Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Praktisk rekkevidde?

Startet av goev, tirsdag 02. desember 2014, klokken 15:29

« forrige - neste »

Griffel

#45
Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 18. desember 2014, klokken 23:28
Er det 3*16A*400V, så kan du få grei effekt på en (1) europeisk bil.
Og den ene bilen heter Zoe.
(Uthevet itallik er tilføyd av undertegnede.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

KjellG

Sitat fra: Griffel på lørdag 22. november 2014, klokken 15:50
Sitat fra: KjellG på fredag 21. november 2014, klokken 17:45
Det er forsåvidt rett der det ikke er galvanisk skille mellom inngang og utgang. Innvendingen er imidlertid irrelevant. En el-bil er full av kraftelektronikk og det er null problem å bygge en trefaselader som fritt tar inn 3*230 eller 3*400V om en ønsket det. Problemet synes å være kontakspesifikasjonen.
I tillegg må den kunne ta inn 1*230V, for å kunne lade "over alt" noe som gjør det litt mer problematisk. Bilfabrikkene forsøker jo å lage bilen så rimlig som mulig, og da blir slike særønsker i forhold til de standarder bransjen er enige om uansett et problem.

Tja, koble bare to faser til trefaseladeren f.eks?

KjellG

Hva med å sette opp en hurtiglader på veggen hjemme? Kan løse problemet med IT og TN, en slipper en kostbar trafo til 20.000 eller en Zaptec.

Laderen finnes jo allerede, men er pt innebygget i Zoe.

En får 11 kW på en 3*16a til alle merker.

edyrli

Sitat fra: KjellG på fredag 19. desember 2014, klokken 10:05
Hva med å sette opp en hurtiglader på veggen hjemme? Kan løse problemet med IT og TN, en slipper en kostbar trafo til 20.000 eller en Zaptec.

Laderen finnes jo allerede, men er pt innebygget i Zoe.

En får 11 kW på en 3*16a til alle merker.

Hvilken lader tenker du på?
En DC lader løser jo dette men er fortsat for dyre.
http://elbilhjelpen.no/htm/dclading.html
130.000 er jo litt. Imponert over Renault som har klart å putte 43kW i bilen.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

jkirkebo

Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 18. desember 2014, klokken 23:28
Det spørs om det er 1*16A, eller 3*16A som er grensa. Er det 3*16A*400V, så kan du få grei effekt på en europeisk bil.
Er det 16A pr bil, eller 16A pr strømabonnent?

Dette er vel på IT-nett, så 3x16A gir bare 6,4kW. Du må ha 400V TN for å få 11kW fra 3x16A. Setter du opp trafo for 11kW vil den trekke 3x28A, altså langt over 16A grensa.

3x9A blir da det man i praksis kan lade om 3x16A 230V er tillatt. Det blir 6,2kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KjellG

Sitat fra: edyrli på fredag 19. desember 2014, klokken 10:11

Hvilken lader tenker du på?
En DC lader løser jo dette men er fortsat for dyre.
http://elbilhjelpen.no/htm/dclading.html
130.000 er jo litt. Imponert over Renault som har klart å putte 43kW i bilen.

Enig i at 130.000 er mye, men lader nr to i Tesla, hva koster den? Neppe 130000? Det er en trefase 11kW lader

Teoretisk kan en bestille Tesla med to ladere, lugge ut den ene og skru den fast på veggen for å lade konebilen.  ;)

emil

Sitat fra: edyrli på fredag 19. desember 2014, klokken 10:11
Imponert over Renault som har klart å putte 43kW i bilen.

De aller fleste elbilene har mer eller mindre tilsvarende "lader" i bilen. Dvs, regenereringen når man slipper fartspedal og/eller bremser. Det er ikke en separat lader Zoe bruker, men motorviklinger og elektronikken for regenerering. Så lading av Zoe på 3-fase er ikke veldig annerledes for bilen enn å bremse forsiktig ned en lang bakke. Dette er også grunnen til at bilen er litt mer følsom for jording enn andre biler som har en separat lader og kan sikres bedre mot litt feil i jordingen.

ZerOmancer

2014 Citroën C-zero  med alt (dvs gummimatter og blank lakk)
2007 mazda3 sport med nesten alt (inkl. bl.a. gummimatter)

emil

Sitat fra: ZerOmancer på lørdag 20. desember 2014, klokken 16:46
Hva er helt presis grunnen? Dårlig isolasjon? ???

Litt vill gjetting er at med jordfeil vil hele karosseriet bli strømførende og så går strømmen via deg til bakken når du tar i håndtaket. Med separat lader så kan denne isoleres helt fra karosseri.


ZerOmancer

Akkurat det er nå felles for alle elektriske apparater, og problemet løses som regel via jordet kapsling eller dobbelisolering.
-Jeg har ikke sett en dobbeltsiolert elbil noen gang..
2014 Citroën C-zero  med alt (dvs gummimatter og blank lakk)
2007 mazda3 sport med nesten alt (inkl. bl.a. gummimatter)

Griffel

Bilen er ganske sikkert tilfredstillende isolert, og ladestasjonene har jordfeilovervåking så dette har ikke med beskyttelse av personer å gjøre.

Min gjetting går på utførelses metode for støydemping* mot nettet og fasekompensering. Dette er en kjente problemstilling for de som leverer frekvensdrifter til Norge, hvor ukjente leverandører rett som det er må ta sitt utstyr i retur i møtet med det Norske IT nettet.

*Ikke støy som lyd, men elektrisk støy i distribusjonsnettet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

krl

Agder Energi Nett driver fremdeles samme praksis. Hvordan kan de nekte å oppgradere nettet når det er snakk om en monopolsituasjon?

Det ble kanskje ikke penger igjen til forbedring og vedlikehold av nettet etter at det meste av penger ble plassert ut i Cultiva-fondet av kommunen....

http://e24.no/nyheter/cultiva-bortkastet-kultur/3418273

Med 1,4 milliarder ville det vært mulig å bygget verdensledende infrastruktur, men pengene kastes i stedet bort ref. avisartikkelen over.

Griffel

#57
Sitat fra: krl på onsdag 06. mai 2015, klokken 23:30
Agder Energi Nett driver fremdeles samme praksis. Hvordan kan de nekte å oppgradere nettet når det er snakk om en monopolsituasjon?
Nå tar jo nettselskapet utgiftene til oppgradering direkte tilbake i form av nettleie, så penger fra staten vil nok uansett ikke gå til oppgraderinger av nettet.

http://www.tu.no/kraft/2015/05/07/vil-endre-nettleien-dyrere-a-bruke-mye-strom-pa-en-gang
"Økte investeringer betyr økte tariffer for brukerne av nettet, fordi nettselskapenes tillatte inntekter går opp. For en gjennomsnittlig husholdningskunde kan tariffene ifølge NVE øke med anslagsvis 25 prosent for perioden 2014-2023 som følge av nettinvesteringene.

Samtidig lanseres produkter med høyt effektuttak, som elbilladere og gjennomstrømningsvannvarmere. De nye direkte vannvarmerne har for eksempel fem til ti ganger høyere effektuttak enn tradisjonelle varmtvannstanker. Selv om de nye produktene kan være energieffektive, bidrar de altså til å øke behovet for å investere i nytt nett.

Ved å måle energibruken ikke bare i volum, men også over tid, kan forbrukere bidra med fleksibilitet som kan være viktig for å kunne utsette eller redusere investeringsbehovet i nettet. Dette vil komme kundene til gode gjennom lavere tariffer."


Altså: Lavere effektutak vil i det nye tariffregimet spare deg for utgifter.
Samtidig vil det bli vanskeliger å nekte deg store effektutak siden de som ønsker det da er villig til å ta en relatvit større del av utgiftene som følger med et slikt nett.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

nofuelno

Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

KjellG

Jepp, flere fabrikanter som arbeider med kontaktløs lading, les induksjonslading.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA