Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Parkere på ladeplass uten å lade.

Startet av pwb, torsdag 04. desember 2014, klokken 20:56

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Nå må vi ikke overdrive problemet. Dette er nok ikke så enkelt som noen skiver, i verste fall må det byttes rotor og reduksjonsgir på alle disse DU, men hvor mye koster dette? La oss si $10.000? Om problemet da er på 10.000 biler, så er det snakk om hundre millioner dollar. Elon Musk har dette på brukskontoen sin.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

JohanH

Nei du Kallagtunet, den ble litt for drøy for meg den posten. Konkurs tror jeg er lite sannsynlig. Muligens en liten "dent" i regnskapet dette her. Tror ikke det vært snakk om mørkelegging.

Tuxedo

Jeg er enig at dette var et Mikke Mus-svar fra Elon.  Det er helt usannsynlig at dette bare skyldes for lite "grease" i en mekanisk kobling.  Det er utvilsomt en designfeil, og kun en redesignet motor kan løse problemet.  Men nå har i hvert fall norsk presse tatt opp problemet, og det rimelig kraftig.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Øyvind.h

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 20. november 2014, klokken 18:57
Nå må vi ikke overdrive problemet. Dette er nok ikke så enkelt som noen skiver, i verste fall må det byttes rotor og reduksjonsgir på alle disse DU, men hvor mye koster dette? La oss si $10.000? Om problemet da er på 10.000 biler, så er det snakk om hundre millioner dollar. Elon Musk har dette på brukskontoen sin.
+1

Teslas langsiktige mål er så uhyre viktig. I den store sammenheng er bytte av deler/hele motoren peanuts. Se hva de bruker på SC-nettverk, batterifabrikk osv. Trykk flere aksjer og hent inn penger for å dekke over denne humpen i forretningsplanen, eller ta det fra brukskontoen....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Høgis

Sitat fra: jazzwheel på torsdag 20. november 2014, klokken 12:49
Vet vi noe om hvor omfattende arbeidet for å bytte en DU er?

Er det noe de gjør ganske enkelt eller er det noe verkstedene bruker lang tid på?

Er kostnaden for Tesla først og fremst knyttet til produksjon av DU eller arbeidet som utføres på verksted for å bytte den?

DU. byttet på min tok en dag, leverte bilen i Drammen på morgenen og hentet den på ettermiddagen. Så vidt jeg kan se en jobb på ca. 3,5 timer.





P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

Øyvind.h

Men at motorbytte er en 3,5 timers jobb vet jo ikke Ola Nordmann, og VG etc gir sikkert jamrende F i slikt. Folk tenker at motorbytte, det er stoooore saker. Og det er jo riktig - på en fossilbil  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Kallagtunet

#66
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 20. november 2014, klokken 18:57
Nå må vi ikke overdrive problemet. Dette er nok ikke så enkelt som noen skiver, i verste fall må det byttes rotor og reduksjonsgir på alle disse DU, men hvor mye koster dette? La oss si $10.000? Om problemet da er på 10.000 biler, så er det snakk om hundre millioner dollar. Elon Musk har dette på brukskontoen sin.

Ja og er det 30k biler så er det 300mill dollar.

Jeg er helt sikkert på at 600 millioner kroner eller potensielt 1,8 milliarder kroner i ekstra ufortutsette utgifter samtidig som en får forsinket inntekter fra Model S er et meget stort problem i den situasjonen Tesla er i nå. Måten de har håndtert det på tyder i alle fall på det....

Jeg tviler sterkt også på at Musk med eierandel på ca 20% (?) i Tesla vil stille sine private midler til å betale dette.

Kallagtunet

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 20. november 2014, klokken 19:04
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 20. november 2014, klokken 18:57
Nå må vi ikke overdrive problemet. Dette er nok ikke så enkelt som noen skiver, i verste fall må det byttes rotor og reduksjonsgir på alle disse DU, men hvor mye koster dette? La oss si $10.000? Om problemet da er på 10.000 biler, så er det snakk om hundre millioner dollar. Elon Musk har dette på brukskontoen sin.
+1

Teslas langsiktige mål er så uhyre viktig. I den store sammenheng er bytte av deler/hele motoren peanuts. Se hva de bruker på SC-nettverk, batterifabrikk osv. Trykk flere aksjer og hent inn penger for å dekke over denne humpen i forretningsplanen, eller ta det fra brukskontoen....

Har du sett på regnskapene til Tesla?

Hvor lett tror du egentlig det er å trykke aksjer (som i utgangspunktet er høyt priset i forhold til opp side potensialet) for brannslukke ett ugiftstap. Det er ikke slik aksjemarkedet fungerer dessverre...

HåkonE

Hvorfor skulle Tesla sende 300 løse motorer til Norge *per uke* om de selv ikke tror på at de har funnet feilen?

Å sette i gang en så stor jobb uten å være sikker vil være svært risikofullt for et selskap som ikke kan vise til store overskudd. Ikke bare er det ekstremt kostbart, men skulle det vise seg å være feil vil det resultere i ytterligere negativ mediaomtale (og påfølgende salgstall).

Det er heller ikke utenkelig at det er en større andel DU per bil som har problemer i Norge i forhold til USA. Dette har vi ikke noe tall på, og anekdoter fra Edmunds forteller oss ingenting. Heller ikke at noen her mener at bilen går tregere etter en stund uten at de har utført en skikkelig måling.

Min største kritikk til Tesla i denne saken er dårlig informasjonsflyt og treg saksbehandling. Da ender de opp med spekulasjoner og utrygghet blant kundene, noe denne tråden er et utmerket eksempel på.

Batteritralla

Er det virkelig noen som tror at Tesla kommer til å gå ut offisiellt med den virkelige problemstillingen?

I så tilfelle så er nok dette de samme som tror på julenissen  :)

Problemet er utvilsomt stort og dyrt og ordne opp i, men jeg ikke i tvil om at Mr Musk vil ordne opp i det, om han så må bruke ALLE sparepengene sine.

Det har han gjort før....

Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 20. november 2014, klokken 19:09Ja og er det 30k biler så er det 300mill dollar.

Jeg er helt sikkert på at 600 millioner kroner eller potensielt 1,8 milliarder kroner i ekstra ufortutsette utgifter samtidig som en får forsinket inntekter fra Model S er et meget stort problem i den situasjonen Tesla er i nå. Måten de har håndtert det på tyder i alle fall på det....

Jeg tviler sterkt også på at Musk med eierandel på ca 20% (?) i Tesla vil stille sine private midler til å betale dette.
Det ville nok ikke bli til at Elon Musk dekket noe, Tesla Motors klarer fint å hente inn så mye penger som nødvendig selv. Men poenget mitt er at dette er peanuts, og vil i verste fall være en liten hump i veien.

Nå tror jeg ikke det er snakk om så mye som $10.000 dollar per enhet. Kostnadene i Norge per enhet vil nok havne på i området 15.000 kroner (timer, frakt, osv). Så sendes enhetene til USA for nedskilling og reparasjon. Mest trolig kan de klare seg med å bytte drivakslingen og kun en liten del i reduksjonsgiret. Sier vi $100 i deler og 100 timer til $20/time havner vi på ca $4.300 totalt.

Da snakker vi om 43 millioner dollar for 10.000 enheter. 10.000 enheter kan være pessimistisk, for om det faktisk var snakk om 10.000 enheter tror jeg vi hadde hørt veldig mye mer om dette fra USA.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tuxedo

Sitat fra: Haknys på torsdag 20. november 2014, klokken 19:21
Hvorfor skulle Tesla sende 300 løse motorer til Norge *per uke* om de selv ikke tror på at de har funnet feilen?
Selv det tallet der har jeg liten tro på (ja, jeg vet Elon skrev det).  Den norske organisasjonen til Tesla har absolutt ingen mulighet til å skifte drive unit på 300 biler pr uke.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Dennis

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 20. november 2014, klokken 19:08
Men at motorbytte er en 3,5 timers jobb vet jo ikke Ola Nordmann, og VG etc gir sikkert jamrende F i slikt. Folk tenker at motorbytte, det er stoooore saker. Og det er jo riktig - på en fossilbil  ;D

Har skrudd en del motor og tar ikke lang tid på en vanlig bil heller. På Subaruen jeg hadde tok det ca 2 timer ut og 2.5 timer inn å bytte motor :) Tipper de som gjør det hele dagen som jobb gjør det enda litt kjappere enn hva en hobby mekaniker gjør :)

Muffinman

Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 20. november 2014, klokken 18:49
Jeg kansellerer min ventende bil imorgen og avventer til dette ordnes opp i . Jeg hadde beholdt reservasjonenen men når tesla ikke kan tilby innbytte og bilen kan bli vansklig å selge så ser jeg ikke noe annet valg .
Hehe, du kvalifiserer til lista over forumets mest nevrotiske brukere  ;D

Quaoar

Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 20. november 2014, klokken 19:09
Ja og er det 30k biler så er det 300mill dollar.

Jeg er helt sikkert på at 600 millioner kroner eller potensielt 1,8 milliarder kroner i ekstra ufortutsette utgifter samtidig som en får forsinket inntekter fra Model S er et meget stort problem i den situasjonen Tesla er i nå. Måten de har håndtert det på tyder i alle fall på det....

Jeg tviler sterkt også på at Musk med eierandel på ca 20% (?) i Tesla vil stille sine private midler til å betale dette.
Tesla lever på investorer og ikke inntekter. Dermed blir alt som skjer nå, kun for prøve & feile, for så å gjøre det bedre. Om det så er 1 eller 2 mrd NOK i ekstrautgifter, så er det ingenting. Det eierne/investorene i Tesla forventer nå, er ikke maksimalt overskudd på omsetningen av noen få tusen biler i året. Det eierne forventer, er at Tesla får prøvd ut teknologien sin, ryddet unna feil og mangler, får distribusjonsnettet sitt på plass, med mer. Deretter vil de lansere en "billig"-modell som de kan serieprodusere hundretusenvis til millioner av i året.

Tesla:


Tesla vil ikke ha noe problem med ny emisjon den dagen de skal sette i gang med storproduksjon. Nå er de bare på prøvestadiet (og vi er prøvekaniner).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA