Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Skifte av bremseklosser (og skivene bak) på 3-års service

Startet av Trekkoppbil, torsdag 04. desember 2014, klokken 17:25

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Venstre ønsker i sitt alternative statsbudsjett, at det skal bli lågere engangsavift på plugin-hybrider som skal gjøre bilene 62500 kroner billigere i snitt.
Jeg klarer ikke å se hva de vil oppnå, og hvilke biler det er som skal bli rimeligere.

Plugin-hybrider kan være så mangt:
I den ene enden har man Ampera som i utgangspunktet er en elbil med 16kwt batteri, men som mangler intensivene man har på andre elbiler, fordi den har bensingenerator som kan brukes under kjøring.  Til vanlig dagspendling kan man kjøre på batteri. Bilen har engangsavgift på ca 6000kr.
Neste bil er Outlander phev, som har 12 kWt batteri, som etter min mening er litt lite for en stor bil, så det ikke er naturlig å kalle den for en elbil, men den kan gå korte turer på batteri.  Engangsavgifta er på 40 000kr.
Ellers har vi V60 plugin hybrid med batteri på 11-12 kwt. Den har en liten el-motor, og en dieselmotor på 200hk. Det er litt underlig at den har så stor dieselmotor, men det er vel greit nok å kalle dette en hybrid.
Eller har vi Prius med batteri på 4,4kWt.  Det høres ut som en tullehybrid med så lite batteri, og at plugin er en gimick uten særlig verdi.

Ellers er det venta nye modeller etterhvert, som jeg ikke har funnet detaljer om.

Venstre ønsker å fjerne effektavgift på hybridbiler, og å øke vektfradraget i engangsavgiften med 25%, og man beregner et salt på 17500 biler i 2015,  hvor man samla vil gjøre bilene 62500 kroner billigere i snitt.

Er det i hovedsak tullehybrider man vil gjøre billigere?


torlie

Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 20. november 2014, klokken 04:29

Venstre ønsker å fjerne effektavgift på hybridbiler, og å øke vektfradraget i engangsavgiften med 25%, og man beregner et salt på 17500 biler i 2015,  hvor man samla vil gjøre bilene 62500 kroner billigere i snitt.

Er det i hovedsak tullehybrider man vil gjøre billigere?

Ser ut som du svarer på dette selv. Det er de motorsterke, tunge bilene som vil få størst fradrag. Tenker da på V60 som veier nærmere 2 tonn. Denne blir sikkert nærmere kr 100.000,00,- billigere, mens Prius muligens under halvparten.

Tviler dog på at dette er noe de får gjennomslag på nå, men muligens neste år.
2018 Zoe Bose Edition
2016 Zoe Intens (Solgt!)
Reservert: Skoda Enyaq

Espen Hugaas Andersen

Jeg tror de får gjennomslag. Jeg var egentlig veldig overrasket over at FrP (som er i mot skatter) ikke hadde dette med i busjettet fra dag 1. Men jeg mistenker at dette var for å ha noe å gi i forhandlingene.

Grunnen til å gi plug-in hybridene skattelette er at de kjører på strøm stort sett 50-90% av tiden. Dette er så klart betydelig mer miljøvennlig enn standard fossilbiler og hybrider. Plug-in hybrider er også et "gateway drug" for elbiler. Folk kjøper en plug-in hybrid, blir mer klar over hvor lite de kjører utover den elektriske rekkevidden, og så kjøper de elbil, fordi de liker kjørefølelsen og drivstoffbesparelsene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Flips

Biler som Porsche 918 og BMW i8 blir vel veldig mye billigere uten effektavgift? Kanskje disse er tatt med i beregningen, og trekker opp snittet?

Vind

I hele resten av verden så selges BMW i3 med en rekkeviddeforelenger.  En liten bensinmotor som kan lade batteriet ett stykke - og utvider rekkevidden betraktelig.  I daglig bruk brukes denne ikke i det hele tatt.  Dvs at det i motsetning til f.eks Prius fortsatt er EL som er hoved "drivstoff" kilden.  I Norge vil denne motoren koste nesten 200 000 ekstra + at bilen må ut av kollektivfeltet - får årsavgift, bompenger osv.  Merkostnaden for ReX utgaven er ca 22 000 i f.eks Sverige eller Tyskland.

BMW i5 som i følge ryktene vil presenteres i q1/q2 2015 - og vil lanseres til markedet i 2017 kommer antagelig også med ReX varianten.

Jeg tror ikke Porche vil selge hundrevis av hybrider om det blir lettelser på dette, heller ikke hundrevis av i8ere, men jeg tror tuesnvis av de som sitter på gjerdet for elbil vil gå for elbil med rekkeviddeforlenger.

For de fleste er det økonomien i elbil som er viktigst - det betyr unntak for eller lav moms, unntak for eller lav bilavgift, lavere bom og fergeavgift.  Får man til dette blir det mere ballansert.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Mippen

Det er forskjell på en bil med en mini tank som fungerer som rekkeviddeforlenger. Denne bilen har også en strømgenerator som lager strøm. De har ikke en motor som driver bilen utenom el-motoren. Slike biler kunne gjerne ha vært tillatt uten avgifter som elbil, men ikke lettere avgifter til hybrider. De er billig nok med tanken på at de ser på det minste forbruket. Noe som i realiteten er langt over oppgitt forbruk.
Fremtiden er elektrisk.

cra

Du nevner størrelse på bensintank. Kanskje det kunen gjøres slik at pluginhybrider med drivstofftank på max 5 liter fikk et mye større fratrekk, mens biler med større tank fikk mindre? Da blir det jo mer tydelig at fossildelen er nødløsninga, i stedet for at eldelen er alibiet.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Hansi

Sitat fra: cra på fredag 21. november 2014, klokken 11:03
Du nevner størrelse på bensintank. Kanskje det kunen gjøres slik at pluginhybrider med drivstofftank på max 5 liter fikk et mye større fratrekk, mens biler med større tank fikk mindre? Da blir det jo mer tydelig at fossildelen er nødløsninga, i stedet for at eldelen er alibiet.

i3 med range extender har vel bensintank på ca 9 liter? Enig i tankegangen.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

edyrli

Er litt overrasket over at i3 med rekkevidde forlenger ikke kan registreres som elbil på samme grunnlag som Kangoo med rekkevidde forlenger.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Amoss

Sitat fra: cra på fredag 21. november 2014, klokken 11:03
Du nevner størrelse på bensintank. Kanskje det kunen gjøres slik at pluginhybrider med drivstofftank på max 5 liter fikk et mye større fratrekk, mens biler med større tank fikk mindre? Da blir det jo mer tydelig at fossildelen er nødløsninga, i stedet for at eldelen er alibiet.

Er ett eller annet i reglene i California som sier at om en hybrid ikke har lengre rekkevidde på fossildrift enn på eldrift, så teller den som en elbil(?). Litt usikker på detaljene her. Er i alle fall dette som er bakgrunnen for valget BMW har gjort når det gjelder i3rex.

Ikke at jeg er så opptatt av å redusere fossilrekkevidden på bilene, men dette er jo også ett incentiv for at "Ok med hybrid, men gi den i det minste en respektabel el-rekkevidde", og slikt sett er det ett steg fremover.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: edyrli på fredag 21. november 2014, klokken 11:44
Er litt overrasket over at i3 med rekkevidde forlenger ikke kan registreres som elbil på samme grunnlag som Kangoo med rekkevidde forlenger.
Har Kangoo rekkeviddeforlenger?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Thomas Parsli

Sitat fra: edyrli på fredag 21. november 2014, klokken 11:44
Er litt overrasket over at i3 med rekkevidde forlenger ikke kan registreres som elbil på samme grunnlag som Kangoo med rekkevidde forlenger.

Kangoo med rekkeviddeforlenger kan da ikke registreres som elbil?
Eller tenker du på de gamle bilene (~10 år siden) som ble "feilregistrert"?
(Enviro tok inn en håndfull biler med rekkeviddeforlenger)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Espen Hugaas Andersen

#12
Men når det gjelder trådens tema:

Budsjettforhandlingene har ført til at:

- Hybridene blir billigere (har ikke klart å finne ut om forslagene til venstre blir gjennomført i helhet, men de blir billigere, i hvert fall.)
- Drivstoff blir billigere med ca 8 øre
- Elektrisitet blir dyrere med 1 øre
- Biodiesel blir betydelig billigere

Det viktigste er nok det første punktet. Jeg tror vi vil se *mange* flere Outlander PHEV, og forhåpentligvis vil de begynne å selge BMW i3 REX.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Cowboystrekk

Om Venstre har fått vedtatt sine forslag i helhet så blir f.eks avgifta på en Outlander PHEV redusert med over 20 000 fra nyttår. Ampera, Prius plugin blir noen få tusenlapper rimeligere. VW plugin og A3 plugin blir i overkant av 10 000 billigere :) Synes det er bra om Venstre fikk fullt gjennomslag for pluginhybridavgiftene sine!
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Mippen

Lavere bilavgifter og billigere drivstoff, pluss dyrere strøm. Hurra for regjeringen....
Fremtiden er elektrisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA