Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Parkere på ladeplass uten å lade.

Startet av pwb, torsdag 04. desember 2014, klokken 20:56

« forrige - neste »

Teslanewbie

Hvis de ikke skifter til ny DU på alle biler så er det vel bare å kjøre slik som mekanikeren ved Tesla anbefalte en kunde  for å fremprovosere DU slakk.. ? Det er vel ikke lagt inn restriksjoner for hvordan du skall kjøre med en P ? Mange korte kjappe akselerasjoner ?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

sigurdi

Har lagt ved bilde av motor jeg tok i Geneve i år.
Var utstilt motor og tok bilde av lager, en kan se spline som går inn i "girkasse".
(Denne er helt tørr, men er utstillings versjon)
Dersom en slik spline gebynner å gå tørr, kan den slites og en får klunk og "slark" når en endrer pådrag eller dreie retning.
(Noen spliner er så tighte at det gir svært lite rom for bevegelse, men er kreftene store nok er det alltid noe som gir etter, når først den får beveget seg noen 1000 eller 100 deler, blir det fort værre om det er mye variert turtall)
På høyere turtall pleier det å gå så raskt at en ikke merker ulydenen like godt.
På elmotorer på 300-1000kW (driver pumper) oppdager vi av og til at spline er slitt ved service, ofte grunnet dårlig smørre rutiner ombord, eller at dette punktet er glemt i sin helhet.
(På større enheter, er det egne smørrepunkt, hvor en presser inn grease)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

RaBalder

Sitat fra: sigurdi på fredag 21. november 2014, klokken 10:23
:
:
(På større enheter, er det egne smørrepunkt, hvor en presser inn grease)

Oj, oj.....nå flasher det forbi bilder av en fettpresse i trunken......  ::)

Espen Hugaas Andersen

Jeg tror det virker ganske klart at på i hvert fall dette punktet, så vil S85D være det tryggeste valget. Da får man motorer uten splines, så da slipper man bekymre seg for dette. Det er lite trolig de har endret noe på hovedmotoren til P85D eller S60/S85. Her har de trolig bare vært mer påpasselig med fettet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

AndreS

er jo ingen voldsom re-engineering å endre rotoren i de andre til en tilsvarende rotor som de nye motorene heller antakelig, så er ikke så sikker på det de fortsatt bruker splines.
I3 i bestilling

darthy001

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 21. november 2014, klokken 10:39
Jeg tror det virker ganske klart at på i hvert fall dette punktet, så vil S85D være det tryggeste valget. Da får man motorer uten splines, så da slipper man bekymre seg for dette. Det er lite trolig de har endret noe på hovedmotoren til P85D eller S60/S85. Her har de trolig bare vært mer påpasselig med fettet.
Konsekvensen for en P85D blir jo uansett mindre enn for dagens P85(+). Ryker motoren bak så skryter de jo tross alt av at motoren fremme vil fortsette å fungere. Så man blir ikke strandet hvis det først skulle gå i dass.

Kanskje dette er grunnen til at Tesla har fokusert på akkurat det aspektet ved dual-motor bilene.. De har rett og slett nå kommet med innebygget failsafe for opprinnelig dårlig design ;D

helt sikkert en økonom som kunne forsvart en slik tankegang...

NegativeElectrode

For 85 -> 85D vil det bety halvering av moment på akslingen siden kreftene er fordelt på 2 DUer. Med forbedringer av design samt halvering av moment får vi håpe marginene for DU feil øker betraktelig. Ved normal kjøring med 85D (vel dette krever noe selvbeherskelse :) ) kontra hardkjøring med en RWD vil det være stor forskjell i kreftene drivverket utsettes for.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

ArneS

Kanskje dette forklarer hvorfor P85(+) RWD plutselig forsvant fra prislistene
P85+ Signature (solgt)
P85DL

Batteritralla

Sitat fra: NegativeElectrode på fredag 21. november 2014, klokken 08:57
DN med en forholdsvis grei artikkel om DU-problemene, hvor @laumb er intervjuet
http://www.dn.no/privat/2014/11/20/2109/Elbil/frykter--bli-stende-fast-i-vinterfjellet

Kanskje litt dumt å dra fram worst-case med fullpakket bil til jul som stopper på vinterfjellet. Veldig kjedelig men tross alt liten risiko for at det skal skje akkurat da.

Dette er jo akkurat hva Elbil motstanderene vil høre . . .

Slakk og ulyder er det mange som har, men er det mange som har opplevd havari?
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

fredag

Sitat fra: Batteritralla på fredag 21. november 2014, klokken 11:34
Sitat fra: NegativeElectrode på fredag 21. november 2014, klokken 08:57
DN med en forholdsvis grei artikkel om DU-problemene, hvor @laumb er intervjuet
http://www.dn.no/privat/2014/11/20/2109/Elbil/frykter--bli-stende-fast-i-vinterfjellet

Kanskje litt dumt å dra fram worst-case med fullpakket bil til jul som stopper på vinterfjellet. Veldig kjedelig men tross alt liten risiko for at det skal skje akkurat da.

Dette er jo akkurat hva Elbil motstanderene vil høre . . .

Slakk og ulyder er det mange som har, men er det mange som har opplevd havari?

Dette er grunnen til at vi har elbil-incentivene, folkens. Vi er beta-testere, og for å sukre pillen litt - slik at folk skal tørre å kjøpe elbbil - så slipper vi mva og avgift på masse hestekrefter.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Thomas Parsli

Sitat fra: fredag på fredag 21. november 2014, klokken 12:01
Dette er grunnen til at vi har elbil-incentivene, folkens. Vi er beta-testere, og for å sukre pillen litt - slik at folk skal tørre å kjøpe elbbil - så slipper vi mva og avgift på masse hestekrefter.

Du bør  sette deg litt bedre inn i historien bak elbil-insentivene i Norge før du kommer med slike påstander...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Sjøhyene

Sitat fra: Batteritralla på fredag 21. november 2014, klokken 11:34

Dette er jo akkurat hva Elbil motstanderene vil høre . . .

Slakk og ulyder er det mange som har, men er det mange som har opplevd havari?

Slakk og klunke-lyd vil trolig føre til havari i 100% av tilfellene, så la oss slutte å bruke så mye energi på å dysse ned negative sider ved bilen hele tiden.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Teslaguten

Problemet med DU er heilt klart ein design feil frå Tesla.

Ja, eg kjøpte bil og var klar over potensielle feil i eit beta-produkt, det kan eg leva med. Men Tesla må komma opp med ein betre fix enn litt ekstra Lurium2000 på splines i akslingen. Momentet og kreftene som et tilgjengeleg gjør at dagens feilkonstruksjon vil ryka, før eller seinare.

Eg forventar Tesla leverer ein DU og drivverk som er av samme kvalitet som i denne:



Poenget finn du frå launch #45, 3:45-3:55:

"It's just so silly dude, but why!?
I feel bad, ya know. It is a Porsche, it should be able to just do this ALL DAY LONG!"

Der må Tesla komma, og det raskt. Seinast når P85D rullar ut frå Fremont.
Då kan Tesla faktisk bli beste bilen eg har hatt.
#19329
Model X #1094
P85D RN6614200

El-boy

Sitat fra: sigurdi på fredag 21. november 2014, klokken 10:23
Har lagt ved bilde av motor jeg tok i Geneve i år.
Var utstilt motor og tok bilde av lager, en kan se spline som går inn i "girkasse".
(Denne er helt tørr, men er utstillings versjon)
Dersom en slik spline gebynner å gå tørr, kan den slites og en får klunk og "slark" når en endrer pådrag eller dreie retning.
(Noen spliner er så tighte at det gir svært lite rom for bevegelse, men er kreftene store nok er det alltid noe som gir etter, når først den får beveget seg noen 1000 eller 100 deler, blir det fort værre om det er mye variert turtall)
På høyere turtall pleier det å gå så raskt at en ikke merker ulydenen like godt.
På elmotorer på 300-1000kW (driver pumper) oppdager vi av og til at spline er slitt ved service, ofte grunnet dårlig smørre rutiner ombord, eller at dette punktet er glemt i sin helhet.
(På større enheter, er det egne smørrepunkt, hvor en presser inn grease)
På bildet kan en helt klart se at splinen er herdet. Tror ikke det er splinen som er "root cause".
Ser det er et fordømt kulelager på enden av motorasklingen. Det er ikke sikkert det er det lageret som ryker heller. Men kulelager er skrekkelig svake sammenlignet med rullelager, være seg koniske eller vanlig sylinderrull. Kun egnet på leketøy, hobbyverktøy og symaskiner pga sin svakhet. Har de plassert kuleleager i transmisjonen ellers med de kreftene motoren leverer vil det lett mose et slikt lager. Kulelager må også ha en minimum last for å fungerer/overleve på høyt turtall. Håper de har tatt alle forholdsregler her... ???
Jeg ville kastet ut alle kulelager og satt inn koniskerullelager og forspennt disse...

Noen som vet egentlig hva som feiler i transmisjonen ?

HaraldT

#134
Jeg er ikke ekspert på hverken elektromotorer eller forbrenningsmotorer, men har litt greie på fysikk. Når det gjelder belastninger på lager i en elektromotor er det en vesentlig forskjell i forhold til en forbrenningsmotor. Kraften som virker på rotoren i en elektromotor virker symmetrisk om akslingen. Litt forenklet kan man si at kraften som virker på ankeret er like stor på begge sider av akslingen, men motsatt rettet. Dette betyr at det roterende moment er i perfekt balanse, og trenger ingen overføring av kraft fra lageret. I en forbrenningsmotor med veivaksling vil lageret virke som en motkraft på veivakslingen når kraften virker fra stemplene ned gjennom veivakslingen. I forhold til vibrasjoner som oppstår pga en evt. ubalanse i kombinasjon med høyt turtall, har kvaliteten på lageret selvsagt betydning. Når det gjelder moment belastning fra motoren har de en enklere oppgave sammenlignet med et tilsvarende lager i en forbrenningsmotor.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA