Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Parkere på ladeplass uten å lade.

Startet av pwb, torsdag 04. desember 2014, klokken 20:56

« forrige - neste »

snurrehue

Sitat fra: Brede på torsdag 20. november 2014, klokken 12:46
Da spørs det om dette går kraftig utover leveringstid på nye biler, skal ikke kimse av at de tar ut kapasitet til 300 produserte motorer i uka..

Tror ikke man har noe å frykte der. Tipper Tesla har kapasitet og deletilgang til å produsere langt flere motorer enn biler.

NegativeElectrode

Sitat fra: sangiovese på torsdag 20. november 2014, klokken 15:32
Sitat fra: Brede på torsdag 20. november 2014, klokken 12:46
Da spørs det om dette går kraftig utover leveringstid på nye biler, skal ikke kimse av at de tar ut kapasitet til 300 produserte motorer i uka..

Tror ikke man har noe å frykte der. Tipper Tesla har kapasitet og deletilgang til å produsere langt flere motorer enn biler.

Jepp, og som kom frem på presentasjonen av fabrikkoppgraderingen er montering av DUer nå automatisert. Både jevnere/høyee kvalitet samt større kapasitet på produksjon.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

jazzwheel

Dette må bety at de i så fall vet hvilke batcher problemet gjelder og at man således kunne sagt noe om det. Jeg frykter at omfanget er veldig stort siden de ikke vil si hvilke biler det gjelder.

GreenBeHH

Litt rart at ingen klarer å fremskaffe opplysninger rundt DU problemene.  Er det virkelig ingen som har tatt en slik enhet fra hverandre (og legger ut på Youtube)  slik som det gjøres med det meste i dag ?

S85D modellen får to motorer som sannsynligvis er den samme som Mercedes B Electric leveres med.  Det lover bra, men det er også en ny motor som trenger innkjøring i form av nye utfordringer.  Jeg aner en utfordring med å få disse til å samspille i et D-oppsett, les software oppdateringer.
Jeg vurderer en standard S60/85 som da har den 'gamle' motoren bak.  Er denne på vei ut eller er den allerede planlagt skiftet med en som vil ligne på den som kommer i P85D (bak)?  Grunnen til denne mistanken er at S60/85 denne uken skiftet fra desember 2014 til mars 2015 leveranse.

Jeg tror altså at DU på vanlig bakhjulsdrift fra nå av er en modifisert enhet. ;D  (men, kun synsing fra min side)
eGolf m/varmepumpe, levert 22.05.2015

Amoss

Sitat fra: GreenBeHH på torsdag 20. november 2014, klokken 15:52
Grunnen til denne mistanken er at S60/85 denne uken skiftet fra desember 2014 til mars 2015 leveranse.

Grunnen til dette store spranget er hvordan Tesla kvartals-optimaliserer. De prøver å levere ut så mange biler som mulig i samme kvartal som de er produsert, og med lang transporttid til Norge betyr det er biler produsert tidlig i kvartalet blir levert her sent i kvartalet. Med "ekspresslevering" kunne de enda for kort tid siden rekke å få den levert til nyttårsaften, men når de ikke lengre rekker det, så venter de nok med å produsere til neste "batch" til Norge, med levering sent februar og mars (men før april!).
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Jimpec

Takk for denne tråden.

Forklaringen er veldig tynn, og jeg finner det vanskelig å tro på at det er for litt eller feil fett som er årsaken.
Jeg har en SeaDoo vannscooter; Der er det litt krøll med både aksling, intercooler og supercharger innimellom. Jeg kjenner igjen den amerikanske motviljen mot å ville vedgå at noe er galt og vi skal fikse det..

Sagaen fortsetter.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+


turfsurf

Sitat fra: RaBalder på torsdag 20. november 2014, klokken 15:29
For meg høres dette fremdeles ut som bare tåkeprat.

Helt enig, til de begynner med DU bytte/rep i stor skala, så er det bare tåkeprat.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Øyvind.h

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 20. november 2014, klokken 11:35

Hvor lang tid tar det før første VG/Dagbladet-oppslag som sier "Tesla motortrøbbel - må bytte alle motorene.... Kanskje allerede denne uken :) ?

Ble visst allerede i dag ja. Push-varslet til alle med VG app i Norge nå...
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013


RaBalder

Når ting nå er ute i media så øyner jeg et håp om litt mer fortgang.

Men jeg er f.... ikke sikker  ???

jazzwheel

Siden de flyr inn 300 i uka så regner jeg med at de kommer til å bytte på alle P85'er som er berørt av dårlig produksjon uten at jeg selv må klage på klunking?

Bilen min skal på verksted av andre årsaker om noen uker så da bytter de kanskje samtidig?

Teslanewbie

http://www.hegnar.no/motor/artikkel526605.ece


Tesla-eiere i Norge opplever store motorproblemer. Nå arbeider elbilselskapet på høygir for å få skiftet ut motorene.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Kallagtunet

#58
Min frykt er at dette kan være en Tesla killer.

De har nå produsert over 30k biler. De fleste av disse levert med en konstruksjonsfeil som har alvorlige konsekvenser dvs at det koster Tesla veldig mye å fikse ganger ett meget stort antall biler.
Denne kostnaden kommer samtidig som pengene renner ut i utvikling av Model X som i tillegg er forsinket dvs at man må bruke enda mer penger og inntektene fra alle bilene som har i reservasjons «banken» blir samtidig forsinket. Samtidig har man brukt mye penger på å oppgradere produksjonslinjen noe som også tok lengre tid og sikkert ble dyrere en planlagt (samtidig som det gav færre salg på grunn av utsatt produksjon) i tillegg så investerer en frisk i mega factory. I tillegg er det vel ting som kan tyde på at reservasjonstakten på Model S har gått ned (det får vi jo aldri vite) en har i alle fall begynt å måtte gi gunstige leasing avtaler, gjenkjøps garantier (i us) og mer aktiv markedsføring noe som i alle fall indikerer at bilene ikke selger seg selv som de gjorde før.  Siste kvartalstall viste vel at det en spiser forholdsvis friskt av egenkapitalen.

Gitt at Tesla vet (det må en jo regne med at de faktisk har regnet på...) at dette potensielt er ett problem som kan velte selskapet så er den responsen vi ser fra dem ganske rasjonell. Ignorer utad så lenge det går (helt til pressen i US begynte å skrive om det), marginaliser problemet, det er en 10 cent Chins og gjør ett grep for å gjenvinne tillit som ikke koster noe på kort sikt dvs øk garantitiden til 8 år (bilene som har problemer har garanti som gjelder og hvis hvis problemet blir kjempe stort så er vi overende og lovnader 7/8 år frem i tid er av liten relevans..). Bruk tiden en kjøper seg til å få oppmerksomhet på noe annet og lanser noe som kan gi inntektsstrøm fort i bortfall av Model X inntekter. Det vil si en lanserer Model S dual drive med og hyper egenskaper som ikke er klare før om to tesla mnd (dvs ganske så lenge (autopilot)). Jobb samtidig med å finne en løsning på problemet som ikke koster noe, dvs reduser effekt og overgang til regen med software og håp på at det utsetter så mange havarier som mulig. Fortell røverhistorier og tåkelegg omfanget så lenge det går og reparer kun de DU ene som en må reparere for å dra reparasjons utgifter over så langt tid som mulig.

Musk er en smarting og for meg så virker meg dette som en smart måte å håndtere ett kjempe problem på. Krysser fingre for at det lykkes og vi ikke sitter med biler der produsenten har gått konkurs.. Da tror jeg at penger spart på bensin blir litt uvesentlig del av regnestykket mhp hvor mye en «sparer» på å kjøre Tesla.

Teslanewbie

#59
Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 20. november 2014, klokken 18:41
Musk er en smarting og for meg så virker meg dette som en smart måte å håndtere ett kjempe problem på. Krysser fingre for at det lykkes og vi ikke sitter med biler der produsenten har gått konkurs.. Da tror jeg at penger spart på bensin blir litt uvesentlig del av regnestykket mhp hvor mye en «sparer» på å kjøre Tesla.

Satt med lignende tanker , men det er greit at nyheten nå er ute slik at det skjer noe i saken.

Jeg kansellerer min ventende bil imorgen og avventer til dette ordnes opp i . Jeg hadde beholdt reservasjonenen men når tesla ikke kan tilby innbytte og bilen kan bli vansklig å selge så ser jeg ikke noe annet valg .

Har vært i kontakt med tesla men får bare nonsenssvar . Om ar det jobbes med innbytte og at de ikke veit når dette er på plass etc ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA