Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: El-biler og NSB

Startet av bb, søndag 30. november 2014, klokken 00:03

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 25. november 2014, klokken 17:29
Sitat fra: Rio på tirsdag 25. november 2014, klokken 17:06
Nei, jeg mener at hvis man skal ha hurtiglading i en bil, så SKAL man (som minimum) ha CCS. Så kan man ha CHAdeMO, Tesla og USB (!) i tillegg! :D

Exit Renaults enkle 43kW AC løsning altså, som er mye rimeligere å bygge ut infrastruktur for enn CCS? Og der laderne er mye mer stabile?

Nei, slike krav kveler innovasjon og begunstiger kun en part, nemlig de som fortsatt vil produsere bare fossilbiler. Det eneste kravet som er greit å stille er at alle ladestasjoner som får offentlig støtte skal ha CCS. Å forby andre å gå for egne løsninger er ikke tingen synes jeg. Tror noen at Tesla hadde satt igang en storstilt utbygging av CCS-stasjoner, tilgjengelig for alle elbiler, av egne midler? Det tror ikke jeg, da hadde også Tesla-eierne blitt avhengige av dagens begredelige CCS-nettverk.

Jeg tenkte på DC Hurtiglading; for annet bør man bruke Type 2.

Standardisering kan være noe av det mest teknologifremmende som finnes. Se på mobilnettet - man kan bruke samme mobiltelefon omtrent overalt i verden (selv om det er noe steder med forskjellige frekvenser). En god mobiltelefon fra Norge fungerer i Brasil og i Australia.

Tidligere (med 2G) så virket det ikke overalt, det kom (hovedsakelig) med UMTS og 3G.

Dersom CCS allerede hadde vært vedtatt, og Tesla mente noe med å "elektrifisere bilflåten" så hadde de kanskje investert i et ordentlig ladenettverk, hvor de tok betalt for ikke-Tesla biler?

Dagens situasjon er kaos, og det er jo idioti å krangle over om kontakten skal være "rund eller trekantet" når de egentlig gjør omtrent det samme (eller kan modifiseres til å gjøre det).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sturle

Sitat fra: Rio på tirsdag 25. november 2014, klokken 17:12
Teslas ladestasjoner er ikke engang generelt tilgjengelig til andre fabrikanters biler. Det er et proprietært nettverk, litt som hvis Norgesgruppen har dieselpumper til bare deres lastebiler.
Tesla har opna sine patent og sagt at alle kan bruke dei.  Ladenettverket er ikkje meir proprietært enn at andre kan bruke det om dei kjøper seg inn.  Det er ingenting i vegen for at ein bil kan støtte både Tesla SC og CCS heller.  Eg forstår ikkje kva du klagar over.

Eg prøvar å forstå kva du eigentleg klagar på.  Det verkar som om du meinar alt er gale, sjølv om det er sjølvmotseiande.  Det er gale at andre bilar ikkje kan bruke superladarane, det er gale at superladarane er plassert der Tesla-eigarane vil ha dei og ikkje der du vil ha dei, det er gale at Tesla ikkje brukar ein diger klump av ein plugg som Tesla-eigarane ikkje vil ha, osv.  Kan du ikkje heller plassere kritikken der han bør plasserast?  CCS er ein idiotisk standard som kan og bør erstattast av Tesla-standarden.  Patenta er opne.  Det tvilar eg på at CCS-patenta er.

Eg ser ikkje heilt problmet om Norgesgruppen har dieselpumper til berre sine lastebilar heller..

Amoss

Sitat fra: sturle på tirsdag 25. november 2014, klokken 19:16
Tesla har opna sine patent og sagt at alle kan bruke dei.  Ladenettverket er ikkje meir proprietært enn at andre kan bruke det om dei kjøper seg inn.

Noe Elon har sagt offentlig at de er veldig positive til. Standarder er bra de, men om de ikke er gode nok, eller ikke var vedtatt da Tesla måtte lage sin løsning, så må man lage en egen løsning, fortrinnsvis en løsning man også åpner for at andre kan bruke, noe de altså har gjort.

Sitat fra: sturle på tirsdag 25. november 2014, klokken 19:16
Eg prøvar å forstå kva du eigentleg klagar på.

Merk deg hvor ofte han føler at han er nødt til å presisere at han ikke prøver å snakke ned Tesla. Tenk på hvorfor han føler han må gjøre det så ofte....

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

OddB

#78
Enig i at en universallader hadde  vært å foretrekke. Det kan gjøres  på to måter.
1) Alle biler har samme  ladekontakt
2) Ladestasjonen har ladekabler som passer til alle biler.

Punkt  1 er vanskelig  å få til i praksis  siden biler har lang levetid og utviklingen  går raskt.
Punkt 2 er allerede gjennomført.  De hurtigladerne som rulles ut nå støtter både CSS  og CHAdeMO, i tillegg til 43kW Type 2.
Vi kan jo snu på flisa. ...Siden en DC-lader stort sett er en DC-lader, dvs at den leverer likestrøm i størrelsesorden  300-400V/ 300-400A , alt etter  hva bilen  ber om. Forskjellen på CSS/CHAdeMO/Tesla  ligger stort sett i protokollen på  kommunikasjonen.
Derfor burde det være uproblematisk  for leverandører  av ladestasjoner å implementere Teslas  protokoll.  Jeg vil tro at det vil være uproblematisk  å få tilgang til den.  Da kan de kommersielle  aktørene  konkurrere  mot Teslas ladenettverk
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

kos

Hei Nå sitter jeg og ser at noen ikke får helt med seg hva som er AC og hva som er DC.

Tesla støtter begge typene. SC er et kjempesystem men det passer nok ikke til alle. Eks de som lader 43 kwh er ikke det samme. på disse laderne klarer tesla bare 22kvh. resten av flåten kan ikke bruke disse til å lade mer en 3.7. 6.6 og 7. Resten av ladepakken på det store ladesystemet opp til 22 og 43 kan kun tesla og Zoe bruke. Så er det SC og resten av lade systemene. Her er resten av rokla helt ute og kjører. Om det handler om å få bilen hurtig ladet så er det kun Tesla og Zoe som er i nærheten av å kunne bruke det store lade systemet som kommer TYPE 2. samt SC.

Hva resten av produsentene lurer på forstår ikke jeg.

sturle

Sitat fra: Rio på tirsdag 25. november 2014, klokken 17:03
Antall solgte biler har å gjøre med at du snakket om Teslas "enorme suksess". Nissan har solgt flere, og argumentet ditt faller altså.
Dette må grense mot det dummaste du har klart å lire av deg i denne tråden, og det seier ikkje lite.  Kvifor nemner du Nissan i det heile?  VW har selt fleire bilar enn Nissan i år.  Fossilbilar vel og merke.  Elles har Matchbox hatt godt sal i år.  Kanskje du tolkar det på din måte fordi du ikkje kjem på eit sakleg svar?

Setninga var:
SitatDet er derfor Tesla har hatt enorm suksess og bilen kan brukes som en fossilbil med tanke på rekkevidde mens BMW, Nissan, VW osv kun forblir en bybil.

Eg ser ikkje at "har selt flest bilar" er eit suksesskriterium her i det heile.  Tesla konkurrerer i ein heilt annan klasse på pris, kvalitet, rekkjevidde, osv.  Tesla sel mange fleire bilar enn dei klarar å produsere, og det heilt utan å fylle aviser og fjernsyn med reklame.  Bilen kostar meir enn det dobbelte av ein Leaf, og likevel er det berre selt 15% fleire Nissan Leaf enn Tesla Model S til no i år.  Dersom Tesla hadde klart å produsere so mange bilar som Nissan og kanskje reklamert litt, hadde Tesla banka Nissan langt ned i støvlane.  Det kallar eg enorm suksess.

Rio

Sitat fra: sturle på tirsdag 25. november 2014, klokken 19:16
Sitat fra: Rio på tirsdag 25. november 2014, klokken 17:12
Teslas ladestasjoner er ikke engang generelt tilgjengelig til andre fabrikanters biler. Det er et proprietært nettverk, litt som hvis Norgesgruppen har dieselpumper til bare deres lastebiler.
Tesla har opna sine patent og sagt at alle kan bruke dei.  Ladenettverket er ikkje meir proprietært enn at andre kan bruke det om dei kjøper seg inn.  Det er ingenting i vegen for at ein bil kan støtte både Tesla SC og CCS heller.  Eg forstår ikkje kva du klagar over.

Eg prøvar å forstå kva du eigentleg klagar på.  Det verkar som om du meinar alt er gale, sjølv om det er sjølvmotseiande.  Det er gale at andre bilar ikkje kan bruke superladarane, det er gale at superladarane er plassert der Tesla-eigarane vil ha dei og ikkje der du vil ha dei, det er gale at Tesla ikkje brukar ein diger klump av ein plugg som Tesla-eigarane ikkje vil ha, osv.  Kan du ikkje heller plassere kritikken der han bør plasserast?  CCS er ein idiotisk standard som kan og bør erstattast av Tesla-standarden.  Patenta er opne.  Det tvilar eg på at CCS-patenta er.

Eg ser ikkje heilt problmet om Norgesgruppen har dieselpumper til berre sine lastebilar heller..

Patenter beskytter ikke slike konnektorer eller protokoller.

Det jeg forfekter er at man bruker CCS (eller en fremtidig bakoverkompatibel variant) som "minste felles multiplum" både på biler og DC-hurtigladere i Europa.

Som andre påpekte ovenfor så er det neppe noen teknisk årsak til at dette ikke kan gjøres.

Fordelene og gevinstene er meget store.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Amoss på tirsdag 25. november 2014, klokken 19:34
Sitat fra: sturle på tirsdag 25. november 2014, klokken 19:16
Tesla har opna sine patent og sagt at alle kan bruke dei.  Ladenettverket er ikkje meir proprietært enn at andre kan bruke det om dei kjøper seg inn.

Noe Elon har sagt offentlig at de er veldig positive til. Standarder er bra de, men om de ikke er gode nok, eller ikke var vedtatt da Tesla måtte lage sin løsning, så må man lage en egen løsning, fortrinnsvis en løsning man også åpner for at andre kan bruke, noe de altså har gjort.

Sitat fra: sturle på tirsdag 25. november 2014, klokken 19:16
Eg prøvar å forstå kva du eigentleg klagar på.

Merk deg hvor ofte han føler at han er nødt til å presisere at han ikke prøver å snakke ned Tesla. Tenk på hvorfor han føler han må gjøre det så ofte....



Samt at andre kan bruke Teslas hurtigladere, og Teslas sjåfører kan bruke hurtigladere i byer.

Grunnen til at det må presiseres, selv om det burde være helt unødvendig, er at enkelte tilsynelatende tar enhver saklig kritikk av Tesla som en dyp personlig fornærmelse. ;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: OddB på tirsdag 25. november 2014, klokken 19:35
Enig i at en universallader hadde  vært å foretrekke. Det kan gjøres  på to måter.
1) Alle biler har samme  ladekontakt
2) Ladestasjonen har ladekabler som passer til alle biler.

Punkt  1 er vanskelig  å få til i praksis  siden biler har lang levetid og utviklingen  går raskt.
Punkt 2 er allerede gjennomført.  De hurtigladerne som rulles ut nå støtter både CSS  og CHAdeMO, i tillegg til 43kW Type 2.
Vi kan jo snu på flisa. ...Siden en DC-lader stort sett er en DC-lader, dvs at den leverer likestrøm i størrelsesorden  300-400V/ 300-400A , alt etter  hva bilen  ber om. Forskjellen på CSS/CHAdeMO/Tesla  ligger stort sett i protokollen på  kommunikasjonen.
Derfor burde det være uproblematisk  for leverandører  av ladestasjoner å implementere Teslas  protokoll.  Jeg vil tro at det vil være uproblematisk  å få tilgang til den.  Da kan de kommersielle  aktørene  konkurrere  mot Teslas ladenettverk


For at man skal ha konkurranse må man ha samme kontakt. Hvis ikke blir det som å si at en bensinstasjon konkurrerer mot en dieselstasjon.

Det er selvsagt intet i veien for at EU vedtar at alle biler med DC-hurtiglading skal ha CCS (som minimum).

Videre, det er heller ikke noe i veien for at EU vedtar at alle hurtigladere skal ha CCS, i tillegg til hva annet man måtte ønske (USB, osv.) :D

Det er kun "eksosprodusenter" som tjener på dagens ladestandardkaos.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: kos på tirsdag 25. november 2014, klokken 19:44
Hei Nå sitter jeg og ser at noen ikke får helt med seg hva som er AC og hva som er DC.

Tesla støtter begge typene. SC er et kjempesystem men det passer nok ikke til alle. Eks de som lader 43 kwh er ikke det samme. på disse laderne klarer tesla bare 22kvh. resten av flåten kan ikke bruke disse til å lade mer en 3.7. 6.6 og 7. Resten av ladepakken på det store ladesystemet opp til 22 og 43 kan kun tesla og Zoe bruke. Så er det SC og resten av lade systemene. Her er resten av rokla helt ute og kjører. Om det handler om å få bilen hurtig ladet så er det kun Tesla og Zoe som er i nærheten av å kunne bruke det store lade systemet som kommer TYPE 2. samt SC.

Hva resten av produsentene lurer på forstår ikke jeg.

Hvis det er meg du sikter til så ha jeg altså full oversikt over både AC, DC og AC/DC! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: sturle på tirsdag 25. november 2014, klokken 19:49
Sitat fra: Rio på tirsdag 25. november 2014, klokken 17:03
Antall solgte biler har å gjøre med at du snakket om Teslas "enorme suksess". Nissan har solgt flere, og argumentet ditt faller altså.
Dette må grense mot det dummaste du har klart å lire av deg i denne tråden, og det seier ikkje lite.  Kvifor nemner du Nissan i det heile?  VW har selt fleire bilar enn Nissan i år.  Fossilbilar vel og merke.  Elles har Matchbox hatt godt sal i år.  Kanskje du tolkar det på din måte fordi du ikkje kjem på eit sakleg svar?

Setninga var:
SitatDet er derfor Tesla har hatt enorm suksess og bilen kan brukes som en fossilbil med tanke på rekkevidde mens BMW, Nissan, VW osv kun forblir en bybil.

Eg ser ikkje at "har selt flest bilar" er eit suksesskriterium her i det heile.  Tesla konkurrerer i ein heilt annan klasse på pris, kvalitet, rekkjevidde, osv.  Tesla sel mange fleire bilar enn dei klarar å produsere, og det heilt utan å fylle aviser og fjernsyn med reklame.  Bilen kostar meir enn det dobbelte av ein Leaf, og likevel er det berre selt 15% fleire Nissan Leaf enn Tesla Model S til no i år.  Dersom Tesla hadde klart å produsere so mange bilar som Nissan og kanskje reklamert litt, hadde Tesla banka Nissan langt ned i støvlane.  Det kallar eg enorm suksess.

Nissan har solgt flere elbiler, og kan derfor sies å ha større "enorm suksess" enn Tesla. Sånn til orientering.

Ja, vi vet at Tesla koster 2-3 ganger mer enn Leaf. Det gjør dessverre Tesla uaktuell for mesteparten av Europas befolkning. Det er faktisk langt bedre å produsere en bil som folk har råd til. Tesla sier at de skal gjøre det en gang i fremtiden, mens Nissan gjorde det for flere år siden. Samt en batterifabrikk.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Nei ikke akkurat, men det er tydelig at noen tror at AC og DC er hips som haps. Noe som ikke er helt riktig. Den store satsingen som nå kommer på ladere er type 2 ladere med stasjoner med 22 og 43 kwh. Køen som vil oppstå er når biler med muligheter til kun å lade 1/3 av denne kapasiteten står å opptar plass i timer. Eksempel så er det de fleste biler underdimensjonert for dette.
Selv Tesla klarer ikke mer enn 22 kwh. Med dobbellader. Og de er i toppen av skalaen. samtidig kan tesla lade på alle systemer. Det er vel det som er fremtiden. 

Rio

Sitat fra: kos på tirsdag 25. november 2014, klokken 20:27
Nei ikke akkurat, men det er tydelig at noen tror at AC og DC er hips som haps. Noe som ikke er helt riktig. Den store satsingen som nå kommer på ladere er type 2 ladere med stasjoner med 22 og 43 kwh. Køen som vil oppstå er når biler med muligheter til kun å lade 1/3 av denne kapasiteten står å opptar plass i timer. Eksempel så er det de fleste biler underdimensjonert for dette.
Selv Tesla klarer ikke mer enn 22 kwh. Med dobbellader. Og de er i toppen av skalaen. samtidig kan tesla lade på alle systemer. Det er vel det som er fremtiden. 

Det er jo feil å referere til et AC-ladepunkt som en "lader". Laderen sitter jo fremdeles i bilen. Men du har helt rett i at de er meget billige, for det er jo bare en stor "ladekladd".

Det som jeg ønsker langt flere av er ca. 24 kW DC (CCS og CHAdeMO) ladere (semihurtige). De er langt billigere, og de er langt billigere å koble til strømnettet.

(PS: effekt (22 kW og 43 kW) måles i kW og ikke kWh)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Hei ser at du ønsker 24 kW DC (CCS og CHAdeMO) ladere (semihurtige). Dette er da ikke noe bedre enn 43 kw til type 2. Eller den billige 22kw. For å sammenligne . 22kw vil ladde en zoe på 1 time og 43 kw på 30 minutter. Er ekstremt billig og for å ta det neste 24 kw DS som du ønsker klarer bare det samme. Problemet er at vw ikke har noe alternativ. Antar også at SC ikke ville funke på disse bilene da de ville være fulle så fort at de ble bare en sinke ved ladepunktet. Så la denne lavteknologien ligge unna de ladepunktene som gir hurtiglading for de

Car-El

@Rio

Så du mener at Tesla burde utstyre bilene sine med CCS?

Ka e galt med den sexy måten Tesla pisser på CCS (både Type1 & Type2) og CHAdeMO?


Det ble nevnt en eller annen plass om å gå med ræva først inn i framtiden....
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA