Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla Likbil

Startet av nilsen_79, fredag 28. november 2014, klokken 13:41

« forrige - neste »

nilsen_79

Da var bilen bestilt. Rotet litt gjennom forumet og kommet frem til at jeg i første omgang gjør det slik:
Ny sikring på 32A i sikringsskapet(må vel da ha ny jordfeilbryter(B-vern)). Håper ledningen ut til garasjen er tykk nok til at den ikke må byttes ut, hvis ikke blir den byttet. Sette opp en blå industrikontakt. Tenker 3-fas ut til garasjen, og så en overgang fra den ene blå 3-fas industristikk til 32A 1-fas 3-pin blå industrikontakt. Jeg får da ladet på 7,4 kW. Da kan jeg bruke den kabelen som følger med Teslaen, og heller senere sette opp en ladestasjon som kobles direkte til den blå industrikontakten (evt. kutte den helt ut).

Høres dette fornuftig, riktig og greit ut? Noe glemt?

Greddy

den kabelen som går ut til garasjen, hvilke dimensjon er det på den?, går den kun på 230v 3 fas 16A stikken din?

nilsen_79

Ser ut som den er 1,1 cm. Usikker på om den går til egen sikring. Rotete dokumentert i sikringsskapet, men regner med den gjør det. Får kontakte elektriker snart.

nofuelno

Sitat fra: nilsen_79 på søndag 10. april 2016, klokken 15:34
Ser ut som den er 1,1 cm. Usikker på om den går til egen sikring. Rotete dokumentert i sikringsskapet, men regner med den gjør det. Får kontakte elektriker snart.
Ser ut som 4" 3-fas kabel. Altså maks 20A kurs.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

nilsen_79

Ok. Da blir det trukket ny kabel om 32A kurs ut i garasjen.

Jeg fant også denne ute ved gjesteparkeringen (se bilder). Den går til en 16A sikring det står boblebad på. Er kveilet opp ute og kan kuttes minst en halvmeter. Aldri vært i bruk. Ser jo ut som en rimelig tykk ledning. Kan det byttes til 32A kurs på denne mon tro?

nilsen_79

Sitat fra: nilsen_79 på torsdag 14. april 2016, klokken 18:40
Ok. Da blir det trukket ny kabel om 32A kurs ut i garasjen.

Jeg fant også denne ute ved gjesteparkeringen (se bilder). Den går til en 16A sikring det står boblebad på. Er kveilet opp ute og kan kuttes minst en halvmeter. Aldri vært i bruk. Ser jo ut som en rimelig tykk ledning. Kan det byttes til 32A kurs på denne mon tro?

jkirkebo

Sitat fra: nilsen_79 på torsdag 14. april 2016, klokken 18:40
Ok. Da blir det trukket ny kabel om 32A kurs ut i garasjen.

Jeg fant også denne ute ved gjesteparkeringen (se bilder). Den går til en 16A sikring det står boblebad på. Er kveilet opp ute og kan kuttes minst en halvmeter. Aldri vært i bruk. Ser jo ut som en rimelig tykk ledning. Kan det byttes til 32A kurs på denne mon tro?

Ser ut som maks 4mm2. PFSP 3x4/4 for å være mer spesifikk. I så fall kan du nok få ut 20A av denne.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nilsen_79

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 14. april 2016, klokken 20:25
Sitat fra: nilsen_79 på torsdag 14. april 2016, klokken 18:40
Ok. Da blir det trukket ny kabel om 32A kurs ut i garasjen.

Jeg fant også denne ute ved gjesteparkeringen (se bilder). Den går til en 16A sikring det står boblebad på. Er kveilet opp ute og kan kuttes minst en halvmeter. Aldri vært i bruk. Ser jo ut som en rimelig tykk ledning. Kan det byttes til 32A kurs på denne mon tro?

Ser ut som maks 4mm2. PFSP 3x4/4 for å være mer spesifikk. I så fall kan du nok få ut 20A av denne.

Så flott. Takk for svar. Da blir det nok 20A på gjesteparkeringen og 32A i garasjen. Får etterhvert se på de ladeboksene du selger. Slik jeg forsto det kan de også installeres ute på en stolpe/vegg.

Girstang

Låner tråden litt. Jeg har en: PFSP 2x2,5/2,5 kabel til carport. Hva er maks ampere man kan kjøre på en slik kabel?

jkirkebo

Sitat fra: Girstang på lørdag 23. april 2016, klokken 20:34
Låner tråden litt. Jeg har en: PFSP 2x2,5/2,5 kabel til carport. Hva er maks ampere man kan kjøre på en slik kabel?

Vanligvis 16A, men nøyaktig svar kan kun elektriker som ser på anlegget gi.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ingeniøren

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 23. april 2016, klokken 21:43
Sitat fra: Girstang på lørdag 23. april 2016, klokken 20:34
Låner tråden litt. Jeg har en: PFSP 2x2,5/2,5 kabel til carport. Hva er maks ampere man kan kjøre på en slik kabel?

Vanligvis 16A, men nøyaktig svar kan kun elektriker som ser på anlegget gi.

og litt avhengig av om den går i eller utenpå vegg. Nabo'n min som er elektriker anbefalte 4 mm2 til elbil/16A/skjult anlegg.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

nilsen_79

Var ikke så enkelt som at det er 32A i min fars garasje. Er det slik at det er brukt feil lokk på kontakten(der det står 32A). Mistenker at dette er 16A. Se bilder.

jkirkebo

Sitat fra: nilsen_79 på onsdag 04. mai 2016, klokken 22:29
Var ikke så enkelt som at det er 32A i min fars garasje. Er det slik at det er brukt feil lokk på kontakten(der det står 32A). Mistenker at dette er 16A. Se bilder.

Ikke feil lokk, men en 3x32A kontakt sikret med 3x16A. Fullt lovlig det, men noe merkelig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nilsen_79

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 14. april 2016, klokken 20:25
Sitat fra: nilsen_79 på torsdag 14. april 2016, klokken 18:40
Ok. Da blir det trukket ny kabel om 32A kurs ut i garasjen.

Jeg fant også denne ute ved gjesteparkeringen (se bilder). Den går til en 16A sikring det står boblebad på. Er kveilet opp ute og kan kuttes minst en halvmeter. Aldri vært i bruk. Ser jo ut som en rimelig tykk ledning. Kan det byttes til 32A kurs på denne mon tro?

Ser ut som maks 4mm2. PFSP 3x4/4 for å være mer spesifikk. I så fall kan du nok få ut 20A av denne.

Elektrikeren som var her i dag sa det var 6mm2(noe det forøvrig sto på kabelen også). Han sa den kan sikres med 32A fordi den går i uisolert rom. Tenker da jeg kan gå opp til en ladestasjon på 32A og sikre denne med B-vern og 32a sikring. Er dette innafor? Kanskje rart å spørre her når elektrikeren har sagt det er greit, men men.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA