Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Parkere på ladeplass uten å lade.

Startet av Brannmann86, torsdag 27. november 2014, klokken 18:11

« forrige - neste »

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Brannmann86 på torsdag 13. november 2014, klokken 13:49
Så til kanskje det vanskeligste spørsmålet... Hva ville dere ga valgt, dersom dere skulle ha kjøpt ny elbil i dag?

Som eneste bil (her er rekkevidde det viktigste momentet for min del):
1) Tesla
2) Soul
3) MB B-klasse
4) Zoe
5) eGolf
6) Leaf
7) Evalia

BMW i3, e-UP! og trilling ville være uaktuelt hos pga at vi bruker 5 sitteplasser til vanlig.

Bare synd med ventetid på Soul'en.

dørvakta

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 13. november 2014, klokken 14:37
Sitat fra: Brannmann86 på torsdag 13. november 2014, klokken 13:18
Bor i Askim og strekningen som skal pendles er Askim-Røyken. Får altså en ganske bratt stigning i oslofjordtunnelen, men tenker som så at det er like bratt nedover og at det vil gå opp i opp med tanke på regenerering... Ellers er det vel stort sett ganske flatt terreng.

Jeg har kjørt der mange ganger med både Leaf og Tesla. Etter min erfaring så går det noenlunde opp i opp ja, har ikke registrert noe særlig høyere forbruk i snitt etter tunnelen i forhold til før.

Jeg pendler gjennom den gudsforlatte tunnelen hver dag, og totalforbruk på tunnelen er 4% med leaf fra drøbaksiden. Fra hurumsiden vet jeg ikke siden jeg alltid er fulladet når jeg kjører den veien og dermed ikke får regenerert. Jeg pendler ca 5 mil hver vei (røyken-oslo) og har ikke mulighet for lading på jobb. Dette går stort sett greit, men jeg kjører uten varme og med vinduet på gløtt for å slippe neddugging. Det funker, men litt kjipt er det jo i 20 blå [emoji12] nå kommer det snart hurtiglader i drøbak som det går an å svinge innom for litt mer suppe på vei hjem [emoji106]

Helspent

Har tilsvarende situasjon, som jeg fikk noen synspunkter på her; http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17722.15.html

Jeg gjorde lite forundersøkelser, men kjøper en Leaf fordi jeg oppfatter at mange er fornøyd med den og mtp rekkevidde virker det som det skiller lite mellom de aktuelle bilene. De kunne levere ganske kjapt også, Nissan har lovet meg ny bil om noen uker  :)

Ift valg av elbil så ville vel de fleste kjøpt Teslaen hvis den kostet det samme som Leaf. Men det gjør den ikke  :D

Powerflux

Sitat fra: dørvakta på fredag 14. november 2014, klokken 00:44
Jeg pendler gjennom den gudsforlatte tunnelen hver dag, og totalforbruk på tunnelen er 4% med leaf fra drøbaksiden. Fra hurumsiden vet jeg ikke siden jeg alltid er fulladet når jeg kjører den veien og dermed ikke får regenerert.
Ca det forbruket jeg også registrerer på samme strekning!
Litt regen får du vel ned fra Hurumsiden? Jeg brenner av rundt 2.5 kW på vei ned til tunnelen og da regenerer det greit halveis ned i tunnelen :)
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

dørvakta

Jeg har rundt 94% når jeg kjører ned i tunnelen og da regenererer den ikke mer enn 1 strek, så potensielt kunne jeg ladet mye mer den veien.

Powerflux

Du har du sikkert kortere vei ned til tunnelen enn jeg har. Jeg kjører fra Avinor på Auvi!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

giamaica75

Pendler hver dag mellom Kongsberg og Drammen, så 10 mil, uten problemer, og vanligvis har fortsatt 20% av batteri. Stereo og varme på 22 varmegrader hele veien. Ikke noe "pen" kjøring, men mest av turen mellom 80 og 100km/h. Bare en gang, med skikkelig uvær kom meg hjem med bare 10km til... Men bilen er ny...

klatrechris

Sitat fra: giamaica75 på lørdag 15. november 2014, klokken 19:27
Pendler hver dag mellom Kongsberg og Drammen, så 10 mil, uten problemer, og vanligvis har fortsatt 20% av batteri. Stereo og varme på 22 varmegrader hele veien. Ikke noe "pen" kjøring, men mest av turen mellom 80 og 100km/h. Bare en gang, med skikkelig uvær kom meg hjem med bare 10km til... Men bilen er ny...

Du kan nok regne med å ha mye mer tilgjengelig enn 10 km. bruke en Bluetooth ODB2 inngang med leafspy. da ser du reel rekkevidde.

opplever å ha mellom 20-30 km tilgjengelig når Leafen sitt Gjettemeter sier tomt. har reddet dagen mange ganger når det har vært harde veiforhold(tungt regn og lav temperatur)
pendler 80 kmT/R jobb men har mulighet til å lade på jobb så er ikke noe problem på dagen.
i helgene rekkevidden blir strekt.
skulle ønsket det kom en hurtiglader  langs E6 på mortensrud eller kolbotn. hadde spart mye bryderi.
Kia soul ev 2016 titanium silver 29000km
Mercedes 250e 2017 (konebil) 2500km
Nissan leaf 2013 solgt 22000km
Nissan leaf 2011 Solgt 26000km
IMiev 2011 Solgt 14000km
Renault zoe r240 avbestilt...

giamaica75

knutgrr

Nå har det vært 1-3 grader og vått den siste uken.
Kjører i ca 100 km/t til og fra jobb, med en del akselerasjon og tung pedal. 
T/R 21 km.
Bruker ca 19 kw/100 km på det.
Vinterdekk (piggfri), forvarmet bil, varme på 21, gjerne god gang på vifta. Musikk på.
I prosent brukes ca. 25% t/r - altså en total rekkevidde ved denne typen "hard bruk" på ca 80-90 km.

Norsk leaf fra desember 2013.
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

Gliderman

Kjører nå daglig Holmestrand-Oslo, ca 85km hver vei.
Forbruket varier kraftig med temperatur og veibane. Mye vann på veien på veien er verre enn lav temp. Hastighet er selvfølgelig en killer. Hadde bilen på service i slutten av januar og synes faktisk at den bruker mindre strøm nå enn før servicen.
Parkere på jobb med alt fra 15 til 30% igjen nå. +5 gr. og tørr veibane ga 30% rest i forrige uke.
Er nå så heldig at vi har en Opel Ampera som nesten utelukkende går på strøm. Jeg synes faktisk den er mer effektiv enn Leafen. På vei til Gøteborg i går kjørte jeg de første 55km på kun strøm og det på med et forbruk på 10,5 kWh. Tviler på at Leafen hadde klart 110km på samme rute med varme i bilen.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA