Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nissan med over 400km rekkevidde

Startet av Bjoris, onsdag 03. desember 2014, klokken 21:11

« forrige - neste »

Bjoris

Spørsmål fra en kollega som vurderer Leaf med 6,6 kw lader, er det bare type 2 eller kan jeg også lade på 32A 1 Fase kontakt slik Teslaen kan med adapter...?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

jkirkebo

Sitat fra: bjoris på onsdag 19. november 2014, klokken 12:44
Spørsmål fra en kollega som vurderer Leaf med 6,6 kw lader, er det bare type 2 eller kan jeg også lade på 32A 1 Fase kontakt slik Teslaen kan med adapter...?

Det går fint, men slik ladekabel følger ikke med Leafen. Man må altså kjøpe en 3.parts ladekabel for å lade med 32A fra industrikontakter. F.eks en slik: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15895.0.html
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bjoris

Det er ikke så enkelt som på Tesla at du bare får en overgang, dvs at ladekladden til Nissan ikke klarer 32A.

Jeg skjønner jo litt mer av hvorfor de ikke anbefaler 6,6 kw lader, her MÅ du på ett type 2 utttak, og du kan jo ikke bruke det på alle type 2 stasjoner en gang, alle med fast kabel (som i Etne f.eks har jo fast kabel og ikke noe sted for å putte i din egen kabel såvidt jeg vet iallefall...). Ok, lærer noe nytt hele tiden!
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Fallskjerm

Jeg bruker 6.6 kW laderen hver dag og hadde ikke klart meg uten.

Så jeg vil anbefale denne til alle.
Renault Zoe R135 mars 2020
Nissan Leaf, Tekna Mai 2016 (30Kwh) (heldigvis solgt)
Nissan Leaf, Tekna april 2014 66 500 km m/6.6 kw lader (solgt)
Toyota landcruser 150 for å dra Adria 743 UT

Ønsker Nissan skal bli like god på ettermakedet som Toyota

RonnyR

Sitat fra: bjoris på onsdag 19. november 2014, klokken 13:35
Det er ikke så enkelt som på Tesla at du bare får en overgang, dvs at ladekladden til Nissan ikke klarer 32A.

Jeg skjønner jo litt mer av hvorfor de ikke anbefaler 6,6 kw lader, her MÅ du på ett type 2 utttak, og du kan jo ikke bruke det på alle type 2 stasjoner en gang, alle med fast kabel (som i Etne f.eks har jo fast kabel og ikke noe sted for å putte i din egen kabel såvidt jeg vet iallefall...). Ok, lærer noe nytt hele tiden!

Jo det er like enkelt som Tesla.
Dette er gjort flere ganger av folk på forumet før. Dvs de har bygd/skaffet seg en stasjon slik at man kan sette korrekt last for å unngå at du tar sikringen (Dette er standard elektrokunnskap å gjelder alle el kladder)
Deretter har de skaffet en overgang.

Dvs du tar største standarden altså 32A, og lager overganger ned ifra den. Dvs ned til 16A (Vanlig stikk kontakt)
Så da har du en ladekladd som støtter alt. (Problemet her er at du går løs på alt av forskrifter angående ledertverrsnitt og sikringer osv)

Forskjellen er vell sikkert at Tesla er flinkere til å tvinge inn standarder enn Nissan og de andre gutta, så de har sikkert skjønt det at brukerne vil ha overganger med en gang om det er det du sier. Men f.eks i Leaf må du skaffe dette selv (det finnes nettbutikker i Norge med alt dette).

Hovedgrunnen til at de ikke anbefaler 6.6kW er uvitenhet hos selgere og at de høyst sannsynlig har 3.3kW biler på lager som de gjerne vil bli kvitt isteden for 1 måneds bestillingskø ifra Nissan fabrikken ikke noe annet.


Bjoris

#5
Ronny, poenget i caset er om han kunne klart seg med mitt opplegg og likevel fått ladet med 32A slik jeg gjør med min Tesla.

Altså, ønske er å lade på 32A, ikke å lade på 16A fra 32A stikk, i mitt opplegg har jeg både shuko, 16A og 32A 1 og 3 fas i garasjen, jeg har 32A i hovedskapet og så egen 16A sikring i garasjen for shuko og 16A industrikontakt. Grunnen er at jeg har både Leaf og Tesla og jeg har både 10 og 16 A lader til Lefaen, sistnevnt med industrikontakt for å være sikker på å unngå varmgang. 16A og Shuko er jo på grensen.

Det er ikke noe mer lov på Tesla enn på Nissan å bruke utstyr som har maks 16A på 32A, men ladekladden til Tesla tåler 32A, noe ikke ladekladden til Nissan gjør...

Ergo enklere på Tesla, men jeg er enig, Nissan har ikke peiling. Min kollega hadde fått spørsmålet. "Kan du si meg, hvordan har du egentlig tenkt å bruke 6,6 laderen". Svaret visste han jo ikke så han sa at han hadde en kollega som hadde sagt at han måtte ha det og da flirte selgeren og mente at vedkommende ikke måtte høre på meg... 8)

Vel, vedkommende må jo få installert en ladeboks i sin garasjen da og det blir antakelig ikke så veldig mye dyrere og har mer sikkerhet så kan jo være en fornuftig investering.

Mulig jeg mistforstå opplegget til Kirkbo, men det kostet 4.400 også for portabel løsning? Altså det samme som en fastmontert løsning? Det er ikke ille det
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

jkirkebo

Sitat fra: bjoris på fredag 21. november 2014, klokken 09:11
Mulig jeg mistforstå opplegget til Kirkbo, men det kostet 4.400 også for portabel løsning? Altså det samme som en fastmontert løsning? Det er ikke ille det

Nesten.
Fastmontert 3950,-
Semiportabel 4400,-

Forskjellen er at den semiportable har jordfeilbryter og tilførselskabel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Fallskjerm

Skal du gjøre det like enkelt som his Tesla så bør du kjøpe en lade ledning som EVS32-1 fra http://elbilhjelpen.no/htm/type1.html#Lader_mest_borte_med_32A og kjøpe flere typer overganger
Renault Zoe R135 mars 2020
Nissan Leaf, Tekna Mai 2016 (30Kwh) (heldigvis solgt)
Nissan Leaf, Tekna april 2014 66 500 km m/6.6 kw lader (solgt)
Toyota landcruser 150 for å dra Adria 743 UT

Ønsker Nissan skal bli like god på ettermakedet som Toyota

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA