Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla Likbil

Startet av regoede, fredag 28. november 2014, klokken 13:18

« forrige - neste »

regoede

Hei. Jeg lurer på å bytte ut min Golf + i en eGolf. Har lenge tenkt på å bytte til elbil. Da jeg bor midt i Norge, høyt oppe på fjellet er det ikke fritt for at det er en del snø her, og veldig variabelt med kulde. Bilen kommer til å bli brukt mest som by bil, men må også kunne fungere som en bil ut av byen. Er det noen som har erfaringer å dele? Skjønner jo at ingen har vinter erfaringer med eGolf da den kom i sommer, men dere som har hatt andre elbiler en stund har vel litt erfaring.

Hyperstress

Du får sikkert mye flere svar om du poster i den generelle delen av forumet :)

Du må rekne med i verste fall bare 50% av oppgitt rekkevidde på vinteren.
Ellers er vel EL-bil overlegent fossilbiler på omtrent alle punkt. Ingen kaldstartproblemer, bedre varmeapparat, fjernvarming via app, raskere antispinn og stabilisering ++.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Ohm

Har kjørt min eGolf i minus 4,5. Det gikk greit. Men regn 10 mil rekkevidde på vinteren, det klarer den lett. Skal du lenger, kan du spare på varmen, det kan lett utgjøre  flere mil ekstra. Småkjøring tar mye rekkevidde. Jeg kommer lenger på en lading hvis jeg kjører i et, kontra mange småturer.

Hurtiglading tar inntil 3 ganger så lang tid om vinteren.

Er fornøyd med bilen, den dekker mitt transportbehovet.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Hyperstress


Sitat fra: Ohm på lørdag 22. november 2014, klokken 13:02
Har kjørt min eGolf i minus 4,5. Det gikk greit. Men regn 10 mil rekkevidde på vinteren, det klarer den lett. Skal du lenger, kan du spare på varmen, det kan lett utgjøre  flere mil ekstra. Småkjøring tar mye rekkevidde. Jeg kommer lenger på en lading hvis jeg kjører i et, kontra mange småturer.

Hurtiglading tar inntil 3 ganger så lang tid om vinteren.

Er fornøyd med bilen, den dekker mitt transportbehovet.

Regner med at du mener på bar vei da?, overraskende om den lett kjører 10 mil i kulde og snøvær.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

PLUTO

Rekkevidde på vinteren blir interessant å teste ut. Min sliter enormt, men skal inn for en sjekk. I fint vær, men rett rundt null kom jeg bare 7 mil. Jeg tørr ikke tenke kjørelengde i minus 15. Håper inderlig at det er noe feil med min bil, ellers er den nærmest ubrukelig vinterstid. Har noen andre erfaringer å dele på dette?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Ohm

@hyperstress : både tørr og våt vei. Mener ikke testa under ekstremforhold enda. Den bør orke 10 mil.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Ohm

Sitat fra: PLUTO på tirsdag 25. november 2014, klokken 22:15
Rekkevidde på vinteren blir interessant å teste ut. Min sliter enormt, men skal inn for en sjekk. I fint vær, men rett rundt null kom jeg bare 7 mil. Jeg tørr ikke tenke kjørelengde i minus 15. Håper inderlig at det er noe feil med min bil, ellers er den nærmest ubrukelig vinterstid. Har noen andre erfaringer å dele på dette?
Dette høres lite ut. Har du prøvd å kjøre i eco+ mode? Hva har du i gjennomsnittsforbruk ? 30 kWh /100 km? Ev er det noe feil.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

PLUTO

Forbruket var i gjennomsnitt rett over 33, noe som er langt over dobbelt så mye som det var i sommer/høst på samme strekning.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Hyperstress


Sitat fra: PLUTO på onsdag 26. november 2014, klokken 06:16
Forbruket var i gjennomsnitt rett over 33, noe som er langt over dobbelt så mye som det var i sommer/høst på samme strekning.

Har du prøvd å faktisk kjøre 7 mil, eller maks? Dersom du har kjørt kort distanse og regner deg frem til rekkevidde så vil det bli feil, da den bruker mer strøm i starten.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Ohm

I dag var det minus 2, jeg kjørte mine 19 km til jobb inkl. et stopp i barnehagen. Forvarmet bil og varmen på 20 grader + varmesete. Forbruk 17,6.

Men jeg kjører på vei med 60 til 80 km grense.

Spørsmålet er: Har du på full varme?, kjører du fort og har du mange start/stopp. Disse tingene vil fjerne mye rekkevidde og øke forbruket.

Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

PLUTO

Jeg kjørte nok enda mer forsiktig med de gamle elbilene jeg hadde, men i mitt tilfelle er det snakk om mest bykjøring. Det er en del bakker og fart i 50,60 og 80. Det som gjør det rart er at det er samme strekning som jeg om sommeren brukte under halparten av effekten på. Jeg har varmen på auto og 21 grader. Klart varmen tar energi, men det får jo være måte på.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Kone:Mor

Vi har kjørt 11,5 mil i ca -2 grader med litt snø på veien. Vi måtte ha på Eco+, men det ble ganske kaldt så av og til måtte vi ha på Normal eller Eco. Jeg er frossen av meg så jeg kler godt på meg og har teppe over beina. Ikke veldig behagelig tur, men vi kom da frem med 1, 5 mil igjen på batteriet.
e-golf sjåfør :-)
Oslo

Ohm

#12
Husker vi hadde folkevogn boble da jeg var barn. Omtrent samme opplegget med teppe og saueskinn.

Var to innstillinger på varmeapparatet :kaldt og iskaldt.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA