverandøren dytter problemet under teppet i årevis og ikke gjør noe for å fikse kjente feil. :-)
Tesla produserer drive uniten selv, de la selv ut film av drive unit produksjon, der det vises både spinning av kobber til selve elmotoren og damnenstilling av roboter.
Denne produksjons avdelingen ble og oppgradert og klarer nok høyere tempo en det som blir utført i dag.
Total kostnad blir materialer og mannetimer for bytte, samt frakt.
Kan gamle enheter fikses, kan materialkostnadene trekkes fra og timer for reperasjon legges til.
Når profitt pr bil er oppe i snart 30%, er det litt å gå på. ;-)
Om etterspørselen har gått ned, vil vi først få svar på når 2015 produksjons tallene blir lansert, men så langt er det produksjons begrensningen som begrenser leveringene og ikke salg.

Vansklig å dytte klunk og ødelagte DU under teppe ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Lynet

Sitat fra: AndreS på torsdag 20. november 2014, klokken 14:22
Dette er motorbilde fra den videoen de la ut i sist bloggoppdatering.

Det er et stort og kraftig drev, men ingen splines såvidt jeg kan se.

Hvis detter er rotoren som står i TS som har lyder og ryker er det definitivt ikke splines på dem! Og da har Elon Musk et forklaringsproblem!
TMCN bør få avklart dette snarest. På bildet er det et tannhjul direkte på rotorakslingen, og det er smurt av olje ikke fett!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

El-boy

Synes det er fantastisk bra at dette problemet nå blir tatt tak i. Selv om forklaringen gitt teknisk sett ikke holder mål (først shims til 50cent, og nå manglende smøring på Spline-shaft). Mange av oss her har faktisk så god teknisk innsikt at noe i mer i retning av realitetene hadde vært mer tillitvekkende. Det kan godt være at spline hylsa svikter til slutt men det er nok som en konsekvens/følgeskade av en annen feil, og spline feilen forklarer ikke "the milling sound" = lager (u)lyden...

Det er jo heller ikke gitt at Elon Musk har fått tilbakemelding om det egentlige problemet gitt kjennskap til engelske og amerikanske selskap. Beskjeder oppover i systemet blir karrière-korrigert og pakket inn til det ugjenkjennelige. Det blir på en måte som å styre i blinde. Litt synd at dette har trekt sånn ut i tid og ytterligere øket kostnadene for selskapet. Jeg tror ikke det skulle være så mange og avanserte beregninger som skulle til for avdekke en dimensjoneringsfeil når de første Drive Units, fra bl.a Edmunds, kom inn med havari gjentatte ganger...

Men nå tror jo jeg at Tesla er så sterkt som selskap at dette problemet neppe får noe ytterligere konsekvens bortsett fra endret fokus noen uker (i USA) og noe garanti kostnader ved års slutt. Det vil vel være synlig nederst på regnskapet, men neppe mer. Jeg synes ikke det er noen grunn til å la være å kjøpe ny Tesla pga dette, problemet er garantert løst på dei bilene som står på samlebåndet i dag.  :)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Lynet på torsdag 20. november 2014, klokken 20:56Hvis detter er rotoren som står i TS som har lyder og ryker er det definitivt ikke splines på dem! Og da har Elon Musk et forklaringsproblem!
TMCN bør få avklart dette snarest. På bildet er det et tannhjul direkte på rotorakslingen, og det er smurt av olje ikke fett!
Dette kan være de nye motorene til "D".
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

LA-Thing

Som flere skriver høres denne forklaringen merkelig ut. Jeg kjøper at feilen kan ligge i splines mellom motoraksel og drev, men da må det skyldes feilmaskinering, feil herding, underdimensjonering eller helt feil montering. Mener jeg leste et sted at girkassene produseres av en kinesisk traktorprodusent, men finner ikke den linken igjen.

I egenskap av maskiningeniør hadde det vært meget interessant å få sett en tegning av DU for å se om drevet er tenkt å være fast eller flytende på motorakselen. Hvordan gikk det forresten med bilen til Wangz som ble offer for flom tidligere i høst? Står den på et hoggeri nå hadde det vært veldig interessant å ta ut DU'n og åpne den opp.....
Drammen, Tesla Model S #2510

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: LA-Thing på torsdag 20. november 2014, klokken 21:02
Som flere skriver høres denne forklaringen merkelig ut. Jeg kjøper at feilen kan ligge i splines mellom motoraksel og drev, men da må det skyldes feilmaskinering, feil herding, underdimensjonering eller helt feil montering. Mener jeg leste et sted at girkassene produseres av en kinesisk traktorprodusent, men finner ikke den linken igjen.

I egenskap av maskiningeniør hadde det vært meget interessant å få sett en tegning av DU for å se om drevet er tenkt å være fast eller flytende på motorakselen. Hvordan gikk det forresten med bilen til Wangz som ble offer for flom tidligere i høst? Står den på et hoggeri nå hadde det vært veldig interessant å ta ut DU'n og åpne den opp.....
Jeg fant et bilde av motoren til Roadster:



Tydeligvis har de på ett eller annet tidspunkt gått vekk fra splines. Jeg mistenker med introduksjonen av "D".
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Jeg syns også de bildene vi har av motoren til Model S stemmer mer med designet til roadster enn designet vi ser i bloggposten:



Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Quaoar

Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 20. november 2014, klokken 20:00
Det var det. Hvis du leser min post nummer 58 i denne tråden så ser du min vurdering av og begrunnelse for den. Jeg håper selvsagt jeg tar feil.

Jeg leste den, men forstod likevel ikke det siste innlegget ditt. Hvorfor skal man løpe & kjøpe aksjer nå?

Bare så det er nevnt, om man kjøper aksjer -nå-, så investerer man ikke i Tesla som selskap. Da spekulerer man i verdistigning i verdipapirer. Investerer i Tesla gjør man om man deltar på nyutstedelse av aksjer.
Det Tesla gjør nå, gjør de for å bygge opp kunnskap, produksjonapparat og teknologi for en gang i fremtiden å kunne selge biler. Nå selger vel Tesla mindre biler på verdensbasis enn hva det selges av VW Golf i Norge.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA