Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Parkere på ladeplass uten å lade.

Startet av pwb, torsdag 04. desember 2014, klokken 20:56

« forrige - neste »

Teslanewbie

Da lurer jeg på om vi får tilbake den gamle akselerasjonen etter at dette er utbedret ?  Og hva er vitsen med å redusere effekten på alle biler hvis det bare er snakk om et fåtall biler ?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

NegativeElectrode

Sitat fra: Muffinman på torsdag 20. november 2014, klokken 12:19
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 20. november 2014, klokken 12:12


Er det en slik kobling som mangler fett? (Stjålet fra FB-post).
Dette er jo ikke tannhjul, men splines (notinger på godt norsk). De skal settes inn med fett ved montering i de (få) konstruksjonene jeg har sett. Men jeg vil anta at fettet skal stå for smøringen bare fram til oljen begynner å sirkulere?

Det vil i så fall stemme bra med nedsatt effekt fra 0-10 km/t vel?

At de har byttet defekte DUer med nye DUer som har samme svakhet skyldes vel at de ikke har hatt full innsikt i rotårsaken og følgeeffekter. Hvis det først oppstår slark og både det ene og andre slites ned vil det kanskje være vanskelig å si hva rotårsaken er nå rman åpner en havarert DU. Nå kan det virke som om DUene kan ha flere issues, men ikke alle nødvendigvis fører til havari, eller at den ene svakheten utvikler den andre.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

AndreS

#32
Hei

Jeg har endel tidligere erfaring med girkasser og problemer i forbindelse med løpskjøring og bygging av drivenheter til løpsbiler for både gate og banefossiler.

Slike splines som det referes til kan være både med og uten seegeringspor (altså både for å kunne skli aksialt og ikke)

Slik jeg forstår forklaringen er det selve akselen på motoren som ikke holder da det skrives at det er mellom motor og girkasse.

Hvis dette er riktig er det meget enklere å reparere enn om det er selve drevene og opplagrinene av disse som er problemet.

Jeg stoler alikevel ikke på disse forklaringene da jeg syns de varierer veldig og virker tildels lite troverdige. Dette setter både Elon og Tesla i et dårlig lys da det er forholdsvis lett å peke på at de vingler mellom ulike forklaringer og tar feil mtp serier osv.

Jeg foreslår at TOCN svarer på forklaringen på en konstruktiv måte der man henviser til at problemene gjelder for ett bredt spekter av biler. Man kan også peke på at problemet også viser seg gyldig i USA, samt at det er gitt ulike forklaringer tidligere. Man kan etterspørre om de DUene de lover skal sendes til Norge nå er forbedret.

De kan samtidig gis skryt for å gjøre et godt forsøk på å rydde opp og for å gi noe informasjon om en litt uoversiktlig situasjon.

Man må i en slik situasjon være tydelig på forventninger (gjerne støttet opp med begrunnelse som handelstradisjon og åpenhet i Norge/skandinavia etc), men samtidig sørge for et videre godt samarbeid.

PS:
Det henvises tidligere i en annen post til at det er svakt å bruke helical(skrå) drev i en boks som skal ta såpass mye moment. Husk at f.eks lastebiler og traktorer bruker det samme, med tildels tunge rivende oppgaver og 2000-3000 Nm på motor... Godt designede helical drev fungerer helt fint til dette. Chevron drev (pilformede tenner) har problemer med f.eks at olje presses inn i midten av tanninngrepet, noe som spiser effekt og ikke er spesielt heldig mtp slitasje.

EDIT:

en ting som hadde vært spennende var å sende en ødelagt DU/girkasse til Martin Schanke, han har masse erfaring med å bygge og konstruere girkasser. Han var engasjert av Petter Solberg i flere sesonger med fullt ansvar for girkasser, og har også hjulpet offshore race serie båtene med nye aksler og drev da alt annet de fikk tak i av deler fra andre produsenter gikk i stykker. Det siste jeg hørte om dette var at delene fra Schanke hadde vart 12 ganger lengre enn noen av de andre alternativene.
I3 i bestilling

snurrehue

Sitat fra: NegativeElectrode på torsdag 20. november 2014, klokken 13:41
Hvis det først oppstår slark og både det ene og andre slites ned vil det kanskje være vanskelig å si hva rotårsaken er nå rman åpner en havarert DU. Nå kan det virke som om DUene kan ha flere issues, men ikke alle nødvendigvis fører til havari, eller at den ene svakheten utvikler den andre.

Det som er merkelig er at det har tatt så lang tid for de å finne ut av denne. Elon har lagt skylda på løs kabel og en liten shim. Det å finne en ødelagt noting skulle tatt meg 5 minutter etter åpning av motoren/girkassa. At disse er slitt bør være umulig å unngå å legge merke til. Og da har man et sted å starte, og sannsynligvis et meget begrenset område å lete. Er legeringen for dårlig? Er konstruksjonen for svak? Er det slark i montasjen? Er det workmanship? Å undersøke dette skal ikke ta mangfoldige måneder.
Så da gjenstår spørsmålet: er feilen virkelig så banal at det bare var bittelitt smøremiddel som skulle til?

Sjøhyene

Sitat fra: sangiovese på torsdag 20. november 2014, klokken 14:01
Sitat fra: NegativeElectrode på torsdag 20. november 2014, klokken 13:41
Hvis det først oppstår slark og både det ene og andre slites ned vil det kanskje være vanskelig å si hva rotårsaken er nå rman åpner en havarert DU. Nå kan det virke som om DUene kan ha flere issues, men ikke alle nødvendigvis fører til havari, eller at den ene svakheten utvikler den andre.

Det som er merkelig er at det har tatt så lang tid for de å finne ut av denne. Elon har lagt skylda på løs kabel og en liten shim. Det å finne en ødelagt noting skulle tatt meg 5 minutter etter åpning av motoren/girkassa. At disse er slitt bør være umulig å unngå å legge merke til. Og da har man et sted å starte, og sannsynligvis et meget begrenset område å lete. Er legeringen for dårlig? Er konstruksjonen for svak? Er det slark i montasjen? Er det workmanship? Å undersøke dette skal ikke ta mangfoldige måneder.
Så da gjenstår spørsmålet: er feilen virkelig så banal at det bare var bittelitt smøremiddel som skulle til?

Tror faktisk dette kan handle om noe så enkelt som prioriteringer. Sansynligvis er Tesla et sånt type selskap der beskjeder går overfra og ned. (som er vanlig i USA) Slik at når ting ikke blir løftet høyt nok opp og med nok trøkk så blir det fullstendig tilsidesatt. Husk at tesla har hatt mange jern i ilden det siste halvåret/året. Og kanskje har de prioritert ned sine eksisterende kunder til fordel for nye kunder, nye markeder og nye biler.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Teslanewbie

Ikke et ord om at de har redusert effekten på bilen ! Dette blir for dumt! Forklaringen synes jeg blir litt for enkel.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

AndreS

Dette er motorbilde fra den videoen de la ut i sist bloggoppdatering.

Det er et stort og kraftig drev, men ingen splines såvidt jeg kan se.
I3 i bestilling

Muffinman

Sitat fra: NegativeElectrode på torsdag 20. november 2014, klokken 13:41
Sitat fra: Muffinman på torsdag 20. november 2014, klokken 12:19
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 20. november 2014, klokken 12:12


Er det en slik kobling som mangler fett? (Stjålet fra FB-post).
Dette er jo ikke tannhjul, men splines (notinger på godt norsk). De skal settes inn med fett ved montering i de (få) konstruksjonene jeg har sett. Men jeg vil anta at fettet skal stå for smøringen bare fram til oljen begynner å sirkulere?
Det vil i så fall stemme bra med nedsatt effekt fra 0-10 km/t vel?
Neppe, siden jeg mente at fettet skulle smøre inntil oljen ble sirkulert første gangen. Etter det ville oljen ha dannet film og tatt seg av smøringen. Men forslaget mitt er nok sannsynligvis feil :)

Amoss

Sitat fra: sangiovese på torsdag 20. november 2014, klokken 14:01
Det som er merkelig er at det har tatt så lang tid for de å finne ut av denne. Elon har lagt skylda på løs kabel og en liten shim. Det å finne en ødelagt noting skulle tatt meg 5 minutter etter åpning av motoren/girkassa. At disse er slitt bør være umulig å unngå å legge merke til. Og da har man et sted å starte, og sannsynligvis et meget begrenset område å lete. Er legeringen for dårlig? Er konstruksjonen for svak? Er det slark i montasjen? Er det workmanship? Å undersøke dette skal ikke ta mangfoldige måneder.
Så da gjenstår spørsmålet: er feilen virkelig så banal at det bare var bittelitt smøremiddel som skulle til?

Kanskje det er flere årsaker til problemene som blir rapportert?  Ser ikke noen grunn til å ikke tro at en løs ledning kan gi ulyder (men neppe havari), og at det både kan være en svak shim og lite fett er vel ikke så vanskelig å tro?  Har rett nok liten greie på mekaniske problemer som dette, men mine erfaringer fra andre områder underbygger at det er når det er flere årsaker som tilsammen utgjør en feil at det tar lang tid å finne dem alle sammen, og komme med en fiks. Er det en enkel feil er det vanligvis enkelt å finne og rette den (relativt sett).
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

JohanH

Beklager en hobbyingeniørs betraktninger, men hvorfor skulle manglende fett/smøring føre til at disse noter (splines) blir ødelagt??? For at kraften skal overføres er vel hele poenget at disse notene skal ta tak i tilsvarende utsparing på motsatt side av drevet (d.v.s. som et langsgående tannhjul) og ikke at de skal rotere i forhold til hverandre - da sier det jo seg selvt at de slites ned raskt og mister "taket". At derimot noe smøring må til for at den flate ("ikkenotede") delene av koblingen skal rotere med minst mulig friksjon mot tilsvarende del på andre siden skjønner jeg godt. Og her er det altså et oljebad det hele ligger i om jeg forstår det riktig?

snurrehue

Sitat fra: Amoss på torsdag 20. november 2014, klokken 14:33
Kanskje det er flere årsaker til problemene som blir rapportert?  Ser ikke noen grunn til å ikke tro at en løs ledning kan gi ulyder (men neppe havari), og at det både kan være en svak shim og lite fett er vel ikke så vanskelig å tro?  Har rett nok liten greie på mekaniske problemer som dette, men mine erfaringer fra andre områder underbygger at det er når det er flere årsaker som tilsammen utgjør en feil at det tar lang tid å finne dem alle sammen, og komme med en fiks. Er det en enkel feil er det vanligvis enkelt å finne og rette den (relativt sett).

Selvsagt kan det være flere feil. Og er det flere feil (uavhengig av hverandre) så må jeg si det er meget bekymringsverdig.

Men en mekanisk feil som Elon nå har skissert, er altfor grov til å unngå å bli lagt merke til når man dissikerer motoren for å feilsøke. Slike splines vil slites gradvis, og man må særdeles fjern i topplokket om man ikke klarer å legge merke til slarken dette skaper. Og ser man denne slarken, ja da MÅ alarmklokkene ringe øyeblikkelig. Denne shaft, disse notingene, skal formidle enorme krefter. Det MÅ være tight. 

Koppa

#41
Det er sagt noe om amerikansk bedriftskultur i denne tråden, som er bra observert. Informasjonsflyt ut i organisasjonen til Tesla er svært begrenset, virker det som, og ansatte har i noen saker munnkurv. Vær da obs på at dette bare er ett symptom på en kultur som etter all sannsynlighet har store problemer med å akseptere rapporter fra "gølvet" om at akslinger i returnerte DU'er, som skulle hatt splines, kommer inn blanke og glatte som en barnerumpe. NASA hadde folk som visste om feilen før romfergen Challenger eksploderte, men de hadde en kultur som var basert på "mind your own business". Jeg har jobbet i et amerikansk selskap med en sånn kultur. Ekstremt hierarkisk. Ingenting i veien med produktene, og utrolig mye flinke folk, men det gikk ikke akkurat fort å få i gang korrektive tiltak  når feil ble oppdaget  ;). Tesla kommer til å fikse dette, men det tar nok noen måneder før det er smilefjes over hele linja her på berget  8). Det er tross alt mange biler som skal ha ny DU...

turfsurf

Sitat fra: Brede på torsdag 20. november 2014, klokken 12:46
Da spørs det om dette går kraftig utover leveringstid på nye biler, skal ikke kimse av at de tar ut kapasitet til 300 produserte motorer i uka..

Fint for de som har bestilt S85D!
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

RaBalder


NegativeElectrode

Da er nok dette snart i tabloid-pressen vil jeg tro
http://elbil.no/nyheter/elbiler/3417-her-svarer-elon-musk-norske-tesla-eiere

Om det virkelig er sånn at det er sendt flere biler med DU-feil enn til Norge enn andre markeder kan det kanskje forklares med at Norge er det nest største markedet og fikk tidvis mange biler over korte periode. Hvis batchene disse bilene var produsert i samsvarer med noe som skifter regelmessig (rytmisk) på produksjonslinjen kan det faktisk stemme. En arbeider eller team som er litt slurvete som jobber skift eller med jobbrotasjon så vil feilene komme i sykluser. Man skal sitte på endel intern informasjon for å kunne vite om det Elon sier stemmer.

Produksjon av DUene er nå automatisert (ihvertfall for 85D) så variasjonen i kvalitet burde være eliminert.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA