Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vask av TMS om høsten og vinteren- hvordan holde bilen fin?

Startet av terjeeri, lørdag 29. november 2014, klokken 12:38

« forrige - neste »

terjeeri

Mine Saxo batterier begynner å vise svakheter i kapasitet og trolig er en eller flere defekte. Jeg lurer på det er en enkel måte med multimeter og måle spenningen på de tre pakkene for å sammenligne og prøve å lokalisere hvor svakheten ligger,  Må man under bilen  ? og hvilke punkter skal jeg måle på ?
Citroen Saxo Electrique 1999, 70.000 KM. Dead
Pegeout 106 2003, 54000 km

Trygve B

Du må under bilen ja :)  hver batterikasse har to sikringer, på 11er kassen (den bakerste ) er det en sikring på hver side , på de andre kassene ligger sikringene rett ved siden av hverandre, ta ut begge sikringene på kassen, bruk et voltmeter og mål mellom sikringene, del tallet du får på antall batterier i kassen,  i den kassen som har lavest snitt er nok det eller de svake batteriene
Citroen Saxo 2002 mod  
Nissan Leaf 2015 mod

Karmøy

Elmo

Det er ikke lett å komme til den nederste sikringen på 3'er kassa. Men det er enklere å måle mot shunt'n (sikringen med hvis stripe) 6'er kassa isteden. 
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

terjeeri

Hei, takk for tips :)  Da vet jeg hvordan jeg måler 6er og 11er, men jeg vil gjerne få sjekket 3'er kassa først. Er den hovedsikringen som resetter computer, bak 3'er kassa, den ene av sikringene til 3'ern ? 

Kan jeg åpne lokket på elektronikk boks å måle på en av inngangene fra batt.pakka mot hovedsikring bak 3'er ?
Citroen Saxo Electrique 1999, 70.000 KM. Dead
Pegeout 106 2003, 54000 km

Elmo

#4
Sitat fra: terjeeri på lørdag 15. november 2014, klokken 22:54
. . . . vil gjerne få sjekket 3'er kassa først. Er den hovedsikringen som resetter computer, bak 3'er kassa, den ene av sikringene til 3'ern ? 
Ja, den som ofte kalles hovedsikringen er den ene på 3'er kassa. Den andre sitter rett under, men er tilnærmet umulig å komme til.

Sitat fra: terjeeri på lørdag 15. november 2014, klokken 22:54
Kan jeg åpne lokket på elektronikk boks å måle på en av inngangene fra batt.pakka mot hovedsikring bak 3'er ?
Nei dessverre, den eneste du kommer til inni elektronikkboksen er samme punkt elektrisk som i "hovedsikringen". Du er enten nødt til å knote deg ned til sikringen under "hovedsikringen", eller måle mot shunt'n på 6'er kassa (som jeg skrev istad).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

terjeeri

Da ble det en søndag i garasjen. Fikk målt alle pakkene. Energimeter står på 83%
11er  69 V,  6er  39V,  3er 15V målte mellom shunt på 6'er og shunt på 3'er. Siden jeg ikke har mulighet for å ta ned bakre kasse, åpnet jeg 3'er kassa og da målte jeg alle batteriene til 6,51 V. Så da må jeg ha gjort noe galt på første måling.  Hvis jeg snitter får jeg 6,51v på 3er og 6,5v på 6ern og 6,27v på 11ern.

Selv om jeg løsnet computeren og skjøv den godt fram, slet jeg med å få av lokket på 3er kassa.
Det kom av med litt lirking, men jeg frykter jeg var for hardhendt da jeg skulle få det på. Kan jeg ha revet løs en kjøleslange ?  Bilen startet greit, men kjølevannet rant ut en plass under bilen foran. Hvordan får man av og på dette lokket på en greit måte ?

Er vel opplagt at 11er kassa har noen dårlige batterier, vurderer å kjøpe en motorsykkeljekk for å ta den ned. Jeg har 7 batterier som skal være ok.
Citroen Saxo Electrique 1999, 70.000 KM. Dead
Pegeout 106 2003, 54000 km

Elmo

Hvis du bøyer inn den lille loddrette kanten på toppen av torpedoveggen - der rammenummeret står - med vannpumpetang så den blir minst 45 grader innover istedenfor rett ned, så blir det mye enklere (permanent fix !). 
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

terjeeri

 :)  Genialt,  og så enkelt.  Får åpne opp igjen da.  Hva er praksis hvis man skifter kjølslanger eller må løsne dem fra batteriene. Bruker dere da LIM for å feste dem evt. få tettet godt nok rundt nippelen ?
Citroen Saxo Electrique 1999, 70.000 KM. Dead
Pegeout 106 2003, 54000 km

Elmo

Både kjøleslanger og vannfylleslanger sitter helt fint og holder tett uten lim eller noe sånt. Husk at det ikke er noe trykk her. Men noen av slangene kan bli morkne, kanskje særlig i vannfylle kretsen, så det bør man passe på. 

Vel forresten. Manifoilene (på endene av kassene) er vel limt, men de skal aldri tas fra hverandre. Men heller ikke de er ikke limt mot batteriene.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Noen bruker strips mot blokkene. Dette fører gjerne til lekkasje grunnet måten strips klemmer alt bortsett fra like under låsen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

terjeeri

Hei , takk for gode tips igjen  :)
Jeg har aldri tatt ned kassene under bilen. Det som bekymrer meg mest er fastrustne bolter, men nå ble disse kassene byttet for knapt et år siden, så jeg håper de løsner greit. Jeg ser av tegningene at det er muttere på baksiden av boltene, gjelder dette på begge kassene på begge sider. Er det mulig å komme til med verktøy for mothold ?
Hvilken dimensjon er det på mutrene og hvor lang ekstender trenger jeg på skralla ?

Energi meteret står på 80% , men blokkene i 3+6  viser 6,5 V,  bør jeg lade opp erstatningsblokker med 80Ah før bytte eller heller sørge for lik spenning 6,5v på dem ?

Mange spørsmål her for en nybegynner :)
Citroen Saxo Electrique 1999, 70.000 KM. Dead
Pegeout 106 2003, 54000 km

Elmo

#11
11'er kassa bak har fastsveisede bolter i bakkant, altså ikke behov for mothold der. 18mm, men du må ha lang pipe pga lengden på boltene.
I forkant er det bolter skrudd opp i løse muttere, så du må bruke mothold. Du kommer til mutterene under noen hvite plastlokk i bagasjerommet. 18mm lang pipe her også. Forlenger må være minst 30cm. Jeg anbefalte å snu  disse ved montering, dvs føre boltene ned ovenfra.
Obs. de to ytterste lokkene skjuler festene til bakakselen og ikke batteribolter.

På 6'er kassa foran er det bolter mot fastsveisede muttere. 16mm pipe (tror jeg).  Og altså ikke behov for mothold. Boltene på 6'er kassa kan det være problem med fastrusting. De kan knekke, og mutterene kan løsne. Spray gjerne inn 565/WD40 inn i åpningen i festet/ramma forfra (ikke lett å treffe, men verd et forsøk). 
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

terjeeri

Takk Elmo !  veldige nyttige opplysninger :) Da er nødvendig verktøy innkjøpt inkl. motorcyc jekk, så nå skal det skrus. Åpnet 3 er kassa idag og så at et nippel hadde brukket ved kjøleslangen på det ene batteriet. Så det forklarer kjølevann lekkasjen.

Den hadde vært limt fra før. Vurderer å bytte hele batteriet, men hva slags lim egner ser for reparasjon av nipler ? Batteriet er trolig helt ok. Da jeg skulle frikoble dette batteriet for andre slanger klarte jeg å knekke en nippel på et nabobatteri også. Veldig sprø plast, aldring med åra ?

Har lest fra eksperter at det ikke er ideellt å mikse i mitt tilfelle 2003 batterier med 1999 batterier, men dette får stå sin prøve. Har kjøpt en lader fra Jula 12V/6V/12A og en fra Biltema 12V/6V 10A.
Ser foreløpig ut som det ikke er noe problem å lade i 6V modus. Det går 6-7A i batteriet i 6V modus selv om spenninga er over 7V på batteriet. Har nådd 40ah.
Citroen Saxo Electrique 1999, 70.000 KM. Dead
Pegeout 106 2003, 54000 km

Elmo

Sitat fra: terjeeri på fredag 21. november 2014, klokken 00:13
Har kjøpt en lader fra Jula 12V/6V/12A og en fra Biltema 12V/6V 10A.
Ser foreløpig ut som det ikke er noe problem å lade i 6V modus. Det går 6-7A i batteriet i 6V modus selv om spenninga er over 7V på batteriet. Har nådd 40ah.
6V modus gir nok ikke høy nok spenning. Batteriene skal opp i over 8,5 volt på slutten av ladesyklusen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

terjeeri

Ja, jeg ser det, men hva hvis jeg kun skal lade batteriene til rundt 40-50% nivå. Er det ikke strømmengden tilført batteriet som er viktig ?   Eks, jeg har kjørt ned bilen til 45% på energimeteret. Burde ikke byttebatterier da tilføres samme strømmengde for å ha samme ladetilstand ?
Citroen Saxo Electrique 1999, 70.000 KM. Dead
Pegeout 106 2003, 54000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA