Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trenger elbil ekstra lyd?

Startet av PriusVSTesla, søndag 30. november 2014, klokken 00:42

« forrige - neste »

hma

#15
Jeg har en snart 15 år gammel førstegenerasjons elbil. Kapasitet og rekkevidde er lik som da den var ny, dvs. ca 90-100km om vinteren og 140-160km om sommeren. Ingenting har gått i stykker eller blitt byttet.

Har også hatt en generasjon 1,5 elbil (Th!nk med Zebra). Disse har heller ingen påvist reduksjon av ytelse eller rekkevidde (bortsett fra når batteriene går helt i stykker, men det er et annet forhold som bl.a. skyldes lavt produksjonvolum og mangelfull kvalitetskontroll).

Med dagens (andregenerasjons) elbiler er jeg mindre bekymret enn noen gang hva angår rekkevidde og levetid.

Hybrider er ingen fremtidsrettet teknologi da det vedlikeholder vår avhengighet til fossil energi. De er også unødige komplekse, med to drivsystem, som utløser en ekstra kostnad kjøperen. For ikke snakke om service og delesalg. Sistnevnte er jo hva Toyota tjener penger på, så det er kanskje ikke rart at propagandaapparatet deres vil at vi skal kjøpe hybrider, enten de er fossil- eller hydrogenbaserte. De har i allefall forstått at det ikke lønner seg å lage flere elbiler, da de ikke krever service eller særlig vedlikehold.
Tesla derimot selger sine biler med 8 års full garanti - uten krav om å følge service.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Mippen

SitatSitat fra: Mippen på I dag kl. 20:44

Jeg mener uansett at det er viktig å få fram at en tms potensielt er mye dyrere å eie enn en PHEV. Spesielt hvis batteri eller luftfjæring ryker. Ikke minst er delene til tesla svært dyre. Hele bilen er laget i aluminium og hvis den krasjer må deler i større grad byttes ut - noe som er dyrere enn å rette ut. En prius, ampera eller outlander hybrid er ikke en premium bil og derfor er det ikke så dyr å reparere hvis noe skjer.

Som sagt kan man velge bort luftfjæring. Når det gjelder reparasjoner av kollisjonsskader dekkes jo disse av ansvarsforsikringen til motparten. (Eventuelt så kan man ta det på forsikringen. Når man er oppe på 75% bonus vil en skade koste i området 15.000 kroner.)

Men så klart, om man har lite bonus og/eller er en dårlig sjåfør, så bør man absolutt velge en bil som er enkel å reparere.

Sitat fra: Mippen på I dag kl. 20:44

For min egen del som kjører rundt 20.000km i året og kjører mye gjennom bomstasjoner vil en tms koste meg omtrent like mye som for eksempel avensis stasjonsvogn som går på bensin eller diesel når jeg tar med alle utgifter til drivstoff, bompenger, avskriving og vedlikehold. Derfor velger jeg å kjøpe meg en slik i stedet for å kjøre fossil. Det er meget mulig at en phev hadde vært billigere for min del hvis jeg hadde kjørt mest på støm, men da får jeg ikke kjøpt bilen jeg har mest lyst på.

Dessuten koster de aktuelle PHEV jeg ville ha kjøpt mellom 4 og 500.000kr, så spranget opp til en tms er ikke så stort. Med kanskje 50% redusert forbruk på drivstoff og økte utgifter til service, bompenger, ferge osv - vil jeg i løpet av litt tid fort komme opp i samme summen som jeg betalte ekstra for teslaen. Så egentlig går det opp i opp. 

Det billigste for meg er å bare beholde leafen men da må jeg bruker over 30.000kr i året på leiebil de dagene jeg ikke kan bruke den eller å ikke ha en så aktiv livsstil. Frihet er verdt mer enn penger =)

Det er greit å få en bil man har lyst på. Om Tesla ikke fantes hadde jeg nok kjøpt Outlander PHEV, og den ville nok vært litt billigere enn Tesla, men det er ikke egentlig bilen jeg har lyst på, selv om den fyller veldig mange av kravene jeg setter til en bil.

« Siste redigering: I dag kl. 22:15 av Espen Hugaas Andersen »

     

Man kan velge bort luftfjæringen ja men det er også mange andre dyre deler på en premium bil. En bil består av flere 1000 deler. Bare å bytte for eksempel lykter som man gjerne gjør på en eldre bil koster en formue. Samme med bremsedeler. Bare for å ta noen eksempel.

Når bilen blir over en viss alder blir det dyrt å forsikre en bil med full kasko. Hvis uhellet er ute så blir det dyrt.



Sitat fra: hma på mandag 17. november 2014, klokken 22:15
Jeg har en snart 15 år gammel førstegenerasjons elbil. Kapasitet og rekkevidde er lik som da den var ny, dvs. ca 90-100km om vinteren og 140-160km om sommeren. Ingenting har gått i stykker eller blitt byttet.

Har også hatt en generasjon 1,5 elbil (Th!nk med Zebra). Disse har heller ingen påvist reduksjon av ytelse eller rekkevidde (bortsett fra når batteriene går helt i stykker, men det er et annet forhold som bl.a. skyldes lavt produksjonvolum og mangelfull kvalitetskontroll).

Med dagens (andregenerasjons) elbiler er jeg mindre bekymret enn noen gang hva angår rekkevidde og levetid.

Hybrider er ingen fremtidsrettet teknologi da det vedlikeholder vår avhengighet til fossil energi. De er også unødige komplekse, med to drivsystem, som utløser en ekstra kostnad kjøperene. For ikke snakke om service og delesalg. Sistnevnte er jo hva Toyota tjener penger på, så det er kanskje ikke rart at propagandaapparatet deres vil at vi skal kjøpe hybrider, enten de er fossil- eller hydrogenbaserte.

Jeg er helt enig med deg i forhold til hybrider og framtidsrettet teknologi, men de er faktisk ikke så dyr å vedlikeholde. Hybrid teknologien er godt utprøvd og toyota motorene er driftsikre. Er for eksempel ikke reim men kjede på motoren.

Jeg er ikke i tvil om at batteriene på el-bilene i dag holder lenge, men hvor lenge vet vi ikke. Flere biler som har opplevd batterireduksjon men ikke alle som har byttet batteri pga ikke stor nok reduksjon ennå.
Fremtiden er elektrisk.

hma

#17
Toyota sine hybrider er uhyre komplekse og består av svært mange deler.
De har oppnådd en akseptabel kvalitet ene og alene fordi de har lagt inn store resurser i prosjektet over lang tid både på forskning og utvikling. De har også produsert i høyt volum som igjen har resultert i en "normal" pris.

Hvorfor gjør så ikke Toyota tilsvarende investeringer i den mest energieffektive løsningen basert på fornybar energi?
De har jo ved minst én anledning vist at de kan bygge elbil som banker konkurrentene ut av sokkene.

Toyota sin store kjærlighet til fossil energi (eller andre vedlikeholdskrevende og komplekse løsninger) svekker deres troverdighet etter min mening.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Mippen

#18
Sitat fra: hma på mandag 17. november 2014, klokken 22:53
Toyota sine hybrider er uhyre komplekse og består av svært mange deler.
De har oppnådd en akseptabel kvalitet ene og alene fordi de har lagt inn store resurser i prosjektet over tid både på forskning og utvikling. De har også produsert i høyt volum som igjen har resultert i en "normal" pris.

Hvorfor gjør så ikke Toyota tilsvarende investeringer i den mest energieffektive løsningen basert på fornybar energi?
De har jo ved minst én anledninger vist at de kan bygge elbil som banker konkurrentene ut av sokkene.

Toyota sin store kjærlighet til fossil energi (eller andre vedlikeholdskrevende og komplekse løsninger) svekker deres troverdighet etter min mening.

Jeg er helt enig med deg. Jeg er faktisk svært skuffet over at toyota ikke satser på rene elbiler. Jeg vil bare få fram at de  har fått fram et produkt som funker og som holder høy kvalitet. Av mangel på konkurrenter til tesla og behov for mer rekkevidde ved hjelp av drivstoff er en phev derfor er alternativ for en del folk.

Her selv uttalt i tråder at phev er dumt å satse på i forhold til å gå over til ren strøm, men av mangel på alternativer er derfor phev et alternativ til det kommer noe bedre/i rett prisklasse for flere. Jeg mener også at det er feil å politisk satse mer på phev biler. Bedre å satse på 0-utslipp biler.

Målet mitt i denne tråden er ikke å favorittisere hybrider. Jeg bare forsøker å si at en vanlig phev er billigere å kjøpe enn en model s. At en phev fungerer bra hvis man kjører mest på strøm. Hvis ikke lurer man egentlig seg selv litt da de bruker ikke så rent lite drivstoff uten el motoren.
Fremtiden er elektrisk.

hma

#19
Helt greit motiv med tråden Mippen :)

Jeg skriver såpass tydelig om dette fordi jeg ikke tror alle er kjent med Toyota sin elbilhistorie. Også fordi jeg mener Toyota slipper litt for billig unna kritikk.

I USA, som fortiden er det eneste sted i verden hvor man fortsatt kan kjøpe noen av de få gjenværende modellene av nye Rav4 EV, skjuler Toyota seg bak uttalelser som "våre kunder etterspør ikke rene elbiler"...

Min klassiske Rav4 EV er et levende (eller skal man si fungerende) bevis på Toyota sin mangelfulle evne til å tenke fremtidsrettet og bærekraftig.

For å sette det på spissen, så selger Toyota verken biler, kjøreopplevelser eller miljø. De selger service og vedlikehold! God service er deres varemerke. Dét er hva hele butikken er bygget på. Således har de konkludert med at de ikke kan (eller bør?) selge flere batteridrevne elbiler.

For meg er dette en klar grunn til å velge bort nevnte merke og jeg håper flere med meg ser den delen av tegningen.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#20
En PHEV kan være et godt alternativ til BEV hvis den lades så ofte den kan, men - jeg synes Toyota/Lexus lurer kundene med bittesmå batteripakker på både vanlig hybrid og PHEV - akkurat store nok til at de passerer NEDC tester (som har lite med virkeligheten å gjøre).
Mange andre PHEV på markedet har en anstendig batteristørrelse, for eksempel Outlander og V60. Eller i alle fall dobbel så stor batteripakke som VAG lanserer i sine PHEV.

Har hatt en Toyota Carina, Toyota Corolla + en hybrid Camry i Canada. Det som er positivt med Toyota er satsing på driftssikkerhet og de produksjonsideer som har ført til Kanban og Lean prinsipper. Utover dette de mest kjedelige og konservative biler, langt fra noe premium i alle fall ;) Prius mot Tesla er ingen reell sammenlikning. Prius mot Leaf eller Outlander PHEV er mer relevant.

Mippen

Sitat fra: Finnøy på mandag 17. november 2014, klokken 23:52
En PHEV kan være et godt alternativ til BEV hvis den lades så ofte den kan, men - jeg synes Toyota/Lexus lurer kundene med bittesmå batteripakker på både vanlig hybrid og PHEV - akkurat store nok til at de passerer NEDC tester (som har lite med virkeligheten å gjøre).
Mange andre PHEV på markedet har en anstendig batteristørrelse, for eksempel Outlander og V60. Eller i alle fall dobbel så stor batteripakke som VAG lanserer i sine PHEV.

Har hatt en Toyota Carina, Toyota Corolla + en hybrid Camry i Canada. Det som er positivt med Toyota er satsing på driftssikkerhet og de produksjonsideer som har ført til Kanban og Lean prinsipper. Utover dette de mest kjedelige og konservative biler, langt fra noe premium i alle fall ;) Prius mot Tesla er ingen reell sammenlikning. Prius mot Leaf eller Outlander PHEV er mer relevant.

Det er tydelig at enkelte produsenter satser bare på phev biler for å kunne fortsette å selge fossilmototorene sine. Synd men sant... Skal ikke si at det ikke gjelder en del elbiler også...

Trådstarter vurderer et kjøp av en tesla mot en prius hybrid, så derfor er det utgangspunktet for diskusjonen ;) er enig at det er mange andre biler som passser bedre å sammenlignes.
Fremtiden er elektrisk.

PriusVSTesla

Takk for alle, alle svar! :) Ble litt mye å lese her, men  men :) Så hvor lang tid vil det ta å  nøytralisere prisen en tesla (tenkte på p60) mot en Toyota Prius? Eller vil aldri det skje?

timingbeltkiller

Med den helt avgjørende rolle kapitalkostnadene spiller i totalregnskapet for en bil,
kan du trygt regne med aldri rent økonomisk.

I teorien er elbilen Tesla mer driftsikker og pålitelig enn hybridene til Toyota.
I praksis er det nærmest stikk motsatt.
S60 og S85 er lysår fjernt fra å matche denne:
http://www.curbsideclassic.com/blog/reliability-day-toyota-auris-hybrid-first-car-to-ace-100000-km-reliability-test/

Med de barnesykdommene Tesla sliter med, bør du også være obs på S85 har bedre garanti enn S60.
Denne forskjellen kan komme godt med når eksempelvis DU ryker.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: PriusVSTesla på tirsdag 18. november 2014, klokken 05:55
Takk for alle, alle svar! :) Ble litt mye å lese her, men  men :) Så hvor lang tid vil det ta å  nøytralisere prisen en tesla (tenkte på p60) mot en Toyota Prius? Eller vil aldri det skje?
Hvor mye kjører du per år? Om du kjører mye hjelper dette på å jevne ut situasjonen. Men fortsatt er det kostnader som øker med lengre kjøreavstand, som forsikring og dekk, så du vil nok aldri havne i pluss med Model S.

Men det kan være snakk om f.eks kun 500 eller 1000 kroner ekstra i måneden. Så får man vurdere om dette er penger man har råd til.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Mippen

#25
Se på de regnearkene her du. Fant de på nett... 5kr literen pga man går ut i fra at priusen kjører minst 50% på strøm. Den blir billigere hvis den kjører mest på strøm. 500.000kr på tesla pga enten brukt tesla eller ribbet vanlig ny utgave.
Fremtiden er elektrisk.

hma

Å sammenligne Prius med Tesla blir vel helt feil.
Burde heller sette opp Lexus RX 450h mot Tesla.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: hma på tirsdag 18. november 2014, klokken 17:21
Å sammenligne Prius med Tesla blir vel helt feil.
Burde heller sette opp Lexus RX 450h mot Tesla.
I og med at Model S er den eneste langtrekkende elbilen på markedet, så må man nesten bare forvente at den blir sammenlignet med mye rart. Om fem år vil det være Model 3 som blir sammenlignet med Prius mens Model S/Model X blir sammenlignet med de større bilene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Mippen

#28
Tråden ble laget av en som vurderer å kjøpe en prius, annen phev eller en tesla. Da må man sammenligne økonomien med de ulike bilene for å vise hva som er mest økonomisk. Det handler ikke om hvem som er best av de, det er ulike biler. Det handler om hva denne personen vurderer å kjøpe og veier opp mot hverandre kostnadene.
Fremtiden er elektrisk.

Cowboystrekk

Valget vårt stod utrolig nok mellom en Prius+7 eller en TMS 60 uten allverdens med ekstrautstyr. Bestilte tildlig så fikk god pris på Teslaen, men regnestykket ble som følger.

Kjørelengde:
12 000, i drivstoff koster det vell minst 12 000, lader vell for max 500 i året hjemme., 11 500 spart.
Årsavgift 2500 spart
Bom og parkering 2000 spart
Forsikring (utrolig nok) 500 spart
Besparelse på 16 500 årlig.

Nypris på bilene gav en differanse på 150 000 i favør av prius så jeg må ha Teslaen i 9 år før jeg går i 0. Økonomisk kommer jeg nok litt dårligere ut med Teslaen, MEN herregud så mye bedre Teslaen er ;) Det ble et valg mellom fornuft og følelser, og følelsene vant.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA