Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Test av Model S Dual

Startet av vkaros, søndag 30. november 2014, klokken 18:50

« forrige - neste »

vkaros

Har vært på min første Oslo-tur fra Lillehammer til Oslo i helga. Reiste fra Lillehammer med fulladet batteri og hadde da ca 40 mil til rådighet, noe som holder akkurat til kjøringen til/fra Oslo.
Jeg skulle også til Sandvika en tur, samt kjøre endel i Oslo. Var derfor innstilt på å lade en eller annen plass i Oslo. Har ikke tilgang til å lade i vanlig 16 A kontakt i blokkleiligheten vi overnattet i, men satset på en eller annen såkalt type 2 hurtiglader. Første forsøk Statoil Økern var i ustand, Tesla på Furuseth, her var alle 3 plassene opptatt. Med 9 mil kjørelengde igjen, tok jeg sikte på laderen ved McDonalds på Furuseth. Her var det ledig og jeg koblet til. MEN, 4 mil pr time!!!? Ringte for å høre om jeg gjorde noe feil, men nei, fortere gikk det ikke. Etter 2,5 timers venting hadde jeg fortsatt ikke nok strøm til å komme tilbake til Lillehammer. Reiste likevel videre til Statoil på Minnesund i håp om at denne ladet raskere. Det gjorde den ikke. Ny time med venting og nå var det akkurat nok strøm for å komme tilbake til Lillehammer. Oslo-lillehammer = 6 TIMER! Blir ikke flere Oslo-turer på meg med Tesla på den måten. Eneste mulige løsning jeg kan se, er enten å kjøre om Kongsvinger eller Elverum og hurtigladeren der, eller ned til Lier. Begge store omveier, men likevel raskere enn min tur. Hvorfor ingen Tesla supercharger på strekningen Oslo-Gardermoen??

inverter

Med dobbel lader skal du kunne få ca 10 mil i timen på en 22 kw lader. Med enkelt lader er det litt annerledes.

fredag

Du burde forsøkt å sette bilen til lading mens du overnattet. Det er ganske mange kommunale ladestolper i Oslo. 13-16km/t ladehastighet.
http://www.ladestasjoner.no/

Ut fra det du skriver, så høres det ut som du har enkeltlader på bilen din. Da har du selv valgt treg lading på type2-ladestasjoner da du bestilte bilen din. Hadde du hatt dobbeltlader, så hadde du fått dobbelt så rask lading på 22kW type ladestasjoner.
- Enkeltlader uten 16A-fiksen vil kun få ca 40km/t ladehastighet på 22kW type2.
- Enkeltlader med 16A-fiksen vil få ca 50km/t ladehastighet på 22kW type2.
- Dobbeltlader med 16A-fiksen vil få ca 100km/t ladehastighet på 22kW type2.

Alternativt er det 19km fra Sandvika til Tesla superchargerne på Lier. Tidsmessig er det ingen omvei sammenlignet med å stå og vente på 11kW type2-lading, siden du sparer inn kjøretiden fra Sandvika til Lier og tilbake etter bare 5-6 minutters lading i Lier.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Rav4_EV

SitatDet er ganske mange kommunale ladestolper i Oslo.
Ganske mange elbiler i Oslo også ::). I tillegg bruker mange dem som parkeringsplassser uten å plugge inn.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Powerflux

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 17. november 2014, klokken 07:45
Ganske mange elbiler i Oslo også ::). I tillegg bruker mange dem som parkeringsplassser uten å plugge inn.
Noe som blir et større og større problem!!
Lovisenberggaten her om dagen. 6 ladeplasser, alle opptatt, kun ÈN som ladet >:(
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Øyvind.h

Med 9 mil kjørelengde igjen, tok jeg sikte på laderen ved McDonalds på Furuseth. Her var det ledig og jeg koblet til. MEN, 4 mil pr time!!!? Ringte for å høre om jeg gjorde noe feil, men nei, fortere gikk det ikke.
....
Blir ikke flere Oslo-turer på meg med Tesla på den måten. Eneste mulige løsning jeg kan se, er enten å kjøre om Kongsvinger eller Elverum og hurtigladeren der, eller ned til Lier. Begge store omveier, men likevel raskere enn min tur. Hvorfor ingen Tesla supercharger på strekningen Oslo-Gardermoen??
[/quote]
Det er mange 22kW punkter i Oslo, men som flere påpeker er det lureste å finne gateparkering med lading, eller stelle seg i et P-hus med lading over natten. Å bruke parkeringstid til lading istedenfor å stå og vente på at bilen lader er helt klart å foretrekke.
Det virker heller ikke som du har dobbeltlader dessverre, og da får du ikke utnyttet mer en halvparten av ladeeffekten 22kW stolpene kan gi.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

sven erik

er man i oflo eller sanvika s svipper man til ladern ved lier  det er mye raskere en noe annet  i dette tilfeller reiser ofte sandefjord  lillehammer   kommer akurat opp om jeg er innom denne  på lier  disse blir lakt opp så e kan kjøre fra den ene til den andre  ikke for at en skal  snu i en by å  kjøre til bake  derfor å kjøre 2,5 mil ekstra  burde ikke  hvert noe problem  selv må jeg kjøre 8,5 mil om jeg har lite å skal langt dagen etter uten at det er  superlader der jeg skal men er fornøyd

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA