Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bytta til e-golf fra e-up / foreløpige erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 02. desember 2014, klokken 10:02

« forrige - neste »

Mippen

Jeg har tenkt litt på hvordan effekten fordeles på biler med dual drive. På s85d er det to identiske motorer som jobber sammen. På P85D er det en kraftigere og en mindre kraftig motor som jobber sammen.

Topp effekten på p85d er naturligvis høyere enn på s85d. Det store spørsmålet er hvor mye av effekten som utnyttes på en gang i praksis? På s85d er det to like motorer og i teorien kan begge de motorene yte maks på samme tid. På p85d er den ene motoren kraftigere enn den andre. I teorien vil den ene motoren måtte tilpasse seg den andre motoren. Hvis begge motorene yter maks på samme tid vil den svakere motoren i teorien fungere som en bremse. Derfor tror jeg effekten skrus ned på den ene motoren for å yte likt som den andre når gassen trykkes i bånn.

Jeg ser for meg eksempelvis når man skal akselrere med bilen og trykker pedalen i bånn, så slår begge motorene inn med samme effekt for å gi maks grep og effektivitet. Når dette er under kontroll så kobles den minste motoren ut og den kraftigste motoren tar over jobben med å skyve bilen forover med full effekt(med mindre det blir dårlig grep igjen, da kobles den andre motoren inn). Alt dette skjer på brøkdeler av sekunder.

Hvis det stemmer så vil man i praksis aldri ta ut all effekten på en gang men porsjonere ut effekten for å gi maks grep. Effekten som blir oppgitt i ytelse blir da summen av hva begge motorene yter til sammen men ikke hvor mye av effekten som faktisk blir brukt på en gang til å sette bilen i bevegelse.


Dette er ikke ment som noe negativt. Det er bare noe jeg har grublet på og syns er spennende. Alle er vel enig i at p85d er en heftig bil.

Er det noen som har noen kommentar til min teori?
Fremtiden er elektrisk.

sigurdi

Det er ulik utveksling/giring på DU forran/bak.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Mippen

Det støtter opp under teorien min. Da vil for eksempel den kraftigste motoren bak være giret for maks akselrasjon og frontmotoren være giret for maks hastighet. Den originale p85 motoren hadde ikke så høy toppfart. Øker man utvekslingen blir aksen tregere men toppfarten høyere.

Fremtiden er elektrisk.

Bjørn

Selv om en av motorene er svakere, vil den jo ikke fungere som en brems.. Den vil jo hjelpe til, men bare ikke så mye. Slår man den av under aks. vil man merke dette som en brems.. (selv om det egentlig bare er et fall i aks.)
Jeg tror økt toppfart er pga at man kan fordele varmeutviklingen i den hastigheten på to motorer, og dermed enklere kvitte seg med tapet (varmen)

Dennis

Som han over sier, selv om motoren foran har mindre effekt så vil den ikke bremse. Den har mindre effekt men går jo forhåpentligvis ikke saktere ;)

Blir som to stk som drar i et tau med noe tungt i enden, selv om han ene er halvparten så sterk så hjelper han likevel med å dra lasset så det går kjappere, så lenge han drar like fort :)

jazzwheel



Mippen

Var ikke så lett å finne noe konklusjon i den tråden. Mange meninger.
Fremtiden er elektrisk.

Sjøhyene

Teorien din er feil Mippen. Alle krefter bidrar, selv om de virker på hver sine hjul.
Det om HK oppgitt er motor 1 HK + motor 2 HK og disse ikke oppnås ved samme hastighet ja da er det juks av Tesla, men det blir en litt annen og mye simplere diskjusjon.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Mippen

Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 19. november 2014, klokken 08:54
Teorien din er feil Mippen. Alle krefter bidrar, selv om de virker på hver sine hjul.
Det om HK oppgitt er motor 1 HK + motor 2 HK og disse ikke oppnås ved samme hastighet ja da er det juks av Tesla, men det blir en litt annen og mye simplere diskjusjon.

Det er jo den "simple" diskusjonen jeg lurer på. Jeg ser ikke hvordan to motorer med helt ulik ytelse skal klare å ta ut maks effekt på samme tid. Jeg tenker at de må tilpasse seg hverandre og overlappe på en eller annen måte for å få bilen i fart og gi maks grep. Klart to motorer har mer å si enn en motor men tror at en bil med 700hk på en motor hadde gått bedre enn en med to for å si det slik.
Fremtiden er elektrisk.

jazzwheel

Slik jeg tolker tallene i den andre tråden så klarer de ikke å ta ut maks effekt på samme tid hvis de skal oppnå den topphastigheten som er angitt. Siden bilen ikke har gir er det en fordel at det er slik, men med girkasse ville det vært en fordel med én kraftig motor.

Det er rimelig spesielt i bilsammenheng at man har to ulike gir drift samtidig (fordi det er to motorer) så hva som er lov/riktig å markedsføre er vanskelig å definere.

Siden hybrider oppgir maks samtidig effekt så er Tesla på tynn is etter min mening.

Sjøhyene

Sitat fra: Mippen på onsdag 19. november 2014, klokken 10:15
Det er jo den "simple" diskusjonen jeg lurer på. Jeg ser ikke hvordan to motorer med helt ulik ytelse skal klare å ta ut maks effekt på samme tid. Jeg tenker at de må tilpasse seg hverandre og overlappe på en eller annen måte for å få bilen i fart og gi maks grep. Klart to motorer har mer å si enn en motor men tror at en bil med 700hk på en motor hadde gått bedre enn en med to for å si det slik.

ok, jeg trodde da virkelig at tesla oppga reell HK for de to motorene til sammen. Altså at når de snakker om 470+221 så kan de to oppnås samtidig til å totalt gi 691. Noe annet er jo lureri sånn jeg ser det.
Betyr jo samtidig at reell HK for hver av de isolert sett må være høyere enn 470 og 221, ihvertfall for en av dem.
Forutsetter da at de faktisk har forskjellig giring.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Mippen

#12
På en hybridbil er det en el-motor og en bensinmotor. De kan enten jobbe hver for seg eller sammen. Under akselerasjon overlapper de hverandre slik at el-motoren jobber sammen med bensinmotoren til bensinmotoren når sitt ideelle turtall og el-motoren mister sin effekt. Da tar bensinmotoren over og gjør resten av jobben.

En effektiv el-motor har lengre virkningsgrad slik at den kan samarbeide mer med fossilmotoren men siden det er en hjelpemotor i hovedsak vil effekten på denne kutte før den andre når sin maks effekt.

Jeg tror det blir noe lignende på p85d. Siden det er to ulike motorer ser jeg for meg at den minste motoren er giret lavt slik at den når maks effekt og høyt turtall fortere. Den kraftigste motoren på sin side vil tilpasse seg den svakere motoren under akselerasjon.  Når man når toppen av effektkurven for den svakere motoren får den kraftigste motoren full effekt, og siden den gjerne har fått høyere utveksling også i forhold til den gamle motoren på p85, vil det være denne som gjør at bilen kan fortsett å akselerere kjapt og får høyere toppfart.

Siden bilen har AWD vil bilen under det minste tegn til dårlig grep på en av akslingene tilpasse effekten der det trengs mest.

Det er ikke juks at tesla sier bilen har 690hk. Det har den, men de jobber ikke på maks sammen. Det samme på en hybridbil. De jobber ikke på maks effekt sammen. Det er også viktig å skille mellom effekt og dreiemoment.

Det er vanlig å oppgi samlet effekt på motorer. Når man senere måler så stemmer det ikke alltid med drivhjuls effekt eller hvor mye effekt man klarer å utnytte.
Fremtiden er elektrisk.

Sjøhyene

Sitat fra: Mippen på onsdag 19. november 2014, klokken 12:45
Det er ikke juks at tesla sier bilen har 690hk. Det har den, men de jobber ikke på maks sammen. Det samme på en hybridbil. De jobber ikke på maks effekt sammen. Det er også viktig å skille mellom effekt og dreiemoment.

Er det ikke juks å si at bilen har 690hk når bilen aldri under noen omstendigheter har akkurat det?
Hva hver motor har hver for seg når man har plukket de ut av bilen er jo fullstendig likegyldig.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

jazzwheel

Du må lese i den andre tråden Mippen, vi har diskutert alt det du nevner der.

Hvor har du det fra at det den store bakmotoren som har ny utveksling? Siden S85D med to små motorer klarer 250km/t så er det vel naturlig å trekke konklusjonen at det er motoren foran på P85D som i hovedsak gjør at toppfarten økes. Siden den nye motoren har jevnere momentkurve vil den også ha lavere effekt ved lav hastighet/turtall.

Teoretisk sett kunne altså motoren bak vært giret lavere enn tidligere for å bedre 0-100 aksellerasjonen, mens motoren foran i hovedsak jobber på høyere hastigheter. Dette er selvfølgelig umulig å si når vi ikke ved giringen, men det er derfor vi spekulerer :) Jeg tror som sagt at motoren bak er ganske lik P85, mens motoren foran hjelper mest på grepet ved aksellerasjon i lav hastighet.

Det er vel ved slik forskjellig giring de mener å øke rekkevidden også.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA