Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: El-biler og NSB

Startet av inflames, fredag 28. november 2014, klokken 18:25

« forrige - neste »

inflames

Hei

Tidligere kjørte jeg mye i forbindelse med jobb i kollektivfelt og på veier med skilt "306.1 Forbudt for motorvogn" med underskilt "gjelder ikke buss og taxi". Jeg merket da at særdeles mange elbileiere ikke evner å se forskjellen på skilt 306.1 og 508 Kollektivfelt. Tydeligvis tror folk at så lenge man kjører elbil så gjelder ikke generelle bestemelser lengre. For de som lurer på hvilke skilt det er snakk om kan dere sjekke ut dette heftet: http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkskilt/_attachment/102638?_ts=144da945898&fast_title=Oversikt+over+trafikkskilt%2C+vegoppmerking+og+trafikklyssignaler+%285+MB%29.pdf


janmb

Akkurat dette er en ganske forståelig feil som ikke nødvendigvis har noe som helst med arroganse eller overdrevet ide om at alt skal være tilrettelagt å gjøre.

Elbilister blir i varierende grad lært at man kan kjøre i kollektivfelt, og oversetter dette naturlig nok (men ja, feilaktig) til at "der buss og taxi kan kjøre kan jeg også..."

Med andre ord, en feil det er lett å forstå at folk kan gjøre - som om jeg selvsagt er helt enig i at reglene er helt klare og at det er helt utvilsomt ulovlig for elbiler å kjøre der det er skiltet slik.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Thomas Parsli

Jeg er langt mer fasinert over hvor mange taxi-sjåfører som ikke forstår "508.1 BUSS".
De lever tross alt av å kjøre bil, i motsetning til de som kjører elbil.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

inflames

Det er sant. Mange taxisjåfører som ikke forstår buss heller. Men under føreropplæringen så blir man gjort ganske tydelig på 306.1 og hva det står for.

Amoss

Sitat fra: inflames på tirsdag 18. november 2014, klokken 21:08
Det er sant. Mange taxisjåfører som ikke forstår buss heller. Men under føreropplæringen så blir man gjort ganske tydelig på 306.1 og hva det står for.

Sier ikke at du ikke har rett, men den gang jeg hadde føreropplæring så var det ingen som presiserte at "gjelder ikke buss og taxi" betydde at elbiler heller ikke hadde lov til å kjøre der ;)

Ja, sier dette delvis på fleip, men kun delvis. Dette er endringer som har kommet etter at mange av dagens (elbil)sjåfører tok "lappen", og jeg forstår derfor godt at mange kan bli litt forvirret (uten at det fritar dem for skyld - sjåføren er pålagt å holde seg oppdatert på endringer i trafikkreglene). Spesielt forstår jeg at det er forvirrende f.eks. innover E18 østfra mot Oslo, der elbilene har lov etter skiltene å kjøre i kollektivfeltet, men - fortsatt etter skiltene - er nødt til å kjøre over i en normalfil der veier svinger av og så tilbake i kollektivfeltet etterpå. Ja, kollektivfeltet blir da midlertidig felt med påbudt kjøreretning "sving av veien", og kun  buss og taxi har lov til å kjøre rett frem og inn i fortsettelsen av kollektivfeltet. Om du ikke har fått med deg dette så søk opp andre tråder her som tar opp denne og lignende problemstillinger. Som sagt ikke rart at folk blir forvirret med slik hodeløs skilting.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

mariowing

Årsaken til hodeløs skilting er at Statens Vegvesen i Oslo/Akershus området åpenbart er motstandere av elbil i kollektivfeltet. I Trondheim har de jo byttet ut "gjelder ikke buss og taxi" underskilt på disse blå pil-skiltene med "gjelder ikke brukere av kollektivfelt" har jeg lest her på forumet. Det kunne fint vært gjort i Oslo og Akershus også der det var relevant, som for eksempel inn mot rundkjøringen på Ryen nordfra, høyresving feltene på Ring 2 osv.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Trekkoppbil

Uansett så finnes det ikke tilstrekkelig skilting for bruk av kollektivfelt, så skiltinga må man ta med en klype salt.
Det finnes lover som forteller hvem som kan bruke kollektivfelt, som busser, drosjer, elbiler, motorsykler, syklister, utrykkningskjøretøy.
Det finnes 2 typer skilt for kokkektivfelt: Kollektivfelt for buss, eller kollektivfelt for buss og drosje.
Om skiltet "Forbud mot motorvogn" brukes med underskilt som tyder på at at trafikk til et kollektivfeltet er tillat, ville jeg ikke ha vært kverulant her heller. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA