Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fjernlys

Startet av klawrenc, onsdag 03. desember 2014, klokken 12:44

« forrige - neste »

klawrenc

Bare noen dager etter at Fjøsanger (Rema1000) hurtigladeren var reparert har det samme (?) problem oppstått på Halhjem. Var på veien tilbake fra Stavanger nå i ettermiddag (med mellomlading i Aksdal) og ankom Halhjem uten nok strøm til å komme meg helt til Bergen. Chademo akkurat kommet i ustand (som jeg rapporterte til ABB). Måtte treglade et par ufrivillige timer i Osøyro for å kunne rekke Bergen; hva normalt er en 6+ timers tur tok 9 t denne gangen. Blir litt frustrert at elbil infrastrukturen er fortsatt såpass fragil/sårbart. (For de som ikke er lokalkjente, den nærmeste hurtigladestasjonen er den i Fjøsanger, 3 mil borte på andre siden av Fanafjellet.)
blå Nissan Acenta som eneste bil
sykkel

Knotten

Jeg opplevde det samme på vei til Stavanger 19.nov. Laderen på Halhjem påsto at det var noe galt med bilen min og nektet å lade. Jeg hadde nok til å komme til Heiane, men det ble litt 'spennende'..
På vei tilbake prøvde jeg igjen (hadde selvsagt sørget for å lade godt på Heiane), laderen startet lading, men ga seg etter 2 minutter med samme melding. Etter et par nye forsøk gikk den med på å lade ferdig..
Har vert en tur til Stavanger etter det (28.11-01.12), samme skjedde både ned og opp - den gikk med på å lade etter noen forsøk.
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

klawrenc

Er snart på veien sørover selv og hadde (merk verbets tider  ;) ) planlagt å lade på Halhjem. Har spurt den fra ABB som er ansvarlig, og fikk fyldig og detaljert svar (faktisk, to ganger):
"Ja vi er klar over at det er noen periodiske problemer med denne.
Vi har midlertidig justert ned effekten til max 40kW for å bypasse en likeretteren som vi tror forårsaker dette. Siden da har vi hatt mange ladinger daglig på denne (på alle uttak)
I noen tilfeller kan det oppstå en feilmelding når en trykker start men da er det bare å koble fra/til og prøve igjen.
Vi har avtalt å reise ut med vår service mann på mandag 15 des for å feilsøke."
og 35 min senere fikk jeg høre av ham (uthelvelsen er min):
"Fikk nettopp beskjed om at den er redusert til 20kW så inntil videre så lader den som en semihurtiglader så det vil ta litt lengre tid hvis du har lav SOC"
blå Nissan Acenta som eneste bil
sykkel

edyrli

Høres veldig likt ut som problemet Lyse hadde på ABB laderene sine. Et av likeretter kortene var defekte så dersom bilen prøvde å trekke mer strøm enn de resterende kortene kunne levere så koblet laderen ut. Opplevde dette med at en Leaf foran meg ladet helt fint, men når jeg kom inn med iOn som ville prøve trekke 120A slo laderen ut og det var helt umulig å få startet ladingen.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA