Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Strøm til oppvarming fra tilkoblet ledning

Startet av kringon, søndag 30. november 2014, klokken 01:33

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: sølv-pilen på mandag 12. januar 2015, klokken 23:16
Selv om en skulle lett være enig med deg i mye av det du skriver er kort kort versjonen at prisingen egentlig ikke er ditt problem, derfor vil ikke de som har større behov for disse laderene få noe problem heller, selv om det for de innebærer ett alternativ de sikkert skulle sett seg foruten.

Selvfølgelig skulle jeg gjerne sett både billigere eller gratis hurtiglading. Men når jeg er avhengig av hurtiglading er tilgang på en ledig hurtiglader viktigere enn noen få kroner. Når da selskaper bygger ut ladere og tar en pris som ikke her helt på jordet, som Ishavsveien stykkprislading, ser jeg heller gleden av å kunne skrote fossilbilen og kun kjøre elektrisk enn å irritere meg over et par ladinger vinterstid som kanskje gjør elbilkjøring dyrere enn tilsvarende fossilkjøring.

Virker også som om flere av de som er kritikere av prising på hurtigladere egentlig aldri har prøvd hurtiglading mer enn en tilfeldig gang eller to.

sølv-pilen

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 12. januar 2015, klokken 23:13
Sitat fra: sølv-pilen på mandag 12. januar 2015, klokken 22:50
Emil.. Hvorfor er det helt greit så lenge det gjelder alle andre en "meg"?


Jeg synes du, pwb og kos skal skjerpe dere på tre punkter:

1) Bruk sitatfunksjonen (Sett inn sitat) og fjern alt annet enn det dere svarer på
2) Ikke tillegg andre meninger de ikke har
3) Ikke tillegg andre å jobbe for/mot noe bare fordi de ikke er enige med dere

Jeg har sluttet å svare kos, orker som regel ikke å svare pwb og med slike påstander som du kommer med over blir det bra dumt å svare deg også.
Skal dere spre meningene deres uten å møte motstand -eller drive med personangrep- er kanskje kommentarfeltet i nettavisene eller Facbook bedre egnet.

Thomas
Huff ja det er passe dumt om jeg tilfeldigvis poengtere at noen bruker mye "meg " som argument for alle oss andre. Men du må ikke føle for å diskutere bare for å dundre inn egne meninger som fakta dersom det var det du prøver på nå?

Mulig dette er ett alle enig med hverandre forum...Da Beklager jeg virkelig om jeg skulle mene noe annet en dere bedrevitende veteraner her på forumet.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

sølv-pilen

Sitat fra: emil på mandag 12. januar 2015, klokken 23:25
Sitat fra: sølv-pilen på mandag 12. januar 2015, klokken 23:16
Selv om en skulle lett være enig med deg i mye av det du skriver er kort kort versjonen at prisingen egentlig ikke er ditt problem, derfor vil ikke de som har større behov for disse laderene få noe problem heller, selv om det for de innebærer ett alternativ de sikkert skulle sett seg foruten.

Selvfølgelig skulle jeg gjerne sett både billigere eller gratis hurtiglading. Men når jeg er avhengig av hurtiglading er tilgang på en ledig hurtiglader viktigere enn noen få kroner. Når da selskaper bygger ut ladere og tar en pris som ikke her helt på jordet, som Ishavsveien stykkprislading, ser jeg heller gleden av å kunne skrote fossilbilen og kun kjøre elektrisk enn å irritere meg over et par ladinger vinterstid som kanskje gjør elbilkjøring dyrere enn tilsvarende fossilkjøring.

Virker også som om flere av de som er kritikere av prising på hurtigladere egentlig aldri har prøvd hurtiglading mer enn en tilfeldig gang eller to.
Kan kun svare for meg selv, men ut fra dine innlegg kan jeg trygt si at jeg har brukt hurtiglading langt mer en deg. Og alternativet er bensinbilen. Men man vil jo gjerne lykkes som El bil bruker mer, men ikke til en hver pris.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

emil

Sitat fra: sølv-pilen på mandag 12. januar 2015, klokken 23:32
Kan kun svare for meg selv, men ut fra dine innlegg kan jeg trygt si at jeg har brukt hurtiglading langt mer en deg. Og alternativet er bensinbilen. Men man vil jo gjerne lykkes som El bil bruker mer, men ikke til en hver pris.

Jepp, er jo andre brukere her som har "bevist" at jeg aldri hurtiglader så...

Thomas Parsli

Sitat fra: sølv-pilen på mandag 12. januar 2015, klokken 23:32
Kan kun svare for meg selv, men ut fra dine innlegg kan jeg trygt si at jeg har brukt hurtiglading langt mer en deg. Og alternativet er bensinbilen. Men man vil jo gjerne lykkes som El bil bruker mer, men ikke til en hver pris.

Og ut fra dine innlegg kan jeg trygt si at jeg har kjørt elbil lengre enn deg, ladet elbil flere ganger enn deg og kjørt opp mot (og forbi)  rekkevidden bilene tilbyr flere ganger enn deg.
Jeg har også kjørt to elbiler med mulighet for hurtiglading og ventet på hurtiglading i ti år!

Men det er en avsporing, ødelegger debatten og er et billig retorisk triks!
(Jeg bruker det nå for å vise deg hvor utrolig dumt det er)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Gliderman

Kanskje starte en tråd for Harry Potter og andre trollmenn og fortsette der? Disse fakkeltog tråden er blitt bare tull.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

emil

Sitat fra: nime01 på tirsdag 13. januar 2015, klokken 09:33
Men hvorfor skal/må det være dyrere å kjøre elbil?

Et av hovedargumentene for de som er mot minuttsprising er lang ladetid vinterstid. Dvs, kanskje 2-3 måneder i året. Men flere biler har aktiv temperaturstyring av batteripakke, og selv en Leaf vil etter en kjøretrekning der man kjører fra full til tom og så hurtiglader batteriet opp igjen ha en såpass god temperatur i batteripakken at videre hurtigladinger går med mer normal hastighet.

Resten av året er elbilen rimeligere, men baserer du kjøringen din på kun hurtiglading med minuttprising vil det jo selvfølgelig bli dyrere...

Sitat
Selvfølgelig, elbil gir absolutt en rekke fordeler, spesielt om man bor gunstig til mtp bomringer, kollektivfelt og avstand til jobb og lademuligheter der. Ikke alle gjør det, har verken bomring eller kollektivfelt her jeg bor, men likevel velger jeg å kjøpe og kjøre elbil - 2 stykker tilogmed. Ja, det er både økonomiske, sikkerhetsmessige og miljømessige grunner til at jeg velger å gjøre det, i tillegg til at jeg setter stor pris på kjørefølelsen og stillheten en elbil gir.

Der er jeg i samme båt, bortsett fra at for oss holder det med bare en bil. Har riktignok tidvis noen bompasseringer, men de har aldri vært den store kostnaden. Kan som nevnt i andre tråder ikke engang lade hjemme, men likevel synes jeg elbilen gir så store bruksfordeler sammenlignet med fossilbil at jeg mer enn gjerne tar det ekstra arbeidet rundt lading.

Panduck

#67
Sitat fra: nime01 på tirsdag 13. januar 2015, klokken 09:33
[Minuttpris fjerner uansett ikke variabelen som folk opplever som det største problemet: Nedetid og ustabilitet.
Ladekø har jeg aldri opplevd, og jeg har hurtigladet en god del allerede, og er etter min erfaring et minimalt problem.

Jeg tror den første setningen din oppsummerer bra det som er problemet. Vi kan diskutere og debattere prismodell osv, det hjelper lite når man ikke engang kan stole på at laderen fungerer. Synes BKK fortjener ros for sin nye ladeplass med en lang rekke ladere.

Faktisk synes jeg ikke ishavsveiens pris på 3400kr (eller hva det nå var..) i året er for ille. Vel og merke DERSOM det ville gitt meg tilgang til et landsdekkende ladenettverk med stasjoner med stabile ladere. Hadde f.eks Statoil kommet med samme tilbud, med hurtigladere på alle stasjonene (semihurtig dersom stasjonen ikke har nok strøm til hurtig), ville jeg slått til med en gang.

Om du ikke opplever ladekø, får du nyte det mens du kan. Kø er noe jeg opplever ofte når jeg skal lade. I Osloområdet er ladekø et voksende "problem", og viser hvor lite fremtidsrettet et "ettpunkts" ladeplass er. Og hvorfor kan man ikke bygge ladere som Tesla? Så kan iallefall en Chademo og CCS bil lade samtidig, om laderen besto av f.eks 5 stykk 11kW likerettere. Og om en likeretter tok kvelden, ville det fremdeles være 4 stykker igjen.

Uansett hvordan betaling gjøres og hva det koster osv osv, vi må få ladesteder som er som dagens bensinstasjoner, kanskje med et "kø" felt dersom det skulle oppstå kø (selv med 4 hurtigladere kan det bli kø, tenk påskeutflukt), ettersom det er vanskelig å vite hvilken lader man bør køe ved.

Jeg håper vi sliter med forbigående problemer, og at vi snart har "bensinstasjoner" for elbil rundomkring i Norge, med flere ladere og en pris vi kan leve med.

(og et sidespor. om Ishavsveien faktisk får 30 / 40 min maxtid lading begynner vi å snakke om relativt stiv minuttpris...)

sølv-pilen

Sitat fra: emil på mandag 12. januar 2015, klokken 23:25Virker også som om flere av de som er kritikere av prising på hurtigladere egentlig aldri har prøvd hurtiglading mer enn en tilfeldig gang eller to.

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 13. januar 2015, klokken 09:16
Sitat fra: sølv-pilen på mandag 12. januar 2015, klokken 23:32
Kan kun svare for meg selv, men ut fra dine innlegg kan jeg trygt si at jeg har brukt hurtiglading langt mer en deg. Og alternativet er bensinbilen. Men man vil jo gjerne lykkes som El bil bruker mer, men ikke til en hver pris.

Og ut fra dine innlegg kan jeg trygt si at jeg har kjørt elbil lengre enn deg, ladet elbil flere ganger enn deg og kjørt opp mot (og forbi)  rekkevidden bilene tilbyr flere ganger enn deg.
Jeg har også kjørt to elbiler med mulighet for hurtiglading og ventet på hurtiglading i ti år!

Men det er en avsporing, ødelegger debatten og er et billig retorisk triks!
(Jeg bruker det nå for å vise deg hvor utrolig dumt det er)

Thomas
Aldri prøvd å lage noe annet poeng en tilsvar til kommentar fra emil. Forøvrig er argumentet at det er for dyrt å bruke ishavsveien, BKK og Grønn kontakt (som er enda dyrere en Ishavsveien). Hva du prøver å bevise om du har kjørt el bil lenger en meg forstår jeg ikke annet en du helt sikkert vet mye mer om el bil en hva jeg gjør. Ettersom jeg  da mer sansynligvis har tilbrakt langt lengre tid en hva du har foran en bensinpumpe så kan jeg ivertfall si med erfaring hvor uhørt merkelig det er med prising som ikke går på mengde, som er naturlig i alle andre sammenhenger.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Panduck

#69
Sitat fra: sølv-pilen på tirsdag 13. januar 2015, klokken 10:44
Aldri prøvd å lage noe annet poeng en tilsvar til kommentar fra emil. Forøvrig er argumentet at det er for dyrt å bruke ishavsveien, BKK og Grønn kontakt (som er enda dyrere en Ishavsveien).

Hvordan er Grønn Kontakt dyrere enn Ishavsveien?

Jeg legger merke til at flere som er sterkt motstandere av minuttprising ser ut til å glemme at det innføres maxtid på de andre laderene også. Da har man jo stort sett samme problem om vinteren uansett. Maxtid er jo for å løse det samme problem som minuttpris skal løse: kø. Når ishavsveien går mot minuttpris på ca 7kr, er det vanskelig å si at noen er dyrere enn de :)

sølv-pilen

Fra ishavsveien web sider:
12 mnd medlemskap - 3750, inkludert to redninger fra Viking Redningstjeneste pr år.

Fra Grønn kontakts web sider:
premiumpakke: 499 pr. mnd * 12 mnd = 5988,-
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Panduck

Sitat fra: sølv-pilen på tirsdag 13. januar 2015, klokken 11:31
Fra ishavsveien web sider:
12 mnd medlemskap - 3750, inkludert to redninger fra Viking Redningstjeneste pr år.

Fra Grønn kontakts web sider:
premiumpakke: 499 pr. mnd * 12 mnd = 5988,-

Ah, "fastprispakkene". Disse er jo, på mange måter, helt uinteressante når man ikke har en leverandør som engang dekker et område på en bra måte. Skal disse avtalene ha noen mening, må leverandøren ha et veldig godt utbygd ladenettverk...

Thomas Parsli

Sitat fra: Panduck på tirsdag 13. januar 2015, klokken 12:29
Sitat fra: sølv-pilen på tirsdag 13. januar 2015, klokken 11:31
Fra ishavsveien web sider:
12 mnd medlemskap - 3750, inkludert to redninger fra Viking Redningstjeneste pr år.

Fra Grønn kontakts web sider:
premiumpakke: 499 pr. mnd * 12 mnd = 5988,-

Ah, "fastprispakkene". Disse er jo, på mange måter, helt uinteressante når man ikke har en leverandør som engang dekker et område på en bra måte. Skal disse avtalene ha noen mening, må leverandøren ha et veldig godt utbygd ladenettverk...

Disse pakkene er høyst relevante for de som kjører daglig på strekninger betjent av operatøren og trenger hurtiglading, f.eks E6 sørover fra Oslo (Ishavsveienland) eller Oslo-Notodden (Grønn kontakt).

For de som kjører "på tvers" av flere slike operatører eller bare bruker de sporadisk blir det veldig dyrt.
Jeg skulle gjerne visst hvor mange slike abonnement de har solgt!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Panduck

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 13. januar 2015, klokken 13:25
Disse pakkene er høyst relevante for de som kjører daglig på strekninger betjent av operatøren og trenger hurtiglading, f.eks E6 sørover fra Oslo (Ishavsveienland) eller Oslo-Notodden (Grønn kontakt).

For de som kjører "på tvers" av flere slike operatører eller bare bruker de sporadisk blir det veldig dyrt.
Jeg skulle gjerne visst hvor mange slike abonnement de har solgt!

Om man trenger daglig hurtiglading, kan man jo lure på man burde vente med å kjøpe elbil til rekkevidden blir litt bedre. Men jo, jeg forstå hva du mener, men selv med en slik "daglig bruk" vil de fleste kjøre bilen sin i veldig mange forskjellige retninger,  og da må man, i tillegg til et slik abo, også betale for hurtiglading til andre. Hvor mye de har solgt? Ishavsveien har for få ladere og Grønn Kontakt er dyr, så jeg vil gjette på at de ikke selger så mye av det...

Gordon Retriever

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 13. januar 2015, klokken 09:16Og ut fra dine innlegg kan jeg trygt si at jeg har kjørt elbil lengre enn deg, ladet elbil flere ganger enn deg og kjørt opp mot (og forbi)  rekkevidden bilene tilbyr flere ganger enn deg.
Jeg har også kjørt to elbiler med mulighet for hurtiglading og ventet på hurtiglading i ti år!

Men det er en avsporing, ødelegger debatten og er et billig retorisk triks!
(Jeg bruker det nå for å vise deg hvor utrolig dumt det er)

Thomas

Befriende at en som selv har kjørt elbil i mange år påpeker hvor dum slik argumentering er! :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA