Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Framskjøvet leveringsdato for S85D

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 02. desember 2014, klokken 20:47

« forrige - neste »

JohanH


Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 18:53
Sitat fra: Amoss på lørdag 06. desember 2014, klokken 22:15
Sitat fra: Gnilre på lørdag 06. desember 2014, klokken 21:33
Jeg tror små elbiler til en viss grad kan være med på å fremme et godt lokalt miljø uten spesielt store globale ulemper.

Og hvorfor kan ikke en stor elbil også bidra til å fremme ett godt lokalt miljø - uten spesielt store globale ulemper siden de normalt vil erstatte en annen tilsvarende stor fossilbil?

Noe av poenget kan jo være (som for fossilbiler) å erstatte en stor bil med en litt mindre?

Jeg vil påstå at det er relativt få av dem som har biler på over 2,5 tonn som ikke kunne klart seg med en bil på 1,7 tonn, for eksempel.

Hvorfor i all verlden tror du at du vet bedre en personen selv hva de trenger? Jeg vil også påstå noe; folk er forskjellige. Det at du mener biler på 2,5 ton stort sett kan erstattes med biler på 1,7 tonn er helt ulogisk. Hvis det var tilfelle hadde det vært solgt svært mange færre biler på 2,5 ton. Ingen kjøper vel en bil som veier 800 kg for mye i unøden?

Rio

Sitat fra: JohanH på søndag 07. desember 2014, klokken 19:39
Hvorfor i all verlden tror du at du vet bedre en personen selv hva de trenger? Jeg vil også påstå noe; folk er forskjellige. Det at du mener biler på 2,5 ton stort sett kan erstattes med biler på 1,7 tonn er helt ulogisk. Hvis det var tilfelle hadde det vært solgt svært mange færre biler på 2,5 ton. Ingen kjøper vel en bil som veier 800 kg for mye i unøden?

Hvorfor tror du reklamebyrå eksisterer?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

JohanH

Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 19:59
Sitat fra: JohanH på søndag 07. desember 2014, klokken 19:39
Hvorfor i all verlden tror du at du vet bedre en personen selv hva de trenger? Jeg vil også påstå noe; folk er forskjellige. Det at du mener biler på 2,5 ton stort sett kan erstattes med biler på 1,7 tonn er helt ulogisk. Hvis det var tilfelle hadde det vært solgt svært mange færre biler på 2,5 ton. Ingen kjøper vel en bil som veier 800 kg for mye i unøden?

Hvorfor tror du reklamebyrå eksisterer?

For å lure idioter som meg og alle andre som kjøper store, tunge, dyre biler med alt for gode ytelser?

Rio

Sitat fra: JohanH på søndag 07. desember 2014, klokken 20:30
Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 19:59
Sitat fra: JohanH på søndag 07. desember 2014, klokken 19:39
Hvorfor i all verlden tror du at du vet bedre en personen selv hva de trenger? Jeg vil også påstå noe; folk er forskjellige. Det at du mener biler på 2,5 ton stort sett kan erstattes med biler på 1,7 tonn er helt ulogisk. Hvis det var tilfelle hadde det vært solgt svært mange færre biler på 2,5 ton. Ingen kjøper vel en bil som veier 800 kg for mye i unøden?

Hvorfor tror du reklamebyrå eksisterer?

For å lure idioter som meg og alle andre som kjøper store, tunge, dyre biler med alt for gode ytelser?

:knegg: (men jeg skrev intet om "idioter")

De fleste av oss blir påvirket til å kjøpe ting vi ikke trenger, enten det er større TV, bedre datamaskin, større hus, større bil, osv.

Det er en hel vitenskap som forsker på hvordan man skal få mennesker til å gjøre det, og det funker.



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

JohanH


Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 20:41
Sitat fra: JohanH på søndag 07. desember 2014, klokken 20:30
Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 19:59
Sitat fra: JohanH på søndag 07. desember 2014, klokken 19:39
Hvorfor i all verlden tror du at du vet bedre en personen selv hva de trenger? Jeg vil også påstå noe; folk er forskjellige. Det at du mener biler på 2,5 ton stort sett kan erstattes med biler på 1,7 tonn er helt ulogisk. Hvis det var tilfelle hadde det vært solgt svært mange færre biler på 2,5 ton. Ingen kjøper vel en bil som veier 800 kg for mye i unøden?

Hvorfor tror du reklamebyrå eksisterer?

For å lure idioter som meg og alle andre som kjøper store, tunge, dyre biler med alt for gode ytelser?

:knegg: (men jeg skrev intet om "idioter")

De fleste av oss blir påvirket til å kjøpe ting vi ikke trenger, enten det er større TV, bedre datamaskin, større hus, større bil, osv.

Det er en hel vitenskap som forsker på hvordan man skal få mennesker til å gjøre det, og det funker.

Har du noensinne tenkt på hvor mye penger de etablerte bilfabrikantene og oljeinteressene da bruker på å forme folks tanker om at elbiler kun er og skal forbli et nisjeprodukt for bykjøring, at de skal være små og gjerne med merkelig design, osv? At det tar lang tid å lade dem? At infrastrukturen er helt underlegen enkelhetheten hvormed du raskt fyller tanken med bensin eller diesel? Eller tanken om at selv om elbiler kanskje er bra så må de i hvert fall ha en bensinmotor som back-up og/eller for langdistansekjøring? Og hva med at de brenner lett?


Rio

Sitat fra: JohanH på søndag 07. desember 2014, klokken 20:45

Har du noensinne tenkt på hvor mye penger de etablerte bilfabrikantene og oljeinteressene da bruker på å forme folks tanker om at elbiler kun er og skal forbli et nisjeprodukt for bykjøring, at de skal være små og gjerne med merkelig design, osv? At det tar lang tid å lade dem? At infrastrukturen er helt underlegen enkelhetheten hvormed du raskt fyller tanken med bensin eller diesel? Eller tanken om at selv om elbiler kanskje er bra så må de i hvert fall ha en bensinmotor som back-up og/eller for langdistansekjøring? Og hva med at de brenner lett?

Jeg har faktisk kritisert mange av de som hevder at Tesla er det eneste saliggjørende for akkurat dette. Ved å "snakke ned" Nissan Leaf og VW e-Golf så oppnår man nettopp at man sier at med mindre man har råd til 600 000 kr for en Tesla, så må du kjøre eksosbil.

Faktum er at selv dagens vanlige elbiler er helt greie for bruksmønsteret til store deler av bilparken.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

JohanH


Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 21:04
Sitat fra: JohanH på søndag 07. desember 2014, klokken 20:45

Har du noensinne tenkt på hvor mye penger de etablerte bilfabrikantene og oljeinteressene da bruker på å forme folks tanker om at elbiler kun er og skal forbli et nisjeprodukt for bykjøring, at de skal være små og gjerne med merkelig design, osv? At det tar lang tid å lade dem? At infrastrukturen er helt underlegen enkelhetheten hvormed du raskt fyller tanken med bensin eller diesel? Eller tanken om at selv om elbiler kanskje er bra så må de i hvert fall ha en bensinmotor som back-up og/eller for langdistansekjøring? Og hva med at de brenner lett?

Jeg har faktisk kritisert mange av de som hevder at Tesla er det eneste saliggjørende for akkurat dette. Ved å "snakke ned" Nissan Leaf og VW e-Golf så oppnår man nettopp at man sier at med mindre man har råd til 600 000 kr for en Tesla, så må du kjøre eksosbil.

Faktum er at selv dagens vanlige elbiler er helt greie for bruksmønsteret til store deler av bilparken.

Alltid morsomt å lese dine tilsvar. Alltid noe nytt å lese, noe nytt å lære!

Rio

Sitat fra: JohanH på søndag 07. desember 2014, klokken 21:14

Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 21:04
Sitat fra: JohanH på søndag 07. desember 2014, klokken 20:45

Har du noensinne tenkt på hvor mye penger de etablerte bilfabrikantene og oljeinteressene da bruker på å forme folks tanker om at elbiler kun er og skal forbli et nisjeprodukt for bykjøring, at de skal være små og gjerne med merkelig design, osv? At det tar lang tid å lade dem? At infrastrukturen er helt underlegen enkelhetheten hvormed du raskt fyller tanken med bensin eller diesel? Eller tanken om at selv om elbiler kanskje er bra så må de i hvert fall ha en bensinmotor som back-up og/eller for langdistansekjøring? Og hva med at de brenner lett?

Jeg har faktisk kritisert mange av de som hevder at Tesla er det eneste saliggjørende for akkurat dette. Ved å "snakke ned" Nissan Leaf og VW e-Golf så oppnår man nettopp at man sier at med mindre man har råd til 600 000 kr for en Tesla, så må du kjøre eksosbil.

Faktum er at selv dagens vanlige elbiler er helt greie for bruksmønsteret til store deler av bilparken.

Alltid morsomt å lese dine tilsvar. Alltid noe nytt å lese, noe nytt å lære!

I like måte, JohanH.

Skal elbiler bli en suksess utenfor Norge, så må de ned i en pris (og en størrelse) som gjør dem tilgjengelig for "folk flest", og folk flest må forstå at de kan bruke en normal elbil, og ikke trenger bruke 600 000 kr på en. Da blir det bare eksosbiler på dem.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Gnilre

Sitat fra: JohanH på søndag 07. desember 2014, klokken 19:39Hvorfor i all verlden tror du at du vet bedre en personen selv hva de trenger? Jeg vil også påstå noe; folk er forskjellige. Det at du mener biler på 2,5 ton stort sett kan erstattes med biler på 1,7 tonn er helt ulogisk. Hvis det var tilfelle hadde det vært solgt svært mange færre biler på 2,5 ton. Ingen kjøper vel en bil som veier 800 kg for mye i unøden?
Å joda. Folk kjøper digre biler for å være på den sikre siden ved kollisjoner. Og for mange er da det ultimate en stor og tung SUV slik at Polo og Auris kanskje blir most under fronten på SUV'en. Har man diskutert bil, har man vel hørt argumentet ?
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

JohanH


Sitat fra: Gnilre på søndag 07. desember 2014, klokken 21:40
Sitat fra: JohanH på søndag 07. desember 2014, klokken 19:39Hvorfor i all verlden tror du at du vet bedre en personen selv hva de trenger? Jeg vil også påstå noe; folk er forskjellige. Det at du mener biler på 2,5 ton stort sett kan erstattes med biler på 1,7 tonn er helt ulogisk. Hvis det var tilfelle hadde det vært solgt svært mange færre biler på 2,5 ton. Ingen kjøper vel en bil som veier 800 kg for mye i unøden?
Å joda. Folk kjøper digre biler for å være på den sikre siden ved kollisjoner. Og for mange er da det ultimate en stor og tung SUV slik at Polo og Auris kanskje blir most under fronten på SUV'en. Har man diskutert bil, har man vel hørt argumentet ?

Ja, da er det vel ikke i unøden da? :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA