Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Konkurrentene sover ikke

Startet av Marius Engel, lørdag 29. november 2014, klokken 18:01

« forrige - neste »

Marius Engel

Parkerte på Lagunen storsenter i Bergen i dag. Jeg trengte ikke lading, heldigvis. Trenger jeg å lade her blir det mye billigere å kjøre Dieselbil, selv med 3 bompasseringer som må betales for.

Jeg gikk bort til ladestolpene, og der stod at det kostet 60kr per påbegynte time!!!

Med dagens strømpris (ca 80 øre per kwh inkl. nettleie) koster det å lade en elbil med original 10a ladekladd 1.84kr per time. En fortjeneste på 3261% er rett og slett ran!!!

Bobbulf

Sitat fra: Marius Engel på lørdag 15. november 2014, klokken 17:26
Parkerte på Lagunen storsenter i Bergen i dag. Jeg trengte ikke lading, heldigvis. Trenger jeg å lade her blir det mye billigere å kjøre Dieselbil, selv med 3 bompasseringer som må betales for.

Jeg gikk bort til ladestolpene, og der stod at det kostet 60kr per påbegynte time!!!

Med dagens strømpris (ca 80 øre per kwh inkl. nettleie) koster det å lade en elbil med original 10a ladekladd 1.84kr per time. En fortjeneste på 3261% er rett og slett ran!!!
Det er bare semihurtigladeren til venstre som koster penger å bruke. Er litt dårlig merket, men det står med liten skrift på de andre at det er "kostnadsfri lading". Samme er det på Sartor  :)
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Marius Engel


Sitat fra: Bobbulf på lørdag 15. november 2014, klokken 21:01
Sitat fra: Marius Engel på lørdag 15. november 2014, klokken 17:26
Parkerte på Lagunen storsenter i Bergen i dag. Jeg trengte ikke lading, heldigvis. Trenger jeg å lade her blir det mye billigere å kjøre Dieselbil, selv med 3 bompasseringer som må betales for.

Jeg gikk bort til ladestolpene, og der stod at det kostet 60kr per påbegynte time!!!

Med dagens strømpris (ca 80 øre per kwh inkl. nettleie) koster det å lade en elbil med original 10a ladekladd 1.84kr per time. En fortjeneste på 3261% er rett og slett ran!!!
Det er bare semihurtigladeren til venstre som koster penger å bruke. Er litt dårlig merket, men det står med liten skrift på de andre at det er "kostnadsfri lading". Samme er det på Sartor  :)

Er du sikker på at de andre er gratis? Må man sende sms på samme måten for å få tilgang til de andre stolpene, men da er altså sms kostnadsfri?

Bobbulf

Sitat fra: Marius Engel på lørdag 15. november 2014, klokken 21:10

Sitat fra: Bobbulf på lørdag 15. november 2014, klokken 21:01
Sitat fra: Marius Engel på lørdag 15. november 2014, klokken 17:26
Parkerte på Lagunen storsenter i Bergen i dag. Jeg trengte ikke lading, heldigvis. Trenger jeg å lade her blir det mye billigere å kjøre Dieselbil, selv med 3 bompasseringer som må betales for.

Jeg gikk bort til ladestolpene, og der stod at det kostet 60kr per påbegynte time!!!

Med dagens strømpris (ca 80 øre per kwh inkl. nettleie) koster det å lade en elbil med original 10a ladekladd 1.84kr per time. En fortjeneste på 3261% er rett og slett ran!!!
Det er bare semihurtigladeren til venstre som koster penger å bruke. Er litt dårlig merket, men det står med liten skrift på de andre at det er "kostnadsfri lading". Samme er det på Sartor  :)

Er du sikker på at de andre er gratis? Må man sende sms på samme måten for å få tilgang til de andre stolpene, men da er altså sms kostnadsfri?
Ja er sikker, står her http://www.lagunen.no/om-senteret/parkering/
Virker kjapt og greit med å sende sms, ladet 2 ganger på Lagunen denne uken, og på Sartor for et par måneder siden. Ladeluken spretter opp et par sekunder etter sms'en er sendt  :)
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

arthur

Sitat fra: Marius Engel på lørdag 15. november 2014, klokken 17:26
Parkerte på Lagunen storsenter i Bergen i dag. Jeg trengte ikke lading, heldigvis. Trenger jeg å lade her blir det mye billigere å kjøre Dieselbil, selv med 3 bompasseringer som må betales for.

Jeg gikk bort til ladestolpene, og der stod at det kostet 60kr per påbegynte time!!!

Med dagens strømpris (ca 80 øre per kwh inkl. nettleie) koster det å lade en elbil med original 10a ladekladd 1.84kr per time. En fortjeneste på 3261% er rett og slett ran!!!

Er installasjon og drift av disse ladestolpene gratis? Forøvrig er dette et ran man, eventuelt, frivillig og med åpne øyne går med på. Mens man er på dette senteret så kjøper man en kopp kaffe til 30 eller 45 kroner, en kopp som trolig koster selgeren en krone, eller to. Eller en halv liter vann på flaske til 30 kroner som vel ikke har kostet mange ørene, men det er helt greit? Eller en skjorte til 699 kroner som er sydd i Bangladesh og koster 2,5 krone å produsere?  Valget er ditt, eller fritt!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Marius Engel

Sjønner ikke helt meningen med inlegget ditt. Men jeg skjønner at du er helt på bærtur...

Mener du at bensinstasjonene skulle tatt 3261% fortjeneste på drivstoff? Det er ikke gratis å drive de heller, faktisk ekstremt mye dyrere. Laderene er ubetjente, og de betaler ikke akkurat leie for plassen heller. Tror nok vedlikehold og driftstkostnader på en bensinstasjon er astronomiske sett i forhold til en ladestolpe med stikkontakt.

Med en drivstoffpris på 200kr literen ville ved det vert helt ok i følge deg, selv om du kjører fossilt..

En strømpris på 150kr kwh da også greit? Du MÅ jo ikke bruke strøm? Valget er ditt, eller fritt!

automat

Prisen på en vare eller tjenste henger ikke sammen med råvarekostnaden. Riktig pris er det markedet er villig til å betale. Og eksempelt med kaffekopper og vannflasker er spot on. Selv om vi kan ta med vannflaske og thermos hjemmefra når vi skal på tur, så kjøper vi heller vann og kaffe til ågerpriser på bensinstasjonen.

Markedet for ladetilgang for elbil er relativt ungt, så at aktørene her må prøve og feile litt her er ganske naturlig.

2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

valvolainen

Kanskje tittelen kan endres på denne tråden? Dette blir jo totalt misvisende. Er i bergen av og til og benytter denne 22kw laderen omtrent hver gang. flott at det koster penger, det sikrer tilgjengeligheten. Ingenting er verre enn at det henger en ladekladd ut av den ene 22kw stolpen som finnes mens alle andre er ledige.  60 kroner for 12mil er jo heller ikke for mye. Det er heller ikke for billig, fortum   :)
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Thomas Parsli

Ladet på Fortums lader i Sandvika på vei hjem i dag:

To biler ladet når jeg kom, fikk ladeplass etter 3-4 minutter og ladet selv bare 5 minutter.
Da stod allerede to nye biler og ventet.
Takk og pris for at det koster 2,50/min på disse laderene, hadde det vært billigere eller betaling per lading/månedspris ville garantert noen ladet en halvtime av "prinsipp" -og vi måtte brukt fossilbilen.

1,-/min for 22kW semihuritglading virker som en fornuftig prising.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

timingbeltkiller

Det er vel avskrivingen på investeringen og ikke strømprisen som er størstedelen av selvkost for driften av en ladestasjon.

En pumpe kan fylle opp 15-20 biler i timen med diesel nok til 0,8 - 1,5 tusen km kjøring.
Et hurtigladepunkt 2 biler i timen med strøm til 0,8 - 1,5 hundre km kjøring.

En bensinpumpe kan avskrives lik teknisk levealder.
Et ladepunkt lik en meget kortere kommersiell levetid.
For det må tas høyde for risikoen for en sannsynlig teknisk utvikling
med batterityper med vesentlig lavere/ingen behov for lading utenfor egen garasje
og for at mange/alle bilfabrikanter går over på Tesla systemet med gratis SC nett.

Med andre ord risikoen for at kommersielle ladestasjoner mister kundegrunnlaget.
Tror derfor kommersiell lading vil forbli minst like dyrt som å tanke diesel.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Rav4_EV

Når man kommer 100 km per time ladet er ikke 60 kr noen upris i det hele tatt.

Er du misfornøyd er det jo bare å lade hjemme i steden.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Marius Engel


Sitat fra: Rav4_EV på mandag 17. november 2014, klokken 07:55
Når man kommer 100 km per time ladet er ikke 60 kr noen upris i det hele tatt.

Er du misfornøyd er det jo bare å lade hjemme i steden.

Utgangspunktet var at det så ut som det kostet 60 kr timen på vanlig 10/16a treglading.

Som sagt, så er det veldig dårlig skiltet her, slik at det ser ut som all lading koster dette.

Thomas Parsli

#12
Sitat fra: Marius Engel på mandag 17. november 2014, klokken 08:16
Utgangspunktet var at det så ut som det kostet 60 kr timen på vanlig 10/16a treglading.

Men den ble oppklart i 2. innlegg og gikk så over til å diskutere prisen på strøm, råvarer og betraktninger om "ran" ;)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Joakim Sveli

Takk for tilbakemelding, Marius. Vi skal merke denne laderen bedre. Uansett skal alle ladere være merket med effekt både på lokk, i bruksanvisning og på vårt ladekart.

Våre 22kW ladere er en valgfri tjeneste fordi som kan lade rask AC og ønsker en slik tjeneste mens de handler. Vi forsøker på hvert ladeanlegg vi bygger å gi elbilister et valg mellom ulike effekter og ladetilbud. Prisen er høyere jo høyere effekt. Når man kommer opp i 22kW er installasjonskostnad vesentlig høyere, og det koster også mer i faste avgifter å abonnere på høyere effekter i nettet.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

boma

Jeg synes det er helt greitt å betale litt for semihurtig lading. Det betyr at folk ikke tar plassen dersom de ikke har behov for det.

Bruker den laderen på Lagunen når jeg skal på hytten etter jobb. Da kan jeg lade 32a og får fullt batteri mens vi handler inn for helga. Helt topp!

Deep blue metallic TMS 70d
Nissan Leaf m/6,6kw lader

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA