Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trenger elbil ekstra lyd?

Startet av PriusVSTesla, søndag 30. november 2014, klokken 00:42

« forrige - neste »

PriusVSTesla

Hei! Skal kjøpe ny bil og tenker på en Toyota Prius eller Plug In Hybrid. De starter jo på ca 238 000 NOK og 334 000 NOK. Men er det smartere å kjøpe brukt? Fra ca 2010 og nyere?
Tesla Model S er jo også en drøm da, men den er ennå dyr å kjøpe brukt hvis man tenker på det og veldig dyr ny. Så hvis den koster ca 500 000 er jo den ca dobbelt så dyr som Priusen. Så hvor mye eller hvor lang tid vil det ta å spare opp det igjen? Eller er det i det hele tatt mulig? Hvor mye mindre vil årsbruket være i en Tesla? Og hvor god erfaring har man egentlig med en Tesla? Er de pålitelige eller vil det koste mer i drift enn en god Prius?
Takker for svar!

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Hei, hvi du har tenkt at bilen skal være mest mulig miljøvennlig med minst mulig lokale utslipp er ikke Prius veien å gå. De vanlige Toyota og Lexus hybride bilene produserer 100% av energien til batteripakken fra bensinmotoren. Nå har batteripakken kun ca 1,3kWh når den er nå, og av dette er bare 650Wh tilgjengelig. Det betyr at en Prius og lignende bare har 2-3 ren elektrisk rekkevidde.

En plug-in Prius har en 4,4kWh batteripakke, ca 3,5kWh tilgjengelig for bruker. Denne vil kunne kjøre 20-20km på ren elektrisk fremdrift, men i forhold til andre plug-in hybrider så har den desidert minst batteripakke.

Prius har lave miljøutslipp til å ha primærframdrift fra en fossilmotor, men er langt, langt unna de rene elektriske bilene.

Mippen

#2
Kjører du ikke så langt i gangen og trenger lang rekkevidde noen ganger er plug-in hybrid et godt valg. Hel elektrisk er naturligvis best men hvis en model s er for dyr er ikke en plugin hybrid så dårlig valg hvis du kjører mest på strøm.

Du kommer også langt med en vanlig elbil, eventuelt leiebil, eller bruke litt mer tid på hurtiglading når du skal reise lenger. Kjørt Bergen-Kristiansund med leaf så alt er mulig med litt ekstra tid. Lykke til med valget :)


Toyota har nok høyere kvalitet enn tesla (sier jeg som har bestilt tesla selv). Hva som er billig er også et spørsmål. Mange kjøper seg bil med stort lån. Det er dyrt... Hvis man kjøper en bil som man ikke trenger å finansiere med så stort lån vil bilen bli billigere pga mindre renter osv.

Bil er et tapsprosjekt uansett så ikke regn med å tjene inn igjen. Med mulig verditap og eventuelle låne utgifter, forsikring osv så må man fort regne 10.000kr i mnd. Du må altså kjøre svært langt for at det skal lønne seg eller å kjøre mye gjennom bom og ferge.

Er også verdt å nevne at tesla sliter ut dekkene svært fort pga den kraftige motoren og store vekten. Flere som har skiftet dekk minst en gang i året. Det koster fort 8-10.000kr ekstra i året, faktisk opp til 18.000 hvis du har 21". En vanlig bil har dekkene i noen år.

Hvis du klarer å kjøre mest på strøm og ikke kjører så mye på ferger eller gjennom bompenger mm så vil den ladbare hybriden være langt billigere enn teslaen. Billigere forsikring også. Billigst er likevel en vanlig elbil ;)
Fremtiden er elektrisk.

Espen Hugaas Andersen

#3
Tesla Model S er ikke for kjøpere som setter økonomien veldig høyt på prioriteringslisten, med mindre man kjører 40.000+ km/år, så om du spør hvilken bil du bør kjøpe økonomisk sett kan jeg ikke anbefale Model S.

Når jeg kjøpte bil med tanke om å få mest mulig bil for pengene kjøpte jeg en 2009 Hyundai i30 CW med 95.000 km på telleren til 112.000 kroner. Da var hengerfeste, stasjonsvogn, lavt (diesel)forbruk, mm på kriterielisten. Dette er en noenlunde tilsvarende bil til Golf stasjonsvogn, men mitt inntrykk er at de kjente merkene som VW og Toyota holder seg bedre i pris, og jeg gadd ikke betale 50.000 kroner ekstra for VW merke foran. Mitt inntrykk er altså at man får mer for pengene med de bilmerkene som folk er mindre kjent med; f.eks Kia, Hyundai, Skoda.

Om økonomi ikke er det eneste kriteriet, så må man se på hvilke andre kriterier som også er med.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

#4
Sitat fra: Mippen på mandag 17. november 2014, klokken 00:20Toyota har nok høyere kvalitet enn tesla (sier jeg som har bestilt tesla selv).
Det kommer an på hva du legger i begrepet kvalitet.

Pålitelighet, ja. Brukervennlighet, kjørefølelse, osv, nei.

Sitat fra: Mippen på mandag 17. november 2014, klokken 00:20Bil er et tapsprosjekt uansett så ikke regn med å tjene inn igjen. Med mulig verditap og eventuelle låne utgifter, forsikring osv så må man fort regne 10.000kr i mnd. Du må altså kjøre svært langt for at det skal lønne seg eller å kjøre mye gjennom bom og ferge.
Det kommer an på hvor lenge man skal beholde bilen. Hvis man skal beholde bilen i 15 år kan man regne 6000 kr/mnd for en moderat kjørelengde, alt inkludert

Sitat fra: Mippen på mandag 17. november 2014, klokken 00:20Er også verdt å nevne at tesla sliter ut dekkene svært fort pga den kraftige motoren og store vekten. Flere som har skiftet dekk minst en gang i året. Det koster fort 8-10.000kr ekstra i året, faktisk opp til 18.000 hvis du har 21". En vanlig bil har dekkene i noen år.
Det er "ingen" som har rapportert om høy dekkslitasje på biler med 19". Problemet er på bilene med 21". (Og luftfjæring / bruk av "low" øker problemet.) Så klart, hvis hjulstillingen er ekstremt feil vil det også påvirke 19", men da skal det være veldig ekstremt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Mippen

#5
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 17. november 2014, klokken 14:11
Sitat fra: Mippen på mandag 17. november 2014, klokken 00:20Toyota har nok høyere kvalitet enn tesla (sier jeg som har bestilt tesla selv).
Det kommer an på hva du legger i begrepet kvalitet.

Pålitelighet, ja. Brukervennlighet, kjørefølelse, osv, nei.

Sitat fra: Mippen på mandag 17. november 2014, klokken 00:20Bil er et tapsprosjekt uansett så ikke regn med å tjene inn igjen. Med mulig verditap og eventuelle låne utgifter, forsikring osv så må man fort regne 10.000kr i mnd. Du må altså kjøre svært langt for at det skal lønne seg eller å kjøre mye gjennom bom og ferge.
Det kommer an på hvor lenge man skal beholde bilen. Hvis man skal beholde bilen i 15 år kan man regne 6000 kr/mnd for en moderat kjørelengde, alt inkludert

Sitat fra: Mippen på mandag 17. november 2014, klokken 00:20Er også verdt å nevne at tesla sliter ut dekkene svært fort pga den kraftige motoren og store vekten. Flere som har skiftet dekk minst en gang i året. Det koster fort 8-10.000kr ekstra i året, faktisk opp til 18.000 hvis du har 21". En vanlig bil har dekkene i noen år.
Det er "ingen" som har rapportert om høy dekkslitasje på biler med 19". Problemet er på bilene med 21". (Og luftfjæring / bruk av "low" øker problemet.) Så klart, hvis hjulstillingen er ekstremt feil vil det også påvirke 19", men da skal det være veldig ekstremt.

Brukervennlighet og kjørefølelse er helt subjektivt hvordan man opplever. Toyota har mange ulike modeller og jeg har kjørt ulike biltyper og har hatt flere toyota, og de fleste bilene er både brukervennlig og har god kjørefølelse. Nye avensis for eksempel minner meg ganske mye om en bmw som jeg også har kjørt en del av. Kjøper man den billigste modellen som er ribbet for utstyr, eller en bil som ikke er helt ny er naturligvis følelsen anderledes. Kan ikke akkurat si at tyske biler er så mye mer spennende med mindre man går langt høyere opp i pris. Det er som sagt helt subjektivt hvordan man opplever det. Toyota er en av de mest solgte bilene så "alle" kan ikke mislike utstrålingen. Det eneste "negative" med japsebilene er at man ikke kan bestemme så mye over bilen man kjøper. Kjøper man en toyota kan man velge motor og et par ulike utgaver, og det er begrenset hva man kan velge av ekstrautstyr selv. De har tatt valget for deg. På for eksempel vw kan man velge utstyr, motor og om du vil ha 4wd eller ikke.

Man vet ikke hvor mye man taper på bilen etter 15år. Garantien er da gått ut. Man vet ikke om batteriet må ha blitt byttet og om alt det elektriske, motor og drivverk samt luftfjæring fortsatt fungerer som det skal. Det er potensielt mange store utgiftsposter på en 15år gammel bil med så mye elektrisk og ekstrautstyr.

Når det gjelder dekk har jeg snakket med flere dekkforhandlere som sier at jeg må være obs på at dekkene slites fort ut. At det har vært kunder som har kommet flere ganger i løpet av et år for å handle nye dekk. Selv på 19. Kjører man svært forsikrig holder nok dekkene lengre men man må uansett regne med et mye høyere dekkforbruk enn på en bil med normal motorytelse.
Fremtiden er elektrisk.

Espen Hugaas Andersen

#6
Sitat fra: Mippen på mandag 17. november 2014, klokken 15:33Brukervennlighet og kjørefølelse er helt subjektivt hvordan man opplever.
Så klart, og helt subjektivt vil jeg si at Tesla kan ikke sammenlignes med de bilmerkene som ikke er premium, og kan såvidt sammenlignes med premiummerkene.

Hva ville du heller ha fått i gave; fullt utstyrt BMW M5 eller fullt utstyrt Tesla Model S? (Der du ikke kunne selge bilen videre.) Jeg hadde helt klart valgt Model S.
Sitat fra: Mippen på mandag 17. november 2014, klokken 15:33Man vet ikke hvor mye man taper på bilen etter 15år. Garantien er da gått ut. Man vet ikke om batteriet må ha blitt byttet og om alt det elektriske, motor og drivverk samt luftfjæring fortsatt fungerer som det skal. Det er potensielt mange store utgiftsposter på en 15år gammel bil med så mye elektrisk og ekstrautstyr.
Så klart, vi vet ingenting om fremtiden. Det er så klart mulig at man er uheldig med en eller annen del på bilen. Men jeg regner det slik at det man taper på at Tesla er et nytt merke vil man mer eller mindre i gjennomsnitt tjene inn på ingen oljeskift, ingen girkasse eller eksosanlegg, ingen tennplugger, registerreim eller partikkelfilter, ingen oljefilter eller drivstoffilter, osv. Vi får se hva fremtiden bringer, men inntil da får vi ta utgangspunkt i hva som virker sannsynlig.

Sitat fra: Mippen på mandag 17. november 2014, klokken 15:33Når det gjelder dekk har jeg snakket med flere dekkforhandlere som sier at jeg må være obs på at dekkene slites fort ut. At det har vært kunder som har kommet flere ganger i løpet av et år for å handle nye dekk. Selv på 19. Kjører man svært forsikrig holder nok dekkene lengre men man må uansett regne med et mye høyere dekkforbruk enn på en bil med normal motorytelse.
Det at de selger dekk til samme kunde flere ganger i året er ikke bevis i seg selv. Det er en del som har Model S og kjører 40.000-100.000 km/år. Om man da har kjørt 30.000 km på ett sett dekk er det ikke rart om det er på tide å bytte de. Dette er normal dekkslitasje, og hvis man kjørte en gjennomsnittlig avstand per år ville de vare 3-4 år. Gjerne finn en kilde der 19" dekkene har blitt slitt ut raskt, altså på 15.000 km eller raskere.

En ting som er sant er at dekkene til Model S er dyrere enn dekkene til mer vanlige biler. De er jo ikke små, akkurat.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Mippen

#7
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 17. november 2014, klokken 16:07
Sitat fra: Mippen på mandag 17. november 2014, klokken 15:33Brukervennlighet og kjørefølelse er helt subjektivt hvordan man opplever.
Så klart, og helt subjektivt vil jeg si at Tesla kan ikke sammenlignes med de bilmerkene som ikke er premium, og kan såvidt sammenlignes med premiummerkene.

Hva ville du heller ha fått i gave; fullt utstyrt BMW M5 eller fullt utstyrt Tesla Model S? (Der du ikke kunne selge bilen videre.) Jeg hadde helt klart valgt Model S.
Sitat fra: Mippen på mandag 17. november 2014, klokken 15:33Man vet ikke hvor mye man taper på bilen etter 15år. Garantien er da gått ut. Man vet ikke om batteriet må ha blitt byttet og om alt det elektriske, motor og drivverk samt luftfjæring fortsatt fungerer som det skal. Det er potensielt mange store utgiftsposter på en 15år gammel bil med så mye elektrisk og ekstrautstyr.
Så klart, vi vet ingenting om fremtiden. Det er så klart mulig at man er uheldig med en eller annen del på bilen. Men jeg regner det slik at det man taper på at Tesla er et nytt merke vil man mer eller mindre i gjennomsnitt tjene inn på ingen oljeskift, ingen girkasse eller eksosanlegg, ingen tennplugger, registerreim eller partikkelfilter, ingen oljefilter eller drivstoffilter, osv. Vi får se hva fremtiden bringer, men inntil da får vi ta utgangspunkt i hva som virker sannsynlig.

Sitat fra: Mippen på mandag 17. november 2014, klokken 15:33Når det gjelder dekk har jeg snakket med flere dekkforhandlere som sier at jeg må være obs på at dekkene slites fort ut. At det har vært kunder som har kommet flere ganger i løpet av et år for å handle nye dekk. Selv på 19. Kjører man svært forsikrig holder nok dekkene lengre men man må uansett regne med et mye høyere dekkforbruk enn på en bil med normal motorytelse.
Det at de selger dekk til samme kunde flere ganger i året er ikke bevis i seg selv. Det er en del som har Model S og kjører 40.000-100.000 km/år. Om man da har kjørt 30.000 km på ett sett dekk er det ikke rart om det er på tide å bytte de. Dette er normal dekkslitasje, og hvis man kjørte en gjennomsnittlig avstand per år ville de vare 3-4 år. Gjerne finn en kilde der 19" dekkene har blitt slitt ut raskt, altså på 15.000 km eller raskere.

En ting som er sant er at dekkene til Model S er dyrere enn dekkene til mer vanlige biler. De er jo ikke små, akkurat.


Det er et nesten umulig valg å velge mellom de to bilene, men hadde sikkert gått for model s.

Som sagt er det svært vanskelig å spå framtiden. Det som er sikkert er at elbiler er i en slags starfase og det kommer hele tiden nye løsninger. Om 10år er det ikke sikkert at batteriene til model s er så mye billigere enn dagens batterier. Det kan være at man har funnet helt andre måter å lage batterier og implementere de i bilen, slik at det bare blir produsert et lite antall med reserve batterier som skal dekke etterspørselen til nye batterier på eldre biler. For eksempel blir ikke reservedeler til premium biler så mye billigere selv om man etter hvert kan få en dyr bil til gi bort pris. Det koster å lage reservedeler til biler som etter hvert er utdatert. Jeg sier ikke at det er tilfellet, men man vet aldri... Tesla sier selv at batteriene kommer til å bli billigere. I dag ligger de på rundt 300.000kr for 85kw. Det vil si at man må ha minst 20.000kr i vedlikeholdskostnader i året på en vanlig bil i 15år for å spare inn igjen nytt batteri.

Vet ikke hva luftdemperene til tesla koster, men har erfaring med luftdempere fra andre biler og de har gått mellom 150 og 200.000km før dyre ting begynner å ryke. Vanligvis ligger en demper på rundt 10000kr stk eks arbeid. Diverse sensorer, kompressor og styringsenheter koster også mange lapper. Komplett system til en bil ligger fort på rundt 100.000kr. På en vanlig bil kan man få et sett med dempere og fjører montert for 1/10 av prisen.

Selv om man må bytte olje på fossilbilen, diverse filter, plugger mm så bruker man sjelden mer enn kanskje en 6-7.000kr i året på dette. Litt mer på hovedservicer og mindre på andre servicer. Kommer naturligvis an på type bil.

Tesla har riktig nok forholdsvis lave servicepriser og det forventete vedlikeholdet skal i teorien være lavere men de dyreste tingene er batteri og dempere. Drive unit har også hatt litt problemer etter kort tid. Lurer på hva den koster når garantien har gått ut...


Det er naivt å tro at dekkene på en model s ikke slites fortere enn på en vanlig bil. Det er uansett som du selv sier mye dyrere med dekk på en model s enn på en vanlig bil med for eks. 205/55-16" dim. Derfor bør det legges inn i regnestykket,

Høyt moment og høy vekt er oppskrift på stort dekkforbruk. Spesielt premium dekk slites fortere da gummien er laget for å gi maksimalt grep - noe som også gir høyere slitasje på dekk.

Angående kilde på 19" så er det et eksempel her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10442.0.html
Fremtiden er elektrisk.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Mippen på mandag 17. november 2014, klokken 16:46Som sagt er det svært vanskelig å spå framtiden. Det som er sikkert er at elbiler er i en slags starfase og det kommer hele tiden nye løsninger. Om 10år er det ikke sikkert at batteriene til model s er så mye billigere enn dagens batterier. Det kan være at man har funnet helt andre måter å lage batterier og implementere de i bilen, slik at det bare blir produsert et lite antall med reserve batterier som skal dekke etterspørselen til nye batterier på eldre biler. For eksempel blir ikke reservedeler til premium biler så mye billigere selv om man etter hvert kan få en dyr bil til gi bort pris. Det koster å lage reservedeler til biler som etter hvert er utdatert. Jeg sier ikke at det er tilfellet, men man vet aldri... Tesla sier selv at batteriene kommer til å bli billigere. I dag ligger de på rundt 300.000kr for 85kw. Det vil si at man må ha minst 20.000kr i vedlikeholdskostnader i året på en vanlig bil i 15år for å spare inn igjen nytt batteri.
Dette har kun noen relevanse om man må bytte batteri. I min vurdering er det over 90% sikkert at man ikke trenger bytte batteri på 15 år, så fremt man ikke kjører over 20.000 km/år. Om man skal bytte batteripakke er man uansett ikke låst til 18650. Om man har beveget seg videre til andre formater vil man kunne kjøpe tredjepartsbatterier med samme eksterne form, men nye celler inni. Noe annet ville være rart.

Om man har tenkt til å beholde bilen så lenge at batteribytte blir aktuelt, så får man vurdere å enten kjøpe nytt batteri eller kjøpe batteri fra en bil som har krasjet. Men det er ikke umulig at det kan være billigere å vrake bilen og kjøpe en 10 år gammel Model S i stedet.
Sitat fra: Mippen på mandag 17. november 2014, klokken 16:46Vet ikke hva luftdemperene til tesla koster, men har erfaring med luftdempere fra andre biler og de har gått mellom 150 og 200.000km før dyre ting begynner å ryke. Vanligvis ligger en demper på rundt 10000kr stk eks arbeid. Diverse sensorer, kompressor og styringsenheter koster også mange lapper. Komplett system til en bil ligger fort på rundt 100.000kr. På en vanlig bil kan man få et sett med dempere og fjører montert for 1/10 av prisen.
Man kan så klart velge bort luftfjæring. Dette er en av de tingene jeg sliter litt med å bestemme meg for på Model Xen, standard fjæring eller luftfjæring. Om langsiktig økonomi er et viktig aspekt kan man absolutt velge det bort.

Sitat fra: Mippen på mandag 17. november 2014, klokken 16:46Selv om man må bytte olje på fossilbilen, diverse filter, plugger mm så bruker man sjelden mer enn kanskje en 6-7.000kr i året på dette. Litt mer på hovedservicer og mindre på andre servicer. Kommer naturligvis an på type bil.

Tesla har riktig nok forholdsvis lave servicepriser og det forventete vedlikeholdet skal i teorien være lavere men de dyreste tingene er batteri og dempere. Drive unit har også hatt litt problemer etter kort tid. Lurer på hva den koster når garantien har gått ut...
De bytter noen smådeler til under en femtilapp, så det man betaler for er arbeidstid. Om man sier 15 timer så kan dette være 30.000 kroner. Så klart er dette en kjip kostnad, men jeg vil tro at det ikke blir veldig aktuelt. Innen garantien på 8 år løper ut har trolig Tesla funnet en holdbar løsning. (Om de ikke allerede har gjort det.) Men, så klart, man kan være uheldig.

Sitat fra: Mippen på mandag 17. november 2014, klokken 16:46Det er naivt å tro at dekkene på en model s ikke slites fortere enn på en vanlig bil. Det er uansett som du selv sier mye dyrere med dekk på en model s enn på en vanlig bil med for eks. 205/55-16" dim. Derfor bør det legges inn i regnestykket,

Høyt moment og høy vekt er oppskrift på stort dekkforbruk. Spesielt premium dekk slites fortere da gummien er laget for å gi maksimalt grep - noe som også gir høyere slitasje på dekk.

Angående kilde på 19" så er det et eksempel her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10442.0.html
Når dekkene er nye så har de 8 mm mønsterdybde, og man kan bruke de ned til 1,6 mm, altså er fordekkene som nye og bakdekkene ~31% oppbrukte. Da kan man bruke dekkene ca 32.000 km, så lenge man roterer for- og bakhjul. Ikke det beste eksemplet...
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

#9
Uansett, mitt budsjett for 15 års bilhold, Model S:

Innkjøp, S85D (med vinterdekk): 636.000 kr
Finansiering (8 år, skandiabanken, 200k EK): 66.000 kroner
Forsikring (15 år, 16.000 km, 10 år helkasko, 5 år delkasko): 150.000 kroner
Elektrisitet (240.000 km): 52.000 kr
Dekk (3 sett vinter, 4 sett sommer): 70.000 kr
Bompenger (10 år): 20.000 kroner
Parkering (10 år): 10.000 kroner
Service (10 stk): 50.000 kroner
Ekstra vedlikehold utover vanlig service: 50.000 kroner
EU kontroller (6 stk): 4000 kr
Årsavgift (5 år redusert, 10 år full): 32.000 kroner

Totalt: 1.140.000 kroner
Totalt /mnd: 6.333 kroner
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

#10
Og for Prius (litt grovt sett):

Innkjøp, Premium (med vinterdekk): ~380.000 kr
Finansiering (8 år, skandiabanken, 200k EK): 30.000 kroner
Forsikring (15 år, 16.000 km, 10 år helkasko, 5 år delkasko): 75.000 kroner
Bensin (240.000 km): 160.000 kr
Dekk (2 sett vinter, 3 sett sommer): 30.000 kr
Bompenger (15 år): 30.000 kroner
Parkering (15 år): 15.000 kroner
Service (10 stk): 50.000 kroner
Ekstra vedlikehold utover vanlig service: 50.000 kroner
EU kontroller (6 stk): 4000 kr
Årsavgift (15 år): 45.000 kroner

Totalt: 869.000 kroner
Totalt /mnd: 4.827 kroner
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Mippen

Vi er stort sett enig utenom hvor mye bilen vil koste over tid (etter garantien går ut) og i forhold til dekkforbruk. Som regnestykket ditt viser vil uansett en tms være dyrere enn en hybrid.

Jeg mener uansett at det er viktig å få fram at en tms potensielt er mye dyrere å eie enn en PHEV. Spesielt hvis batteri eller luftfjæring ryker. Ikke minst er delene til tesla svært dyre. Hele bilen er laget i aluminium og hvis den krasjer må deler i større grad byttes ut - noe som er dyrere enn å rette ut. En prius, ampera eller outlander hybrid er ikke en premium bil og derfor er det ikke så dyr å reparere hvis noe skjer.

Når det er sagt så kan en tesla model s også være et hyggelig bilhold når den blir gammel  til tross for dyre deler hvis kvaliteten holder mål.

For min egen del som kjører rundt 20.000km i året og kjører mye gjennom bomstasjoner vil en tms koste meg omtrent like mye som for eksempel avensis stasjonsvogn som går på bensin eller diesel når jeg tar med alle utgifter til drivstoff, bompenger, avskriving og vedlikehold. Derfor velger jeg å kjøpe meg en slik i stedet for å kjøre fossil. Det er meget mulig at en phev hadde vært billigere for min del hvis jeg hadde kjørt mest på støm, men da får jeg ikke kjøpt bilen jeg har mest lyst på.

Dessuten koster de aktuelle PHEV jeg ville ha kjøpt mellom 4 og 500.000kr, så spranget opp til en tms er ikke så stort. Med kanskje 50% redusert forbruk på drivstoff og økte utgifter til service, bompenger, ferge osv - vil jeg i løpet av litt tid fort komme opp i samme summen som jeg betalte ekstra for teslaen. Så egentlig går det opp i opp.

Det billigste for meg er å bare beholde leafen men da må jeg bruker over 30.000kr i året på leiebil de dagene jeg ikke kan bruke den eller å ikke ha en så aktiv livsstil. Frihet er verdt mer enn penger =)
Fremtiden er elektrisk.

Vind

Noen småfeil i regnestykket over.

Etter 8 år er en Tesla S mere verdt enn en Prius.

Om man bytter ut en S85D med en S60, brukt på Finn til f.eks 500 000 (litt dyrere enn billigste på Finn nå), og samtidig anslår en restverdi f.eks på Tesla på 100 000 og Prius på 50 000 så er regnestykkene svært like.

en S85D er en totalt annen bil en Prius, mens en S60 fortsatt er en mye bedre bil.

Så kommer momentene man ikke kan regne med som følelse, lykke og opplevelse inn...

Usikkert med Tesla er ny batteripakke om 8 år kr ?
Usikkerhet med Prius er ny batteripakke om 8 år ?  + stor slitasje motor kr ?

BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Mippen

#13
Sitat fra: Vind på mandag 17. november 2014, klokken 21:05
Noen småfeil i regnestykket over.

Etter 8 år er en Tesla S mere verdt enn en Prius.

Om man bytter ut en S85D med en S60, brukt på Finn til f.eks 500 000 (litt dyrere enn billigste på Finn nå), og samtidig anslår en restverdi f.eks på Tesla på 100 000 og Prius på 50 000 så er regnestykkene svært like.

en S85D er en totalt annen bil en Prius, mens en S60 fortsatt er en mye bedre bil.

Så kommer momentene man ikke kan regne med som følelse, lykke og opplevelse inn...

Usikkert med Tesla er ny batteripakke om 8 år kr ?
Usikkerhet med Prius er ny batteripakke om 8 år ?  + stor slitasje motor kr ?


Elbil teknologien er i stadig utvikling så det er ikke lett å vite om en tesla er mer eller mindre verdt om 8 år enn en phev. Hvis det viser seg over tid at det oppstå mye og dyre feil vil prisen på bilen falle kraftig. Slik det er nå finnes det ikke noe alternativ til tesla. Hvis de andre store bilprodusentene kommer på banen med en bedre bil enn tesla vil kanskje ikke etterspørselen være så stor mer, noe som også vil redusere prisene.

Toyota har laget hybridbiler siden slutten av 90-tallet. Det er omtrent ikke et batteri som har blitt byttet. Det er ikke noe som tyder på at en phev skal være dårligere. Tingen er at en phev kan kjøre på drivstoff med et dårlig batteri. Det kan ikke en tesla. Derfor er man ikke nødt til å bytte batteri på en phev når den blir gammel og derfor vil prisen holde seg bedre. En tesla med kraftig redusert kapasitet er ikke så attraktiv.
Fremtiden er elektrisk.

Espen Hugaas Andersen

#14
Sitat fra: Mippen på mandag 17. november 2014, klokken 20:44Jeg mener uansett at det er viktig å få fram at en tms potensielt er mye dyrere å eie enn en PHEV. Spesielt hvis batteri eller luftfjæring ryker. Ikke minst er delene til tesla svært dyre. Hele bilen er laget i aluminium og hvis den krasjer må deler i større grad byttes ut - noe som er dyrere enn å rette ut. En prius, ampera eller outlander hybrid er ikke en premium bil og derfor er det ikke så dyr å reparere hvis noe skjer.
Som sagt kan man velge bort luftfjæring. Når det gjelder reparasjoner av kollisjonsskader dekkes jo disse av ansvarsforsikringen til motparten. (Eventuelt så kan man ta det på forsikringen. Når man er oppe på 75% bonus vil en skade koste i området 15.000 kroner.)

Men så klart, om man har lite bonus og/eller er en dårlig sjåfør, så bør man absolutt velge en bil som er enkel å reparere.

Sitat fra: Mippen på mandag 17. november 2014, klokken 20:44For min egen del som kjører rundt 20.000km i året og kjører mye gjennom bomstasjoner vil en tms koste meg omtrent like mye som for eksempel avensis stasjonsvogn som går på bensin eller diesel når jeg tar med alle utgifter til drivstoff, bompenger, avskriving og vedlikehold. Derfor velger jeg å kjøpe meg en slik i stedet for å kjøre fossil. Det er meget mulig at en phev hadde vært billigere for min del hvis jeg hadde kjørt mest på støm, men da får jeg ikke kjøpt bilen jeg har mest lyst på.

Dessuten koster de aktuelle PHEV jeg ville ha kjøpt mellom 4 og 500.000kr, så spranget opp til en tms er ikke så stort. Med kanskje 50% redusert forbruk på drivstoff og økte utgifter til service, bompenger, ferge osv - vil jeg i løpet av litt tid fort komme opp i samme summen som jeg betalte ekstra for teslaen. Så egentlig går det opp i opp.

Det billigste for meg er å bare beholde leafen men da må jeg bruker over 30.000kr i året på leiebil de dagene jeg ikke kan bruke den eller å ikke ha en så aktiv livsstil. Frihet er verdt mer enn penger =)
Det er greit å få en bil man har lyst på. Om Tesla ikke fantes hadde jeg nok kjøpt Outlander PHEV, og den ville nok vært litt billigere enn Tesla, men det er ikke egentlig bilen jeg har lyst på, selv om den fyller veldig mange av kravene jeg setter til en bil.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA