Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: El-biler og NSB

Startet av bb, søndag 30. november 2014, klokken 00:03

« forrige - neste »

OddB

Jeg ser som sagt ikke problemet. ... Siden du ikke gadd å lese det jeg skrev sist Rio får jeg repetere det i kortform:
Dagens hurtigladerne server to DC standarder. Det er ingen  som hindrer  dem å henge på en "Teslakabel" og tilby bylading til Teslafolk.  Det er jo tydeligvis et enormt marked.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

kos

Hei Rio. Ingen prøver å nekte noen strøm. Men som tesla eier ser jeg at det har liten vits i å la andre bilmerker slippe til en teknologi de ikke kan nytte. Som resultat får jeg kø. Når det kommer til tupe 2 så er dette systemet genialt og gir eierne kjempegod frihet i form av hurtig lading. Men da må produsentene putte en litt større kladd en 3.3 i bilen. Det er her problemet ligger. Om de fleste hadde 22 /43 kladder kunne vi " hurtiglade stort sett over alt. Og disse laderne kunne stått på offentlige plasser ....vent det er dette de gjør nå. Kiwi Rema 1000 kommer med ca 600 slike ladepunnkter.......samt Nissan sine tilkoblinger men resten hvor kommer de .....kan du svare på det RIO

Rio

Sitat fra: sturle på tirsdag 25. november 2014, klokken 21:36
Sitat fra: Rio på tirsdag 25. november 2014, klokken 21:28
sturle: Det var hele løsningen som Mennekes frasa seg patent på. Tepcos patent var på teknologi.
Kva del av løysinga er det Mennekes har funne opp utanom pluggen?  Signalprotokollen SAE J1772-2001 eksisterte lenge før og var lagd av andre.

Sannsynligvis noe med låsing, vil jeg tro. Jeg finner faktisk ikke noen detaljer.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: OddB på tirsdag 25. november 2014, klokken 21:39
Jeg ser som sagt ikke problemet. ... Siden du ikke gadd å lese det jeg skrev sist Rio får jeg repetere det i kortform:
Dagens hurtigladerne server to DC standarder. Det er ingen  som hindrer  dem å henge på en "Teslakabel" og tilby bylading til Teslafolk.  Det er jo tydeligvis et enormt marked.

Joda, man kan selvsagt lage ladere om til spagettitrær.

Og så bør jo Tesla gjøre det samme, ikke sant? Slik at vi slipper mange forskjellige infrastrukturer.

De eneste som vinner på noe annet er eksosbilfabrikantene.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sturle

Sitat fra: Rio på tirsdag 25. november 2014, klokken 21:37
Det foresvever deg ikke at de som bor i byene kanskje har et annet kjøremønster enn deg? Taxier? Budbiler? Fremtidige varebiler? Folk med fremtidige billigere Teslaer, og som ikke bor i blokk?
Du har ikkje køyrt Tesla, ikkje sant?  Du kan køyre i byen heile dagen utan å bruke opp batteriet, og eg har skrive det før: Det som trengst i byen er treg og semirask lading, som er mykje billigare å byggje ut.  Trur du folk som bur i blokk kan tenkje seg å køyre gjennom heile byen for å lade?  Neppe.  For å la bilen stå tilkopla over natta når det er kaldt?  Heilt sikkert ikkje.  Eg har forklart deg før om pålagde kviletider for yrkessjåførar.  Det går heilt fint utan superlading.

Sitat fra: Rio på tirsdag 25. november 2014, klokken 21:37
Fordi DU ikke trenger det, så gjør ingen andre det heller?
Fordi du til no ikkje har klart å gi noko truverdig argument for kvifor nokon skulle ha bruk for det.

Sitat fra: Rio på tirsdag 25. november 2014, klokken 21:37
Hvorfor ikke bare innrømme det veldig åpenbare - at dette er et problem i Teslas forretningsplan? Det er jo bare tåpelig å sitte og fornekte det igjen og igjen. Selvsagt vil Tesla-eiere også ha behov for å kunne lade i byer.
Eg har lada i alle byar eg har vore i med Teslaen min.  Kvar einaste ein.  Det har gått heilt fint.

Rio

Sitat fra: kos på tirsdag 25. november 2014, klokken 21:43
Hei Rio. Ingen prøver å nekte noen strøm. Men som tesla eier ser jeg at det har liten vits i å la andre bilmerker slippe til en teknologi de ikke kan nytte. Som resultat får jeg kø. Når det kommer til tupe 2 så er dette systemet genialt og gir eierne kjempegod frihet i form av hurtig lading. Men da må produsentene putte en litt større kladd en 3.3 i bilen. Det er her problemet ligger. Om de fleste hadde 22 /43 kladder kunne vi " hurtiglade stort sett over alt. Og disse laderne kunne stått på offentlige plasser ....vent det er dette de gjør nå. Kiwi Rema 1000 kommer med ca 600 slike ladepunnkter.......samt Nissan sine tilkoblinger men resten hvor kommer de .....kan du svare på det RIO

Her tror jeg du blander AC (ladekladder) og DC (hurtiglading), kos?

En e-Golf eller Leaf, for eksempel, som ladet på en Tesla-hurtiglader kunne ta 40 eller 50 kW (gradvis synkende), samme som CCS/CHAdeMO. Dette fordi laderen produserer DC som kobles direkte til batteriet i bilen.

Ved 22/43 kW ladestolper så må man bruke laderen i bilen. Har man en 3 kW lader, så blir det det, har man en 11 kW lader, så lader man med 11 kW, osv.


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: sturle på tirsdag 25. november 2014, klokken 21:46
Sitat fra: Rio på tirsdag 25. november 2014, klokken 21:37
Det foresvever deg ikke at de som bor i byene kanskje har et annet kjøremønster enn deg? Taxier? Budbiler? Fremtidige varebiler? Folk med fremtidige billigere Teslaer, og som ikke bor i blokk?
Du har ikkje køyrt Tesla, ikkje sant?  Du kan køyre i byen heile dagen utan å bruke opp batteriet, og eg har skrive det før: Det som trengst i byen er treg og semirask lading, som er mykje billigare å byggje ut.  Trur du folk som bur i blokk kan tenkje seg å køyre gjennom heile byen for å lade?  Neppe.  For å la bilen stå tilkopla over natta når det er kaldt?  Heilt sikkert ikkje.  Eg har forklart deg før om pålagde kviletider for yrkessjåførar.  Det går heilt fint utan superlading.

Sitat fra: Rio på tirsdag 25. november 2014, klokken 21:37
Fordi DU ikke trenger det, så gjør ingen andre det heller?
Fordi du til no ikkje har klart å gi noko truverdig argument for kvifor nokon skulle ha bruk for det.

Sitat fra: Rio på tirsdag 25. november 2014, klokken 21:37
Hvorfor ikke bare innrømme det veldig åpenbare - at dette er et problem i Teslas forretningsplan? Det er jo bare tåpelig å sitte og fornekte det igjen og igjen. Selvsagt vil Tesla-eiere også ha behov for å kunne lade i byer.
Eg har lada i alle byar eg har vore i med Teslaen min.  Kvar einaste ein.  Det har gått heilt fint.

Nuvel, den siste taxisjåføren jeg snakket med nevnte at det var et problem. Så kan du sikkert mene noe annet.

Det er uansett noe meget gammeldags over å si at man må kjøre sånn og sånn, og lade sånn og sånn. Det eneste du gjør er å bortforklare hvorfor man ikke kan ha en Tesla-hurtiglader i en by.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rio på tirsdag 25. november 2014, klokken 21:33
Man CCS har jo også type 2 til AC.

Nei, CCS-kontakten har ikke AC tilgjengelig.

Sitat
Man kan saktens forestille seg en CCS 2.0 som også bruker AC-pinnene til DC. Da vil den ha enda større kapasitet for strøm.

Ja, da vil man kunne komme opp i 340A, som er nøyaktig det samme som Tesla-kontakten klarer i dag. Men dette er ennå ikke en standard, flere år etter at Tesla startet SC-utbyggingen. Så om de hadde ventet på dette hadde vel første SC åpnet i 2016 eller noe sånt.

Sitat
Hvis man da begrenser tilgang for andres biler (selv om de betaler) så strider man mot det som Elon Musk sier om å utbre elbil.

Grunnen er at de ikke ønsker å styre med kompliserte systemer for tilgangskontroll og betaling. Vi ser jo i dag at disse ofte svikter slik at folk ikke får ladet. Det gir ingen god brukeropplevelse.

Sitat
Det er også interessant at ingen andre har tenkt tanken på å nekte Tesla å lade på noe nettverk (bortsett fra en eller annen bilforhandler).

Så er det da heller ingen andre bilprodusenter som har bygd eget nettverk. Det var litt usikkert i starten om andre kom til å få bruke de nye laderne som Renault skulle sette opp, men siden det er outsourcet til Fortum og dessuten plassert utenfor Kiwi var det nok lite aktuelt å begrense tilgangen. De andre er stort sett satt opp med offentlig støtte og da følger det en hel masse krav og føringer med på lasset.

Fordelen nå er jo at Tesla bruker egne penger og ikke spiser av potten de andre må dele. Altså får vi flere hurtigladere for pengene totalt sett enn om Tesla også skulle konkurrert om tilskuddsmidlene. Dessuten tilrettelegger de jo for andre aktører på sine plasser, med tilgang til både plass og trafo uten å betale Tesla en eneste krone for investeringene de alt har tatt. Det betyr ennå flere hurtigladere for pengene, siden kostnaden da blir lavere for den andre aktøren.

Dermed er analogien mer som en bensinstasjon som har separate pumper for bensin og diesel, istedenfor at alle pumpene kan levere både diesel og bensin. Jeg ser ikke problemet med det, så lenge alt er tydelig merket ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kos

Hei det er her jeg ikke er med. Hvorfor skal tesla la biler lade på deres system som klarer under 50% av kapasiteten på anlegget. Er det fordi du ønsker kø ved SC ?  Dessuten så mangler du tydelig forståelse på bruksområde Tesla og lading i by kontra langdistansekjøring. Noe som underbygger andres innlegg ovenfor. Det du hevder er teori. De flere andre argumenterer for er praksis. Om kartet ikke stemmer, så er det antagelig ikke terrenget det er noe galt med.

Kristian O

Rio:
- Kan ikkje huske å ha sett at Tesla har bannlyst SC i by. Derimot vil dei prioritere å ha SC mellom byer, for å tilrettelegge bruk av Tesla på langtur. Sjå f.eks på Superchargerkartet for USA; Det er rimelig tydlig at SC blir satt opp i "ruter", og tendensen er også i Europa.
Mulig SC i byer kjem seinere? Synes du det hadde vore meir fornuftig å prioritert SC i byer først?
- Har du inntrykk av at Teslaeigere er missfornøgd med ladeløsning til Tesla?

-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Rio

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 25. november 2014, klokken 21:53
Sitat fra: Rio på tirsdag 25. november 2014, klokken 21:33
Man CCS har jo også type 2 til AC.

Nei, CCS-kontakten har ikke AC tilgjengelig.

Sitat
Man kan saktens forestille seg en CCS 2.0 som også bruker AC-pinnene til DC. Da vil den ha enda større kapasitet for strøm.

Ja, da vil man kunne komme opp i 340A, som er nøyaktig det samme som Tesla-kontakten klarer i dag. Men dette er ennå ikke en standard, flere år etter at Tesla startet SC-utbyggingen. Så om de hadde ventet på dette hadde vel første SC åpnet i 2016 eller noe sånt.

Sitat
Hvis man da begrenser tilgang for andres biler (selv om de betaler) så strider man mot det som Elon Musk sier om å utbre elbil.

Grunnen er at de ikke ønsker å styre med kompliserte systemer for tilgangskontroll og betaling. Vi ser jo i dag at disse ofte svikter slik at folk ikke får ladet. Det gir ingen god brukeropplevelse.

Sitat
Det er også interessant at ingen andre har tenkt tanken på å nekte Tesla å lade på noe nettverk (bortsett fra en eller annen bilforhandler).

Så er det da heller ingen andre bilprodusenter som har bygd eget nettverk. Det var litt usikkert i starten om andre kom til å få bruke de nye laderne som Renault skulle sette opp, men siden det er outsourcet til Fortum og dessuten plassert utenfor Kiwi var det nok lite aktuelt å begrense tilgangen. De andre er stort sett satt opp med offentlig støtte og da følger det en hel masse krav og føringer med på lasset.

Fordelen nå er jo at Tesla bruker egne penger og ikke spiser av potten de andre må dele. Altså får vi flere hurtigladere for pengene totalt sett enn om Tesla også skulle konkurrert om tilskuddsmidlene. Dessuten tilrettelegger de jo for andre aktører på sine plasser, med tilgang til både plass og trafo uten å betale Tesla en eneste krone for investeringene de alt har tatt. Det betyr ennå flere hurtigladere for pengene, siden kostnaden da blir lavere for den andre aktøren.

Dermed er analogien mer som en bensinstasjon som har separate pumper for bensin og diesel, istedenfor at alle pumpene kan levere både diesel og bensin. Jeg ser ikke problemet med det, så lenge alt er tydelig merket ;)

Se nederst - både AC og DC. Man kunne tenke seg at i fremtiden så brukte man AC delen for DC (slik som i diagrammet ovenfor) OG/eller de to DC-pinnene.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Kristian O på tirsdag 25. november 2014, klokken 22:06
Rio:
- Kan ikkje huske å ha sett at Tesla har bannlyst SC i by. Derimot vil dei prioritere å ha SC mellom byer, for å tilrettelegge bruk av Tesla på langtur. Sjå f.eks på Superchargerkartet for USA; Det er rimelig tydlig at SC blir satt opp i "ruter", og tendensen er også i Europa.
Mulig SC i byer kjem seinere? Synes du det hadde vore meir fornuftig å prioritert SC i byer først?
- Har du inntrykk av at Teslaeigere er missfornøgd med ladeløsning til Tesla?


Uten at jeg helt husker hvordan det startet, så ble Tesla-hurtigladere i byer diskutert, og så sa noen at de ikke hadde det fordi det ble for dyrt for dem å betale strøm hvis alle skulle lade der i stedet for hjemme.

Da påpekte jeg at det jo måtte være en svakhet i forretningsplanen hvis Tesla ikke kan plassere hurtigladerene sine der hvor folk bor (altså, ingen i Oslo), fordi da blir de for mye brukt.

Så er det enkelte som hevder at Tesla-eiere visstnok har et helt unikt kjøremønster, som betyr at de ikke trenger å lade i byer, fordi de ladet hjemme. Jeg fastholder at da ekskluderer man folk uten lademuligheter (folk som bor i blokk, for eksempel), og at problemet blir større når Tesla engang i tid får billigere biler, som flere kan kjøpe.

En enkel løsning ville jo vært at man sa "her kommer noen "kostpris"-ladere", som er i tillegg til andre gratis hurtigladere. Da kunne man betale bare for strømmen, og langt flere kunne kjøpe Tesla, selv om de ikke har ladeplass selv.

Det som er mest interessant er at folk faktisk argumenterer mot dette.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rio på tirsdag 25. november 2014, klokken 22:12
Se nederst - både AC og DC. Man kunne tenke seg at i fremtiden så brukte man AC delen for DC (slik som i diagrammet ovenfor) OG/eller de to DC-pinnene.

Ja, det kan man tenke seg. Men en slik løsning er altså ennå ikke standarisert, flere år etter at Tesla startet sin utbygging. Å vente på en slik standard (som kanskje aldri ville kommet pga,. tekniske problemer) ville altså ført til at vi ennå ikke hadde noe særlig med Teslaer på veiene i Europa.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Sitat fra: kos på tirsdag 25. november 2014, klokken 21:58
Hei det er her jeg ikke er med. Hvorfor skal tesla la biler lade på deres system som klarer under 50% av kapasiteten på anlegget. Er det fordi du ønsker kø ved SC ?  Dessuten så mangler du tydelig forståelse på bruksområde Tesla og lading i by kontra langdistansekjøring. Noe som underbygger andres innlegg ovenfor. Det du hevder er teori. De flere andre argumenterer for er praksis. Om kartet ikke stemmer, så er det antagelig ikke terrenget det er noe galt med.

Nei, det er ikke bare folk med egen villa og ladeplass som kommer til å ha Tesla i fremtiden. Når de engang får produsert en billigere bil, så vil også folk uten egen garasje kjøpe bilen, og de vil nok ønske å lade hurtig i sentrum, spesielt hvis bilen er tilgjengelig med små billigere batteripakker.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 25. november 2014, klokken 22:19
Sitat fra: Rio på tirsdag 25. november 2014, klokken 22:12
Se nederst - både AC og DC. Man kunne tenke seg at i fremtiden så brukte man AC delen for DC (slik som i diagrammet ovenfor) OG/eller de to DC-pinnene.

Ja, det kan man tenke seg. Men en slik løsning er altså ennå ikke standarisert, flere år etter at Tesla startet sin utbygging. Å vente på en slik standard (som kanskje aldri ville kommet pga,. tekniske problemer) ville altså ført til at vi ennå ikke hadde noe særlig med Teslaer på veiene i Europa.

Jeg har ikke sagt at de skal vente, men at fremtidige biler (f. eks. de solgt etter 2018) skal ha støtte for CCS-kontakt som et minimum.

Jeg er heller ikke noe spesielt glad i fabrikanter med "lukkede" proprietære løsninger, som binder kundene sine opp mot seg selv. Av prinsipp.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA