Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trenger elbil ekstra lyd?

Startet av PriusVSTesla, søndag 30. november 2014, klokken 00:42

« forrige - neste »

DrSpark

Familien min har Prius+ 7 som hovedbil, og hovedgrunnene til at vi valgte den er pris og driftssikkerhet. Dette er vår andre Prius, og vi har hittil opplevd nøyaktig null feil. Pris med privatleie for en Executive-modell er 50.000 i forskudd pluss 2200 i måneden, til sammen ca 4000 i måneden over 3 år, inklusive serviceavtale. I tillegg kommer noen hundrelapper i forsikring og noen hundrelapper i bensin, rundt regnet 5000 i måneden alt i alt (ikke medregnet parkering, bompenger, vasking, dekkskift, etc). Når leieperioden går ut, kan vi bytte til ny bil. Aldri noe mas med utslitte dekk, bytte av slitedeler, driftsproblemer, etc.

Jeg kunne ønske meg en elbil som gir meg alt dette, men den eksisterer foreløpig ikke. Vi kommer imidertid snart til å erstatte den gamle skramlekassa av en nummer 2-bil (som verkstedet kalte en "god reparasjonsbil") med en mer tidsriktig liten elbil. :-)

timingbeltkiller

Sitat fra: DrSpark på tirsdag 25. november 2014, klokken 14:35
Familien min har Prius+ 7 som hovedbil, og hovedgrunnene til at vi valgte den er pris og driftssikkerhet. Dette er vår andre Prius, og vi har hittil opplevd nøyaktig null feil.
Jeg kunne ønske meg en elbil som gir meg alt dette, men den eksisterer foreløpig ikke.
Noen som kan forklare hvorfor den mest kompliserte biltypen med 2 drivlinjer i praksis har
langt høyere driftsikkerhet enn både vanlig fossilbil og elbil med kun 1 drivlinje?

Teoretisk burde det være nøyaktig motsatt.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Vind

Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 25. november 2014, klokken 09:30
Kjørelengde:
12 000, i drivstoff koster det vell minst 12 000, lader vell for max 500 i året hjemme., 11 500 spart.
Er det med en kjørelengde på 15 000 eller 20 000 km.  Ser ut som du har regnet litt vel positivt på Priusen's forbruk, som på økonomisk småkjøring er lavt, men på langkjøring ikke er så lavt.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

OlavEmil

Sitat fra: Vind på onsdag 26. november 2014, klokken 09:24
Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 25. november 2014, klokken 09:30
Kjørelengde:
12 000, i drivstoff koster det vell minst 12 000, lader vell for max 500 i året hjemme., 11 500 spart.

Er det med en kjørelengde på 15 000 eller 20 000 km.  Ser ut som du har regnet litt vel positivt på Priusen's forbruk, som på økonomisk småkjøring er lavt, men på langkjøring ikke er så lavt.

Står vel køyrelengd 12 000km. 1kr/km er vel eit greit estimat, ca 0,7l/mil.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

timingbeltkiller

Sitat fra: OlavEmil på onsdag 26. november 2014, klokken 12:24
Står vel køyrelengd 12 000km. 1kr/km er vel eit greit estimat, ca 0,7l/mil.
En stor flåte vanlig Prius uten ladbart batteri går  taxitrafikk i München og Stockholm med snittforbruk +/- 0,6.

I følge spritmonitor.de er snittforbruket for samme Prius modell 0,52.

Går ut fra ingen  kjøper den ladbare modellen uten å ha en god del småkjøring
slik at forbrukstallene blir lavere enn for den ikke ladbare modellen.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Cowboystrekk

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 26. november 2014, klokken 15:20
Sitat fra: OlavEmil på onsdag 26. november 2014, klokken 12:24
Står vel køyrelengd 12 000km. 1kr/km er vel eit greit estimat, ca 0,7l/mil.
En stor flåte vanlig Prius uten ladbart batteri går  taxitrafikk i München og Stockholm med snittforbruk +/- 0,6.

I følge spritmonitor.de er snittforbruket for samme Prius modell 0,52.

Går ut fra ingen  kjøper den ladbare modellen uten å ha en god del småkjøring
slik at forbrukstallene blir lavere enn for den ikke ladbare modellen.
Er det Prius+7? Den er jo tyngre, større og bruker mer enn vanlig prius.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

timingbeltkiller

Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 27. november 2014, klokken 10:00
Er det Prius+7? Den er jo tyngre, større og bruker mer enn vanlig prius.
Vet ikke. Men + er relativ ny. Gjetter derfor de fleste er vanlig Prius.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA