Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: El-biler og NSB

Startet av bb, søndag 30. november 2014, klokken 00:03

« forrige - neste »

Baldrian

Sitat fra: Rio på torsdag 27. november 2014, klokken 00:00
Sitat fra: Leif1 på onsdag 26. november 2014, klokken 22:48
Om vi taper så hinsides mye ved regenerering syns jeg det er merkelig at forbruksmåleren går ut omtrent i null i gjennomsnitt, altså som å kjøre på flat mark om jeg kjører over Dovre og Strynefjellet f.eks. Om du får kjørt den bilen din på en på lastebil til toppen, kan det hende du får prøvd noen mil med regenerering du også Rio...

Hvor effektiv er motoren din? Inverteren din? Ledningsnettet, med alle tilkoblingene? Og alt det andre som skal "pumpe" energien både frem og tilbake?

Legg sammen alle tapene, så ser du hvor mye du taper totalt. Husk at energien må gjennom disse komponentene BEGGE veier.

Regenerering er jo ikke noe annet enn å konvertere kinetisk energi over til strøm (kWh) i batteriene for å forlenge rekkevidden.  Om det da er svinn på 20-30 eller 40 %, betyr jo bare at man får litt mindre rekkevidde enn om regenereringen var 100%. Og ikke glem, den strømmen man får er gratis, så hvorfor skal man unngå å bennytte regenerering, så lenge man får noe igjen, enten på landeveien eller i byene. 

Skal man beregne effekten av regenerering, holder det å se på hvor mye strøm som går inn i batteriene (kun beregne svinn én vei). Effekten av regenerering er forskjellen i kjørelengde eller i kWh mellom to steder med og uten regenerering, avhengig av hvordan man ønsker å måle det.  I en slik måling er det uinteressant om man har noe tap når man tar denne effekten ut igjen, for den vil være lik i begge målingene.


aness

Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 19:01
Det er mulig du ikke har lagt merke til at jeg ikke snakker "ned" Tesla.
Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 19:01
Tesla er altfor stor og dyr for veldig mange.

Vi hadde ikke lagt merke til hva?

Rio

Sitat fra: Baldrian på torsdag 27. november 2014, klokken 03:30
Sitat fra: Rio på torsdag 27. november 2014, klokken 00:00
Sitat fra: Leif1 på onsdag 26. november 2014, klokken 22:48
Om vi taper så hinsides mye ved regenerering syns jeg det er merkelig at forbruksmåleren går ut omtrent i null i gjennomsnitt, altså som å kjøre på flat mark om jeg kjører over Dovre og Strynefjellet f.eks. Om du får kjørt den bilen din på en på lastebil til toppen, kan det hende du får prøvd noen mil med regenerering du også Rio...

Hvor effektiv er motoren din? Inverteren din? Ledningsnettet, med alle tilkoblingene? Og alt det andre som skal "pumpe" energien både frem og tilbake?

Legg sammen alle tapene, så ser du hvor mye du taper totalt. Husk at energien må gjennom disse komponentene BEGGE veier.

Regenerering er jo ikke noe annet enn å konvertere kinetisk energi over til strøm (kWh) i batteriene for å forlenge rekkevidden.  Om det da er svinn på 20-30 eller 40 %, betyr jo bare at man får litt mindre rekkevidde enn om regenereringen var 100%. Og ikke glem, den strømmen man får er gratis, så hvorfor skal man unngå å bennytte regenerering, så lenge man får noe igjen, enten på landeveien eller i byene. 

Skal man beregne effekten av regenerering, holder det å se på hvor mye strøm som går inn i batteriene (kun beregne svinn én vei). Effekten av regenerering er forskjellen i kjørelengde eller i kWh mellom to steder med og uten regenerering, avhengig av hvordan man ønsker å måle det.  I en slik måling er det uinteressant om man har noe tap når man tar denne effekten ut igjen, for den vil være lik i begge målingene.



Hei,

Jeg sier jo ikke at man ikke skal regenerere når man må. Selvsagt skal man det. Det er langt bedre enn å produsere varme med mekaniske bremser.

Derimot sier jeg at man skal forsøke å ha en kjørestil som i størst mulig grad unngår regenerering/bremsing, fordi man mister energi på det. Bedre hvis man klarer å rulle jevnt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: aness på torsdag 27. november 2014, klokken 08:10
Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 19:01
Det er mulig du ikke har lagt merke til at jeg ikke snakker "ned" Tesla.
Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 19:01
Tesla er altfor stor og dyr for veldig mange.

Vi hadde ikke lagt merke til hva?

Nettopp det jeg skrev.

Å påpeke at f. eks. en bil til en halv million er for dyr for mange er ikke å "snakke ned", det er å påpeke fakta, som en del av en diskusjon.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

aness

Sitat fra: Rio på torsdag 27. november 2014, klokken 08:36
Sitat fra: aness på torsdag 27. november 2014, klokken 08:10
Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 19:01
Det er mulig du ikke har lagt merke til at jeg ikke snakker "ned" Tesla.
Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 19:01
Tesla er altfor stor og dyr for veldig mange.

Vi hadde ikke lagt merke til hva?

Nettopp det jeg skrev.

Å påpeke at f. eks. en bil til en halv million er for dyr for mange er ikke å "snakke ned", det er å påpeke fakta, som en del av en diskusjon.

Nå har jeg ikke akkurat inntrykk av at det du driver med er å diskutere, det du driver med er å slenge ut påstander og egne tolkninger av diverse "fakta".

Uansett, jeg har registert at eGolfen din snart dukker opp og at verden derfor bør adoptere CCS-lading slik at du kan få kjørt dine daglige 4-5 mil. Siden vi er i denne tråden antar jeg at det er spesielt viktig for Teslas Superchargers når de etterhvert blir plassert i flere og flere storbyer?

Kan du ikke heller bruke litt mer av overskuddsenergien din på å snakke med leverandøren din om hva de bør gjøre? Jeg er sikker på at de er mye mer interessert i å bli forklart dette enn oss.

Thomas Parsli

Sitat fra: aness på torsdag 27. november 2014, klokken 09:18
Nå har jeg ikke akkurat inntrykk av at det du driver med er å diskutere, det du driver med er å slenge ut påstander og egne tolkninger av diverse "fakta".

Jeg får inntrykk av at Rio faktisk liker å diskutere, mens en del Tesla-eiere slettes ikke liker å diskutere...

Sitat fra: aness på torsdag 27. november 2014, klokken 09:18
Kan du ikke heller bruke litt mer av overskuddsenergien din på å snakke med leverandøren din om hva de bør gjøre? Jeg er sikker på at de er mye mer interessert i å bli forklart dette enn oss.

Velkommen til elbilforum.no -her diskuterer vi.
Hvis du ikke er interessert i diskusjon om/rundt elbiler er kanskje Facebook et bedre sted?
Og hvis du skal slenge dritt eller være passiv-agressiv er kanskje kommentarfeltene i nettavisene bedre egnet. Der vil du også møte flere likesinnede...

Thomas
(med hyggelig elbilhilsen!)
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

aness

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 27. november 2014, klokken 10:32
Sitat fra: aness på torsdag 27. november 2014, klokken 09:18
Nå har jeg ikke akkurat inntrykk av at det du driver med er å diskutere, det du driver med er å slenge ut påstander og egne tolkninger av diverse "fakta".

Jeg får inntrykk av at Rio faktisk liker å diskutere, mens en del Tesla-eiere slettes ikke liker å diskutere...

Der er vi tydeligvis uenige, og hvis du føler for å diskutere det videre så opprett gjerne en egen tråd for det.

NegativeElectrode

#247
Da er vel bunnivå nådd når vi må diskutere om en av deltagerne diskuterer eller troller...

Når enkelte deltagere i diskusjonen til stadighet må kritisere en spesiell bilprodusent på et forum for et merke de selv ikke eier blir det litt spesielt. Det er visst galt at en innovativ bil som setter elbilene på kartet er dyrere enn andre elbiler. Jeg vet ikke hvordan en liten bilprodusent, den første som har startet noe som ligner masseproduksjon siden 2. verdenskrig, ellers skulle klare å overleve på markedet. Det tydeligvis masse å utsette på strategien med superladernettverket også, selv om de andre produsentene gjør omtrent nada. At de samme debattantene for lenge siden må ha fått med seg at Teslas ultimate mål er å lage en elbil til ca USD 30000, men konsekvent snakker om at Tesla ikke lager biler for folk flest blir støyete, noe som irriterer ihvertfall meg. Disse stadige tilbakevendende ugyldigige argumentene fører ikke diskusjonen videre. Dermed kan man argumentere med at enkelte ikke diskuterer men faktisk troller.

Logikken til endel Teslakritikere er vel utprøvd for å introdusere elbilen på markedet. Foreløpig har ikke produsenter med massive ressurser klart å lansere noe som er i nærheten av å kunne dekke behovene for mange bileiere. Når en liten produsent faktisk lykkes med dette, så velger noen å bruke veldig mye tid på kritisere denne. Tesla er ikke perfekt, men så langt den produsenten som har fått til mest (ihvertfall målt i tilgjengelige ressurser). Tesla legger også vekt på å få med seg flere produsenter ved å åpne patenter og lage modeller som spiser av markedsandelene deres for å vekke dem (ja inntill de lager elbiler som har en praktisk rekkevidde (eller mobilitet som er det viktige) og bagasjerom så er de ikke helt våkne med tanke på mulighetene som ligger der).
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

turfsurf

Tilbake til tema i stedet for å synse noe om noe man ikke kjenner om en gitt forutsetning som man ikke vet er tilfelle.

SC i storbyer bør ligge ved innfartsveiene til de, f.eks Lier, Kløfta og Vestby for Oslo sin del. Da slipper man å tråkle inne i byen for å finne de, og de som ikke har mulighet til destinasjonslading kan svippe innom enten på vei til eller fra byene.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

bb

Jeg synes vi bør legge all off-topic død. Tråden har sporet helt av.

Sitat fra: turfsurf på torsdag 27. november 2014, klokken 12:19
SC i storbyer bør ligge ved innfartsveiene til de, f.eks Lier, Kløfta og Vestby for Oslo sin del. Da slipper man å tråkle inne i byen for å finne de, og de som ikke har mulighet til destinasjonslading kan svippe innom enten på vei til eller fra byene.
Det er i grunnen lurt å plassere dem litt off senter der det ikke er altfor mange fasiliteter. Hvis SC blir lagt midt på Karl Johan mistenker jeg at mange sløvinger bare vil sette bilen på lading der og promenere i et par timer.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Amoss

Sitat fra: turfsurf på torsdag 27. november 2014, klokken 12:19
SC i storbyer bør ligge ved innfartsveiene til de, f.eks Lier, Kløfta og Vestby for Oslo sin del. Da slipper man å tråkle inne i byen for å finne de, og de som ikke har mulighet til destinasjonslading kan svippe innom enten på vei til eller fra byene.

Forsåvidt enig i ideen, men om man skulle velge denne innfallsvinkelen så burde plasseringene rundt Oslo være enten:
- Sandvika/Høvik (trafikk fra vest og syd-vest) og Ryenkrysset (trafikk fra nord, øst og syd-øst).
- Sandvika/Høvik (trafikk fra vest og syd-vest), Olavsgård (Trafikk fra nord og nord-øst) og Vinterbru (trafikk fra øst og syd-øst).

Plasserer man laderne lengre unna så må man ha flere ladere. F.eks. kan med lader på Lier så bør det også være en på Hønefoss/Romerike osv.... 

Men, så var det dette med å plassere en superlader midt i "Tesla land" da ;)  Kan nok være litt lurt å holde litt avstand også...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Olatho

Sitat fra: Amoss på torsdag 27. november 2014, klokken 12:54
Sitat fra: turfsurf på torsdag 27. november 2014, klokken 12:19
SC i storbyer bør ligge ved innfartsveiene til de, f.eks Lier, Kløfta og Vestby for Oslo sin del. Da slipper man å tråkle inne i byen for å finne de, og de som ikke har mulighet til destinasjonslading kan svippe innom enten på vei til eller fra byene.

Forsåvidt enig i ideen, men om man skulle velge denne innfallsvinkelen så burde plasseringene rundt Oslo være enten:
- Sandvika/Høvik (trafikk fra vest og syd-vest) og Ryenkrysset (trafikk fra nord, øst og syd-øst).
- Sandvika/Høvik (trafikk fra vest og syd-vest), Olavsgård (Trafikk fra nord og nord-øst) og Vinterbru (trafikk fra øst og syd-øst).

Plasserer man laderne lengre unna så må man ha flere ladere. F.eks. kan med lader på Lier så bør det også være en på Hønefoss/Romerike osv.... 

Men, så var det dette med å plassere en superlader midt i "Tesla land" da ;)  Kan nok være litt lurt å holde litt avstand også...

Har også tenkt på det, og mente først at Sandvika hadde vært en bedre plassering enn Lier. Men om man skal E16 nord/vestover så er det i dag mulig å kjøre via Lier, og enten rett opp til Sollihøgda derfra, eller via Drammen - Vikersund til Hønefoss, eller hele veien opp til Krødsherad og inn på gamle RV7 der. 
En annen fordel med Lier er at den også dekker folk som kommer østfra, gjennom drøbaktunnelen.  Så disse ikke trenger å kjøre via Oslo hvis de skal nedover på sørlandet (eller videre på E16).

Vinterbro tror jeg er en bedre plassering enn Vestby, da du også dekker E18.  Eventuel kunne man lagt den til Ås, som bare er en liten omkjøring fra både E6 og E18. Vestby er litt langt unna E18.

Disse bør nok legges _litt_ øde.  Gjerne med noe fasiliteter selvsagt, men f.eks. på Vinterbro Senter eller Sandvika Storsenter er vel faren også stor for at superladerne blir brukt som parkeringsplasser for lørdagshandlere.

Leif1

Akkurat så langt unna at folk som bor der ikke gidder å stikke bortom og fylle fordi det er lettvint burde de vel være.
Likevel blir de nært nok for de som skal ut av byene som trenger et lite ekstra påfyll for å komme til superladerne langs veiene.
Konvertitt fra S til X

Amoss

Sitat fra: Olatho på torsdag 27. november 2014, klokken 13:16
Men om man skal E16 nord/vestover så er det i dag mulig å kjøre via Lier, og enten rett opp til Sollihøgda derfra, eller via Drammen - Vikersund til Hønefoss, eller hele veien opp til Krødsherad og inn på gamle RV7 der. 
En annen fordel med Lier er at den også dekker folk som kommer østfra, gjennom drøbaktunnelen.  Så disse ikke trenger å kjøre via Oslo hvis de skal nedover på sørlandet (eller videre på E16).

Sant nok dette. Men om man altså er i - eller kjører gjennom - Oslo og skal opp forbi Hønefoss, så virker en 5-7 mils omvei om Lier (nei, har ikke sjekket på kartet, men anslår omveien til noe i denne størrelsesorden) som litt mye.

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

jkirkebo

Sitat fra: Olatho på torsdag 27. november 2014, klokken 13:16
Disse bør nok legges _litt_ øde.  Gjerne med noe fasiliteter selvsagt, men f.eks. på Vinterbro Senter eller Sandvika Storsenter er vel faren også stor for at superladerne blir brukt som parkeringsplasser for lørdagshandlere.

Jepp, men utenfor McDonalds på Vinterbro står det allerede en hurtiglader. Den plasseringen er nok rimelig ideell. Det er også en bensinstasjon like ved.

Og utenfor Marché på Kløfta selvsagt. Legg så til en på Roa (kryss Rv4/Fv35) så er Oslo-området meget godt dekket.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA