Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: [LØST] Bilen er helt død ... utladet 12V?

Startet av steiney, mandag 01. desember 2014, klokken 13:48

« forrige - neste »

steiney

Kjørte i går fra Strømstad til Larvik og måtte lade på McDonalds i Sarpsborg, men der var begge hurtigladerne selvfølgelig ute av drift, så måtte kjøre ned til Brennes Auto.

Der sto jeg i nesten 40 minutter for å lade leafen fra 20-80%
Det sto også noe greier om 75-76A i displayet på laderen mens jeg ladet, skjønner ikke hva det kunne vært-

Måtte igjen stoppe på hurtigladeren i Tønsberg. Der ladet jeg fra 25-75% på 15 minutter. Er det normalt med så stor forskjell på laderne?

edyrli

Jeg har ikke leaf, men tror det kan være at batteriet har blitt varmet opp av den første hurtigladingen og kjøringen etterpå. At det er grunnen til forskjellen. Min iOn lader som regel på 120A.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

steiney

OK!

Er det 125a som er maks lading fra en hurtiglader?

Det som er merklig er at i tønsberg hvor vi normalt lader så lader den alltid ca like fort, uansett om det er flere måneder siden forrige gang vi hurtigladet. Men første gang på en annen hurtiglader, så gikk den tregere.

Leon

Ladehastigheten synker ved lav batteritemperatur. Maks ladehastighet er vanligvis 120A og 395V, som gir nærmere 48kWt.

Strømstyrken (A) går også ned når batteritemperaturen er lav, og synker også etterhvert som batteriet begynner å fylles, særlig fra 70-80%.

Batteritemperaturen øker ved hurtiglading, og også når batteriet kjøres nesten tomt. Har opplevd opptil 10 grader økning av batteritemperaturen ved lengre lading.

Når det er sagt har jeg også en opplevelse av at noen av laderne ganske raskt detter ned til 80-90A, nesten uavhengig av temperatur, mens andre holder seg over 100A ganske lenge. Har hatt en mistanke om at ellers like laderne kan være stilt inn forskjellig, men kan ikke dokumentere noe...
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA