Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Parkere på ladeplass uten å lade.

Startet av pwb, torsdag 04. desember 2014, klokken 20:56

« forrige - neste »

Dennis

Sitat fra: Teslaguten på fredag 21. november 2014, klokken 12:32
Problemet med DU er heilt klart ein design feil frå Tesla.

Ja, eg kjøpte bil og var klar over potensielle feil i eit beta-produkt, det kan eg leva med. Men Tesla må komma opp med ein betre fix enn litt ekstra Lurium2000 på splines i akslingen. Momentet og kreftene som et tilgjengeleg gjør at dagens feilkonstruksjon vil ryka, før eller seinare.

Eg forventar Tesla leverer ein DU og drivverk som er av samme kvalitet som i denne:



Poenget finn du frå launch #45, 3:45-3:55:

"It's just so silly dude, but why!?
I feel bad, ya know. It is a Porsche, it should be able to just do this ALL DAY LONG!"

Der må Tesla komma, og det raskt. Seinast når P85D rullar ut frå Fremont.
Då kan Tesla faktisk bli beste bilen eg har hatt.

Dem har nok litt å lære av de som har drevet på lenge når det kommer til styrke på drev osv ja :)

Subaru STi'en jeg hadde før hadde 265hk originalt. Etter kraftig ombygging av motor, med større turbo, E85 ++ så bremset bilen 451hk på hjula eller ca 520hk i motor. På den var alt drivverk helt originalt utenom clutch. Og kunne bruke launch control om og om igjen på den, kjørte på bane, var med på drag kjøring og generelt herja men den nesten hele tiden. Aldri gikk noe girkasse eller annet drivverk i stykker.

Og det at elmotoren har moment fra 0 har ingen ting å si, bruker man launch control på en 911, gtr osv så lader man greit med turbo trykk og man ligger på et turtall hvor man har maks moment og helvete er løs med en gang man tar ut clutchen eller slipper bremsen hvis det er automat.

Feks med utvekslingen som var på subaruen i 1 gir og motor moment på 680nm så var det 9300nm som skulle ned i bakken på moment toppen. Altså mye mer enn Tesla P85 sine 5838Nm som skal ned i bakken med 9.73 utveksling og likevel klarte en 11 år gammel Subaru girkasse det uten problemer.

Som jeg også skrev tidligere her så synes jeg drevene så ganske pinglete ut sammenlignet med hva jeg er vant med å se på biler som feks BMW m3 osv.

sigurdi

#136
Sitat fra: El-boy på fredag 21. november 2014, klokken 17:42
Sitat fra: sigurdi på fredag 21. november 2014, klokken 10:23
Har lagt ved bilde av motor jeg tok i Geneve i år.
Var utstilt motor og tok bilde av lager, en kan se spline som går inn i "girkasse".
(Denne er helt tørr, men er utstillings versjon)
Dersom en slik spline gebynner å gå tørr, kan den slites og en får klunk og "slark" når en endrer pådrag eller dreie retning.
(Noen spliner er så tighte at det gir svært lite rom for bevegelse, men er kreftene store nok er det alltid noe som gir etter, når først den får beveget seg noen 1000 eller 100 deler, blir det fort værre om det er mye variert turtall)
På høyere turtall pleier det å gå så raskt at en ikke merker ulydenen like godt.
På elmotorer på 300-1000kW (driver pumper) oppdager vi av og til at spline er slitt ved service, ofte grunnet dårlig smørre rutiner ombord, eller at dette punktet er glemt i sin helhet.
(På større enheter, er det egne smørrepunkt, hvor en presser inn grease)
På bildet kan en helt klart se at splinen er herdet. Tror ikke det er splinen som er "root cause".
Ser det er et fordømt kulelager på enden av motorasklingen. Det er ikke sikkert det er det lageret som ryker heller. Men kulelager er skrekkelig svake sammenlignet med rullelager, være seg koniske eller vanlig sylinderrull. Kun egnet på leketøy, hobbyverktøy og symaskiner pga sin svakhet. Har de plassert kuleleager i transmisjonen ellers med de kreftene motoren leverer vil det lett mose et slikt lager. Kulelager må også ha en minimum last for å fungerer/overleve på høyt turtall. Håper de har tatt alle forholdsregler her... ???
Jeg ville kastet ut alle kulelager og satt inn koniskerullelager og forspennt disse...

Noen som vet egentlig hva som feiler i transmisjonen ?
Var kulelageret jeg tok bilde av, men til roterende utstyr med høyt turtall fungerer skikkelige kulelagere helt supert.
Helt normalt med kulelager på elmotorer på både 500 og 1000kW.
Eks, turboer på store diesel motorer bruker kulelager. En halvstor så veier rotor ca 600kg og har et kulelager i hver ende, (ca 1 meter fra hverandre), turtall opp mot 30 000, tolleranse mellom rotorblad og hus, noen hundredels millimeter og kjører 24/7.
Lagerbytte hver 500 000km om det var i bil. ;-) (timebasert)

Men tror nok at det kan ha noe med stålkvalitet, eller ulik kvalitet på spline og hus, eventuelt en shim som gjør at det får bevege seg litt.
Litt bevegelse så vil det akselerere etter hvert og bli være og være.
Hjelper ikke om aksling er herdet om huset også er herdet. De vil spise hverandre opp over tid uansett.
Men kan og være feil herding på en serie, og da går prosessen mye raskere.

Volvo hadde problemer på V40 venstre aksling in på girkasse, her var det simmerringen som låste spline. Denne roterte sammen med akslinken og dette førte til at den ble skarp som et barberblad og til slutt hang seg fast og ble dratt av. - følge mellomaksling startet dette ut og spline røyk ganske raskt.
Hardere hus i girkasse, så denne overlevde.
Løsning som kom etter at 3 mellomakslinger var byttet, ble en simmerring med et spor slik at den ikke roterte sammen med akslingen og en herdet skive mot aksling.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Muffinman

Ting skjer. Har en god dialog med Trondheim angående dette, men nå kom det jammen dettende en mail fra Skøyen om at de vil ta kontakt for bytte av DU i nær fremtid siden jeg har rapportert inn feil. Og andre punkter må visst vente til oppsatt time.

Nå har jeg jo ingen oppsatt time og har egentlig avtalt bytte av DU med Trondheim - riktignok ikke spikret dato enda. Bra man tar tak, men tenker jeg skal vente og se hva som skjer en stund før jeg avtaler noe med gutta i bartebyen. De har vel uansett nok å gjøre vil jeg tro.

El-boy

@Sigurdi
Er det spline akselen ut av girkassen eller er det i elektromotoren kulelageret sitter?
Et kulelager helt klart i stand til å bære lasten av ankeret av en elektromotor, det er kun den lasten den bærer. Men derimot i ta opp reaksjonskreftene fra tannhjulene det er en helt annen "ball game." Ikke en sjans i helvete på pent norsk. Men er det lageret i elektromotoren er det jo korrekt ingeniørmessig...

sigurdi

Bare elmotoren som var utstilt, så det bilde er tatt inn mot enden av motor.
Lagrene står i hver ende som i en helt vanlig AC motor. :-)
Stål enheten som står inn på spline, var bare for at folk kunne snurre på motoren og se at den gikk rundt.

Har lagt ved et bilde til med bilde av hele motoren også. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

amund

Det er noen ingeniører som har, for å si det på godt norsk, driti seg ut.

Alle biler jeg har sett siden tidenes morgen med bensin/dieselmotor og klassisk manuell girkasse har tørre splines mellom clutchplate og inngående aksel på girkasse. De er små, grove, kort dekning og beveger seg hver gang man clutcher, med belastning. Jeg har aldri sett de ryke eller slitt. Mange slike motorer har 400 Nm og mer. Mange har blitt herja med fra stillestående. De fleste gamle biler og 4x4 har splines i mellomaksler, på en 4x4 med 2,7:1 lavserie + førstegir ca 4:1 -> over 4000 Nm på tørre splines som skal smøres, men kjøres i vann og slurves med vedlikeholdet samt beveger seg hver gang akselen fjærer. Har opplevd at de har skjært seg, men aldri strippes. Du kløpper mellomakselrøret eller kryssa først. Stikkaksler på samme bil, teoretisk moment 21 000 Nm pluss sjokkbelastning ved landing etter hjulløft. Hjul med dobbel diameter av en personbil. Mange ting knekker, differensialer, drev og stikkaksler men aldri splines. Det gir ingen mening at splines skal ryke, med mindre det er drastisk feildimensjonert, feilmaskinert, materialfeil, kanskje vinkel mellom motor og girkasse - kan det oppstå vinkel hvis lageret er slitt eller slarkete, så hele ankeret får vinkel i forhold til inngående aksel på girkassa?

Uansett skuffende engineering på en så viktig del av bilen.

På den annen side - med 8 års garanti, en halv arbeidsdag for å bytte den - no worries!

Tilleggsspørsmål - av norske eiere med problemer, er det utelukkende P85 som har hatt ras og ulyder, eller har det skjedd på S85 og?
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

hgs

Sitat fra: amund på fredag 21. november 2014, klokken 22:23
Det er noen ingeniører som har, for å si det på godt norsk, driti seg ut.

Alle biler jeg har sett siden tidenes morgen med bensin/dieselmotor og klassisk manuell girkasse har tørre splines mellom clutchplate og inngående aksel på girkasse. De er små, grove, kort dekning og beveger seg hver gang man clutcher, med belastning. Jeg har aldri sett de ryke eller slitt. Mange slike motorer har 400 Nm og mer. Mange har blitt herja med fra stillestående. De fleste gamle biler og 4x4 har splines i mellomaksler, på en 4x4 med 2,7:1 lavserie + førstegir ca 4:1 -> over 4000 Nm på tørre splines som skal smøres, men kjøres i vann og slurves med vedlikeholdet samt beveger seg hver gang akselen fjærer. Har opplevd at de har skjært seg, men aldri strippes. Du kløpper mellomakselrøret eller kryssa først. Stikkaksler på samme bil, teoretisk moment 21 000 Nm pluss sjokkbelastning ved landing etter hjulløft. Hjul med dobbel diameter av en personbil. Mange ting knekker, differensialer, drev og stikkaksler men aldri splines. Det gir ingen mening at splines skal ryke, med mindre det er drastisk feildimensjonert, feilmaskinert, materialfeil, kanskje vinkel mellom motor og girkasse - kan det oppstå vinkel hvis lageret er slitt eller slarkete, så hele ankeret får vinkel i forhold til inngående aksel på girkassa?

Uansett skuffende engineering på en så viktig del av bilen.

På den annen side - med 8 års garanti, en halv arbeidsdag for å bytte den - no worries!

Tilleggsspørsmål - av norske eiere med problemer, er det utelukkende P85 som har hatt ras og ulyder, eller har det skjedd på S85 og?

Vår S85 med 20kkm har kraftig uling i enkelte hastighetsintervaller ved normalt pådrag. Verst i 90-95 ved ca 20 kW pådrag, og lyden er blitt gradvis kraftigere fra vi oppdaget den ved ca 17kkm.Ikke noe merkbart klunk eller slakke.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

JohanH

Takk for flotte bilder sigurdi. Kan noen forklare for meg hvorfor i all verlden disse splines skulle være smurt med fett? De skal vel ikke rotere - de skal jo gripe tak. Hvis de begynner å rotere derimot så slites de jo svært fort ned, det skjønner man uten å være ingeniør. Når jeg sier rotere mener jeg ikke hele drivaksen, den roterer selvfølgelig, men jeg mener rotere relativt sett til "mottagende" akse (hvor ursparingene som splinesene griper inn i sitter).

emagic

Sitat fra: amund på fredag 21. november 2014, klokken 22:23

På den annen side - med 8 års garanti, en halv arbeidsdag for å bytte den - no worries!


Det store spørsmålet er jo hvorvidt Tesla har finansiell ryggrad til å takle dette...

emagic

Leif1

Sitat fra: JohanH på fredag 21. november 2014, klokken 23:28
Takk for flotte bilder sigurdi. Kan noen forklare for meg hvorfor i all verlden disse splines skulle være smurt med fett? De skal vel ikke rotere - de skal jo gripe tak. Hvis de begynner å rotere derimot så slites de jo svært fort ned, det skjønner man uten å være ingeniør. Når jeg sier rotere mener jeg ikke hele drivaksen, den roterer selvfølgelig, men jeg mener rotere relativt sett til "mottagende" akse (hvor ursparingene som splinesene griper inn i sitter).
Du må ha fett mellom kontaktflatene for å unngå kontakt metall mot metall. Ellers spiser de opp hverandre.
Konvertitt fra S til X

JohanH

Sitat fra: Leif1 på fredag 21. november 2014, klokken 23:54
Ellers spiser de opp hverandre.

Hva er mekanismen for det??? Mener du mekanisk (ved at det skjer "gnissing" på mikrometernivå)?

Leif1

Nettopp. En bitteliten slakk som utvikler seg til fullt sammenbrudd i løpet av kort tid. Det er ikke praktisk mulig å lage pasninger som er trange nok til å unngå dette.
Konvertitt fra S til X

HaraldT

En av egenskapene til aksling med splines er vel at de tillater bevegelse i aksial retning. Dette i kombinasjon med høyt moment kan vel gi uønsket friksjon og slitasje uten fett. Jeg vet ikke om det er aksial bevegelse, eller hvilke mekanismer som fører til aksial bevegelse. Det kan kanskje være fleksible motorfester, eller fjæring som krever noe bevegelse langs akslingen. (Ren spekulasjon)

Leif1

Og enkel montering. Ingen flenser eller lignende som gjerne medfører andre typer problemer. Gearboksen er jo superenkel.
Har ikke sett innmaten på bilde, men ser for meg at det store hjulet i utvekslingen også er det ene hjulet i differansialen. Går ikke an å lage det med stort mindre deler enn det.
Konvertitt fra S til X

sigurdi

#149
Vedlagt ligger et bilde av en spline (ikke fra Tesla motor, men en vilkårlig aksling fra Internet)

- Som dette bildet ganske bra viser, er ofte spline sporene maskinert for å få riktige tolleranser.
- Skal spline koblinge være tight nok, slik at det ikke blir bevegelse er det svært små tolleranser mellom hun og hann for å si det slik.
- Ved maskinering og egentlig i allt stål er det porer eller ujevnheter. (Ses svært godt på vedlagt bilde)
- Fett, teflon, eller annen smurning blir brukt for å minske friksjon og fylle hulrommene slik at en ikke skal få rivinger, enkelt forklart at ujevnheter fra hun og han koblingen henger seg fast i hverandre og river av små metall biter ved bevegelse. (I den ideele verden står alle deler helt stille om de roterer med 15000rpm, i den virkelige verden er det nok bevegelse både horisnotalt og vertikalt, eks vridning av hele opphentet, miroskopisk vridning av aksling osv.)
- Dersom rivninger, eller flettinger oppstår, blir det metall spon som igjen er med på å lage mer skade og mer slakk osv osv. 

Kreftene som kan overføres i en spline, er avhenging av dimensjonen, vinkel på skjær, lengden på inngrepet, tolleranse og materialvalg.

Det største problemet med Tesla motor, er at den får svært høyt moment i den ene retningen, før motor holder igjen med høyt moment i motsatt retning. (Motor vil holde igjen og i spline koblingen får kreftene på motsatt side ved regen)
En får mye "riksing" i spline koblingen og blir det først litt bevegelse, jobber den seg sakte men sikkert mot inevitability. :-)
På en drivaksling er det mer konstant moment i samme retning, er jo hjulene som bremser bilen i mye større grad en motor. (motor brems har ikke så mye krefter sammenlignet med 160kW regen)
(På litt større doninger, hører en både klink og klang ved når motor brems slår inn, her er det ofte større dimensjoner og også større tolleranser så "leddene" beveger seg litt og laget også for å tåle dette)
Gir en gass mens en bremser vil det spline i drivakslingene fremdeles få kreftene i samme retning.
Så på bil med diesel/bensin motor får spline i bunn og grunn bare krefter i en retning helt til en står stille og setter bilen i revers for så å rygge da får den konstant i motsatt retning og det er ikke det som sliter dem ut.

Men alt lar seg løse sa maskinisten, det umulige tar bare litt lengre tid. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA