Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan med over 400km rekkevidde

Startet av Brødbilsjåfør, tirsdag 02. desember 2014, klokken 07:28

« forrige - neste »

eHaakon

Sitat fra: gausel på søndag 28. desember 2014, klokken 08:07
Lader til 100% hele tida ihvertfall nå på vinteren.  Hørte ingenting om noe 80%( hverken sommer eller vinter) da vi fikk bilen fra forhandlern. Kjøpte bilen for at den skal brukes, å være klar til å brukes til enhver tid.
Instruksjonsboka til min 2014 modell sier helt klart at batterilevetiden forlenges dersom man bruker 80% ladingen; dog bør man lade til 100% minst en gang hver 14. dag.  Men det er ikke noe som flagges veldig høyt. 

Jeg holder meg likevel til 80% de dagene jeg vet at det er nok, og det gjelder vel 70% av tiden vil jeg tro.  For de restrerende dagene tenker jeg som deg at bilen er kjøpt for å brukes, og lader til 100  8)
17´Leaf Tekna Pearl White 30kWh

Marius Engel

Sitat fra: eHaakon på tirsdag 13. januar 2015, klokken 18:04
Sitat fra: gausel på søndag 28. desember 2014, klokken 08:07
Lader til 100% hele tida ihvertfall nå på vinteren.  Hørte ingenting om noe 80%( hverken sommer eller vinter) da vi fikk bilen fra forhandlern. Kjøpte bilen for at den skal brukes, å være klar til å brukes til enhver tid.
Instruksjonsboka til min 2014 modell sier helt klart at batterilevetiden forlenges dersom man bruker 80% ladingen; dog bør man lade til 100% minst en gang hver 14. dag.  Men det er ikke noe som flagges veldig høyt. 

Jeg holder meg likevel til 80% de dagene jeg vet at det er nok, og det gjelder vel 70% av tiden vil jeg tro.  For de restrerende dagene tenker jeg som deg at bilen er kjøpt for å brukes, og lader til 100  8)

Hvor står det at den bør lades til 100% hver 14. dag?

En bekjent av meg hadde første service på leafen sin nå, hos flesland auto. Der har de det nyeste utstyret for batteridiagnose slik jeg har forstått. Han lader mye til 100% og litt hurtiglading.
Resterende batterikapasitet var 100%!

2014 acenta, reg. i januar 2014.

2. Generasjons Leaf er utstyrt med samme batteriet du snart får kjøpt for 30.000kr. Et batteri som er mindre følsomt for varme og kulde enn det som er i 1. Generasjons Leaf.

Men allikevel anbefalte han å bruke ladetimer når det passet, ved lading til 100%. Da får man også utnyttet rester av ladevarmen i batteriet til økt rekkevidde :)

Thomas Parsli

Vi kjøpte også elbil fordi for å bruke den, så vi lader etter behov.
I praksis blir det 100% om vinterhalvåret (nov-mars) og 80% ellers. Jeg er heller ikke redd for å hurtiglade bilen når jeg trenger det.

Det er ingen langtidserfaring på hvordan batteriet i Leaf påvirkers ved normal bruk i vårt klima, kun kontrollerte tester med økt varme og belastning.

Lade heller til 100% enn å regelmessig kjøre bilen helt tom, det skader batteriene mer (i vårt beskjedne klima).

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: Marius Engel på tirsdag 13. januar 2015, klokken 18:11
2. Generasjons Leaf er utstyrt med samme batteriet du snart får kjøpt for 30.000kr. Et batteri som er mindre følsomt for varme og kulde enn det som er i 1. Generasjons Leaf.

Tror nok det er samme batterier på alle modeller fra 2011 til 2014.
2016-modellen skal komme med de nye batteriene, men jeg tror ikke den er på veien før tidligst midten av 2015

Og prisen på batteribytte blir nok 45-50.000,- siden $5500 med dagens pris er 42.500,- og vi må betale for økt kjøpekraft...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Marius Engel

#19
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 13. januar 2015, klokken 18:16
Sitat fra: Marius Engel på tirsdag 13. januar 2015, klokken 18:11
2. Generasjons Leaf er utstyrt med samme batteriet du snart får kjøpt for 30.000kr. Et batteri som er mindre følsomt for varme og kulde enn det som er i 1. Generasjons Leaf.

Tror nok det er samme batterier på alle modeller fra 2011 til 2014.
2016-modellen skal komme med de nye batteriene, men jeg tror ikke den er på veien før tidligst midten av 2015

Og prisen på batteribytte blir nok 45-50.000,- siden $5500 med dagens pris er 42.500,- og vi må betale for økt kjøpekraft...

Thomas

Jeg ser at du skriver tror og nok. Jeg har kilder jeg anser som relativt pålitelige som sier dette. Hvor har du dette fra?

Når du sier nytt batteri, du tenker vel ikke på det med lengre rekkevidde?

Det som står i 1. gen Leaf er spesielt følsomt for varme og kulde.

Hvis jeg forstod det rett er anoden (eller katoden) på 2. gen batteriet dobbelt så stor, så om det skulle være dårlige/trege ødelagte celler, vil strømmen lettere finne nye veier inn i cellen. Dårlig forklart, men jeg forstod ikke helt hvordan akkurat det fungerer.

kjbu

I en eller annen tråd her i forumet er det linket til en forskningsrapport som viser at levetiden på lithium batteriet øker enormt hvis man ikke lader til 100% (og ikke går for langt ned før det lades igjen).

Dvs hvis du vil forsikre deg lang levetid for ditt batteri, bruk 80% lading.
Kanskje det holder 15 år da (skrot-alder på Nissan).
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Thomas Parsli

Sitat fra: Marius Engel på tirsdag 13. januar 2015, klokken 18:22
Jeg ser at du skriver tror og nok. Jeg har kilder jeg anser som relativt pålitelige som sier dette. Hvor har du dette fra?

Når du sier nytt batteri, du tenker vel ikke på det med lengre rekkevidde?

Det som står i 1. gen Leaf er spesielt følsomt for varme og kulde.

Hvis jeg forstod det rett er anoden (eller katoden) på 2. gen batteriet dobbelt så stor, så om det skulle være dårlige/trege ødelagte celler, vil strømmen lettere finne nye veier inn i cellen. Dårlig forklart, men jeg forstod ikke helt hvordan akkurat det fungerer.

Jeg tenker på den nye batterikjemien Nissan bytter til pga. problemene med varme (i USA):

http://www.chargeev.com/nissan-prices-leaf-battery-replacement-5499-new-packs-heat-durable/

"These replacement batteries are the same battery found in 2015 LEAF vehicles, which are also on sale now at Nissan dealers"

Jeg har til gode å lese om kulde-problemer på Leaf, dvs. at batterier faktisk har blitt skadet.

Thomas

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: kjbu på onsdag 14. januar 2015, klokken 08:15
I en eller annen tråd her i forumet er det linket til en forskningsrapport som viser at levetiden på lithium batteriet øker enormt hvis man ikke lader til 100% (og ikke går for langt ned før det lades igjen).

Dvs hvis du vil forsikre deg lang levetid for ditt batteri, bruk 80% lading.
Kanskje det holder 15 år da (skrot-alder på Nissan).

Forskningsrapporter på lithium-celler med annen kjemi og belastning synes jeg man skal ta med en klype salt.
I følge enkelte nettsteder fungerer ikke batteriet på iPoden min siden den er over tre år gammel og det skulle stått havarerte elbiler som har ladet mer enn 1000 ganger over hele Norge.

Hvis man setter seg inn i metodikken som brukes for å teste nye batterityper ser man at "guesstimation" er en betydlig faktor. Jeg sier ikke at rapporter er feil, men de må forstås ikke bare leses...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

BE

Det som går igjen på alle batteritestene jeg har lest på Litium-ionbatterier er at det forlenger levetiden på batteriene betydelig så lenge en reduserer toppladingen på disse. Noen kjemier mer enn andre, men alle har godt av redusert spenning på topplading.

Altså er jeg ikke i tvil om at 80% lading som standard på Leaf er mer gunstig enn 100% lading. At BMS (Battery Monitor System) på Leaf kan se ut til å indikere annet, er heller en softwaresvakhet som resultat av at det er vanskelig å estimere kapasiteten på batteriet så lenge det ikke kjøres fulle sykluser. Noen runder med fullading har vist seg å øke estimert tilgjengelig kapasitet på batteriet i Leaf, derfor tror jeg BMS er litt for pesimistisk hva gjelder tilgjengelig kapasitet når en kun lader til 80%.

Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

begiljen

Jeg vil også anta det BE sier her stemmer, nemlig at 80% lading over tid er mer gunstig for batteriet.

Det jeg dog har fundert på er om BMS feilberegner maksimal kapasitet når man lader til 80% over lang tid.

Hvis jeg husker riktig mister man første kapasitetsbar dersom kapasiteten går under 85% over ett vist tidsintervall/antall ladinger. Jeg ville derfor kanskje gjettet på at man beholder første kapasitetsbar lenger dersom man lader til 100% jevnlig (f.eks en gang i uken), for å pushe BMS sin beregning av tilgjengelig kapasitet opp. Dette vil ikke ha noen praktisk betydning mtp. faktisk tilgjengelig kapasitet, men om teorien stemmer, beholder man kapasitetsbarene lenger.
-Tesla Model 3 LR AWD 2019
-Nissan Leaf 2013 (solgt)

smaug01

Men blir egentlig batteriet noen ganger toppladet da. Har ikke Nissan lagt en buffer på toppen som gjør at cellespenningen egentlig aldri når toppnivå?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Thomas Parsli

Sitat fra: smaug01 på onsdag 14. januar 2015, klokken 12:18
Men blir egentlig batteriet noen ganger toppladet da. Har ikke Nissan lagt en buffer på toppen som gjør at cellespenningen egentlig aldri når toppnivå?

Det er riktig, begrensning både i topp og bunn.
Av 23kWh er rundt 21kWh tilgjengelig, resten er "spart" for å øke batteripakkens levetid.

Erfaringsmessig må man også kjøre helt til bilen stopper for å ta ut i nærheten av 21kWh, så jeg tipper det er under 20kWh til Very Low Battery Warning.

Thomas

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

emil

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 14. januar 2015, klokken 19:57
Erfaringsmessig må man også kjøre helt til bilen stopper for å ta ut i nærheten av 21kWh, så jeg tipper det er under 20kWh til Very Low Battery Warning.

Low Battery Warning kommer på ca 4kWh gjenstående kapasitet
Very Low Battery Warning kommer på ca 2kWh gjenstående kapasitet
Skilpadda kommer på ca 0.5kWh gjenstående kapasitet

smaug01

Så konklusjonen er at man trenger ikke være batterikjemiker for å ta vare på batteriet på best mulig måte? Nissan har tenkt på dette for oss. Som en liten tanke. Jeg syns å legge merke til at eGolfen bruker mer av batteriet sitt til daglig bruk? Forbruket er temmelig likt virker det som og kapasiteten på papiret er likt, likevel virker det som eGolfere lett kjører en mil eller to pr lading? Er ikke overraskende i grunn siden japsene ofte er rimelig konservative og tenker litt vel levetid kanskje.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

emil

Konklusjonen tror jeg må bli at variasjoner i produksjonen har mye mer å si enn din behandling av batteriet (innen rimelighetens grenser). Det er folk som holder seg mellom 20% og 80% og har kapasitetstap etter 15-20.000km og det er folk som lader daglig til 100% og har like godt batteri som nytt etter 50.000km.

Jeg har et 10% tap i kapasitet på mitt batteri, men det kom før jeg fikk bilen. Jeg har kjørt over 30.000km, hurtigladet ca 100 ganger og stort sett ladet til 100% og dratt den ned på VLBW sikkert 30-40 ganger. Har ikke merket noe videre tap i kapasitet. Men for min del kan det være at batteriet plutselig i morgen begynner å tape seg i kapasitet igjen.

Kjør og lad bilen sånn det er mest praktisk for deg. Holder 80% mer enn nok til alt daglig skader det ikke å kun lade til 80%, men ikke vær redd for å lade til 100% når behovet kanskje kommer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA