Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Praktisk rekkevidde?

Startet av goev, tirsdag 02. desember 2014, klokken 15:29

« forrige - neste »

Fastlane83

Jeg fikk 400V og 32A på laderen i garasjen min i Kristiansand. Nytt hus i nytt boligfelt. Har det noe med saken? Uansett måtte installatør søke og hovedsikringen i huset måtte økes.
Tesla Model S 85D, FP72XXX
Tesla Model 3, RN107805460

Griffel

Sitat fra: Fastlane83 på fredag 08. mai 2015, klokken 14:29
Jeg fikk 400V og 32A på laderen i garasjen min i Kristiansand. Nytt hus i nytt boligfelt. Har det noe med saken? .
Ja.
Det er nok kun 230V nettet og store enfasbelastninger de er bekymret for.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Careka

Skal der søkes for å legge ut mer strøm i en garasje. ?
Jeg har trekt kabel, og legger ut 32 amp i fase.  har ikke tenkt å trekke mer en rundt 25 amp fra denne,
Huset har 63 amp hovdsikkring,  og Det er vel bare på vinteren jeg bør passe på når eg bruke strøm.
Da skal begge el bilene lades , + varme i huset, og varme i båten.
Vi får også i løpet av neste år denne nye inteligene strømmåleren,  som skal snakke med E verket.
Så blir spennede og se hvordan vi skal få styre i dette systemet.
Lade bilene om natten når varme er avskrudd,  osv.
E-up,2015mod
P 85, 2014 mod

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

krl

Og hvis det er i et "230V-område", så blir svaret nesten garantert nei..

Her er det betalt for strøm og nettleie i over femti år, og så presterer Agder Energi tydeligvis å forsømme oppgradering og vedlikehold av nettet.

Dette er alt for dårlig av en monopolist med stinn pengebinge.

krl

Sitat fra: Griffel på torsdag 07. mai 2015, klokken 10:56
Sitat fra: krl på onsdag 06. mai 2015, klokken 23:30
Agder Energi Nett driver fremdeles samme praksis. Hvordan kan de nekte å oppgradere nettet når det er snakk om en monopolsituasjon?
Nå tar jo nettselskapet utgiftene til oppgradering direkte tilbake i form av nettleie, så penger fra staten vil nok uansett ikke gå til oppgraderinger av nettet.
Alt av penger til Cultiva-stiftelsen ble tappet ut fra Agder Energi-systemet hvis jeg ikke husker veldig feil... I form av at kommunen solgte sine eierandeler i Agder Energi. En lovlig men lite fornuftig/fremtidsrettet anvendelse av penger.

Electrix

Sitat fra: krl på mandag 11. mai 2015, klokken 22:22
Sitat fra: Griffel på torsdag 07. mai 2015, klokken 10:56
Sitat fra: krl på onsdag 06. mai 2015, klokken 23:30
Agder Energi Nett driver fremdeles samme praksis. Hvordan kan de nekte å oppgradere nettet når det er snakk om en monopolsituasjon?
Nå tar jo nettselskapet utgiftene til oppgradering direkte tilbake i form av nettleie, så penger fra staten vil nok uansett ikke gå til oppgraderinger av nettet.
Alt av penger til Cultiva-stiftelsen ble tappet ut fra Agder Energi-systemet hvis jeg ikke husker veldig feil... I form av at kommunen solgte sine eierandeler i Agder Energi. En lovlig men lite fornuftig/fremtidsrettet anvendelse av penger.
Kommunene ble overtalt av Statkraft og eksterne rådgivere til å selge sine eierandeler til Statkraft. Det har senere kommet fram at en del av disse rådgiverne mottok mye av sin lønn fra Statkraft så man tenker jo sitt. Cultiva ble bl.a. opprettet av pengene fra disse salgene.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Trekkoppbil

Hva med å sette opp ei tredemølle i garasjen, og lade bilen mekanisk?

Griffel

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 12. mai 2015, klokken 23:21
Hva med å sette opp ei tredemølle i garasjen, og lade bilen mekanisk?
Northug i spurten klarer nok 2,3kW i noen minutter. Du blir nødt til å piske kone og unger ganske hardt før det monner. ;D
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA