Leaf med høyt forbruk

Startet av steiney, mandag 17. november 2014, klokken 11:10

« forrige - neste »

steiney

Har en 2014 Leaf tekna som har begynt å bruke veldig mye strøm! Ser at gjensomsnitsforbruket i oktober og november er på 17,2 KWh. Er dette normalt? Riktig nok så har det blitt 110 på en del av strekkene vi kjører, vi kjører relativt normalt og holder fartsgrensene. 10-11 mil går nå med nød og neppe hvis batteriet er fullt oppladet.

RuneW

Jeg tror ikke jeg hadde klart så lavt forbruk med mye kjøring i 110...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

I forhold til sommer er det normalt at forbruket øker om høst/vår og enda mer til vinteren.
Jeg har et årgjennomsnitt på underkant av 17kWh/100km. Om sommeren i underkant av 15kWh/100km og om vinteren 19kWh/100km.
Når det er kaldere får du mindre regenerering, bruker mer varme og I tillegg vil vinterdekk normalt høyere rullemotstand enn sommerdekk.

10-11mil uten mellomladning vil du ikke klare etterhvert (avhengig av topografi), batterikapaisteten vil også redusere seg langsomt. Jeg opplevde ca 10% reduksjon etter ca 70.000km.

Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil


Eier: Enyaq 85X
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

Rubberduck85

syns forbruket ditt omtrent er lavt i forhold til hva jeg opplever om dagen.

fredagen klemte jeg ut 65km på 85% lading. (motorvei 100km/t, tungt regn, 1-3grader) hadde rest SOC på 7%.

i går ble det 81km på en 100% lading (vinterbro- holmenkollen t/r) rest Soc 5,1%

Normalt får jeg ut ca 120-130km med sommerdekk og 10grader+
Skal sies at vinterdekkene har akkurat kommet på. og bruker litt mer varme enn normalt da jeg ikke har garasje for øyeblikket for å fjerne dugg om morgenen.
TMX 75D
Nissan leaf 2021
Vært innom det meste av elbil siden 2010

Daeedor

#4
Sitat fra: steiney på mandag 17. november 2014, klokken 11:10
Har en 2014 Leaf tekna som har begynt å bruke veldig mye strøm! Ser at gjensomsnitsforbruket i oktober og november er på 17,2 KWh. Er dette normalt? Riktig nok så har det blitt 110 på en del av strekkene vi kjører, vi kjører relativt normalt og holder fartsgrensene. 10-11 mil går nå med nød og neppe hvis batteriet er fullt oppladet.

Ligger du i 100- 110 så høres det normalt ut. Forskjellen i luftmotstand kontra 20 km/t lavere hastighet er ganske markant.Prøv med 80-90 km/t isteden , og se om du opplever noen vesentlig forskjell i rekkevidde - det tror jeg nemlig.  ( det er lov å kjøre litt saktere - og du taper ikke mye tid på det heller- i praksis) ;D  En annen ting er jo selvsagt om du er nødt til å kjøre saktere pga avstand - eller ikke. Strøm er jo billig da !

Thomas Parsli

Jeg synes heller ikke forbruket (17,2 KWh/100km) er spesielt høyt hvis du kjører en del i 110km/t

Jeg kan kjøre t/r jobb (Asker-Oslo) på 0,12kWh/km den ene dagen og 0,19kWh/km neste dag.
Forskjellen er tørr vei, lav hastighet og lite varmebruk kontra våt vei, høy hastighet (ihvertfall hjem) og mye varme.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

knutgrr

110 km/t sluker batteri så det holder. Natt og dag vs. 70-80 km/t.
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

DannyRS

Jeg kjører mye i 100/110-sonene. I fartsgrensa. Har også snittforbruk på 17,2 kWh/100 km faktisk. Snittet er siden bilen var ny. Kjørt ca 6000 km nå.
'18 Nissan Leaf 40 kWh
'18 Tesla Model S 100D

steiney

Ok! Flott å høre.

Vår kjøpte vi i april og har kjørt 16 000 km. Reagerte på det etter at jeg nullstilte den for første gang i Oktober. Da sto den på 15.1, og vips nå er vi på 17.2. Men 110 sonen kom i Oktober, pluss kaldere vær, vinterdekk og masse regn. Så det nok normalt skjønner jeg. Vil vel tro at 4 av de 5,5 milene frem til jobb er 110 sone ja :)

RuneW

Sitat fra: DannyRS på mandag 17. november 2014, klokken 22:52
Jeg kjører mye i 100/110-sonene. I fartsgrensa. Har også snittforbruk på 17,2 kWh/100 km faktisk. Snittet er siden bilen var ny. Kjørt ca 6000 km nå.

Jeg antar dette snittet stort sett er fra kjøring i sommerhalvåret? Kjøring nå sent på høsten er jo en litt annen greie.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

DannyRS

Sitat fra: RuneW på tirsdag 18. november 2014, klokken 11:31
Sitat fra: DannyRS på mandag 17. november 2014, klokken 22:52
Jeg kjører mye i 100/110-sonene. I fartsgrensa. Har også snittforbruk på 17,2 kWh/100 km faktisk. Snittet er siden bilen var ny. Kjørt ca 6000 km nå.

Jeg antar dette snittet stort sett er fra kjøring i sommerhalvåret? Kjøring nå sent på høsten er jo en litt annen greie.

Henta ut bilen i midten av august.
'18 Nissan Leaf 40 kWh
'18 Tesla Model S 100D

RuneW

Sitat fra: DannyRS på tirsdag 18. november 2014, klokken 13:22
Sitat fra: RuneW på tirsdag 18. november 2014, klokken 11:31
Sitat fra: DannyRS på mandag 17. november 2014, klokken 22:52
Jeg kjører mye i 100/110-sonene. I fartsgrensa. Har også snittforbruk på 17,2 kWh/100 km faktisk. Snittet er siden bilen var ny. Kjørt ca 6000 km nå.

Jeg antar dette snittet stort sett er fra kjøring i sommerhalvåret? Kjøring nå sent på høsten er jo en litt annen greie.

Henta ut bilen i midten av august.

Akkurat.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Zero-talent

Våt veibane suger masse ekstra strøm. Kjør med forbruksmåleren på i konsollen så ser du fort det.

Ikke så veldig imponert av snittmålingen til Nissan. Jeg nullstiller den hver dag til/fra jobb og ser liten sammenheng mellom forbruk og SOC. I helgen klarte jeg akkurat å karre meg 11 mil, med under 6% igjen ved ankomst. Forbruk viste da 16,5 kwh/100 km. Hvis man har 20kwh tilgjengelig burde vel SOC vært høyere ved ankomst?
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

RuneW

Sitat fra: Zero-talent på onsdag 19. november 2014, klokken 23:15
Våt veibane suger masse ekstra strøm. Kjør med forbruksmåleren på i konsollen så ser du fort det.

Ikke så veldig imponert av snittmålingen til Nissan. Jeg nullstiller den hver dag til/fra jobb og ser liten sammenheng mellom forbruk og SOC. I helgen klarte jeg akkurat å karre meg 11 mil, med under 6% igjen ved ankomst. Forbruk viste da 16,5 kwh/100 km. Hvis man har 20kwh tilgjengelig burde vel SOC vært høyere ved ankomst?

Jeg skal kjøre Sarpsborg-Engelsviken-Sarpsborg i kveld. Det er bare 65 km totalt , jeg vil starte med fulladet batteri og jeg kommer til å kjøre store deler i 60-sone. Likevel er det akkurat så vidt jeg tør...

Har kjørt strekningen før og håper å ha en strek igjen når jeg er hjemme.

Jeg kan jo resette forbruksmåleren og se hva jeg havner på. Antageligvis ikke så langt unna det du måler (16.5/100km).
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

steiney

Èn strek igjen etter 65km?!
Er det konstant oppoverbakke?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA