Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: El-biler og NSB

Startet av bb, søndag 30. november 2014, klokken 00:03

« forrige - neste »

Car-El

Om Tesla setter opp SC i byene? Vi trenger jo SC i Trondheim eller dalstrøka der omkring. Blir ikke det litt av det vi ønsker og ikke ønsker? Tesla har nok en plan (trur æ). 

Og til alle (Rio) som ønsker at Tesla skulle være kompatibel med CHAdeMO og/eller CCS. HVORFOR? Tesla har et sexy system der en Type2 kontakt kan brukes til AC/DC, og systemet rocker! Hvorfor skal vi da seile med ræva først og få et "Japan system" med to separate kontakter eller "CCS kræft(kraft)-klompen"?  Begge systemene er dyre å produsere, høyst ustabil oppe tid og lav effekt i forhold til Tesla sitt system.

Og om æ har forstått oppbyggingen av SC så består den av flere ladere som vi har i bilene. 11kW ladere allså. Så en lader kan det ryke en eller flere ladere og vi kan ennå få ladet. Dog med reduset hastighet i forhold til normalt, men ennå hurtig.

Æ ser bare at den nye standarden for lading av elbil bør bli slik som Tesla har gjort det. En liten søt og sexy plugg som kan brukes på flere måter. AC og DC.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

sturle

Sitat fra: Rio på tirsdag 25. november 2014, klokken 23:38
Det avhenger selvsagt av hvilke muligheter man har for å lade ellers. Som nevnt er det ikke alle som har villa, med egen garasje.
Det er difor eg lurer på om du har elbil i det heile.  Eg har som sagt fått lade i alle byar eg har vore i, og det har som regel ikkje vore vanskeleg å finne heller.  Det vil vere toppen av idioti å byggje superladarar til bruk for folk som ikkje kan lade heime, slik at folk må køyre gjennom heile byen for å lade og køyre gjennom heile byen heim att.  Då er det billigare å setje opp stikkontaktar på lyktestolpar rundt om i byen, slik at alle får lade over natta i nærleiken av heime.

Rio

Sitat fra: sturle på onsdag 26. november 2014, klokken 00:04
Sitat fra: Rio på tirsdag 25. november 2014, klokken 23:34
Proprietære løsninger er nesten alltid dumt. Jeg er enig i at det ikke eksisterte da Tesla laget sin kontakt, men det finnes en standard nå, og da bør også Tesla (og de andre) sette seg sammen og finne én løsning.
Løysinga til Tesla er ikkje proprietær.  Tesla har opna opp, og dei har ein betre standard.  Kvifor skal ikkje dei andre velje den beste standarden?  Eg kan godt forstå at dei andre er missunnelege på Tesla, og skulle ynskje at Tesla hadde ein like enorm frankenplugg som dei sjølv, men det er ingen god grunn til å tvinge Tesla til å skifte til ei dårlegare løsing.

Den er proprietær så lenge den ikke er standardisert (IEC XXXX, for eksempel.)

Tesla bruker da Type 2 i Europa?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sturle

Sitat fra: Rio på tirsdag 25. november 2014, klokken 23:44
Nuvel, argumentet for IKKE å ha Teslas hurtigladere i byen er at da ville alt for mange bruke dem, og strømregningen blir for stor...
Kvifor brukar du "argumentet" i eintal når du har fått eit titals betre argument?

Rio

#154
Sitat fra: sturle på onsdag 26. november 2014, klokken 00:19
Sitat fra: Rio på tirsdag 25. november 2014, klokken 23:38
Det avhenger selvsagt av hvilke muligheter man har for å lade ellers. Som nevnt er det ikke alle som har villa, med egen garasje.
Det er difor eg lurer på om du har elbil i det heile.  Eg har som sagt fått lade i alle byar eg har vore i, og det har som regel ikkje vore vanskeleg å finne heller.  Det vil vere toppen av idioti å byggje superladarar til bruk for folk som ikkje kan lade heime, slik at folk må køyre gjennom heile byen for å lade og køyre gjennom heile byen heim att.  Då er det billigare å setje opp stikkontaktar på lyktestolpar rundt om i byen, slik at alle får lade over natta i nærleiken av heime.

Det er da ingen som sier at man ikke skal ha normallading. Jeg ivrer for normallading "over alt".

Premisset for diskusjonen var at noen (jeg husker ikke hvem) hevded at man ikke kunne ha Tesla-hurtigladere i byer, for da ville alle bruke dem, og det ville koste for mye for Tesla.
(Les bakover i tråden.)

Jeg påpekte at i så fall så er det en svakhet i forretningsplanen til Tesla hvis man ikke kan sette opp hurtigladere der hvor folk bor.

Tillegg: Hvis du leser bakover (enten i denne tråden eller en annen) så var det noen som diskuterte om Tesla burde finne på en metode for å forhindre lokale fra å bruke hurtigladerne, ved å regne ut hvor bilen befant seg mesteparten av tiden, og blokkere den fra å bruke hurtigladere i nærheten.

Dette var årsaken til at jeg påpekte at det måtte være noe gale med forretningsplanen hvis man må ty til slike "knep".
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: sturle på onsdag 26. november 2014, klokken 00:20
Sitat fra: Rio på tirsdag 25. november 2014, klokken 23:44
Nuvel, argumentet for IKKE å ha Teslas hurtigladere i byen er at da ville alt for mange bruke dem, og strømregningen blir for stor...
Kvifor brukar du "argumentet" i eintal når du har fått eit titals betre argument?

Fordi "argumentene" i anførselstegn virker mer som bortforklaringer på at man ikke kan ha hurtigladere i byer. Man forsvarer en forretningsplan som åpenbart har en svakhet, og den siste versjonen er at "jammen, man trenger ikke hurtiglade i en by". Det er det selvsagt mange som gjør, av den ene eller annen årsaken - en by som Rio (hvor jeg bodde før) er 70 km fra ende til ende, for eksempel.

Det ville vært langt mer modent å si "Ja, det er dumt at forretningsmodellen er slik. Kanskje en løsning kunne vært "byhurtigladere", hvor man betalte kostpris for strømmen?"

Det er lov å innrømme at Tesla også gjør feil, som alle andre.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sturle

Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 00:20
Den er proprietær så lenge den ikke er standardisert (IEC XXXX, for eksempel.)
Feil. 

proprietær m1 (gjennom fr., frå lat. av proprius 'som berre høyrer ein sjølv til, eigen') tidlegare: gardeigar som ikkje dreiv garden sjølv; godseigar

Du har til dømes proprietær programvare vs fri programvare.  Fri programvare er ikkje standardisert gjennom ein standardiseringsorganisasjon, men er likefullt ikkje-proprietær.

Sitat fra: Rio på tirsdag 25. november 2014, klokken 21:52
Tesla bruker da Type 2 i Europa?
Modifisert Type 2, fullt kompatibel med Type 2.  Superladar-pluggane har lengre pinnar slik at kontaktflata vert større og dei kan overføre meir straum.  340A seier jkirkebo, det er 140A meir enn CCS.

Rio

Sitat fra: sturle på onsdag 26. november 2014, klokken 00:30
Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 00:20
Den er proprietær så lenge den ikke er standardisert (IEC XXXX, for eksempel.)
Feil. 

proprietær m1 (gjennom fr., frå lat. av proprius 'som berre høyrer ein sjølv til, eigen') tidlegare: gardeigar som ikkje dreiv garden sjølv; godseigar

Du har til dømes proprietær programvare vs fri programvare.  Fri programvare er ikkje standardisert gjennom ein standardiseringsorganisasjon, men er likefullt ikkje-proprietær.

Sitat fra: Rio på tirsdag 25. november 2014, klokken 21:52
Tesla bruker da Type 2 i Europa?
Modifisert Type 2, fullt kompatibel med Type 2.  Superladar-pluggane har lengre pinnar slik at kontaktflata vert større og dei kan overføre meir straum.  340A seier jkirkebo, det er 140A meir enn CCS.

Så når Tesla finner på at de skal endre pinnene på en standard, så er det ikke proprietært? Selvsagt er det det - det er Tesla som bestemmer hvor lange pinnene skal være. De følger ikke lengre IEC 62196 standarden.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Olatho

Du driver jo bare med stråmannsargumentasjon. Ingen her sier at det ikke kan være nødvendig med superladere rundt i Rio. Se på Hong Kong eller Shanghai. Der er det plenty av superladere, og det er sikkert gode grunner til det. I Norge har vi andre behov som er mer presserende, derfor er det fint at Tesla har en annen strategi her enn der.

Det eneste jeg ser du argumenter aktivt mot er en påstand som har kommet opp EN gang - at superladere i byen ville blitt misbrukt av folk som bor der. Det er jo faktisk mulig at det også ville ha skjedd. Og at det derfor er enda en grunn til å vente med å bygge ut superladere i bysentra i Norge.
Men du har også blitt presentert en rekke andre argumenter fra folk som faktisk eier disse bilene, og som er veldig fornøyd med den prioriteringen som er gjort til nå.

Rio

Jeg argumenterer mot en påstand. Hvis du mener påstanden er feil, så er du jo enig med meg. Det er fint. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sturle

Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 00:24
Sitat fra: sturle på onsdag 26. november 2014, klokken 00:19
Det er difor eg lurer på om du har elbil i det heile.  Eg har som sagt fått lade i alle byar eg har vore i, og det har som regel ikkje vore vanskeleg å finne heller.  Det vil vere toppen av idioti å byggje superladarar til bruk for folk som ikkje kan lade heime, slik at folk må køyre gjennom heile byen for å lade og køyre gjennom heile byen heim att.  Då er det billigare å setje opp stikkontaktar på lyktestolpar rundt om i byen, slik at alle får lade over natta i nærleiken av heime.
Premisset for diskusjonen var at noen (jeg husker ikke hvem) hevded at man ikke kunne ha Tesla-hurtigladere i byer, for da ville alle bruke dem, og det ville koste for mye for Tesla.
(Les bakover i tråden.)

Jeg påpekte at i så fall så er det en svakhet i forretningsplanen til Tesla hvis man ikke kan sette opp hurtigladere der hvor folk bor.
Nei, det var på ingen måte premisset for diskusjonen før du fann på å gjere det til eit poeng fordi du fann eit svakt argument.  Og din første kommentar i tråden var:
Sitat
Mange bor i blokk - skulle de ikke kunne kjøre Tesla fordi alle Tesla-hurtigladere ligger der folk ikke bor?
Denne og andre fantasifulle "grunnar" til å ha superladarar i byar gjer at eg ikkje trur du har elbil, og du har ikkje sett deg inn i korleis du ladar ein Tesla.  Eg har som sagt ikkje hatt problem med å lade i nokon av byane eg har vore i med bilen min.  Når du ikkje har betre argument enn dette, og når du nektar å ta omsyn til andre motargument enn det eine svake du klarte å finne, då framstår du som ganske hjelpelaus i dette ordskiftet.

Ingen av Tesla-eigarane her tykkjer det er eit problem at det manglar superladarar i storbyar.  Dei vil heller ha utbygging langs dei viktigaste vegane.  Har du tenkt over det?  Kanskje du har skapt eit "problem" i din eigen fantasi, og problemet ikkje eigentleg eksisterer?

Amoss

Sitat fra: Olatho på onsdag 26. november 2014, klokken 00:42
Det eneste jeg ser du argumenter aktivt mot er en påstand som har kommet opp EN gang - at superladere i byen ville blitt misbrukt av folk som bor der.

Noen bør kanskje snart gjøre trollet oppmerksom på at dette aldri har vært hevdet av Tesla, men er en antagelse de fleste som kjenner til Tesla og deres superladerstrategi har gjettet seg til og antar at kan være en medvirkende årsak til at så få superladere havner i byer. Den offisielle strategien er å plassere dem der de trengs for å muliggjøre å kjøre langturer med ebil, da eksisterende infrastruktur var laget for kortrekkende elbiler, og derfor konsentrert i urbane strøk...

Men, noen kastet vist ut ett bein så da så... :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

Sitat fra: sturle på onsdag 26. november 2014, klokken 00:48
Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 00:24
Sitat fra: sturle på onsdag 26. november 2014, klokken 00:19
Det er difor eg lurer på om du har elbil i det heile.  Eg har som sagt fått lade i alle byar eg har vore i, og det har som regel ikkje vore vanskeleg å finne heller.  Det vil vere toppen av idioti å byggje superladarar til bruk for folk som ikkje kan lade heime, slik at folk må køyre gjennom heile byen for å lade og køyre gjennom heile byen heim att.  Då er det billigare å setje opp stikkontaktar på lyktestolpar rundt om i byen, slik at alle får lade over natta i nærleiken av heime.
Premisset for diskusjonen var at noen (jeg husker ikke hvem) hevded at man ikke kunne ha Tesla-hurtigladere i byer, for da ville alle bruke dem, og det ville koste for mye for Tesla.
(Les bakover i tråden.)

Jeg påpekte at i så fall så er det en svakhet i forretningsplanen til Tesla hvis man ikke kan sette opp hurtigladere der hvor folk bor.
Nei, det var på ingen måte premisset for diskusjonen før du fann på å gjere det til eit poeng fordi du fann eit svakt argument.  Og din første kommentar i tråden var:
Sitat
Mange bor i blokk - skulle de ikke kunne kjøre Tesla fordi alle Tesla-hurtigladere ligger der folk ikke bor?
Denne og andre fantasifulle "grunnar" til å ha superladarar i byar gjer at eg ikkje trur du har elbil, og du har ikkje sett deg inn i korleis du ladar ein Tesla.  Eg har som sagt ikkje hatt problem med å lade i nokon av byane eg har vore i med bilen min.  Når du ikkje har betre argument enn dette, og når du nektar å ta omsyn til andre motargument enn det eine svake du klarte å finne, då framstår du som ganske hjelpelaus i dette ordskiftet.

Ingen av Tesla-eigarane her tykkjer det er eit problem at det manglar superladarar i storbyar.  Dei vil heller ha utbygging langs dei viktigaste vegane.  Har du tenkt over det?  Kanskje du har skapt eit "problem" i din eigen fantasi, og problemet ikkje eigentleg eksisterer?

Fant du innlegget hvor noen skriver at Tesla kan lage et system for å forhindre lokale fra å lade?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Amoss på onsdag 26. november 2014, klokken 00:53
Sitat fra: Olatho på onsdag 26. november 2014, klokken 00:42
Det eneste jeg ser du argumenter aktivt mot er en påstand som har kommet opp EN gang - at superladere i byen ville blitt misbrukt av folk som bor der.

Noen bør kanskje snart gjøre trollet oppmerksom på at dette aldri har vært hevdet av Tesla, men er en antagelse de fleste som kjenner til Tesla og deres superladerstrategi har gjettet seg til og antar at kan være en medvirkende årsak til at så få superladere havner i byer. Den offisielle strategien er å plassere dem der de trengs for å muliggjøre å kjøre langturer med ebil, da eksisterende infrastruktur var laget for kortrekkende elbiler, og derfor konsentrert i urbane strøk...

Men, noen kastet vist ut ett bein så da så... :p

Fint hvis du deltar med argumenter, ikke personfokus.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Olatho

Jeg bor i blokk. Midt i Oslo. Og hadde ikke privat lademulighet den første måneden etter at vi fikk bilen. Det gikk helt greit, men selvsagt er det mer praktisk å ha fått garasjeplass og lading der.
Men det er som tidligere nevnt altså enklere med en Tesla enn noen av de andre elbilene der ute, noe som altså er stikk motsatt av påstanden din om at man må ha superladere der folk bor.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA