Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Parkere på ladeplass uten å lade.

Startet av pwb, torsdag 04. desember 2014, klokken 20:56

« forrige - neste »

Leif1

Konvertitt fra S til X

sven erik

min er en vanlig s85 med DU problem levert mai-14  men er gått mer en 26000 km

sigurdi

Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

JohanH

Unnskyld ytterligere et dumt spørsmål, men hvorfor må det egentlig være en slik spline kobling/gir her? Skjer jo ingen utveksling dvs det er 1:1 gearing hva jeg kan forstå. Kunne man ikke lagd det i et stykke? Da var der jo ikke noe som noensinne kunne slites ned. Har det med montering å gjøre eller tilfører det noen slags funksjonalitet å ha et slikt "langsgående" 1:1 gir her?

Leif1

Du må kunne koble til motoren på et vis. Gearkassen er jo ellers hermetisk lukket.
Konvertitt fra S til X

Leif1

Sitat fra: sigurdi på lørdag 22. november 2014, klokken 01:15
Sitat fra: Leif1 på lørdag 22. november 2014, klokken 00:59
http://www.mobil.no/Norway-Norwegian-LCW/heavydutyoils_products_greases_mobil-grease-xhp-222.aspx

Kan noen sende linken til Elon....? Evt noen kartonger med dette..

Denne må da være bedre da. :-)
http://www.mobilindustrial.com/ind/english/products_greases_mobilgrease-xtc.aspx
Men finnes svært mye forskjellig som har egenskaper og tilpasset spesifikk bruksområder.

Ja, jeg tok den første og beste som Google fant for meg.
Når jeg tenker over det har de gjort en skikkelig megabrøler her, hvis dette virkelig er årsaken til problemene.
Konvertitt fra S til X

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: JohanH på lørdag 22. november 2014, klokken 01:27
Unnskyld ytterligere et dumt spørsmål, men hvorfor må det egentlig være en slik spline kobling/gir her? Skjer jo ingen utveksling dvs det er 1:1 gearing hva jeg kan forstå. Kunne man ikke lagd det i et stykke? Da var der jo ikke noe som noensinne kunne slites ned. Har det med montering å gjøre eller tilfører det noen slags funksjonalitet å ha et slikt "langsgående" 1:1 gir her?
De har droppet overgangen på de nye 140/165 kW motorene til "D". Tydeligvis har overgangen egentlig ingen funksjon. Den er kun der for å kunne produsere motoren og girkassen hver for seg. Altså årsaken er ren produksjonsprosessmessig.



Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

amund

Dere misser poenget mitt. 'Alle' har greid å lage splines, både våte og tørre i 100 år. Jeg har aldri hørt eller sett om et problem før jeg googlet dette i går, fant da en artikkel om BMW E-active (aldri hørt om, tydeligvis en betamodell for drivverket til i3?)

http://www.plugincars.com/first-25000-miles-bmw-activee-problems-124694.html

og en video om en serie BMW motorsykler som (tydeligvis) er kjent for spline-havari i clutch-splines. Fyren forklarer at dette har med for lite inngrep/kort dekning på splines etter de redesignet clutchen.


Litt pussig at begge gjelder BMW.

Uansett, jeg kan forstå at splines blir spist opp om man har raskt og ofte skifte mellom + og - moment, f.eks. en bensin/dieselmotor på lavt turtall som akselererer hver gang den tenner og sakker av igjen før neste stempel er i posisjon. På samme måte også stor elmotor/gir som drar en stempelpumpe, men tvilsomt at det kommer til - moment selv om det er mye kompresjon.

En bensinmotor gir også negativt moment (i forhold til drivverket) når du slipper gassen. Kanskje ikke så mye som en teslamotor på regen - men splinesene blir jo ikke slitt av høyt moment, om de i det hele tatt kan slites så er det akkurat i øyeblikket mellom + og -. Og hvor ofte skjer det i løpet av en dag? 10 ganger? 20 ganger? 100 ganger kanskje? Det burde holde i 50 år.

Fikk en idé: Uten å være ekspert på AC-motorer, kan det hende at ankeret får lyst til å bevege seg i lengderetning? Dersom det er unøyaktigheter i "magnet-egenskapene" i selve ankeret? Hvis ja, hva skjer hvis det er endeslakk i lagrene i motoren? Da kan man risikere at ankeret og akselen beveger seg frem og tilbake i løpet av en omdreining. DA vil du spise splines.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

JohanH

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 22. november 2014, klokken 10:22
Sitat fra: JohanH på lørdag 22. november 2014, klokken 01:27
Unnskyld ytterligere et dumt spørsmål, men hvorfor må det egentlig være en slik spline kobling/gir her? Skjer jo ingen utveksling dvs det er 1:1 gearing hva jeg kan forstå. Kunne man ikke lagd det i et stykke? Da var der jo ikke noe som noensinne kunne slites ned. Har det med montering å gjøre eller tilfører det noen slags funksjonalitet å ha et slikt "langsgående" 1:1 gir her?
De har droppet overgangen på de nye 140/165 kW motorene til "D". Tydeligvis har overgangen egentlig ingen funksjon. Den er kun der for å kunne produsere motoren og girkassen hver for seg. Altså årsaken er ren produksjonsprosessmessig.



Hvordan vet du dette? Flott info! Og takk for bekreftelse på at min tankegang ikke var helt fjern :)

Det snakkes jo mye om "8 bevegelige deler i drivverket". Da er det 7 nå da?

Espen Hugaas Andersen

#159
Sitat fra: JohanH på lørdag 22. november 2014, klokken 11:02Hvordan vet du dette? Flott info! Og takk for bekreftelse på at min tankegang ikke var helt fjern :)

Det snakkes jo mye om "8 bevegelige deler i drivverket". Da er det 7 nå da?
http://www.teslamotors.com/blog/factory-upgrade

Her har de en video fra den nye produksjonlinjen til "D". På slutten ser du ferdig DU til forakselen. Resten er litt synsing. Men det er ganske tvilsomt at de ville lage to forskjellige motorer med samme effekt, en til forakselen og en til bakakselen. Eller at det skulle være stor forskjell på performance eller standard.

Det vi *ikke* ser er om de har gjort noen endringer på motoren til S60/S85/P85D-RWD. Jeg har mine tvil da jeg tror dette ville være ett større redesign. Men det er kun spekulasjon.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

#160
Når det gjelder den nye motoren, så mistenker jeg at kulelageret man ser er ment å absorbere kreftene fra giret som dytter på drivakselen, som man får med skråskjærte spor. Høres dette logisk ut?

Da ville man også måtte ha et slikt kulelager ved et eventuelt redesign av hovedmotoren. Det er ikke en liten endring.

Edit: En annen tanke; akselen går rett igjennom motoren. Nå ser vi ikke baksiden, men kan vi anta at det finnes et tilsvarende lager på baksiden? (Jeg syns jeg kan skimte det.) Slik at uansett hvilken retning man kjører motoren, så blir disse kreftene absorbert?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Batteritralla

Sitat fra: amund på fredag 21. november 2014, klokken 22:23
Det er noen ingeniører som har, for å si det på godt norsk, driti seg ut.

Alle biler jeg har sett siden tidenes morgen med bensin/dieselmotor og klassisk manuell girkasse har tørre splines mellom clutchplate og inngående aksel på girkasse. De er små, grove, kort dekning og beveger seg hver gang man clutcher, med belastning. Jeg har aldri sett de ryke eller slitt. Mange slike motorer har 400 Nm og mer. Mange har blitt herja med fra stillestående. De fleste gamle biler og 4x4 har splines i mellomaksler, på en 4x4 med 2,7:1 lavserie + førstegir ca 4:1 -> over 4000 Nm på tørre splines som skal smøres, men kjøres i vann og slurves med vedlikeholdet samt beveger seg hver gang akselen fjærer. Har opplevd at de har skjært seg, men aldri strippes. Du kløpper mellomakselrøret eller kryssa først. Stikkaksler på samme bil, teoretisk moment 21 000 Nm pluss sjokkbelastning ved landing etter hjulløft. Hjul med dobbel diameter av en personbil. Mange ting knekker, differensialer, drev og stikkaksler men aldri splines. Det gir ingen mening at splines skal ryke, med mindre det er drastisk feildimensjonert, feilmaskinert, materialfeil, kanskje vinkel mellom motor og girkasse - kan det oppstå vinkel hvis lageret er slitt eller slarkete, så hele ankeret får vinkel i forhold til inngående aksel på girkassa?

Uansett skuffende engineering på en så viktig del av bilen.

På den annen side - med 8 års garanti, en halv arbeidsdag for å bytte den - no worries!

Tilleggsspørsmål - av norske eiere med problemer, er det utelukkende P85 som har hatt ras og ulyder, eller har det skjedd på S85 og?

Godt innlegg.

Feil dimensjonering høres ut som en plausibel forklaring.

Jeg har faktisk stående en splines seksjon fra en drivaksling som er vridd rett av.

Denne kommer fra en BMW.

Har aldri hørt eller opplevd at disse ryker ved original effekt/moment.

Opplevde aldri at de røyk opp minst dobbelt moment heller.

Men når jeg satte inn en motor med opp mot tredobbelt moment av std, så ble std drivakslinger forbruksvare. De holdt gjerne bare i 10-15 minutter med hard kjøring.

Det gikk vel 4-5 stykker før jeg oppgraderte til større hub/splines.

Alle røyk på nøyaktig samme sted, i overgangen/radiusen fra splines og opp mot drivaksel.
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

chal

Kjøre Tesla eiervenner,
Da har jeg brukt en drøy time på å lese denne tråden. Min S85 hadde klunking i sommer, men nå er det borte. Så jeg har vært heldig så langt.

Men jeg har jo en mening om saken:
Jeg tilhører de som ikke er bekymret. Bilen representerer en revolusjon. Musk driver revolusjonerende virksomhet også på solenergisektoren. Det er så store kapitalkrefter og menneskelige resursser involvert at DU problemer er peanuts for selskapet og de som står bak. Det er en påregnelig hendelse og en viktig erfaring for å få på plass en DU konstruksjon som er solid og slitesterk. Det er mulig vi må forbruke DUer noen år fremover til vi kommer dit, men jeg er sikker på at dette løses.
Vi må ikke overraskes hvis det kommer opp nye problemer av slitasjenatur på bilene - da vil de også bli korrigert opp og skiftet.
Jeg regner med at min DU også vil måtte skiftes når tiden er inne - imellomtiden kjører jeg rolig og glad videre i dette vidunderet -
og avstår fra forbikjøringer - som jeg uansett betrakter som en risikofylt og unødvendig virksomhet  :) :)

hma

- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Tai

Fikk bilen min mars i år. Nå 8 måneder senere blir jeg fremdeles glad og oppspilt hver gang jeg ser bilen. Tar meg selv i å smile fra øre til øre mens jeg er ute på tur.

Jeg er litt opptatt av at vi som eier bilene holder oss litt for god til å skrike og kjefte på Tesla på grunn av disse problemene. Lager vi masse bråk vil nedia plukke det opp og lage masse negativ publisistet mot Tesla. Det taper vi alle sammen på!

Jeg ser ingen grunn til å tro noe annet enn at Tesla vil ta dette problemet på største alvor slik de har gjort med alle andre problemer som har oppstått. Gi de tid så ordner de opp. Det tjener Tesla på og det tjene vi på.


Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA