Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Skifte av bremseklosser (og skivene bak) på 3-års service

Startet av krisrst, torsdag 04. desember 2014, klokken 20:19

« forrige - neste »

krisrst

I dag tidlig starta ikke leaf'en.. Hurtigladet i går, kjørte en mil, og parkerte uten lading. Satte på varmen i dag tidlig, da jeg kom til bilen ville den ikke starte. Viste bare "---" i GOM. Etter en fem minutter med forsøk startet den enderlig, da viste "tanken" 60 km og halvfull

Kontakta BNH med en gang, insisterte på at de ser på det på mandag..

D9

'14 Leaf
'15 Evalia

krisrst

Sitat fra: D9 på torsdag 20. november 2014, klokken 10:15
12 v batteriet som er utladet?

Vel, vinduene går veeldig tregt opp. Jeg har vært inne på tanken. Kan ta en tur ned med multimeter og sjekke etterpå..

Daeedor

Sitat fra: krisrst på torsdag 20. november 2014, klokken 10:29
Sitat fra: D9 på torsdag 20. november 2014, klokken 10:15
12 v batteriet som er utladet?

Vel, vinduene går veeldig tregt opp. Jeg har vært inne på tanken. Kan ta en tur ned med multimeter og sjekke etterpå..

Sikkert 12V batteri ja. Sjekk batteripoler , kan være irr på innsiden av polsko eller løse polsko. ( eller defekt batteri....)

krisrst

Sitat fra: Daeedor på torsdag 20. november 2014, klokken 12:01
Sitat fra: krisrst på torsdag 20. november 2014, klokken 10:29
Sitat fra: D9 på torsdag 20. november 2014, klokken 10:15
12 v batteriet som er utladet?

Vel, vinduene går veeldig tregt opp. Jeg har vært inne på tanken. Kan ta en tur ned med multimeter og sjekke etterpå..

Sikkert 12V batteri ja. Sjekk batteripoler , kan være irr på innsiden av polsko eller løse polsko. ( eller defekt batteri....)

Takk for tipsene! Hvis jeg må ordne nytt batteri, er det noen spesiell type det må brukes? Kan jeg kjøpe selv, eller bør jeg i såfall la BNH bytte det?

Daeedor

Hvis du har garanti , la forhandler ordne det.  ;)


Hvis ikke , kan du bruke et vanlig vedlikeholdsfritt bilbatteri av samme amperestørrelse. ( pga at bilens lade-enhet er tilpasset dette.) Batteri behøver ikke være av "gele" type , det er ikke nødvendig. :P

Shaft

#6
Hei, opplevde å ikke få start på bilen i dag. Var det batteriet som var årsaken til din feil?
Prøvde å få startet bilen i ca 20 min, før jeg måtte dra(kollektivt). Batteriet hadde ved parkering i går ca 80km rekkevidde igjen.

Varsellys->
(Ikke mitt bilde, men det så tilsvarende ut hos meg)

emil

Sitat fra: Shaft på onsdag 03. desember 2014, klokken 09:24
Hei, opplevde å ikke få start på bilen i dag. Var det batteriet som var årsaken til din feil?
Prøvde å få startet bilen i ca 20 min, før jeg måtte dra(kollektivt). Batteriet hadde ved parkering i går ca 80km rekkevidde igjen.

Koble ut 12V batteriet i 15-30 minutter eller noe sånt før du kobler det på igjen. Forhåpentligvis nullstiller bilen seg og ting er normalt.

Da dette skjedde med meg i høst var det desverre DC-DC converter som hadde tatt kvelden og måtte byttes. Bilen fungerte helt fint bortsett fra ingen varme fra varmeapparatet.

Shaft

#8
Sitat fra: emil på onsdag 03. desember 2014, klokken 10:19
Sitat fra: Shaft på onsdag 03. desember 2014, klokken 09:24
Hei, opplevde å ikke få start på bilen i dag. Var det batteriet som var årsaken til din feil?
Prøvde å få startet bilen i ca 20 min, før jeg måtte dra(kollektivt). Batteriet hadde ved parkering i går ca 80km rekkevidde igjen.

Koble ut 12V batteriet i 15-30 minutter eller noe sånt før du kobler det på igjen. Forhåpentligvis nullstiller bilen seg og ting er normalt.

Da dette skjedde med meg i høst var det desverre DC-DC converter som hadde tatt kvelden og måtte byttes. Bilen fungerte helt fint bortsett fra ingen varme fra varmeapparatet.

Ok, takk for tipset. Jeg skal prøve dette i ettermiddag.

Hva kostet en slik DC-DC converter?

emil

Sitat fra: Shaft på onsdag 03. desember 2014, klokken 10:48
Sitat fra: emil på onsdag 03. desember 2014, klokken 10:19
Sitat fra: Shaft på onsdag 03. desember 2014, klokken 09:24
Hei, opplevde å ikke få start på bilen i dag. Var det batteriet som var årsaken til din feil?
Prøvde å få startet bilen i ca 20 min, før jeg måtte dra(kollektivt). Batteriet hadde ved parkering i går ca 80km rekkevidde igjen.

Koble ut 12V batteriet i 15-30 minutter eller noe sånt før du kobler det på igjen. Forhåpentligvis nullstiller bilen seg og ting er normalt.

Da dette skjedde med meg i høst var det desverre DC-DC converter som hadde tatt kvelden og måtte byttes. Bilen fungerte helt fint bortsett fra ingen varme fra varmeapparatet.

Ok, takk for tipset. Jeg skal prøve dette i ettermiddag.

Hva kostet en slik DC-DC converter?

Har du norsk/europeisk bil eller har handlet fra en seriøs importør og har garantier og reklamasjonsmuligheter i orden skal det ikke koste deg noe som helst. Deleprisen internt hos Nissan ligger derimot på rundt 60.000, men det er ikke meningen at man skal kjøpe selv siden alle norske biler fortsatt er under garanti.

Min forhandler/importør bestillte fra utlandet og fikk nok delen til en brøkdel av prisen. Det er derimot estimert noe runt 10t arbeid for å bytte denne.

Ellers tråden om mitt problem:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17736.0.html


Shaft

Bilen ble tauet inn til BNH i går kveld. Falck forsøkte å øke spenningen på startbatteriet ved oppstart, men ingen forandring. Blir spennende å høre hva problemet skyldes.

ingolfzp

En avlesning med OBDII + LeafSpy Pro for å se feilkodene hadde vært interessant.
Jeg opplevde noe av de samme symptomene nå nylig (også i forbindelse med at jeg hadde satt på for-varming uten tilkoblet strøm): http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18109.0.html

...Men at bilen ikke vil starte med varsellampe kan sikkert bety så mangt. Håper du få ordna bilen raskt!

Shaft

Sitat fra: ingolfzp på torsdag 04. desember 2014, klokken 09:05
En avlesning med OBDII + LeafSpy Pro for å se feilkodene hadde vært interessant.
Jeg opplevde noe av de samme symptomene nå nylig (også i forbindelse med at jeg hadde satt på for-varming uten tilkoblet strøm): http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18109.0.html

...Men at bilen ikke vil starte med varsellampe kan sikkert bety så mangt. Håper du få ordna bilen raskt!

Hei, jeg har dessverre ikke noen feilkoder.

Er bilen din fortsatt på verkstedet? Fått leiebil?

ingolfzp

Jepp, venter på oppdatering fra verkstedet.

Kjører den goe gamle fossilbilen (m/piggdekk!) i mellomtiden :)

Shaft

Jeg hentet bilen i går ettermiddag. En dag på verksted, og ingen kostnad (garanti).

Jeg leste kjapt over papirene som skulle sendes Nissan, og der stod det at det trolig skyldes oppvarming via carwing uten å være tilkoblet strøm. Junction-boks byttet.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA