Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Konvertere båt til elektrisk

Startet av egolf89, torsdag 27. november 2014, klokken 10:49

« forrige - neste »

egolf89

Har selv en egolf, og tenker litt på om det er lov/ mulig å montere hengerfeste?

Noen som vet dette, evt hvem man skal kontakte ang dette.

BadaBing

Her er adressen til noen som ordner dette på Leaf. Kanskje de har noen tanker rundt dette.

http://www.elbilmek.no/index.php/service-og-reparasjoner

egolf89

Så på denne siden. Men det er kun feste for sykkelstativ. Jeg er ute etter å dra henger.

Råde

No es posible... I hvert fall ikke lovlig. Meeeen, sikkert mulig å få festet en ettermarkedløsning på en måte.
e-Golf | X75D

TS

Sitat fra: egolf89 på fredag 14. november 2014, klokken 23:26
Så på denne siden. Men det er kun feste for sykkelstativ. Jeg er ute etter å dra henger.
Tesla Model X blir første elbilen som kan dra henger.
Det tok mange år før hybrider kom med den muligheten.
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

jkirkebo

Sitat fra: TS på onsdag 19. november 2014, klokken 23:47

Det er vel ikke helt korrekt, Renault Kangoo kan så vidt jeg vet dra henger. Dog kun i 2-seter versjon, og vekten er ganske lav (322 eller 374kg).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TS

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 20. november 2014, klokken 00:22
Sitat fra: TS på onsdag 19. november 2014, klokken 23:47

Det er vel ikke helt korrekt, Renault Kangoo kan så vidt jeg vet dra henger. Dog kun i 2-seter versjon, og vekten er ganske lav (322 eller 374kg).
OK, må innrømme at den har gått meg hus forbi  ::)
Men, Model X blir den første PERSONBILEN som kan trekke henger. Det har nettopp blitt bekreftet.
Det finnes hengermulighet på små som Buddy, men de er ikke reg som bil.
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Råde

Kangoo. Bil?

Nææææ. TMX blir den første BILEN med hengerfeste :D
e-Golf | X75D

Kent

Sitat fra: Råde på torsdag 20. november 2014, klokken 06:33
Kangoo. Bil?

Nææææ. TMX blir den første BILEN med hengerfeste :D

Nå er det ikke første elbilen lenger, men første bilen ja. Noen setter vel litt andre krav en andre :p
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Råde

He he. Ser den. Har forresten hatt to kangoo. Den ene brant opp. Leaf har vel også et hengerfeste. Nok kun til sykler, men en selger snakket om maks 300kg. Vet ikke hvor troverdig han egentlig var.
e-Golf | X75D

Sense

Så lenge E-Golf ikke er typegodkjent for tilhenger, tar man en stor risiko ved å ettermontere hengerfeste, for deretter å være uheldig å miste last eller volde annen skade. Da er det ikke et forsikringsselskap i verden som tilgir deg, ei heller påtalemyndighetene.

Vi moret oss med min svigerfar som var så fornøyd når han hentet sin Toyota Auris hybrid, fordi dette var den første hybriden som kunne trekke tilhenger.
Så når han kom for å låne min henger, måtte vi kikke i vognkortet för å se hvor som var tillatt å trekke. Svar : 345 kg. Nøyaktig det samme som tilhengeren min veier tom.

kaiat

Politi og vegvesen har jo en del fokus på kjøring med tilhenger og har kontroller rettet mot dette. Blir du vinket inn til siden med tilhenger på en bil med 0 kg i tillatt hengervekt, vil det vel bli en reaksjon ut av det vil jeg tro...

Er tilhenger viktig, kunne kanskje hybrid-Golfen være et alternativ? Der har du jo 1500 kg i tillatt hengervekt.

Sense

Jepp, vi har en Golf 1,4 og 150 hk som kan trekke 1500 kg. (Ikke hybrid). Kjøpte dessverre før GTE versjonen ble lansert med samme trekk-kapasitet. Ellers hadde jeg valgt den, selv om den har mindre bagasjeplass.
Minste konebil jeg kunne finne som til og med kan trekke båten vår på 1300 kg.

Råde

Så du setter kona til å ratte rundt med båten?  ::)
e-Golf | X75D

Sense

Sitat fra: Råde på onsdag 26. november 2014, klokken 19:20
Så du setter kona til å ratte rundt med båten?  ::)

Da hadde nok båten ikke lenger vært sjødyktig. Du skulle bare visst hvor passiv hun blir så fort Golfen trekker en 8,5 m lang båthenger.

Hun er gladelig fornøyd med å kjøre fossil-Golfen til daglig, mens jeg tar elbilen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA