Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Strøm til oppvarming fra tilkoblet ledning

Startet av kringon, søndag 30. november 2014, klokken 01:33

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Hva hvis vi tar utgangspunkt i faktiske priser  istedenfor "tenk på et tilfeldig tall"?

I følge Grønn Bil som henter data fra ladenerene via NOBIL, er en snittlading rundt 20minutter, ikke en time.
(http://www.gronnbil.no/nyheter/hvordan-brukes-hurtigladere-del-2-article372-239.html)






TidBKK på Danmarks plass (10,- + 2,50/min)Statoil (44,-/15min eller 75,-/30min)Fortum (2,50/min)
5 min22,5044,-.12,50
15 min47,5044,-37,50
30 min85,-75,-75,-

Tabeller er håpløse å jobbe med, så jeg orker ikke å legge inn prisforskjellen i prosent, men det er innlysende at Fortum ser grunner til å øke prisen til "konkurrentenes" nivå. Men jeg er overrasket hvis de går over 3,-/min med RFID. Pga kostnadene med SMS antar jeg det blir rundt 20% dyrere, dvs. 3,20/min

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

emil

Sitat fra: nime01 på mandag 12. januar 2015, klokken 18:03
Sitat fra: emil på mandag 12. januar 2015, klokken 15:54


Du er glad i å klage over prisingen til Fortum. Hvordan har det seg at du vet hvilke priser Fortum og GrønnKontakt kommer til å ha i fremtiden?

Min gjennomsnittsalding på Fortum er ca 20 minutter og det koster 50kr og ikke over 200kr.
Jeg håper du klarte å lese at det var "mitt estimat" og ikke en opplest og vedtatt sannhet.
Fortum har som du helt sikkert vet, annonsert en økning av sine minuttpriser fra og med førstkommende sommer. At prisen da skal opp fra dagens 2,50kr/min til en pris på 3kr/min eller mer, er ikke utenkelig.

Og forøvrig: Når vi snakker om timespris, så kan du også benytte samme målestokk når du diskuterer, ellers blir det bare for dumt. Selv om din snittlading er på 20 minutter, blir timesprisen 150kr - med dagens priser. Enig?

Timespris er uinteressant når man betaler pr minutt og sjelden står over en halvtime.

Hvis nå GrønnKontakt og eventuellt andre holder prisen på 2.5kr/min kan det være at Fortum beholder den prisen for de med RFID og heller går opp mer på de som lader med SMS.

Sitat fra: Fortums nettsider
Priser per minutt vil økes fra 1. juni 2015, og det vil bli dyrere å lade med sms enn med brikke.

Hvis de står innefor det utsagnet er det eneste sikre du kan si at det kommer til å koste minimum 2.51kr med RFID til sommeren, alt annet blir spekulasjoner.

emil

Sitat fra: nime01 på mandag 12. januar 2015, klokken 19:08
Omtanken din for hurtigladeleverandørene er stor - jobber du for en av dem? Jeg må jo lure... timespris er uinteressant?

Hver gang jeg forsvarer fakta og sånn status er nå blir jeg beskyllt for å ha egne økonomiske interesser. Merkelig nok er det allid eiere av franske småbiler med ladeutfordringer som igjen har problemer med det jeg skriver.

Sitat
Du virker ikke å være tapt bak en låvedør, og du vet nok at prisene skal opp. BKK går foran og pløyer mark for høyere priser, og for en 20 minutters lading der må du ut med en minuttpris på 3kr.

Betaling for hurtglading er fortsatt i en veldig tidlig fase. Det kan godt være at prisene går ned hvis de generelle driftskostnadene går ned, minuttsprising gjør at folk bruker hurtigladere mer på jevnlig basis med korte ladestopp og inntjeningen igjen øker ved at total tid laderen er i bruk går kraftig opp.

Tror ellers at BKK tabber seg ut med oppstartspris. Da er man halveis over på stykkprislading.

emil

Sitat fra: nime01 på mandag 12. januar 2015, klokken 20:50
Du mener minuttprising er greit siden du bare lader 20 minutter uansett.

For å sitere mitt eget innlegg litt opp i tråden:

Sitat fra: emil på mandag 12. januar 2015, klokken 15:54
Min gjennomsnittsalding på Fortum er ca 20 minutter og det koster 50kr og ikke over 200kr.

Senest i helgen ladet jeg 2x30 minutter Fortum på en tur som totalt sett var 350km.

I fjor vinter hadde jeg en lading som var på omtrent en time, da var det GrønnKontakt klippekort til 50-lapp, men jeg hadde ikke ruinert meg om jeg måtte betale 150,- for den ladingen. Jeg hadde sansynligvis avsluttet litt tidligere uten at det har noen stor betydning.

Jeg vil kjøre elbilen min mye, og sammenlignet med kostnadene ved å eie en ekstra fossilbil til langtur er kostnadene til en hurtiglading i ny og ne mikroskopiske. Enkelte her fremtiller det som om man hurtiglader i -15 grader fra tomt til fullt batteri på nesten daglig basis.

For å snu litt på regnestykket ditt med fossil vs Zoe på vinteren: Er det verd det ekstra styret og kostnadene med å eie en fossilbil for å spare 30kr på en middels dagstur vinterstid? 10 måneder i året vil elbilen være billigere på den turen.

erikf

#49
Hurtigladeleverandørene skor seg på at det allerede er rimelig å lade hjemme, slik at man vil få en argumentasjon på totalkostnad pr tur som ikke er så mye verre enn fossilbil - på de få langturene man trenger å hurtiglade.
Jeg mener det er dårlig stil i motsetning til måten noen få klarer å gå frem på - se på tesla - de får mye godvilje pga måten de handler.

Har selv kjørt mange langturer - bergen/oslo, bergen/molde, bergen/stavanger. Har kun en bil, og har måttet byttelåne med en fossilbil noen ganger når jeg har dårlig tid på langtur. Det kommer sannsynligvis til å bli flere fossilbytter inntil det dukker opp biler med lengre rekkevidde enn dagens. Å betale slik de forventer i dag er galt - man må være litt vel entusiastisk for å ville betale fossilpris eller mer, OG tørre å gamble på at hurtigladeren er oppe på turen OG gamble på at det ikke er lang kø på dem OG bruke lengre tid på reisen enn fossilreise pga tiden det tar med hurtigladingen.

Og entusiaster er ikke de fleste elbilister lenger.. eller?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Gordon Retriever

Sitat fra: nime01 på mandag 12. januar 2015, klokken 20:50Jeg mener det antakelig vil bli så dyrt med minuttprising på vinterstid at folk uten Tesla begynner å tenke seg om både en og to ganger før de tar elbilen på en tur som krever en hurtiglading, når de kan komme raskere og billigere frem med fossilbilen.

I prinsippet enig, bortsett fra at jeg mener at utbyggingen av hurtigladere burde ha som mål å få folk til å slutte med å tenke seg om både en og to ganger før de tar elbilen på langtur...

Jeg fristes til å mistenke at hurtigladeutbyggingen er ment for en målgruppe som kan tenke seg kun å eie elbil, og som skal tiltrekkes ved at de ser at det nesten ikke blir dyrere å ta elbilen på tur enn hva det var da de kjørte dieselbil.

erikf

Sitat fra: Gordon Retriever på mandag 12. januar 2015, klokken 21:28...
Jeg fristes til å mistenke at hurtigladeutbyggingen er ment for en målgruppe som kan tenke seg kun å eie elbil, og som skal tiltrekkes ved at de ser at det nesten ikke blir dyrere å ta elbilen på tur enn hva det var da de kjørte dieselbil.
Enig. Man må være litt vel entusiastisk nn så lenge.
Tenk så annerledes verden ser ut om tre år, når en elbiler med 300km+ i rekkevidde blir hvermansen.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

pwb

Sitat fra: nime01 på mandag 12. januar 2015, klokken 22:13
Sitat fra: Gordon Retriever på mandag 12. januar 2015, klokken 21:28
...jeg mener at utbyggingen av hurtigladere burde ha som mål å få folk til å slutte med å tenke seg om både en og to ganger før de tar elbilen på langtur...
Her er vi helt enige :) Valget burde være åpenbart - man skal velge elbilen uten å måtte tenke over at den blir dyrere enn fossilbilen, den skal og bør være billigere for å få folk til å velge den uansett. Mange tenker ikke bare miljø, men også økonomi.
Det eneste riktige er kw pris som kun ligger litt over det man betaler hjemme. Kunne kjørt min elbil mye mer, men siden jeg ikke betaler blodpris på hurtiglader så blir det kun vanlig stikkontakt og dieselbilen til turer som ville krevd hurtiglading.

emil

Sitat fra: nime01 på mandag 12. januar 2015, klokken 22:13
Sitat fra: Gordon Retriever på mandag 12. januar 2015, klokken 21:28
...jeg mener at utbyggingen av hurtigladere burde ha som mål å få folk til å slutte med å tenke seg om både en og to ganger før de tar elbilen på langtur...
Her er vi helt enige :) Valget burde være åpenbart - man skal velge elbilen uten å måtte tenke over at den blir dyrere enn fossilbilen, den skal og bør være billigere for å få folk til å velge den uansett. Mange tenker ikke bare miljø, men også økonomi.

Hvorfor skal det for en hver pris være billigere å kjøre elbil enn fossilbil? Elbilen gir mange andre fordeler enn bare økonomiske.

For meg er det viktigere at hurtigladerene faktisk fungerer og at jeg slipper lange køer.

emil

Sitat fra: pwb på mandag 12. januar 2015, klokken 22:30
Det eneste riktige er kw pris som kun ligger litt over det man betaler hjemme. Kunne kjørt min elbil mye mer, men siden jeg ikke betaler blodpris på hurtiglader så blir det kun vanlig stikkontakt og dieselbilen til turer som ville krevd hurtiglading.

Dette gjentar du om og om igjen. Du vil heller betale overpris for pølser og boller og kaffe enn å betale for tjenesten du bruker. Hvis noen kroner i hurtiglading hindrer deg i å kjøre elbil trives du uansett bedre i fossilbilen og det er ennå ingen som hindrer deg i å bruke denne.

sølv-pilen

Emil.. Hvorfor er det helt greit så lenge det gjelder alle andre en "meg"?
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

emil

#56
Sitat fra: sølv-pilen på mandag 12. januar 2015, klokken 22:50
Emil.. Hvorfor er det helt greit så lenge det gjelder alle andre en "meg"?

Fint om du viser hvilke/hvilket innlegg du refererer til ellers er det ikke mulig å skjønne hva du mener med det spørsmålet.

Gordon Retriever

Sitat fra: nime01 på mandag 12. januar 2015, klokken 19:08
Se forøvrig vedlegget, så ser du at det kanskje ikke er helt usannsynlig at prisene skal opp til de nivåene, jfr minuttprisene som BKK legger opp til. Jeg har forøvrig ikke påstått at dette er sikre priser, men jeg tror heller ikke jeg bommer veldig på det som kommer om ikke lenge.



Interessant oppsett og prognose, takk for det.

Et aspekt jeg synes det er lite fokus på er hvordan folk verdsetter tiden sin.

BKKs nye ladestasjon er interessant siden den er plassert ved et veikryss med stor gjennomgangstrafikk, slik at den vil passe for mange som trenger lading for å komme seg til destinasjonsstedet. Men samtidig er den plassert slik at det er få muligheter til å gjøre andre ting mens man lader. Man må derfor regne med et rent påslag av f.eks. 30 minutter reisetid for de gangene man velger (dvs. trenger) å lade.

Til de 85 kronene det koster å lade må man legge til verdien av tapt tid.

I tettbygd strøk virker det for meg som mer fornuftig med lading etter Kiwi-prinsippet, dvs. i direkte tilknytning til dagligvarebutikker, kjøpesentra, storkiosker o.l.

Thomas Parsli

Sitat fra: sølv-pilen på mandag 12. januar 2015, klokken 22:50
Emil.. Hvorfor er det helt greit så lenge det gjelder alle andre en "meg"?


Jeg synes du, pwb og kos skal skjerpe dere på tre punkter:

1) Bruk sitatfunksjonen (Sett inn sitat) og fjern alt annet enn det dere svarer på
2) Ikke tillegg andre meninger de ikke har
3) Ikke tillegg andre å jobbe for/mot noe bare fordi de ikke er enige med dere

Jeg har sluttet å svare kos, orker som regel ikke å svare pwb og med slike påstander som du kommer med over blir det bra dumt å svare deg også.
Skal dere spre meningene deres uten å møte motstand -eller drive med personangrep- er kanskje kommentarfeltet i nettavisene eller Facbook bedre egnet.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

sølv-pilen

Sitat fra: emil på mandag 12. januar 2015, klokken 15:54
Min gjennomsnittsalding på Fortum er ca 20 minutter og det koster 50kr og ikke over 200kr.

Sitat fra: emil på mandag 12. januar 2015, klokken 15:54
Jeg vil kjøre elbilen min mye, og sammenlignet med kostnadene ved å eie en ekstra fossilbil til langtur er kostnadene til en hurtiglading i ny og ne mikroskopiske.

Sitat fra: emil på mandag 12. januar 2015, klokken 22:38
For meg er det viktigere at hurtigladerene faktisk fungerer og at jeg slipper lange køer.

Selv om en skulle lett være enig med deg i mye av det du skriver er kort kort versjonen at prisingen egentlig ikke er ditt problem, derfor vil ikke de som har større behov for disse laderene få noe problem heller, selv om det for de innebærer ett alternativ de sikkert skulle sett seg foruten.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA