Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: El-biler og NSB

Startet av bb, søndag 30. november 2014, klokken 00:03

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: kos på tirsdag 25. november 2014, klokken 20:49
Hei ser at du ønsker 24 kW DC (CCS og CHAdeMO) ladere (semihurtige). Dette er da ikke noe bedre enn 43 kw til type 2. Eller den billige 22kw. For å sammenligne . 22kw vil ladde en zoe på 1 time og 43 kw på 30 minutter. Er ekstremt billig og for å ta det neste 24 kw DS som du ønsker klarer bare det samme. Problemet er at vw ikke har noe alternativ. Antar også at SC ikke ville funke på disse bilene da de ville være fulle så fort at de ble bare en sinke ved ladepunktet. Så la denne lavteknologien ligge unna de ladepunktene som gir hurtiglading for de

24 kW (liten k, stor W) DC er en semihurtiglader. Laderen sitter montert på veggen, og ikke i bilen. Man slipper altså kostnaden og vekten med å kjøre rundt med en stor lader man nesten aldri bruker. Disse kan brukes av alle biler som kan hurtiglade med CHAdeMO eller CCS.

22 kW AC eller 43 kW AC er en slags "stor ladekladd". Da trenger man selve laderen i bilen, slik som Zoë har, men ikke så mange andre. Det er altså få biler som kan nyttiggjøre seg av 43 kW AC. De fleste biler får bare ladet med 3,3 kW på disse stolpene.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Car-El på tirsdag 25. november 2014, klokken 20:52
@Rio

Så du mener at Tesla burde utstyre bilene sine med CCS?

Ka e galt med den sexy måten Tesla pisser på CCS (både Type1 & Type2) og CHAdeMO?


Det ble nevnt en eller annen plass om å gå med ræva først inn i framtiden....

Ja, for å kunne hurtiglade i byer (noen ovenfor skrev at Teslas forretningsmodell visstnok ikke "tillater" at Teslas hurtigladere settes opp i byer), så ville nok mange fremtidige Tesla-eiere synes det var fint å kunne hurtiglade like mange steder i byer som vi andre da kan.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Hei Fremtiden er nok SC. Samt type 2 for lading i byene med  22/43 kw. Så får de andre sinkene prøve å henge etter. Den standarden er mye bedre. 24 kW DC (CCS og CHAdeMO) ladere (semihurtige) er noe fordyrende tulleløsninger. 

Rio

Sitat fra: kos på tirsdag 25. november 2014, klokken 20:58
Hei Fremtiden er nok SC. Samt type 2 for lading i byene med  22/43 kw. Så får de andre sinkene prøve å henge etter. Den standarden er mye bedre. 24 kW DC (CCS og CHAdeMO) ladere (semihurtige) er noe fordyrende tulleløsninger. 

Vel, "SC" er visstnok ikke tilgjengelige i byer, sies det ovenfor.

Ikke bare det, det du foreslår er meget fordyrende, og gavner kun eksosbilfabrikanter.

Langt bedre å ha én ladestandard, som alle kan bruke. Ikke mange ladeinfrastrukturer, slik som nå.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sturle

Sitat fra: Rio på tirsdag 25. november 2014, klokken 20:04
Patenter beskytter ikke slike konnektorer eller protokoller.
Korleis forklarar du då fylgjande frå Menneskes?:
SitatThe solution named "Type 2" by the standardisation committees was developed by Mennekes and submitted to the IEC in early 2009 as an open-draft standard. Mennekes has deliberately waived patent protection for this charging coupler in order to promote international standardisation. On the basis of this standard, other manufacturers can develop their own solutions.
Fekk ikkje til å leggje inn lenkje, sidan URLen inneheld hakeparentesar, men eg fann eit triks:

http://www.mennekes.de/en/latest0.html?tx_ttnews[tt_news]=1044&cHash=506ed9c090bbe097ccd32173e89ed651


ChaDeMo byggjer på eit patent av TEPCO i Japan.

Sitat fra: Rio på tirsdag 25. november 2014, klokken 20:04
Det jeg forfekter er at man bruker CCS (eller en fremtidig bakoverkompatibel variant) som "minste felles multiplum" både på biler og DC-hurtigladere i Europa.
CCS er ein stor og klumpete plugg som har dårlegare kapasitet enn pluggen til Tesla.  Sovidt eg veit er CCS avgrensa til 200A, medan Tesla klarar minst 300A.  (CCS reklamerer med 100 kW, men det er ved 500V, som er mykje høgare spenning enn Tesla brukar.)  Kontakten til Tesla er like kompatibel med Type 2 som CCS.  CCS er ikkje framtidsretta.  Når Audi Q8 kjem med 700 km rekkjevidde, skal dei då måtte avgrense seg til 200A, eller trur du dei går for ein betre standard?  Både BMW og Nissan snakkar med Tesla om tilgong til superladar-nettverket.  Då ligg det implisitt at dei kjem til å gå for Tesla-varianten av Type 2 dersom det vert ei avtale.

Sitat fra: Rio på tirsdag 25. november 2014, klokken 20:04
Fordelene og gevinstene er meget store.
Eg kan ikkje seie at eg kjem på nokon gevinst.  Ein stor bulkete plugg eller to opne hol i bilen som ungar kan putte tyggis i.  Dersom CCS vert eit krav frå Tesla-eigarar, kjem nok Tesla med ein overgang.  Med superladarnettverket til Tesla kjem eg allle stadar eg kan tenkje meg å reise med bilen heilt gratis.  Finst det nokon destinasjonar som er utilgjengelege no, men ville vorte det om bilen kunne brukt semihurtiglading med CCS?  Når eg er framme koplar eg heller til tregare lading der eg kan stå og lade med godt samvit til eg skal heim eller vidare.  CCS ville ikkje tilført meg noko som helst av verdi.

jkirkebo

Sitat fra: Rio på tirsdag 25. november 2014, klokken 18:29
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 25. november 2014, klokken 17:29
Sitat fra: Rio på tirsdag 25. november 2014, klokken 17:06
Nei, jeg mener at hvis man skal ha hurtiglading i en bil, så SKAL man (som minimum) ha CCS. Så kan man ha CHAdeMO, Tesla og USB (!) i tillegg! :D

Exit Renaults enkle 43kW AC løsning altså, som er mye rimeligere å bygge ut infrastruktur for enn CCS? Og der laderne er mye mer stabile?

Jeg tenkte på DC Hurtiglading; for annet bør man bruke Type 2.

Ah. Så kun AC hurtiglading uten DC mulighet er ok altså? Da har du fortsatt 2 hurtigladestandarder.

Sitat
Standardisering kan være noe av det mest teknologifremmende som finnes. Se på mobilnettet - man kan bruke samme mobiltelefon omtrent overalt i verden (selv om det er noe steder med forskjellige frekvenser). En god mobiltelefon fra Norge fungerer i Brasil og i Australia.

Det kan også være en tvangstrøye. Se f.eks hvor overlegen Apples lightning-port er fremfor de andres micro-USB. Men den hadde ikke sett dagens lys om micro-USB var pålagt som standard.

Sitat
Dersom CCS allerede hadde vært vedtatt, og Tesla mente noe med å "elektrifisere bilflåten" så hadde de kanskje investert i et ordentlig ladenettverk, hvor de tok betalt for ikke-Tesla biler?

Det tror jeg ikke. De måtte bygd svært mye større stasjoner for å sikre nok ledige plasser til egne biler, samt at de måtte konkurrert med andre aktører som får statsstøtte. Dårlig økonomi i det.

Nei, om de hadde bygd et eget CCS-nett så hadde det nok blitt med sperre for andre biler tipper jeg, unntatt for de som betalte en engangssum for fast tilgang. Altså som dagens situasjon, men begrenset til ca. 75kW istedenfor 120kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sturle

Sitat fra: Rio på tirsdag 25. november 2014, klokken 20:14
Samt at andre kan bruke Teslas hurtigladere, og Teslas sjåfører kan bruke hurtigladere i byer.
Dersom andre vil bruke superladarane til Tesla, må dei ha ein kontakt som klarar å ta imot 300A.  CCS klarar berre 200A.  Tesla kjem ikkje til å lage ein ny variant med frankenplugg for å kunne tilby tregare lading til andre bilmerke med mindre batteri.

Elles klarar eg meg fint med å bruke semighurtig lading i byar.  Eg reiser ikkje til ein by for å lade fort.  Superlading skjer undervegs.  Når eg er framme vil eg ha tregare lading, slik at eg får gjort noko før eg hentar bilen.  Tregare lading er billigare å byggje ut, og kostar difor mellom lite og ingenting.  Tesla er den bilen med desidert mest fleksibel lading i dag, og no når ChaDeMo-adapteret kjem kan spesielt interesserte til og med bruke det.

kos

Hei Rio. Da har du ikke forstått utfordringene. Tror ikke bilen din har godt av SC. Den ville i såfall være svært lite effektiv for de som kommer etter med 85 batteriene. da du vil bruke lang tid på å dytte inn de siste nødvendige støtene. Når det gjelder SC til tesla skal du ikke tenke på det. Det er det vi som Tesla eiere som har betalt. At du ønsker å snike deg inn liker jeg ikke. Samtidig så er AC laderne  billigste å sette opp. Trenger kun vanlig husholdnings strøm. De er så billige at flere av oss har de hjemme. Men da må du ha en bil som har dette i bilen, forresten din har det også men den har ikke kapasitet.

sturle

Sitat fra: Rio på tirsdag 25. november 2014, klokken 20:22
Sitat fra: sturle på tirsdag 25. november 2014, klokken 19:49
Dette må grense mot det dummaste du har klart å lire av deg i denne tråden, og det seier ikkje lite.  Kvifor nemner du Nissan i det heile?  VW har selt fleire bilar enn Nissan i år.  Fossilbilar vel og merke.  Elles har Matchbox hatt godt sal i år.  Kanskje du tolkar det på din måte fordi du ikkje kjem på eit sakleg svar?

Setninga var:
SitatDet er derfor Tesla har hatt enorm suksess og bilen kan brukes som en fossilbil med tanke på rekkevidde mens BMW, Nissan, VW osv kun forblir en bybil.

Eg ser ikkje at "har selt flest bilar" er eit suksesskriterium her i det heile.  Tesla konkurrerer i ein heilt annan klasse på pris, kvalitet, rekkjevidde, osv.  Tesla sel mange fleire bilar enn dei klarar å produsere, og det heilt utan å fylle aviser og fjernsyn med reklame.  Bilen kostar meir enn det dobbelte av ein Leaf, og likevel er det berre selt 15% fleire Nissan Leaf enn Tesla Model S til no i år.  Dersom Tesla hadde klart å produsere so mange bilar som Nissan og kanskje reklamert litt, hadde Tesla banka Nissan langt ned i støvlane.  Det kallar eg enorm suksess.
Nissan har solgt flere elbiler, og kan derfor sies å ha større "enorm suksess" enn Tesla. Sånn til orientering.
No har du gjort i bleia.  LEGO har enorm suksess med å selje bildekk.  Med sin produksjon på 318 millionar dekk årleg er den desidert største dekkprodusenten av alle.  Relevant?  Neppe.  Les kva du svarer på før du svarer.

Rio

sturle: Det var hele løsningen som Mennekes frasa seg patent på. Tepcos patent var på teknologi.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sturle

Sitat fra: Rio på tirsdag 25. november 2014, klokken 21:00
Sitat fra: kos på tirsdag 25. november 2014, klokken 20:58
Hei Fremtiden er nok SC. Samt type 2 for lading i byene med  22/43 kw. Så får de andre sinkene prøve å henge etter. Den standarden er mye bedre. 24 kW DC (CCS og CHAdeMO) ladere (semihurtige) er noe fordyrende tulleløsninger. 
Vel, "SC" er visstnok ikke tilgjengelige i byer, sies det ovenfor.
Eg har ikkje sett eit einaste sakleg argument for kvifor dei skal vere det.  Dersom Tesla hadde bygd ut superladarar i byar i staden for å prioritere vegen mellom byane, hadde eg surna veldig.  Eg måtte køyre labyrinten inn til superladaren i Hamburg frå aust i sommar, og turen tok minst ein time lenger enn han hadde gjort om det var ein superladar langs Autoban mellom Berlin og Middelfart.  (No er det ein utanfor Schleswig og ein til under bygging ved Autohov Hezsprung.)  Superladarar bør helst liggje langt nok frå byen til at det er meiningsfyllt å ta ei pause der om du tidlegare har stansa i byen.  Byar er som regel av ein viss storleik, og om det er ein superladar der er han garantert på ein annan kant av byen enn der eg har tenkt meg.  Nei, superladar i byen er meiningslaust.  Standard sakte- og semighurtig AC-lading er det som trengst i byar.

Rio

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 25. november 2014, klokken 21:11
Sitat fra: Rio på tirsdag 25. november 2014, klokken 18:29
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 25. november 2014, klokken 17:29
Sitat fra: Rio på tirsdag 25. november 2014, klokken 17:06
Nei, jeg mener at hvis man skal ha hurtiglading i en bil, så SKAL man (som minimum) ha CCS. Så kan man ha CHAdeMO, Tesla og USB (!) i tillegg! :D

Exit Renaults enkle 43kW AC løsning altså, som er mye rimeligere å bygge ut infrastruktur for enn CCS? Og der laderne er mye mer stabile?

Jeg tenkte på DC Hurtiglading; for annet bør man bruke Type 2.

Ah. Så kun AC hurtiglading uten DC mulighet er ok altså? Da har du fortsatt 2 hurtigladestandarder.

Sitat
Standardisering kan være noe av det mest teknologifremmende som finnes. Se på mobilnettet - man kan bruke samme mobiltelefon omtrent overalt i verden (selv om det er noe steder med forskjellige frekvenser). En god mobiltelefon fra Norge fungerer i Brasil og i Australia.

Det kan også være en tvangstrøye. Se f.eks hvor overlegen Apples lightning-port er fremfor de andres micro-USB. Men den hadde ikke sett dagens lys om micro-USB var pålagt som standard.

Sitat
Dersom CCS allerede hadde vært vedtatt, og Tesla mente noe med å "elektrifisere bilflåten" så hadde de kanskje investert i et ordentlig ladenettverk, hvor de tok betalt for ikke-Tesla biler?

Det tror jeg ikke. De måtte bygd svært mye større stasjoner for å sikre nok ledige plasser til egne biler, samt at de måtte konkurrert med andre aktører som får statsstøtte. Dårlig økonomi i det.

Nei, om de hadde bygd et eget CCS-nett så hadde det nok blitt med sperre for andre biler tipper jeg, unntatt for de som betalte en engangssum for fast tilgang. Altså som dagens situasjon, men begrenset til ca. 75kW istedenfor 120kW.

Man CCS har jo også type 2 til AC.

Man kan saktens forestille seg en CCS 2.0 som også bruker AC-pinnene til DC. Da vil den ha enda større kapasitet for strøm.

Hvis man da begrenser tilgang for andres biler (selv om de betaler) så strider man mot det som Elon Musk sier om å utbre elbil.

Det er også interessant at ingen andre har tenkt tanken på å nekte Tesla å lade på noe nettverk (bortsett fra en eller annen bilforhandler).

Det er jo akkurat som bensin/diesel: alle vinner på at det er tilgjengelig så mange steder som mulig.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: sturle på tirsdag 25. november 2014, klokken 21:18

No har du gjort i bleia.  LEGO har enorm suksess med å selje bildekk.  Med sin produksjon på 318 millionar dekk årleg er den desidert største dekkprodusenten av alle.  Relevant?  Neppe.  Les kva du svarer på før du svarer.

Jeg ser du virkelig kommer med dine tyngste argumenter, som ironisk nok sier mer om deg.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sturle

Sitat fra: Rio på tirsdag 25. november 2014, klokken 21:28
sturle: Det var hele løsningen som Mennekes frasa seg patent på. Tepcos patent var på teknologi.
Kva del av løysinga er det Mennekes har funne opp utanom pluggen?  Signalprotokollen SAE J1772-2001 eksisterte lenge før og var lagd av andre.

Rio

Sitat fra: sturle på tirsdag 25. november 2014, klokken 21:29
Sitat fra: Rio på tirsdag 25. november 2014, klokken 21:00
Sitat fra: kos på tirsdag 25. november 2014, klokken 20:58
Hei Fremtiden er nok SC. Samt type 2 for lading i byene med  22/43 kw. Så får de andre sinkene prøve å henge etter. Den standarden er mye bedre. 24 kW DC (CCS og CHAdeMO) ladere (semihurtige) er noe fordyrende tulleløsninger. 
Vel, "SC" er visstnok ikke tilgjengelige i byer, sies det ovenfor.
Eg har ikkje sett eit einaste sakleg argument for kvifor dei skal vere det.  Dersom Tesla hadde bygd ut superladarar i byar i staden for å prioritere vegen mellom byane, hadde eg surna veldig.  Eg måtte køyre labyrinten inn til superladaren i Hamburg frå aust i sommar, og turen tok minst ein time lenger enn han hadde gjort om det var ein superladar langs Autoban mellom Berlin og Middelfart.  (No er det ein utanfor Schleswig og ein til under bygging ved Autohov Hezsprung.)  Superladarar bør helst liggje langt nok frå byen til at det er meiningsfyllt å ta ei pause der om du tidlegare har stansa i byen.  Byar er som regel av ein viss storleik, og om det er ein superladar der er han garantert på ein annan kant av byen enn der eg har tenkt meg.  Nei, superladar i byen er meiningslaust.  Standard sakte- og semighurtig AC-lading er det som trengst i byar.

Det foresvever deg ikke at de som bor i byene kanskje har et annet kjøremønster enn deg? Taxier? Budbiler? Fremtidige varebiler? Folk med fremtidige billigere Teslaer, og som ikke bor i blokk?

Fordi DU ikke trenger det, så gjør ingen andre det heller?

Hvorfor ikke bare innrømme det veldig åpenbare - at dette er et problem i Teslas forretningsplan? Det er jo bare tåpelig å sitte og fornekte det igjen og igjen. Selvsagt vil Tesla-eiere også ha behov for å kunne lade i byer.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA