Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Drive unit failure

Startet av zbk, onsdag 03. desember 2014, klokken 10:58

« forrige - neste »

zbk

Fikk følgende melding fra forhandler i dag:

"Hei!

For orden skyld vil jeg opplyse om at vi på det sterkeste fraråder lading av Renault Zoe på Tesla sine ladere.

Grunnen til dette er at det mange av Tesla sine ladere er modifisert for Tesla, det er blitt gjort en overkobling inne i laderne som gir Tesla sine biler en fordel, men som kan gjøre stor skade på en Zoe.

En slik overkobling er ikke tillatt ellers i Europa og er derfor ikke noe man kan forvente at en Zoe skal kunne tåle.

Ber om tilbakemelding på at denne e-posten er lest og oppfattet. "


Andre som har fått det samme? Og er det noen som vet hvilken modifisering som er gjort og av hvilken grunn?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Rav4_EV

Tesla har kun Superchargere. Disse passer ikke til Zoe og gjør ingen skade.

Derimot er det noen installatører som kobler sammen fasene i veggboksen hjemme hos Teslakunder for privat bruk. Disse er tydelig merket "Modifisert, kun for Tesla."

I det offentlige rom skal dette ikke forekomme.
Har kun sett dette gjort av et neandertalerfirma utført i Sandefjord.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

zbk

Jeg oppfattet det til å være hjemmeladerene, ja. Hva er hensikten med denne modifikasjonen? Og er man "garantert" det er merket?

Tolker dette dithen at om eieren av en Tesla kan bekrefte at hans veggboks ikke er justert på denne måten burde de fungere like bra som min egen hjemmelader.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Griffel

#3
Sitat fra: zbk på tirsdag 18. november 2014, klokken 22:12
Og er det noen som vet hvilken modifisering som er gjort og av hvilken grunn?
Søk på lask, lasking og andre varianter av lask så finner du raskt svaret. :)

Modifisering=Lask, gunn=mer strøm til bilens innebygde lader.
(mer enn 16A fra 230V enfaseanlegg til Tesla med singlelader)

Noe forvirring kan lett oppstå ved at enkelte kaller ladestasjoner/ladepunkt for ladere (hjemmelader/reiselader etc.), spesielt ille er det når bilfirmaer ikke helt vet forskjell på en stikkontakt og en lader.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA