Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: El-biler og NSB

Startet av bb, søndag 30. november 2014, klokken 00:03

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: hgs på tirsdag 25. november 2014, klokken 23:11
For å dra en parallell til IT-bransjen ang standarder: Antall formater i IT-verdenen går ikke ned til tross for enorm innsats i etablering av ulike standarder, selv om man kanskje skulle tro det var motsatt. Årsaken er så enkel som at en standard aldri kan dekke alle behov, og så godt som ethvert produkt har et behov som ikke er dekket av et standardformat. Det er slik proprietære standarder oppstår. Er disse gode nok adopteres de med tiden av andre, og skifter gradvis navn til det De facto - standard, som i praksis betyr at noen har funnet opp noe som virkelig fungerer. Det er dette som er innovasjon. Det finnes riktignok eksempler på at det har vært vellykket med vedtatte standarder, men det er ikke offentlig byråkrati som driver utviklingen fremover på dette området. Offentlig vedtatte standarder har en tendens til ikke å henge med i utviklingen, og det viser seg vanskelig for politikere og byråkrater å vedta teknologiske løsninger. Jeg skal ikke nekte for at noe nok kan være hensiktsmessig å vedta, men standarder for hurtiglading tror jeg drives best fram av konkurranse og innovasjon.

Hold iallfall CSS langt unna bilen min. Kan kjøpe et adapter (om det kommer) og ta det med den gangen i året jeg muligens kan få bruk for det. 

Morsom analogi:
http://www.niso.org/blog/?p=122


Det er veldig mange standarder som brukes i IT-bransjen- Siden du ser på er http(s)-standarden (RFC 2616).

Det kom over wifi til datamaskinen din. IEEE 802.11 a/b/g/n/ac-standard.

Det har også vært gjennom Ethernet, brukt TCP/IP, og utallige andre standarder som har gjort at IT har hatt den utviklingen det har hatt.

Industrikontaktene som brukes er en standard. GSM-telefonen din følger en standard. TVen din mottar signal vha en standard. 230V vekselspenning er en standard.

Jeg har kontakt med mange forskjellige industrier, og med få unntak ser man at der det har vært standardiseringer og horisontalisering (vekk med vertikale siloer) så går det langt bedre enn proprietære løsninger.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: kos på tirsdag 25. november 2014, klokken 23:29
Hei Rio Du får det du betaler for, bare tuller. Men du må vel se at løsningene til tesla er bra , og så håper vi at neste tesla blir med lang rekkevidde og halv pris.

Jeg sier da ikke at Tesla ikke er bra. Jeg skryter veldig av Tesla, men jeg tillater meg også å kritisere Tesla, der jeg mener at Tesla har "gjort noe dumt".

Proprietære løsninger er nesten alltid dumt. Jeg er enig i at det ikke eksisterte da Tesla laget sin kontakt, men det finnes en standard nå, og da bør også Tesla (og de andre) sette seg sammen og finne én løsning.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sturle

Sitat fra: Rio på tirsdag 25. november 2014, klokken 21:52
Nuvel, den siste taxisjåføren jeg snakket med nevnte at det var et problem. Så kan du sikkert mene noe annet.
Uansett kvar i byen den superladaren hadde hamna, hadde problemet vore like stort.  Problemet hans er ikkje mangel på superladar, det er at han ikkje kan lade på haldeplassane.  Dei kan byggje ut veldig mange haldeplassar for prisen av ein enkelt superladar.

Sitat fra: Rio på tirsdag 25. november 2014, klokken 21:52
Det er uansett noe meget gammeldags over å si at man må kjøre sånn og sånn, og lade sånn og sånn. Det eneste du gjør er å bortforklare hvorfor man ikke kan ha en Tesla-hurtiglader i en by.
Ein kan jo det, men det er ganske vekkasta pengar og fullstendig feil prioritering.  Superlading er noko vi køyrer innom undervegs for å fylle på når vi skal langt, ikkje noko vi oppsøkjer av og til som ein bensinstasjon for å lade når batteriet er tomt.

Rio

Sitat fra: OddB på tirsdag 25. november 2014, klokken 23:30

En gang til....

En DC-lader  er en likeretter som  får  beskjed  fra bilen om han hvor mye strøm den skal levere via en protokoll.
Det mest kostbare i dette er selve likeretteren. Å henge på flere kabler og  legge  inn support for flere protokoller  koster  nesten ingenting i forhold.
Det er mye her i verden som burde vært standardisert men som fungerer  helt fint selv om det ikke er det.
Den eneste veien til 100% bærekraftig  transport jeg ser akkurat nå er at Tesla  fortsetter  å "vise fingeren " til resten av bilbransjen til de våkner.
Teslas mål er å levere lekre, miljøvennlige "folkevogner" til flest mulig. Ikke  konkurrere  med Audi i luksus-sedan markedet. P85D og X lages i all hovedsak  for å "vise fingeren " og stimulere apetitten  til massemarkedet.


1) Intet av det forpurres av at Tesla benytter noe som er standard, eller medvirker til en ny standard.

2) Dersom det er målet, burde de jo virkelig åpne opp hurtigladerene deres til de som ønsker å bruke dem, og ha en CCS hengende på. Når de ikke gjør det, så...
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: sturle på tirsdag 25. november 2014, klokken 23:34
Sitat fra: Rio på tirsdag 25. november 2014, klokken 21:52
Nuvel, den siste taxisjåføren jeg snakket med nevnte at det var et problem. Så kan du sikkert mene noe annet.
Uansett kvar i byen den superladaren hadde hamna, hadde problemet vore like stort.  Problemet hans er ikkje mangel på superladar, det er at han ikkje kan lade på haldeplassane.  Dei kan byggje ut veldig mange haldeplassar for prisen av ein enkelt superladar.

Sitat fra: Rio på tirsdag 25. november 2014, klokken 21:52
Det er uansett noe meget gammeldags over å si at man må kjøre sånn og sånn, og lade sånn og sånn. Det eneste du gjør er å bortforklare hvorfor man ikke kan ha en Tesla-hurtiglader i en by.
Ein kan jo det, men det er ganske vekkasta pengar og fullstendig feil prioritering.  Superlading er noko vi køyrer innom undervegs for å fylle på når vi skal langt, ikkje noko vi oppsøkjer av og til som ein bensinstasjon for å lade når batteriet er tomt.

Det avhenger selvsagt av hvilke muligheter man har for å lade ellers. Som nevnt er det ikke alle som har villa, med egen garasje.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sn0le

#140
Man har lite behov for SC i byene. Man bruker SC på langtur fra by A til by B.
Når man så er i by B for å shoppe/gå på kino/spise sushi eller whatever så plugger man seg til en saktelader eller semi-hurtiglader (22kW AC) og bilen lades mens man gjør noe annet.

En SC i byen fører til at man må sitte i bilen i 15-60 minutter og tvinne tommeltotter. Hvem gidder det?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Rio

Sitat fra: sn0le på tirsdag 25. november 2014, klokken 23:40
Man har lite behov for SC i byene. Man bruker SC på langtur fra by A til by B.
Når man så er i by B for å shoppe/gå på kino/spise sushi eller whatever så plugger man seg til en saktelader eller semi-hurtiglader (22kW AC) og bilen lades mens man gjør noe annet.

En SC i byen fører til at man må sitte i bilen i 15-60 minutter og tvinne tommeltotter. Hvem gidder det?

Nuvel, argumentet for IKKE å ha Teslas hurtigladere i byen er at da ville alt for mange bruke dem, og strømregningen blir for stor...

(Bare les bakover i tråden.)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sturle

Sitat fra: Rio på tirsdag 25. november 2014, klokken 22:18
Så er det enkelte som hevder at Tesla-eiere visstnok har et helt unikt kjøremønster, som betyr at de ikke trenger å lade i byer, fordi de ladet hjemme. Jeg fastholder at da ekskluderer man folk uten lademuligheter (folk som bor i blokk, for eksempel), og at problemet blir større når Tesla engang i tid får billigere biler, som flere kan kjøpe.
Eit "unikt" køyremønster?  No får du gi deg.  Det er du sjølv som har eit unikt køyremønster, om du trur du treng superladar i ein by der det vanlegvis er ladarar over alt.  Som sagt: Eg har enno ikkje vore i ein by der eg ikkje har fått lada bilen.  Har du elbil i det heile?

Kva i all verda er det slags køyremøster du har, Rio?

Dersom desse sære byfolka berre køyrer rundt med Tesla i byen heile dagen, aldri ut av byen, lurer eg for det første på kva dei skal med ein Tesla.  Det neste eg lurer på som får deg til å tru at eit slikt køyremønster er vanleg.  For meg høyrest det meir unikt ut enn noko anna.

Rio

Som påpekt ovenfor:

Først blir det argumentert med at hvis Tesla hadde hurtigladere i byen så ville alle brukt dem, og det ville vært for dyrt.

Så argumeterer man med at hvis Tesla hadde hurtgladere i byen så ville ingen brukt dem, for det er ikke behov for dem.

Det er visst ikke bare kjøremønsteret, men tankemønsteret som er unikt! :D :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sturle

Sitat fra: Rio på tirsdag 25. november 2014, klokken 22:20
Nei, det er ikke bare folk med egen villa og ladeplass som kommer til å ha Tesla i fremtiden. Når de engang får produsert en billigere bil, så vil også folk uten egen garasje kjøpe bilen, og de vil nok ønske å lade hurtig i sentrum, spesielt hvis bilen er tilgjengelig med små billigere batteripakker.
Hurtig i sentrum er greitt, men til det har vi jo standard 22kW semighurtige ladarar.  Dei kryr det av.  Ein time eller to på ein slik, so når du garantert til neste superladar.  Slike kan byggjast på kvart gatehjørne, det kan du ikkje med superladarar.

hgs

Sitat fra: Rio på tirsdag 25. november 2014, klokken 23:32
Sitat fra: hgs på tirsdag 25. november 2014, klokken 23:11
For å dra en parallell til IT-bransjen ang standarder: Antall formater i IT-verdenen går ikke ned til tross for enorm innsats i etablering av ulike standarder, selv om man kanskje skulle tro det var motsatt. Årsaken er så enkel som at en standard aldri kan dekke alle behov, og så godt som ethvert produkt har et behov som ikke er dekket av et standardformat. Det er slik proprietære standarder oppstår. Er disse gode nok adopteres de med tiden av andre, og skifter gradvis navn til det De facto - standard, som i praksis betyr at noen har funnet opp noe som virkelig fungerer. Det er dette som er innovasjon. Det finnes riktignok eksempler på at det har vært vellykket med vedtatte standarder, men det er ikke offentlig byråkrati som driver utviklingen fremover på dette området. Offentlig vedtatte standarder har en tendens til ikke å henge med i utviklingen, og det viser seg vanskelig for politikere og byråkrater å vedta teknologiske løsninger. Jeg skal ikke nekte for at noe nok kan være hensiktsmessig å vedta, men standarder for hurtiglading tror jeg drives best fram av konkurranse og innovasjon.

Hold iallfall CSS langt unna bilen min. Kan kjøpe et adapter (om det kommer) og ta det med den gangen i året jeg muligens kan få bruk for det. 

Morsom analogi:
http://www.niso.org/blog/?p=122


Det er veldig mange standarder som brukes i IT-bransjen- Siden du ser på er http(s)-standarden (RFC 2616).

Det kom over wifi til datamaskinen din. IEEE 802.11 a/b/g/n/ac-standard.

Det har også vært gjennom Ethernet, brukt TCP/IP, og utallige andre standarder som har gjort at IT har hatt den utviklingen det har hatt.

Industrikontaktene som brukes er en standard. GSM-telefonen din følger en standard. TVen din mottar signal vha en standard. 230V vekselspenning er en standard.

Jeg har kontakt med mange forskjellige industrier, og med få unntak ser man at der det har vært standardiseringer og horisontalisering (vekk med vertikale siloer) så går det langt bedre enn proprietære løsninger.

Vi er da ikke uenige om at standarder er bra og ofte nødvendige. Poenget mitt er at standarder utvikles - de vedtas ikke. Uten at jeg har studert de du nevner over nærmere kan jeg med 99% sikkerhet si at de ikke er vedtatt av hverken EU, stortinget eller den amerikanske kongressen. 

Skal det utvikles en standard for hurtiglading bør det iallfall gjøres av elbilprodusentene selv - ikke av EU.     
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Rio

Sitat fra: hgs på tirsdag 25. november 2014, klokken 23:55

Vi er da ikke uenige om at standarder er bra og ofte nødvendige. Poenget mitt er at standarder utvikles - de vedtas ikke. Uten at jeg har studert de du nevner over nærmere kan jeg med 99% sikkerhet si at de ikke er vedtatt av hverken EU, stortinget eller den amerikanske kongressen. 

Skal det utvikles en standard for hurtiglading bør det iallfall gjøres av elbilprodusentene selv - ikke av EU.     

Standarder vedtas av standardiseringsorganisasjoner (jeg nevnte en rekke av dem ovenfor), og de har jo kommet frem til CCS for Europa.

Det er ingen som liker alt ved en standard - alle må gi og ta litt. Jeg er enig i at CCS godt kan utvides for å tilpasse Tesla, for øvrig.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sturle

Sitat fra: Rio på tirsdag 25. november 2014, klokken 23:34
Proprietære løsninger er nesten alltid dumt. Jeg er enig i at det ikke eksisterte da Tesla laget sin kontakt, men det finnes en standard nå, og da bør også Tesla (og de andre) sette seg sammen og finne én løsning.
Løysinga til Tesla er ikkje proprietær.  Tesla har opna opp, og dei har ein betre standard.  Kvifor skal ikkje dei andre velje den beste standarden?  Eg kan godt forstå at dei andre er missunnelege på Tesla, og skulle ynskje at Tesla hadde ein like enorm frankenplugg som dei sjølv, men det er ingen god grunn til å tvinge Tesla til å skifte til ei dårlegare løsing.

sn0le

@Rio:
Seriøst?

Mitt første svar i denne tråden var til deg fordi du mente det var dårlig kundebehandling av Tesla at det ikke er SC i byene og at Teslaeiere må klare å lade bilen uten SC. I det svaret viste jeg deg tekst fra Teslas egne sider som forklarer hensikten med SC.

De neste svarene er for å forklare at man klarer seg fint inne byene uten SC siden det finnes MASSE ladepunkter der. Dette vet Tesla og velger å bygge raske DC-ladestasjoner der folk trenger det mest, på lange turer.

Jeg har aldri skrevet at det ikke finnes SC i byene fordi det ville bli for dyrt for Tesla. Jeg prøver å få deg til å skjønne at en SC i byen er noe det ikke er behov for. Så du trenger ikke å blande andres argumenter inn i mine argumenter for å få ting til å fremstå som selvmotsigende.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Rio

Sitat fra: sn0le på onsdag 26. november 2014, klokken 00:05
@Rio:
Seriøst?

Mitt første svar i denne tråden var til deg fordi du mente det var dårlig kundebehandling av Tesla at det ikke er SC i byene og at Teslaeiere må klare å lade bilen uten SC. I det svaret viste jeg deg tekst fra Teslas egne sider som forklarer hensikten med SC.

De neste svarene er for å forklare at man klarer seg fint inne byene uten SC siden det finnes MASSE ladepunkter der. Dette vet Tesla og velger å bygge raske DC-ladestasjoner der folk trenger det mest, på lange turer.

Jeg har aldri skrevet at det ikke finnes SC i byene fordi det ville bli for dyrt for Tesla. Jeg prøver å få deg til å skjønne at en SC i byen er noe det ikke er behov for. Så du trenger ikke å blande andres argumenter inn i mine argumenter for å få ting til å fremstå som selvmotsigende.

Sn0le: Jeg mente ikke at du argumenterte slik, men at jeg ble møtt med de argumentene fra andre (altså, helt motsatt av dine).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA