Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Har Tesla nedgradert bilen min?

Startet av Torpedo Ted, søndag 30. november 2014, klokken 21:30

« forrige - neste »

Torpedo Ted

Synes ikke det er spesielt behaglig å kjøre over uljevnheter på vei i lave hastigheter. Hvorfor er det ikke mulig å gjøre fjæringen supermyk i lave hastigheter?

Har luftfjæring, og kan ikke akkurat påstå at jeg merker noe spesiell forskjell på fjæringen i forhold til andre biler. For meg ville den bilen med den mykeste fjæringen vært den som hadde best fjæring...

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

Øyvind.h

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

B_Tesla

Hvilken bil/fjærer er du vant til. Man kan ikke sette fjærene til en Opel Astra på en bil med 370-420 hk. Det bare går ikke.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Eivind_Bergen

Synes i utgangspunktet ikke at fjæringen er hard i det hele tatt når bilen står i standard høyde, men har merket at den blir mye hardere når bilen er i høy eller veldig høy. Hvilken høyde er det du har bilen i når du synes at fjæringen er så hard?

Mippen

Tesla er jo en sportslig bil som på samme tid skal være komfortabel. Det er ikke lett å både lage en bil som er like myk som en gammel amerikaner og sportslig som en m5. Med lavprofildekk som ikke alle andre biler har som standard gjør det også sitt til at den virker stivere.

Når det er sagt får tesla skryt for å klare begge deler så hadde vært spennende å vite hvilke biler du sammenligner med. Personlig er jeg glad for at den ikke er like myk som en gammel amerikaner da de var svært vinglete og hadde lite kontakt med underlaget gjennom svinger mm. Komfortabel var de da.
Fremtiden er elektrisk.

BMW850

Myk forbinder jeg med en gammel og sliten bil. En ny bil skal være fast!
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Torpedo Ted

Sitat fra: Mippen på mandag 17. november 2014, klokken 09:04
Tesla er jo en sportslig bil som på samme tid skal være komfortabel. Det er ikke lett å både lage en bil som er like myk som en gammel amerikaner og sportslig som en m5.

Hvorfor ikke være myk som en gammel amerikaner kun i hastigheter under 40 km/t? Det finnes vel andre biler som kan justere stivheten på dempingen? Og det burde vel være ekstra lett med luftfjæring?

Har ikke + pakken og kjører på Low, men har 21" så er jo klar over at lavprofil-dekkene gjør sitt, men synes bare det er rart at det ikke er mulig å justere hvor stive demperne skal være, på samme måte som det er mulig å justere hvor tungt rattet skal være.

Personlig kjører jeg alltid med rattet i Comfort siden jeg sjelden kjører i høye hastigheter.

jkirkebo

Sitat fra: Torpedo Ted på mandag 17. november 2014, klokken 12:50
Hvorfor ikke være myk som en gammel amerikaner kun i hastigheter under 40 km/t? Det finnes vel andre biler som kan justere stivheten på dempingen? Og det burde vel være ekstra lett med luftfjæring?

Det ville krevd justerbare dempere og er ikke noe lettere med eller uten luftfjæring. Det er altså en funksjon som ikke har noe med luftfjæringen å gjøre, kan fint implementeres med stålfjærer også.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mippen

Jeg hadde en bil med luftfjæring for noen år siden. Den kunne justeres på høyden med knapp på dashbordet og fastheten på demperene uavhengig av høyde. Den kunne bli pinnestiv og myk som en cruiser. Det er med andre ord mulig, men tesla har løst det på en annen måte virker det som. Demperene tilpasser seg kjørestilen din. Hva som er mykt er et subjektivt spørsmål også. Jeg syns bilen er ganske myk og komfortabel når man kjører vanlig, og ligger godt på veien gjennom svingene når man kjører aktivt. Man slipper også å trykke på knapper... Til og med på Landcruiseren jeg har kjørt kan man justere fastheten, og på en A6 jeg kjørte, men jeg foretrekker at bilen tilpasser seg automatisk slik at man kan fokusere på kjøringen.

Tesla er som sagt en sporty bil. Det ser man med utseende, dekk og felgvalg osv. Derfor er det greit å ha en fastere demping. Når man kjører i low er det mindre plass til hjulene og bilen kan da ikke fjære så mye ned uten å treffe hjulet. Derfor må bilen være stivere i low enn i high.
Fremtiden er elektrisk.

Leaf_2014

Fin artikkel som forklarer begrepene aktiv og adaptivt understell på Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Active_suspension

Tror Model S kunne blitt nydelig med justerbare dempere og modi for komfort, sport og insane
Leaf 2014

Muffinman

Jeg fikk bilen levert på 19" vinterhjul i sommer og reagerte på at bilen virket veldig stiv til å ha luftfjæring. Mistenkte at det enten var noe galt eller at R2-dekkene lagde mer hopp og sprett enn sommerdekkene. Etter montering av 21" sommerhjul kunne jeg konstantere at "hopp og sprett-" tendensene var borte og at bilen ble roligere, samt at fjæringskomforten var omtrent den samme. Men bilen var fortsatt veldig stramt satt opp i forhold til forventet. I ettertid har jeg kjørt en rekke andre Model S med og uten luft, og fikk bekreftet at luftfjæringen skal være slik. Det setter jeg faktisk pris på etter en respektabel kjørelengde de første 12 mnd.

Men man merker VIRKELIG at det er luftfjæring når man ikke klarer å styre unna pottehullet eller ujevnheten man helst ikke ville treffe. Da svelges det nesten umerkelig unna.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA