Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Parkere på ladeplass uten å lade.

Startet av Brannmann86, torsdag 27. november 2014, klokken 18:11

« forrige - neste »

Brannmann86

Hei!

Jeg er i gang med prosessen å kjøpe elbil, og har redusert meg ned til to alternativer, Kia Soul EV og Nissan Leaf. I utgangspunktet er jeg mest interessert i Kia'n, men umenneskelig lang leveringstid er en veldig ulempe.....
Jeg er derfor interessert i å høre fra dere som er erfarne Leaf-eiere hvilken rekkevidde jeg kan forvente hvis jeg ender opp med Leaf, sommer som vinter.

Jeg har en pendleravstand til jobb på 6,5 mil hver vei, er dette en avstand Leaf'n kan greie uten lading? Kan den greie denne avstanden kun på sommeren?

Setter pris på om dere deler deres erfaringer, så takk på forhånd :)

FrodeK

Tror neppe du klarer 6,5 mil t/r med Leaf på vinteren, nei. Kanskje i moderat hastighet uten varme, men det er liksom ikke noen vits i.

cosinus

Det skal ikke mye bakker til før 13 mil er i overkant på sommeren og. http://www.jurassictest.ch/GR/ kan gi en pekepinn på dette. Antagelig er det heller ikke lurt å tappe batteriet så langt ned hver dag heller.
Med lademuligheter på arbeid går dette bra.

Brannmann86

Men med lademuligheter på jobb så går 6,5 mil uten problemer? Også med em bahagelig varme i bilen og bruk av stereo?

cosinus

Jeg har 55 km til arbeid og det går greit. Hadde og klart 65 km med lading på arbeid.  Dette er dog  i Rogaland med kystklima. Hadde jeg budd på Tynset med 30 kalde hadde det muligens vært værre.

Thomas Parsli

Siden du ikke sier hvor i landet du bor, må vi gjette villt... ;)

* 65km klarer du selv om du kjører i 100km/t i minus 20
* 2*65km klarer du hvis du lader 3-5 timer på jobb
* Noen få dager i året må du kanskje lade 5-7 timer

Jeg tror ikke Soul EV klarer 130km alle dager.

Lader du på jobb kan du bruke forvarming uten å bekymre deg for rekkevidden, det er ganske deilig å sette seg i en varm bil når det er minus 20 grader...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

eivisa

Sitat fra: Brannmann86 på torsdag 13. november 2014, klokken 12:38
Men med lademuligheter på jobb så går 6,5 mil uten problemer? Også med em bahagelig varme i bilen og bruk av stereo?

Det er null problem! Du kan ha det godt og varmt + full guffe på stereoen. 8)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Brannmann86

Bor i Askim og strekningen som skal pendles er Askim-Røyken. Får altså en ganske bratt stigning i oslofjordtunnelen, men tenker som så at det er like bratt nedover og at det vil gå opp i opp med tanke på regenerering... Ellers er det vel stort sett ganske flatt terreng.

Daeedor

Sitat fra: Brannmann86 på torsdag 13. november 2014, klokken 12:17
Hei!

Jeg er i gang med prosessen å kjøpe elbil, og har redusert meg ned til to alternativer, Kia Soul EV og Nissan Leaf. I utgangspunktet er jeg mest interessert i Kia'n, men umenneskelig lang leveringstid er en veldig ulempe.....
Jeg er derfor interessert i å høre fra dere som er erfarne Leaf-eiere hvilken rekkevidde jeg kan forvente hvis jeg ender opp med Leaf, sommer som vinter.

Jeg har en pendleravstand til jobb på 6,5 mil hver vei, er dette en avstand Leaf'n kan greie uten lading? Kan den greie denne avstanden kun på sommeren?

Setter pris på om dere deler deres erfaringer, så takk på forhånd :)

6,5 mil hver vei uten lading imellom kan du glemme på vinterstid.  På sommeren derimot :  det er mulig , hvis du ikke kjører over 80 og det er rimelig flatt. Men du vil ikke ha mye igjen . ( varsel for lavt batteri kommer på ca 17 % og den vil du nok se helt sikkert.)

Sommerstid går bilen mellom 160 km ( pen kjøring i ca 80km/t , ingen "bakkar og berg") og nedpå 110-120 km hvis det plaskregner (rullemotstand) og du holder 100 km/t (luftmotstand).

På vinter har vi testet 5 mil tur/retur med varme på , i 80 km/t og flatt terreng  - i minus 17 grader. Det holdt akkurat , men var ikke mye strøm igjen. (Så det går , men...) Anbefaler lading innimellom , det er mye mer behagelig -  8)

En ting til :  rekkevidden vil jo sikkert bli litt kortere ettersom bilen blir eldre - men jeg kan ihvertfall rapportere at den er den samme som ny på våre 2 biler etter 1 år , og 30000 km kjørt på min bil.

Brannmann86

Så til kanskje det vanskeligste spørsmålet... Hva ville dere ga valgt, dersom dere skulle ha kjøpt ny elbil i dag?

zbk

Sitat fra: Brannmann86 på torsdag 13. november 2014, klokken 13:49
Så til kanskje det vanskeligste spørsmålet... Hva ville dere ga valgt, dersom dere skulle ha kjøpt ny elbil i dag?

Uten den absurd lange leveringstiden (ca 8mnd ble forespeilet) hadde jeg nok endt opp med en Kia Soul. Kjøpte i stedet en Renault Zoe Intens siden de kunne levere på en liten måned når jeg ikke var veldig sær på fargevalget (med litt flaks leveres den allerede neste uke).

Litt opp i pris hadde nok e-Golf vært alternativet.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Thomas Parsli

Sitat fra: Brannmann86 på torsdag 13. november 2014, klokken 13:49
Så til kanskje det vanskeligste spørsmålet... Hva ville dere ga valgt, dersom dere skulle ha kjøpt ny elbil i dag?

Som primærbil, med fossilbil i reserve:

* Renault Zoe hvis lademulighetene "passet"
* Kia Soul hvis ikke lademulighetene gjorde at Zoe passet

Som eneste bil:

* Tesla Model S

BMW, VW og Mercedes synes jeg er kjedelige, upraktiske, dyre og lite tiltalende...

At ingen har stylet en Zoe synes jeg er rart, med helfoliering og kule felger får den BMW i3 til å se kjedelig ut :D
http://www.renaultzeforum.com/forums/Thread-A-new-outfit-for-the-Renault-Zoé

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

jkirkebo

Sitat fra: Brannmann86 på torsdag 13. november 2014, klokken 13:18
Bor i Askim og strekningen som skal pendles er Askim-Røyken. Får altså en ganske bratt stigning i oslofjordtunnelen, men tenker som så at det er like bratt nedover og at det vil gå opp i opp med tanke på regenerering... Ellers er det vel stort sett ganske flatt terreng.

Jeg har kjørt der mange ganger med både Leaf og Tesla. Etter min erfaring så går det noenlunde opp i opp ja, har ikke registrert noe særlig høyere forbruk i snitt etter tunnelen i forhold til før.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Vind

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 13. november 2014, klokken 14:10
BMW, VW og Mercedes synes jeg er kjedelige, upraktiske, dyre og lite tiltalende...
Smaken er som baken...    Jeg skal ikke i en Leaf tråd fortelle hva jeg synes om den  8)
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Thomas Parsli

Sitat fra: Vind på torsdag 13. november 2014, klokken 15:04
Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 13. november 2014, klokken 14:10
BMW, VW og Mercedes synes jeg er kjedelige, upraktiske, dyre og lite tiltalende...
Smaken er som baken...    Jeg skal ikke i en Leaf tråd fortelle hva jeg synes om den  8)

Siden du kjører en bil som ser ut som en halvferdig prototype trenger du ikke det  ::)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA