Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av FiDo, mandag 01. desember 2014, klokken 22:32

« forrige - neste »

FiDo

Etter at jeg fikk programmert om motorstyring (Minstespenning til 95V) så stopper "plastraketten" ved ca. 50% på energi-meteret. Actia'en sier da at batterispenningen allerede da er 95V.

Batterispenning ved fulladet er ca. 130V. Etter kun kort tid kjøring (5-10 min) er spenning ca. 105V. (Med belastning)

Jeg tok ned batteripakken ved ca. 50% på energi-meteret, og belastet batteripakken med varmeapparatet, for å se hvilke batteri som "køddet det til", men jeg ser igrunn ingen batteri som skiller seg veldig utifra de andre. Noe endring er det jo, men ikke før batteripakken er omtrent tom.  Batteripakken er original fra 2002. Se vedlegg.

Jeg tenker litt å bytte batteri 2,4 og 5..
->-> Har mye Think City deler til salgs, nye og brukte! Send PM. <-<-

-LADERE
-BMS
-HV-BOKS
-INTERFACE-BOKS
-STØTDEMPERE
-BREMSER
-SEND PM !!

-Volvo V60 Plug-In Hybrid
-Volvo C30 Electric generasjon 2.
-Volvo V60 R-Design.
-Volvo V40 R-Design.
-Think City. (Flere)
-Think El-sykkel ! (Orginal fra Think!!!)

Stavanger

Torn

Sitat fra: FiDo på mandag 17. november 2014, klokken 19:41
Jeg tenker litt å bytte batteri 2,4 og 5..

Hvor mange reserve batterier har du? 
Hvis du har flere reservebatterier på lager ville jeg sett på kurven etter 110 min, og satt en grense ved ett spenningsnivå som er tilpasset antall batterier du kan bytte ut. 

Jeg er litt overrasket over at batteri #10 holdt spenning så lenge i forhold til endel av de andre.   Men dette kan være grunnet "lavt" strømtrekk i forhold til hva det er under kjøring.

For å få en brukbar batterikasse ville jeg beholdt bare 6 av de beste på 110 min tabellen, men det er avhengig av tilgangen til batterier.......

Lykke til :)
Trondheim
- EVT4000, El-scooter (2011- 2012)
- EVT-168 (2015-2016)
- Think Classic 2000, NiCd, Grønne Lynet,  (06/2012--> )
- Think Classic 2000, NiCd, Blå plastjolle, (07/2012- 07/2014,)   2X Blå ble demontert før vraking for å sikre deletilgang.
- Think Classic 2000, NiCd, Rød US, (06/2014--> )

Elsykkel (2016-->)

elektrolux

Bilens BMS er dessverre enda av den oppfatningen at batteriet ikke er tomt før 85 V. Dermed vil automatisk kalibrering av energimeteret opphøre.

Dette sammen med at spenning under høy last (les kjøring) kan få dårlige celler til å kollapse. Grafen din viser at alt ikke er helt på stell i pakken din.

En måte å "manuelt" kalibrere energimeteret kan være å tvinge spenningen ned mot 85V med varmeapparatet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

FiDo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 18. november 2014, klokken 07:34
Bilens BMS er dessverre enda av den oppfatningen at batteriet ikke er tomt før 85 V. Dermed vil automatisk kalibrering av energimeteret opphøre.

Dette sammen med at spenning under høy last (les kjøring) kan få dårlige celler til å kollapse. Grafen din viser at alt ikke er helt på stell i pakken din.

Jeg tenkte å programmere om til 85 V igjen. (Og heller beholde eit mindre strømtrekk) Det er ikke ofte jeg bruker mer en 50% av batteripakken uansett, men surt når den stopper på vei til/fra jobb en kald vinterdag.

Når du ser på grafen min @elektrolux, hva mener du jeg burde gjøre for å få den på stell igjen. (Jeg trenger ikke ha den optimal, da bilen kun blir brukt til jobbkjøring).

Jeg synest pakken min er nokså jevn, men  #2, #4 og #5 gir seg først.
Etter 110 min. er batteriene i bunn og grunn tomme, og så lang ned er ikke mulig å komme ved vanlig kjøring.
->-> Har mye Think City deler til salgs, nye og brukte! Send PM. <-<-

-LADERE
-BMS
-HV-BOKS
-INTERFACE-BOKS
-STØTDEMPERE
-BREMSER
-SEND PM !!

-Volvo V60 Plug-In Hybrid
-Volvo C30 Electric generasjon 2.
-Volvo V60 R-Design.
-Volvo V40 R-Design.
-Think City. (Flere)
-Think El-sykkel ! (Orginal fra Think!!!)

Stavanger

elektrolux

Sitat fra: FiDo på tirsdag 18. november 2014, klokken 10:11
Jeg tenkte å programmere om til 85 V igjen.

Det blir som å be meg gi bilen din aktiv dødshjelp.

Fiks heller batteriet, og aksepter at kapasitetsmeteret ikke er synkront med batteriets reelle kapasitet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

FiDo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 19. november 2014, klokken 19:52
Sitat fra: FiDo på tirsdag 18. november 2014, klokken 10:11
Jeg tenkte å programmere om til 85 V igjen.

Det blir som å be meg gi bilen din aktiv dødshjelp.

Fiks heller batteriet, og aksepter at kapasitetsmeteret ikke er synkront med batteriets reelle kapasitet.

Dette er jeg fullstendig klar over @elektrolux !

Jeg kommer til å bytte #2, #4 og #5 i første omgang, om ingen andre her har noen bedre forslag?

Kostnaden med å bytte bortimot hele batterikassen er ikke bilen verd, så da går den heller oppi "el-avfall" containeren på jobb!  :P
->-> Har mye Think City deler til salgs, nye og brukte! Send PM. <-<-

-LADERE
-BMS
-HV-BOKS
-INTERFACE-BOKS
-STØTDEMPERE
-BREMSER
-SEND PM !!

-Volvo V60 Plug-In Hybrid
-Volvo C30 Electric generasjon 2.
-Volvo V60 R-Design.
-Volvo V40 R-Design.
-Think City. (Flere)
-Think El-sykkel ! (Orginal fra Think!!!)

Stavanger

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA