Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Starter ikke

Startet av pej, fredag 28. november 2014, klokken 22:13

« forrige - neste »

Perpendicular

@sondell

Tack för svaret. Följer din utmärkta blogg.
Om jag köper en bil i Norge för export skiljer det från flyttgods på en viktig punkt. För att undvika omregistreringsavgiften skall bilen anmälas för export redan vid ägarbytet.
För att då kunna köra bilen till gränsen behöver väl säljaren gå med på att låta ägarbytet ske ett dygn senare och "bjuda" på försäkringen.
Det andra alternativet är att betala och köra bilen till en speditör som fraktar till Sverige.

Stort tack för beskedet att garanti och serviceavtal gäller i hela EES/EØS.

@pej

Det vore intressant att höra hur du gjorde vid exporten av din TMS till Danmark.
BMW i3 REx -15
VW Passat Variant Ecofuel -10 (gasssss)
Citroën 2CV -88

sondell

Ja, det var ju en väsentlig skillnad :). Då kan du lösa det själv med typ en sån här eller?
http://www.if.se/web/se/privat/radochtips/direktimport/pages/default.aspx

Jag har fått ett svenskt SIM kort nu också men på servicen sist så vägrade servicekillen att sätta in det. Sa jag var tvungen att byta MCU i så fall. Låter myyyyycket märkligt. Tror inte ens på det. Möjligt de måste ta bort skärmen för att byta, men inte ny skärm. Så jobbar fortfarande med det. Spelar väl inte jättestor roll. Men det är ju möjligt att det fortfarande är en lägre begränsning på hastighet och nedladdningsmängd vid roaming och det vill jag ju inte ha. Han lät SIM kortet ligga kvar i bilen. Ska se vad som händer om jag sätter det i 4G mobilen istället :).

pej

Det må lages et utførselsdokument på et norsk tollkontor med fakturaverdi på bilen. Kjøperen får med seg denne samt begge vognkortene. Selger fjerner skiltene og leverer disse inn på biltilsynet. Bilen avregistreres og forsikringen sies opp. Kjøper har resten av ansvaret herfra. Prøveskilter, toll, moms og forsikring osv er hans ansvar.

Betaling gjøres med ekspressoverføring mens man venter. Må man vente en dag eller to så må man det, men har man samme bank (en bank som finnes i begge land som feks Nordea) går dette på 2 timer. Nøklene får kjøperen når pengene er PÅ konto, Ikke på vei inn. Det holder ikke. 

Jeg har spurt ved flere anledninger om han har sjekket toll/moms og fått ja til svar. Om han vil smugle inn bilen er det ikke noe jeg kan forhindre uansett.

Dette lønner seg for dansker nå kun pga den lave krona. Om den svinger opp igjen, vil det ikke være noe særlig å hente. Det som også skjer nå er at bilene på bilbasen.dk blir billigere siden disse blir presset av norske importbiler. Dette høres helt surrealistisk ut, men det samme skjedde jo i Norge med Tyske BMW og MB importbiler når det ble populært.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

sondell

Då behöver du exportskyltar i tillägg till importförsäkringen. Kostar 250 kr i Norge enligt denna http://forbrukereuropa.no/images/transit_plates_ENG.PDF


pej

Sitat fra: sondell på søndag 11. januar 2015, klokken 22:50
Då behöver du exportskyltar i tillägg till importförsäkringen. Kostar 250 kr i Norge enligt denna http://forbrukereuropa.no/images/transit_plates_ENG.PDF

Er du helt sikker på dette? Snakket med tollvesenet og de sa jeg bare trengte en utførsel. Kjøperen skulle ta med prøveskilt fra DK. Men nå må jeg sjekke på nytt. Dette virker jo logisk, så mulig at personen jeg snakket med ikke kunne nok om dette.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

sondell

Sitat fra: pej på søndag 11. januar 2015, klokken 22:59
Sitat fra: sondell på søndag 11. januar 2015, klokken 22:50
Då behöver du exportskyltar i tillägg till importförsäkringen. Kostar 250 kr i Norge enligt denna http://forbrukereuropa.no/images/transit_plates_ENG.PDF

Er du helt sikker på dette? Snakket med tollvesenet og de sa jeg bare trengte en utførsel. Kjøperen skulle ta med prøveskilt fra DK. Men nå må jeg sjekke på nytt. Dette virker jo logisk, så mulig at personen jeg snakket med ikke kunne nok om dette.

Nej,säker är jag inte. Jag importerade min egen bil och hade ju orginalskyltarna på. Men hur han ska kunna få danska skyltar till en bil som de inte vet någonting om i ett annat land om som personen ännu inte äger verkar ju lite märkligt. Så precis som du säger är det nog det mest logiska att det ska vara norska exportskyltar på bilen om den ska köras hem. 

hookmaker

Annars kan man ju beställa transportskyltar flera ställen på webben, som gäller 2-4 dagar inklusive försäkring.

hgn98009

Om det är en norsk firma som eksporterar bilen till EU, borde inte firman kunna dra av den norska MVA:n?

Man skulle kunna tänka sig att en bil annonseras för 500000 men vid eksport borde firman kunna få tillbaka 24% av MVA:n och sälja bilen till en svensk för 403000. Svensken får betala tull på 10% och sedan 25% moms. Slutsumma c:a 554000 förutsatt att SEK=NOK.

kaiat

Det er ikke MVA på elbiler i Norge. Det er et av elbilgodene vi har.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA