Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Praktisk rekkevidde?

Startet av goev, tirsdag 02. desember 2014, klokken 15:29

« forrige - neste »

kjbu

Sitat fra: sigurdi på tirsdag 18. november 2014, klokken 23:48
De fleste lader bilen på natta, når andre storforbrukere er av, så ser ikke helt problemstillingen.

Kan jeg spørre hvor du har det utspillet fra? Vil gjerne se den påstanden dokumentert
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Griffel

#16
Sitat fra: lettrus på onsdag 19. november 2014, klokken 11:06
Også i USA har de selvsagt trefase (om enn annen spenning og frekvens).
Boligdistribusjon i USA er med enfastransformatorer 240V og midtuttak (splitfase 120V). Derfor er det ikke 3-fasladere i USA elbiler.
Tesla har derfor ulik konfigurasjon Europa/USA og Renault selger ikke biler i USA.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sigurdi

Er bare å se på døgnpris på strøm billigere på natta en dagen, pga overskudd på kraft - lavere forbruk. ;-)
Når det gjelder lading så er det timer på de fleste bilene og de som planlegger ønsker å ha ferdig ladet bil når de kjører, at mange bare plugger inn når de komner fra jobb må en nok regne med og da blir det ettermiddag og kveld.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Griffel

#18
Sitat fra: sigurdi på tirsdag 18. november 2014, klokken 23:48
Men satse på at Zapthech kommer snart på banen, da trekker bilen trefas og fin fordeling på kursene, samtidig som den passer på å ikke ta hovedsikringene.
Det gjelder uansett bare de som har trefaslader 400V i bilen altså Tesla og ZOE.
Jeg har ikke sett at at Zapthech har noen planer om en 3-fas til 1-fas omformer/ladestasjon, så kanskje dette er en produkt idee.
3-fas 230V-16A inn og 230V-27A ut (Ca. 6kW) super for BMW, Kia, Leaf og andre med ca. 6kW lader. Det spørs på prisen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#19
Sitat fra: kjbu på onsdag 19. november 2014, klokken 12:07
Sitat fra: sigurdi på tirsdag 18. november 2014, klokken 23:48
De fleste lader bilen på natta, når andre storforbrukere er av, så ser ikke helt problemstillingen.

Kan jeg spørre hvor du har det utspillet fra? Vil gjerne se den påstanden dokumentert
Se: https://www.ssb.no/a/publikasjoner/pdf/oa_200806/ericson.pdf
Denne forteller riktig nok ikke at folk flest lader om natten, men det er vel da de fleste har anledning til det.

Men der er faktisk først etter kl 22-23 at forbruket begynner å synke.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sigurdi

#20
Hvor mange av dem andre trenger mer en 10-16 til normal lading hjenme?
En liten logging hos kraftlagene, kan de fordele når elektrikker kobler opp til ny bruker.
Er ikke så mange årene så er deg krav til smarte målere hos alle forbrukere.
Kraftlagene kommer nok til å kunne tilby lavere pris til tider, slik at de kan styre ladingen til gunstige tidspunkter. :-)
Eks har du en elbil så kan du få bedre avtale om kraftlaget kan skru av varmtvsnnsbereder og elbil i noen timer hvor det går mest strøm.
De som har mulighet kommer nok til å benytte seg av dette og da kan nettet balanseres og styres live. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

goev

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 18. november 2014, klokken 16:47
Må man søke om stikk til komfyren også?
Vet ikke, men jeg tror ikke det er nødvendig. Alle må jo ha komfyr. På den annen side trodde jeg at man kunne gjøre hva man ville så lenge man holdt seg innenfor det hovedsikringene tåler.
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt
Venteliste på Kia e-Niro med APP
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro på OVMS.

Griffel

Sitat fra: sigurdi på onsdag 19. november 2014, klokken 12:28
Hvor mange av dem andre trenger mer en 10-16 til normal lading hjenme?
Hva mener du med dem andre? Etter min mening er det nesten ingen som trenger mer enn 16A til normallading hjemme. De som har mins behov for mer er Tesla-eiere siden det store batteriet gir fleksibilitet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

goev

Sitat fra: sla på tirsdag 18. november 2014, klokken 21:32
Er dette spesielt for Agder, eller er dette en generell problemstilling?
Noen som vet spesifikt hva som er problemet? Er det eldre borettslag / boligområder som er problemet eller gjelder dette også nyere borettslag / boligområder.
Jeg er ikke helt sikker, men mener det ble nevnt kapasitet på transformator og avstand fra transformator.
Her er link til et annet innlegg som går litt på det samme:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8217.msg96656.html#msg96656
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt
Venteliste på Kia e-Niro med APP
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro på OVMS.

goev

#24
Ennå en artikkel rundt dette: http://www.energibransjen.no/default.asp?menu=2&id=3723

Fant også denne via litt googling http://www.sogne.kommune.no/Utvalg/Formannskapet/Møte-2014-06-11/RS%201914%20Ladning%20av%20elbil%2020141050.pdf:
"Avhengig av antall boliger og boligtype så dimensjoneres normalt lednings-/kabelnettet til boliger ut fra et maks effektforbruk på 8-12 kW per bolig. Kommer i tillegg ladning av elbil på 11 kW så dobler det effekttrekket til en bolig og kan ved flere elbiler i et boligområde medføre at ledningsnettet til boligfeltet blir for svakt/tynt og må forsterkes."
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt
Venteliste på Kia e-Niro med APP
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro på OVMS.

ArneS

Jeg har fått denne av NVE (Norges Vassdrag- og energidirektorat):

Anleggsbidrag - regelverk
■Ikke anleggsbidrag i nett med ledig kapasitet ⃰
■"Fri bruk" opp til hovedsikringens størrelse
■Den som utløser forsterkning - betaler
■100 % av kundespesifikt anlegg
■En forholdsmessig andel av radielle fellesanlegg
■Kunde skal ikke belastes for reinvesteringskostnader
■Kan kreve at kunde dekker fremsyndingskostnaden

Dvs, nettselskap kan ikke pålegge deg begrensning innenfor hovedsikringen til huset ditt
P85+ Signature (solgt)
P85DL

mariowing

Veldig bra og klargjørende, antar at dette er noe alle kraftselskap er pliktig å følge?

Det betyr vel da i praksis at belastningen på hovedsikringen her det som teller, hvor mange kurser og "størrelsen" på disse som man "internt" skal da være uvesentlig. Og da vil vel dette igjen bety at kraftselskapene ikke kan innføre en godkjenningsordning for kurser "internt"?

Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

ArneS

Ja, det er slik jeg og har forstått det.
Videre sier de dette som og forsterker dette:

Anleggsbidrag eller leveringskvalitet
■Anleggsbidrag kun ved nytilknytning eller forsterkning
■Kunde skal ikke dekke kostnad ved utbedring av dårlig leveringskvalitet som kunden ikke selv er skyld i
P85+ Signature (solgt)
P85DL

moonbuggy

Det virker fryktelig bakstreversk av Agder Energi og andre med samme holdning.
For et energiselskap burde det være naturlig å selge energi. Jo mer jo bedre. Da burde man jo ønske elbiler velkommen og legge forholdene til rette.
Istedet så virker det som om "kunder" er noe ork og skaper merarbeide. Det henger nok igjen endel  offentlig selskapskultur ennå i en del energiselskaper. Omtrent som med gamle televerket, hvor telefoner til folk, "det var plagsomt det", det skapte jo merarbeid.

Rio

Sitat fra: moonbuggy på onsdag 19. november 2014, klokken 18:14
Det virker fryktelig bakstreversk av Agder Energi og andre med samme holdning.
For et energiselskap burde det være naturlig å selge energi. Jo mer jo bedre. Da burde man jo ønske elbiler velkommen og legge forholdene til rette.
Istedet så virker det som om "kunder" er noe ork og skaper merarbeide. Det henger nok igjen endel  offentlig selskapskultur ennå i en del energiselskaper. Omtrent som med gamle televerket, hvor telefoner til folk, "det var plagsomt det", det skapte jo merarbeid.

Faktisk helt motsatt: dersom de skal være "nye og private" så burde de ta seg mer betalt for enfaseløsninger, ettersom deres utstyr (transformatorer) er langt mindre effektive (produserer mer varme) når det er skjevbelastning i nettet.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA