Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Starter ikke

Startet av pej, fredag 28. november 2014, klokken 22:13

« forrige - neste »

pej

Får flere telefoner om dagen fra DK av folk som vil kjøpe bilen min. De sier at det er 0 mva på brukt bil (eldre enn 6mnd) Det betyr at vår biler er svært attraktive der siden de har moms på nye Elbiler. (ingen avgifter som i Norge). Etter hva jeg kan lese på skat.dk skal det betales 10% toll fra ikke EU land, men virker som de omgår dette på en måte. Noen som har solgt bilen sin til DK som kan fortelle mer om dette?
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

sondell

Hmm. Det där er ju en EU regel. Äldre än 6 månader och 600 mil så blir det tullfritt (jaja, och tollfritt :) ) och momsfritt. Men det gäller inte inom EES. Har varit lite missförstånd i Sverige om det också. Men möjligt de ar hittat något sätt att komma runt det i Danmark ?!

kseitzberg

Nej, desværre ikke. Kommer bilen fra et IKKE EU land, skal der både 10% importafgift og 25% moms. Der er kun inden for EU vi kan handle brugte biler (6 måneder gammel eller ældre og +6000 km)

sven erik

jeg vet jeg kan ta med  meg  bilen over  som flytte gods  å slippe  alt det samme til sverje  men må da eie bilen i 3 måneder i det landet før salg

sondell

Sitat fra: sven erik på lørdag 15. november 2014, klokken 03:19
jeg vet jeg kan ta med  meg  bilen over  som flytte gods  å slippe  alt det samme til sverje  men må da eie bilen i 3 måneder i det landet før salg
6 måneder. Ikke 3. For flytt till Sverige.  Så må du eie den i 12 måneder i Sverige for å slippe avgifter. 

hookmaker

Oavsett km stand og hvor gammel bilen er, så kan man IKKE importere en elbil fra Norge til Danmark uten att betale importtoll og 25% MVA.

Teslanewbie

Sitat fra: hookmaker på lørdag 15. november 2014, klokken 09:50
Oavsett km stand og hvor gammel bilen er, så kan man IKKE importere en elbil fra Norge til Danmark uten att betale importtoll og 25% MVA.

OANSETT er dette ikke selgers problem men kjøperens .

Hvis en fra Danmark eller Sverige vil kjøpe bilen så værsågod , det er deres oppgave å sette seg inn i regelverket ikke ditt .

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

pej

Min S85 er nylig solgt til DK. Selv med moms og toll er den fortsatt 80.000 Danske kroner under nypris for tilsvarende bil i DK. Jeg fikk samme som jeg betalte i mars så dette er jo ikke annet enn vinn vinn. Både kjøper og selger er happy.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

TrondW

Sitat fra: pej på mandag 05. januar 2015, klokken 15:59
Min S85 er nylig solgt til DK. Selv med moms og toll er den fortsatt 80.000 Danske kroner under nypris for tilsvarende bil i DK. Jeg fikk samme som jeg betalte i mars så dette er jo ikke annet enn vinn vinn. Både kjøper og selger er happy.

Måtte du fremskaffe noen form for dokumentasjon ved salget til DK? COC dokument, eller holdt det med det norske vognkortet?
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

Perpendicular

Sitat fra: pej på mandag 05. januar 2015, klokken 15:59

Första inlägget här. Bor i Sverige och har börjat fundera över att köpa en brukt TMS från Norge. Utbud, priser och valuta gör att det är möjligt.
Ska på kurs i Oslo i mars och tänkte flyga dit men kanske köra Tesla hem..,
Problemet är ju att lösa försäkring och export ända till Sverige (har prövat från Tyskland med annan bil men det gick inte)
Fråga till pej:
Hämtade den Danske köparen bilen i Norge eller sändes den med biltransport?

Tack till alla för ett fantastiskt forum med mycket kunskap. Som vanligt har Norge försteget...
BMW i3 REx -15
VW Passat Variant Ecofuel -10 (gasssss)
Citroën 2CV -88

ducktolate

Velkommen til forumet Perpendicular. Det er nok ikke noe problem å få kjøpt Tesla i Norge i mars heller.

#pej.
La du ut bilen på noen dansk side eller ble du kontaktet via Finn.no annonsen?

sondell

@perpendicular

Blir väl rätt lika som när jag importerade min egen Model S från Norge som flyttgods. Med enda skillnaden att jag fick flyttsakstullfrihet då. Har skrivit om det här:
http://tesla.sondell.biz/?p=1927
Du behöver ju ha med bägge registreringsbevisen från Norge. De skickas till Transportstyrelsen. Du har rätt att köra bilen i en vecka med utländska skyltar och utländsk försäkring. Den norska försäkringen kan inte sägas upp förrän bilen blivit omregistrerad. I detta tillfälle sker det ju inte förrän du har registreringsbesiktigat bilen. Du kan välja tillfällig registrering för att kunna få köra bilen efter första veckan också. Men eftersom Norge räknas som tredjeland och inte EU är det ändå begränsningar på användningen då och jag tyckte inte det var någon poäng. Min process gick fort och den stod bara still en vecka.

Jag hade med andra ord bara kört bilen hem och stannat vid tullstationen vid gränsen.

hookmaker

@Teslanewbie, der har du helt rett! - MEN moralisk har man vel en forpligtelse att si det till kjøper, - om man vet det  8)

En annen vesentlig sak som  kjøper må vete: Teslas garanti bestemmelser sir att, biler som selges i et EØS land (gelder feks. Norge) må tilbake til disse lande for at serviceres oavsett vilket land de senere importeres til. (Nå er dette jo ikke noe problem, siden en dansk kan få Tesla Service i Oslo for under 3000 NOK...8)

D.O

Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)

Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

sondell

Jao. Bil kjøpt i EØS må tilbake til EØS for å få service/garanti. Altså service avtalen og garantien gjelder i hele EØS. Har man kjøpt service pakke eller får noe problem som går på garanti når man er i for eksempel Spania er det bare å ta service der. Er bilen utenfor EØS må den fraktes tilbake til EØS som det står i avtalen. 
Vet ikke hva dette kommer fra at man må tilbake til Norge for å få service/garanti på norsk solgt bil, men leser det ganske ofte. Det gjorde at jeg var nødt til å dobbelsjekke med Tesla før jeg importerte den til Sverige. Men det står jo egentlig tydelig i avtalen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA