Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Koblingsskjema Think City varmekolbe/varmestyring

Startet av stefse, lørdag 29. november 2014, klokken 11:39

« forrige - neste »

stefse

Ved bygget der jeg har kontor er det ca 130 parkeringsplasser totalt hvorav 5 stk har uttak for 16A (i praksis 13A) lading.
Det er ingen planer om å bygge flere uttak, selv om behovet forlengst er oversteget kapasiteten. Utbyggeransvarlig uttalte forleden i fullt alvor at man må komme fulladet på jobb og at man helst så at folk ikke benyttet uttakene untatt i nødsfall. Det kan virke som fokuset ligger på at folk nærmest 'stjeler' strøm. Har de virkelig ikke bedre ting å beskjeftige seg med. Tror de brukere av elbiler tapper deres personlige konto når de står og lader? Hvis folk finner ut at de må dra hjem tidligere for å lade elbilen til kveldens aktiviterer er bedriftens 'fortjeneste' på å ikke tilby strøm fullstendig irrelevant.
Dette finner jeg ganske provoserende, og lite visjonært.
Greit å kunne betale for ladingen, men det bør være reelle kostnader, ikke  "alle kabler og plugger skal være nedbetalt på 3 år og deretter ha et årlig dekningsbidrag på XX%"
Jeg sa at dette blir bare tullete, hvis vi skal ha nok kapasitet i grid'en er vi uansett avhengig av at folk lader i off-peak hours. Hvis en slik praksis blir utbredt blir det til at folk må sprenglade når de kommer hjem fra jobb, når kapasiteten allerede er nær fullt utnyttet.
Og når plug in hybrider blir mer utbredt, vil det føre til at mange må kjøre fossilt hjem igjen.


Tesla Model3
VW eGolf - solgt

K S

Det er jo idioti!
Vi har hatt vår første elbil 1,5 måned, og jeg har ladet borte EN gang, og det var for å teste Type 1 ti Type 2 ladekabel på Ikea.
Jeg ladet en time på Ikea, ca 6-7 kWt, altså en kostnad på 5-6 kroner! Hvis jeg skulle ladet feks 60 %, så hadde det blitt MAKS 20 kWt, altså fra 15kr til 22kr!

Hva med de som drikker gratis kaffe på kontoret???? Hva koster det? Hva med tiden en bruker på å drikke kaffen???

Hvis det er kostnader det er snakk om, da er det mange andre steder en kan spare på!

kos

Hei
Nei det er ikke idiotisk at vi som elbileiere betaler for kraften vi bruker. En annen ting er tilrettelegging av ladestasjoner. En annen ting er at flere og flere arbeidsgivere ikke gir gratis parkering. De ser helst at vi tar kollektiv transport. Da blir det litt søkt å kreve parkeringsplass pluss gratis strøm. Vi som elbileiere må nok være villig til å betale strømmen om vi er så heldige at vi får parkeringsplass. Dette kan i dag gjøres enkelt. Men mest av alt er vel offentlige / private hurtig ladestasjoner som er i nærheten av arbeidsplasser og hjem det vi trenger slik at vi kan hurtiglade der, samt at vi får betale for oss.

K S

Er vel ingen som er uenig i å betale, men når det er 5 av 130 plasser medlading????
Når jeg feks var på Ikea for å teste ladekabel spiste og handla jeg for et par hundre, jeg hadde ikke gjort det i det tilfelle.
Hvis arbeidsgiver ikke vil hjelpe, så jobber en gjerne ikke overtid, da en trenger tid for å lade hjemme. Egentlig det beste! :-)

Lademulighet, til NORMALE PRISER, er mye viktigere ennkollektivfelt, bompenger og ferje!
Hjelper ikke mye med å slippe bompenger hvis en ikke får lada bilen!

Å betale 100kr for en hurtiglading opp til 80% er ikke jeg villig til, 100 kr for15-20 kWt???! Får ikke fullada batteriet engang!

kos

Hei
Frynsegoder er noe som er bra, men om arbeidsgiver ikke ønsker at det skal være parkeringsplasser ved arbeidsstedet så er ikke det noe som man kan gjøre noe med. Ikke minst om man trekker kollektiv kortet. Så får arbeidsgiver gå noen runder med seg selv når man ikke får folk til å arbeide overtid osv. her har småbarnsforeldre og dyreeiere og annen form for omsorg større rettigheter enn hans beordringsrett. Men om jeg forstår så er det hurtiglade stasjoner med rett pris vi vil ha. Verken gratis eller til blodpris. Så må vi være tydelig på det.

stefse

Det blir grunnleggende feil å se dette som et frynsegode .
Det handler om at energien som vi trenger for å få samfunnet til å gå rundt, blir distribuert på en hensiktsmessig måte. Tror du f.eks. hybrid-sjåfører kommer til å gidde å stå i kø for hurtiglader?
Å tvinge folk til å ta bussen med ymse virkemiddel er jo en gammel politisk kjenningsmelodi, men la oss holde det utenfor.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

K S

Sitat fra: kos på lørdag 15. november 2014, klokken 14:36
Hei
Frynsegoder er noe som er bra, men om arbeidsgiver ikke ønsker at det skal være parkeringsplasser ved arbeidsstedet så er ikke det noe som man kan gjøre noe med.

Har du noengang vært medlem i en fagforening? Hvis arbeidsgiver sier at det ikke er rom for å diskuttere lønn, ok, da kan vi ikke gjøre noe med det?

kos

Hei
Da er det ingen stor sak, fagforeningen fikser det ? tror neppe at en fagforening har mye de skal ha sakt når vi kommer til politiske vedtak der eks kommunestyret vedtak  er at parkeringsplasser ikke skal prioriteres og at de ansatte anmodes til å følge kollektivtransport. Tipper at dette ikke er noen forhandlingssituasjon. Heller noe som man må forholde seg til. forhandlinger er noe som man forholder seg administrativt og dette er politisk. 

K S

Sitat fra: kos på søndag 16. november 2014, klokken 22:01
Hei
Da er det ingen stor sak, fagforeningen fikser det ? tror neppe at en fagforening har mye de skal ha sakt når vi kommer til politiske vedtak der eks kommunestyret vedtak  er at parkeringsplasser ikke skal prioriteres og at de ansatte anmodes til å følge kollektivtransport. Tipper at dette ikke er noen forhandlingssituasjon. Heller noe som man må forholde seg til. forhandlinger er noe som man forholder seg administrativt og dette er politisk.

Les trådstarters innlegg kos. Bye bye.

stefse

Folk er forskjellige.
Noen er konservative og liker og innrette seg et gitt system.
Andre er nytenkende, skapende og liker å utfordre gitte samfunnsnormer. Dette bringer innovasjon, tenk f.eks på Steve Jobs.
Har inntrykk av at det er overvekt av den siste kategorien mennesker blant el-bilister.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Thomas Parsli

Så lenge man ikke anser fossilbiler som et problem (og elbiler som et "mindre problem") blir det vanskelig å forstå hvorfor "vi" skal betale for at "du" skal lade elbilen.

At "vi" betaler for at "du" parkerer fossilbil er merkelig nok bare akseptert, selv om parkeringsplassen koster en brøkdel av strømmen du ønsker å bruke.

Og foreslår du betaling både for parkering og for lading blir du sannsynligvis stemplet som fanatiker, "treehugger", kommunist og muligens øko-terrorist...
Vi kan sikkert le av det hele om noen år  :'(

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

kos

Hei ser at KS at jeg gikk ut av tråden. det var i så fall han som ledet meg utpå. Mitt budskap er enkelt. det er ingen menneskerett å få parkeringsplass. det er ingen menneskerett å få gratis strøm.
Miljøvennlig er ikke bare elbiler. kollektiv, sykle og gå er bedre tiltak. Som elbil eier er jeg opptatt at samfunnet skal se på elbiler som noe fremtidsrettet og bra. Da må vi som el bilister oppføre oss som folk og innse at det å kjøre elbil ikke er alles løsning for et bedre miljø. Og som noen tror, det er ikke det samme med gratis kaffe som gratis parkering. Om du arbeider på et sykehus i Bergen så har du ikke gratis parkering. Det er da merkelig at for noen så er det en livsrett fordi de kjører elbil. Eller fordi at noen kjører fossil biler så er vi mer samfunnsnyttige.

Thomas Parsli

I det øyeblikk noen bruker ordet menneskerett i en debatt som ikke handler om menneskerettigheter (f.eks  tortur) har man i praksis parkert hele debatten. Takk for meg også.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

stefse

Kollektiv debatten er et annet tema. Foreslår at du diskuterer den i en annet tråd KOS.

Når vi først er inne på et slikt sidesprang:
Ser man på marginalutslippet så vil du slippe ut mer CO2 ved å sykle eller gå til jobben, enn ved å kjøre elbil.
Menneskekroppen har en virkningsgrad på ca 10%, el-motoren fra rotor til rotor ca. 70.   

Merk at jeg sa marginalutslippet,  tenk gjennom det før du vurderer et svar.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

kos

Hei den var bra. Nå er det ikke kollektivtransport jeg var opptatt av men rett til parkering. noe som jeg mener at jeg har fått bra frem. Når det gjelder CO2 er man nok inne på noe vanskelig. En elbil og utslipp av CO2 kontra menneskekroppen er vel noe av det vanskeligste å sette tall på. Kommer vel litt ann på hvor drivstoffet hentes fra, langreist mat osv kontra kortreist kraft alla sol og vann og vind. Her tror jeg at vi nok må finne oss en ny tråd, da dette emne både er stort og komplisert.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA