Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Praktisk rekkevidde?

Startet av goev, tirsdag 02. desember 2014, klokken 15:29

« forrige - neste »

goev

Jeg snakket i dag med Agder Energi Nett og de fortalte at de kun gir tillatelse til maks 16A lading hjemme, og det er ikke alle som vil få det godkjent heller :(

Er det noen her som har søkt og fått installert kraftigere ladere enn det på Agder Energi sitt nett?

Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt
Venteliste på Kia e-Niro med APP
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro på OVMS.

Øyvind.h

Si du skal ha induksjonstopp i garasjen og trenger minst 25A kurs  8)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

Trenger man søke? Kan ikke en elektriker bare sette opp en 32A kurs i garasjen med blått CEE-stikk?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

goev

Elektrikeren søker for deg, så vidt jeg har forstått.
Tanken er at nettselskapet skal ha oversikt over hvor mange elbiler det er i nabolaget slik at de vet hvor nær maksgrensen de er, men jeg tror de sliter litt med tanke på alle de som ikke melder inn laderen sin.
Jeg har bestilt en 6-32A ladekabel fra EV-select, og tenkte at en 20-25A kurs ut til parkeringsplassen min skulle gå fint, men det gjør det tydeligvis ikke.
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt
Venteliste på Kia e-Niro med APP
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro på OVMS.

moby666

2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Lars C. Krogenæs

Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Thomas Parsli

#6
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 18. november 2014, klokken 16:47
Må man søke om stikk til komfyren også?

Det er åpenbart ikke tillatt å bygge hybel(leilighet) i Agder...
Mon tro om de har lov til å begrense husstander på denne måten?

Det er heller ikke mulig å bruke elektrisk oppvarming av huset samtidig som man lager mat i Agder!
https://www.ge.no/blogg/elbilene-presser-agder-nettet/

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Electrix

Tja, samtidig vet jeg om hele hus, 50A som har enfase inntak... hele problemstillingen med enfaselading vil jeg påstå er overdramatisert. Når variabel timepris blir vanlig vil de nok se at elbilene istedet balanserer nettet.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

sla

Er dette spesielt for Agder, eller er dette en generell problemstilling?
Noen som vet spesifikt hva som er problemet? Er det eldre borettslag / boligområder som er problemet eller gjelder dette også nyere borettslag / boligområder.

Nissan Leaf 2012 - Ålesund
Siden 29.9.2012 - 44 444km

Gordon Retriever

Gudbrandsdal Energi har tidligere i år gitt installatører beskjed om at 20A er det maksimale for lading av elbil, med mindre kunden selv tar regningen for å oppgradere strømnettet.

Link.


SitatÅrsaken er rett og slett at strømnettet ikke takler det høye, intensive strømforbruket

Rav4_EV

Snakk om å sette problemstillingen på hodet.

Så lenge det ikke kreves øking av hovedvernet kan ikke monopolist kreve annleggsbidrag.

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

hgs

Det er noen nettselskaper som har tatt litt for mye Møllers Tran den siste tiden ang 1-faselading. Har selv en lang føljetong gående med mitt selskap, men her er grensen iallfall 20A.
16A er jo en helt normal krets. Mange kurser i et vanlig hus er sikret med dette. At et nettselskap skal kunne nekte det er vanskelig å fatte.     


Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 18. november 2014, klokken 11:04
Trenger man søke? Kan ikke en elektriker bare sette opp en 32A kurs i garasjen med blått CEE-stikk?

Kommer an på selskapet. Hos oss må elektriker søke om alle 1-faseuttak over 20A, og det virker som om dette er i ferd med å bre om seg.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

sigurdi

De fleste lader bilen på natta, når andre storforbrukere er av, så ser ikke helt problemstillingen.
Tror dette ofte er litt uttalelser som ikke er helt gjennomtenkte.
Men satse på at Zapthech kommer snart på banen, da trekker bilen trefas og fin fordeling på kursene, samtidig som den passer på å ikke ta hovedsikringene.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Rio

Sitat fra: sla på tirsdag 18. november 2014, klokken 21:32
Er dette spesielt for Agder, eller er dette en generell problemstilling?
Noen som vet spesifikt hva som er problemet? Er det eldre borettslag / boligområder som er problemet eller gjelder dette også nyere borettslag / boligområder.



Elektrisitet distribueres som tre faser (enten det gjelder IT eller TN). På grunn av transformatoren så bør det være en "grei balanse" mellom forbruket på de tre fasene, og det bør ikke være ubalanse i lang tid. Dette er et velkjent problem, og årsaken til at alle kraftige industrimaskiner er trefas.

Det er helt korrekt at alle elbiler med mer enn 3,6 kW lader burde tvinges til å ha trefas-lader, og ikke 32 A på énfas (disse passer i USA).



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

lettrus

Sitat fra: Rio på onsdag 19. november 2014, klokken 00:43

Elektrisitet distribueres som tre faser (enten det gjelder IT eller TN). På grunn av transformatoren så bør det være en "grei balanse" mellom forbruket på de tre fasene, og det bør ikke være ubalanse i lang tid. Dette er et velkjent problem, og årsaken til at alle kraftige industrimaskiner er trefas.

Det er helt korrekt at alle elbiler med mer enn 3,6 kW lader burde tvinges til å ha trefas-lader, og ikke 32 A på énfas (disse passer i USA).

Vel, det er vel andre fordeler ved trefaseutstyr enn at det gir jevnere belastning i strømnettet.

Er grunnen til at det bare er enfaseladere ulikhet i strømnett? Også i USA har de selvsagt trefase (om enn annen spenning og frekvens). Vil det medføre en stor ekstra kostnad å lage dette utstyret som multistandard (en-trefase/ 110/230/400V - 50/60 Hz) - en lader er jo i bunn og grunn en likeretter som burde kunne absorbere mange ulike typer input. Det meste av annen elektronikk spiser jo hva som helst (men jeg ser jo at vi snakker litt andre effekter).

Noen som kan forklare enkelt for en legmann?


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA