Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Skifte av bremseklosser (og skivene bak) på 3-års service

Startet av Trekkoppbil, torsdag 04. desember 2014, klokken 17:25

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Jeg fant detaljene:

- Lavere avgift på hybridbiler: bortfall av laveste oppnåelige engangsavgift (3700 kr)
- Øke fratrekket i vektkomponenten i engangsavgiften til 26% for plug-in hybrider (opp fra 10%)
- Økning i CO2-fradrag i engangsavgiften fra 0 gram/km til 105 gram/km, med 50 krone

For f.eks Outlander PHEV kommer jeg frem til at punkt 1 har ingen effekt. På punkt 2 sparer man ca 35.000 kroner. På punkt 3 sparer man ca 3000 kroner. Altså vil prisen på Outlander PHEV falle med ca 38.000 kroner!
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Mippen på fredag 21. november 2014, klokken 13:14
Lavere bilavgifter og billigere drivstoff, pluss dyrere strøm. Hurra for regjeringen....
Billigere drivstoff har jo ikke så stor betydning. For min del vil det utgjøre ca 70 kroner/år når jeg kjører 16.000 km. Heller ikke dyrere strøm vil ha stor betydning. Om man bruker 25.000 kWh/år utgjør dette 250 kroner. De lavere bilavgiftene er kun vogntog, busser o.l, utifra det jeg kunne se, så det betyr kanskje litt bedre forhold for bedrifter og litt lavere kollektivpriser.

Billigere hybrider derimot vil absolutt gjøre en forskjell.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

grorudklovnen

#18
Hvis 1 øre mer avgift på strømmen utgjør 200 kr i året for en normal husholdning, så utgjør dette kanskje 20 kr for en elbil. Dette er en liten forskjell i praksis og virker meningsløst. Hva vil V oppnå med dette?


Espen Hugaas Andersen

Elavgiften påvirker ikke kun husholdningene eller elbilene. Det påvirker alle som bruker strøm.

Jeg syns det er mer tullete at FrP ser på reduksjonen i drivstoffavgiftene som en nevneverdig seier. Som sagt, på min dieselbil vil det utgjøre ca 70 kr/år...
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Mippen

Drivstoff og strøm har ikke så mye å si i kr og øre, men det er signal effekten. At også en hybridbil som strengt tatt er en fossilbil med en elektrisk hjelpemotor blir billigere blir jeg ikke imponert. Hybridbilene slipper alt billig unna i forhold til at de slipper unna mye avgifter, men fortsatt kjører mest på fossilt.

Det sendes også signaler om dyre elbiler snart og da lurer jeg på hva regjeringen vil oppnå.
Fremtiden er elektrisk.

Espen Hugaas Andersen

Hybridene uten mulighet for å plugge inn blir ikke nevneverdig billigere. Det er plug-in hybridene som blir billigere. Stort sett så er 50-90% av avstanden de kjører like miljøvennlig som elbil.

Og at elbilene blir dyre snart tror jeg ikke noe på. Det er en sak Venstre ikke har råd til å tape. Da blir det AP regjering i stedet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 21. november 2014, klokken 13:54
Jeg syns det er mer tullete at FrP ser på reduksjonen i drivstoffavgiftene som en nevneverdig seier. Som sagt, på min dieselbil vil det utgjøre ca 70 kr/år...

For dem var dette en prinsippsak og en viktig symbolseier. For Frp hadde det vært bedre å gå ut av regjeringen enn å akseptere Venstres forslag her. Ikke at den spiller så store praktiske rollen, men den legitimerer overfor deres egne velgere at de fortsetter i regjeringsposisjonen.

... og derved måtte de også svelge mer av Venstres avtrykk andre steder, så ikke noe å henge med nebbet for her :)

... selv er jeg mer overrasket over at denne innrømmelsen satt så dypt inne hos Venstre, siden de var fullstendig klar over at dette var noe Frp ikke kunne akseptere. Men, var vel dels for å vise sin motstand overfor sine egne velgere, og dels som ett forhandlingskort for å få til mer på andre områder...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 21. november 2014, klokken 14:22
Og at elbilene blir dyre snart tror jeg ikke noe på. Det er en sak Venstre ikke har råd til å tape. Da blir det AP regjering i stedet.

Helt enig. Bensinen-avgiften hadde de råd til, men ikke elbilene. Og det tror jeg egentlig Frp er fullstendig klar over. Så tror vel mest signalene kommer mest for å bruke som forhandlingskort overfor mellompartiene ved neste korsvei.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Thomas Parsli

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 21. november 2014, klokken 13:54
Elavgiften påvirker ikke kun husholdningene eller elbilene. Det påvirker alle som bruker strøm.

Den reduserte satsen (som store deler av industrien betaler) økes ikke, så dette er en avgift først og fremst mot husholdningen. Siden avgiften på bensin og diesel ikke prisjusteres og prisen på biodrivstoff reduseres fra 1.7.2015 skal vel økt elavgift dekke opp for avgiftstapet på fossilt drivstoff?

Man ønsker åpenbart mindre bruk av elektrisitet og mer bruk av fossile drivstoff.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Mippen

Er klar over at det er de ladbare hybridene det er snakk om. Og de kjører ikke så mye på strøm som det argumenteres for. De beste hybridene har en maks oppgitt rekkevidde på mellom 5 og 8 mil. I realiteten er denne lavere. Greit nok at man kanskje klarer å kjøre til og fra jobb mest på strøm  men man skal gjerne kjøre etter jobb også. Det tar også litt tid å lade batteriet og det blir derfor i praksis ikke ladet så mye som det burde for å kunne kjøre bare på strøm. Kan jo tenke deg hvor upraktisk det hadde vært med en leaf som hadde 1/3 rekkevidde.
Fremtiden er elektrisk.

kos

Hei  Dette er et null oppgjør. de fleste som har en bil har også en strøm rekning. de fleste som har en bil kommer til å kjøpe en ny. Om strømmen går opp i drivstoff, om omregistrering går opp i plastposer osv så er dette et 0 oppgjør med kun en finansiering for skattelette for de super rike. Dette er ingen seier for noen, om en hybrid blir noen få tusen billigere osv så er det fortsatt ingen satsing for miljø. Bensinprisene vil vi merke fint lite til, det samme med strømmen. Hva er den store delen = omregistrering av biler. Her kan vi få noen kroner, men det betyr så lite. bedre med et godt kjøp?

edyrli

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 21. november 2014, klokken 12:14
Sitat fra: edyrli på fredag 21. november 2014, klokken 11:44
Er litt overrasket over at i3 med rekkevidde forlenger ikke kan registreres som elbil på samme grunnlag som Kangoo med rekkevidde forlenger.

Kangoo med rekkeviddeforlenger kan da ikke registreres som elbil?
Eller tenker du på de gamle bilene (~10 år siden) som ble "feilregistrert"?
(Enviro tok inn en håndfull biler med rekkeviddeforlenger)

Thomas

Ja tenkte på de gamle som du kaller "feilregistrert". Er det sånn og forstå at det ikke var noe i regelverket som kunne håndtere denne konfigurasjonen og dermed eneste mulighet var å registere dem som elbil? Eller sa regelverket noe om tankstørrelse, motorstørrelse eller andre ting?
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

grorudklovnen

Kanskje vi bare skal kalle V for plastposepartiet og fortsette som før.

Thomas Parsli

Jeg tror regelverket var uklart på det tidspunktet, ihvertfall for de som jobbet på trafikkstasjonen.
Om de i det hele tatt var klar over at bilene hadde rekkeviddeforlenger aner jeg ikke, jeg antar de var registrert som elbiler i opprinnelseslandet (Frankriket for de fleste) og derfor ble "ansett" som elbiler også i Norge.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA