Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Parkere på ladeplass uten å lade.

Startet av pwb, torsdag 04. desember 2014, klokken 20:56

« forrige - neste »

Koppa

Jeg har foreløpig kun et "mykt klunk" (14 800 km siden 29/3), men har lenge tenkt at det nettopp er en slik spline som er problemet. Dette fordi jeg faktisk har opplevd en påhengsmotor som tok kvelden på samme måten som DU-havariene har blitt beskrevet. Den koblingen befant seg midt oppe i stammen på motoren, en sliten gammel Suzuki, og den var aldri designet for noen annen smøring enn fettet som trolig hadde blitt påført mange år tidligere når motoren var ny. En kombinasjon av marginal stålkvalitet/herding (kan kanskje til og med være litt for for hard/sprø) og hårfine marginer på hvor mange mikrometer fetthinne som må til for å beskytte kan vel være årsak til at DU problemene opptrer litt "random". Tviler på at denne skal løpe i noe oljebad. Må nok høre litt med en mekanisk bedrift i nærheten hvor en slektning jobber :-\

snurrehue

Stusser også litt på denne forklaringen. Min bil ble produsert i mai/juni. Jeg har også fått en DU med ulyder, og beskjed om at de ikke kan bytte den før januar/februar. Om jeg får sitere TOCN så står følgende: "Dette grunnet at produksjonen av enheter med feil tilfeldigvis sammenfalt med et tidspunkt der en stor mengde norske biler ble produsert". Etter hva jeg leser her inne så er det et stort spenn på leveringstidspunktene på bilene med problemer. Noen med problemer fikk sine biler i september i 2013, noen i desember 2013, noen i mars 2014, og noen i juli 2014. Jeg nekter å tro at alle disse bilene, eller motorene, ble produsert mer eller mindre på samme tidspunkt...

Elon sier visstnok at 300 enheter hver uke flys inn til Norge. 300!! Med tanke på at Tesla her til lands holder seg til at DU'ene de får inn forbeholdes havaristene, og noen få andre, så skulle da det bety at det er svært mange som havarerer!
Men vil dette si at de gjør en recall? Eller må kunde selv oppdage problemene og varsle?

Brede

Så vidt jeg har vært borti så brukes notinger/splines der en har behov for at en drevet aksel kan bevege seg noe i lengderetning ved bevegelser. Disse er vanligvis smurt med forskjellige typer fett som sørger for smøring så lenge denne er i bruk, fett skal vel normalt kun byttes ut ved demontering/montering av aksling.
Fettet er normalt avgrenset til kontaktområdet, dette kan være med o-ringer, gummibelger (stikkakslinger på biler) osv.

Med forbehold om at jeg er svært amatørmessig hobbymekaniker.

Muffinman

Sitat fra: sangiovese på torsdag 20. november 2014, klokken 12:35
300!!
15-20 uker, så har de flydd inn nok til å bytte på alle leverte biler. Tenker nok at de to siste ordene der beskriver omfanget greit.

Brede

Da spørs det om dette går kraftig utover leveringstid på nye biler, skal ikke kimse av at de tar ut kapasitet til 300 produserte motorer i uka..

jazzwheel

Vet vi noe om hvor omfattende arbeidet for å bytte en DU er?

Er det noe de gjør ganske enkelt eller er det noe verkstedene bruker lang tid på?

Er kostnaden for Tesla først og fremst knyttet til produksjon av DU eller arbeidet som utføres på verksted for å bytte den?

laumb

Oppdaterte artikkelen til "... ikke er tilført tilstrekkelig fett på drivakselen som kobler motoren til girboksen. Resultatet av dette er at drivakslingens notinger blir ødelagte og motoren ikke lenger tar tak."

Håper dette blir korrekt ordlyd. Splines er originalen fra Elon.

Muffinman

#22
Stusser over hvorfor man får informasjon om at man har lært opp personell til å reparere DU``ene på stedet og at enkelte allerede har avtale om å få gjort dette, samtidig som man opplyser at det skal flys inn et høyt antall komplette enheter.

PCS

#23
Så mange ugler i mosen på en gang tror jeg det er lenge siden vi har sett og hørt siden "Komiske Ali"  :-X


OddB

Sitat fra: Muffinman på torsdag 20. november 2014, klokken 12:52
Stusser over hvorfor man får informasjon om at man har lært opp personell til å reparere DU``ene på stedet og at enkelte allerede har avtale om å få gjort dette, samtidig som man opplyser at det skal flys inn et høyt antall komplette enheter.
Min erfaring er at når Elon sier noe så er det riktig. Han har full oversikt over alle deler den bilen består av.  Det virker som informasjonsflyten utover i organisasjonen er knapp. Det kan muligens være en amerikansk bedriftskultur..?   at det da oppstår misforståelser og "kreative forklaringer" i siste ledd er ikke underlig.  Det som er positivt er at når vi sender en henvendelse får vi en kjapp tilbakemelding innen en time, og fullstendig forklaring før det har gått 12 timer.
For å røyke ut alle ugler av mosen...
Her er Elons forklaring på problemet ordrett sitert :
" "The breakdown risk is very low in non-performance cars. For performance cars, which have much higher peak torque, the spline that connects the motor to the gearbox is subject to being stripped if insufficient grease was applied during manufacturing.""
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Sjøhyene

#26
Virker som er grei nok forklaring for meg, men det at det er begrenset til et fåtall batcher er nok bare BS for å dysse ned omfanget av problemet.

Kanskje på tide å midlertidig kvitte seg med litt tesla aksjer de som har? Tror dette kan bli såpass dyrt og omfattende at det kan påvirke kursen litt.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Muffinman

Grei forklaring. Men neppe dekkende for alle symptomene jeg opplevde min gamle DU. Der var det nok forskjellige varianter både i den mekaniske delen og kraftelektronikken om jeg skal tippe.

Sjøhyene

Sitat fra: Muffinman på torsdag 20. november 2014, klokken 13:15
Grei forklaring. Men neppe dekkende for alle symptomene jeg opplevde min gamle DU. Der var det nok forskjellige varianter både i den mekaniske delen og kraftelektronikken om jeg skal tippe.

ja, hva med den lyden som jeg har vært mest plaget med (during ved pådrag i 108+)?
Har de en 100% god fiks på akkurat denne?
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA